Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
30.6.2012 15:58
Onnistumisen varmistat haynesin manuaalin avulla.
30.6.2012 17:10
kellään myyä 32 / 34 kaasaria ? pistäkää yv jos löytyy
1.7.2012 6:52
voiko eturattaan stefan vaihtaa ilman koneen avaamista?
1.7.2012 13:19
Tarkennusta edelliseen: Eturatas irti, pienellä poranterällä poraat reiän siihen stefaan ja sitten vedät jollakin työkalulla X sen stefan ulos. Uusi pitää laittaa sitten suorassa ettei mene pilalle (hylsy, putki tms. asentamiseen kaveriksi) ja muista laittaa tarpeeksi syvälle.
1.7.2012 17:31
DT jätti n. viikko sitten tien päälle (sammui ajossa, käynnistin vauhdissa mutta käyminen oli pätkivää joten päätin pysäyttää tien sivuun ja katsoa mikä vialla. sen jälkeen kun olin pysähtynyt ja polkaisin käyntiin, mutta hörähti vain ja kuului rahinaa, joten en yrittänyt enempää.) ja nyt otin sylinterin irti, mutta männässä, männänrenkaissa ja sylinterissä ei ole minkäänlaisia suurempia naarmuja, männänrenkaat ovat kokonaiset ja sylinteri tuli aivan nätisti pois. Mutta käynnistyspolkimesta kun yrittää pyörittää konetta, se on erittäin jäykkä. Tarpeeksi kovalla voimalla kun polkaisee, kone kyllä pyörii.
Mistähän kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Se on vissiin sitten alakerran avaus tiedossa, ja luultavasti joidenkin laakereiden vaihto.. Ekaa kertaa moottoria availen, joten voi myös antaa vinkkejä miten tästä eteenpäin.
Männällä ajettu n. 5000km ja jotain laakeriremppaa oli edellisen omistajan mukaan tehty samoihin aikoihin.
Kiitos jos vaivauduitte lukemaan ja vastaamaan!
1.7.2012 18:22
Jos ilman pyttyä kone pyörii raskaasti niin kyllä jotain on pahasti vialla alakerrassa. Kiertokangesta nykimällä kampuran pitäisi rullata ihan ongelmitta. Ei siinä muu auta kuin levittää koko kone, ellei vika löydy kytkinkopan alta. (Jos vaikka joku pultti irronnut.)
Jos ekaa kertaa moottoria avaat niin suosittelen ostamaan Haynesin manuaalin ja lukemaan sen pari kerta ajatuksella läpi, että ymmärtää miten ne kaikki koneen osat toimii. (Vaihteistoon ei välttämättä kannata paneutua. Sen saa nostettua kokonaisena pois koneesta.) Irroitetut osat kannattaa niputtaa oikeassa järjestyksessä yhteen ja laittaa hyvään paikkaa talteen. Kuvia kannattaa ottaa jos epäilee jossain olevan jotain mitä ei välttämättä sitten osaa kasata.
DTn kone on mielestäni paljon yksinkertaisempi kuin vaikka Suzuki PVn kone, ja DTn kone olikin ensimmäinen kone jonka itse avasin. Ongelmitta sujui.
1.7.2012 20:08
_edddye kirjoitti:DT jätti n. viikko sitten tien päälle (sammui ajossa, käynnistin vauhdissa mutta käyminen oli pätkivää joten päätin pysäyttää tien sivuun ja katsoa mikä vialla. sen jälkeen kun olin pysähtynyt ja polkaisin käyntiin, mutta hörähti vain ja kuului rahinaa, joten en yrittänyt enempää.) ja nyt otin sylinterin irti, mutta männässä, männänrenkaissa ja sylinterissä ei ole minkäänlaisia suurempia naarmuja, männänrenkaat ovat kokonaiset ja sylinteri tuli aivan nätisti pois. Mutta käynnistyspolkimesta kun yrittää pyörittää konetta, se on erittäin jäykkä. Tarpeeksi kovalla voimalla kun polkaisee, kone kyllä pyörii.
Mistähän kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Se on vissiin sitten alakerran avaus tiedossa, ja luultavasti joidenkin laakereiden vaihto.. Ekaa kertaa moottoria availen, joten voi myös antaa vinkkejä miten tästä eteenpäin.
Männällä ajettu n. 5000km ja jotain laakeriremppaa oli edellisen omistajan mukaan tehty samoihin aikoihin.
Kiitos jos vaivauduitte lukemaan ja vastaamaan!
http://www.carlsalter.com/download.asp?p=1327 Ei tarvi ostaa, kun tuosta voi ladata ilmaiseksi. Itsellä on älypuhelimen näytöllä kyseinen pdf auki jos tuntuu että tarvii, niin on näppärä sitten rassatessa lukea ja katsoa kuvia. Osta magneeton ulosvedin niin ei tarvi tuhota meisseleitä ja lohkoja
Pyydä äidiltä, mummolta, naapurilta tms. hillopurkkeja tai muita muovirasioita osille ja laita tietyn paikan osat tiettyyn rasiaan niin pysyy tallessa ja ei mene osat sekaisin (tuossa manuaalissa on räjäytyskuvat niin selviytyy vaikka kaikki osat olisikin pakannut samaan laatikkoon, hidasta se kylläkin on). Sieltä ei sitten mitään jousia pompi silmille, joten sitä ei tarvi pelätä
1.7.2012 20:48
Kiitos vastauksista _rieska_ ja Finland774! Juu pitää tosiaan perehtyä tuohon manuaaliin ja valmistella tallia purkamista varten. DT:ni on vuosimallia 95, ja ainakin 91-vuoden malliin käy PV:n ulosvetäjä, joten ostanko sellaisen sitten? Kone kannattaa vissiin irroittaa rungosta ja purkaa pöydällä. Korjatkaa toki jos olen väärässä
1.7.2012 22:30
_edddye kirjoitti:Kiitos vastauksista _rieska_ ja Finland774! Juu pitää tosiaan perehtyä tuohon manuaaliin ja valmistella tallia purkamista varten. DT:ni on vuosimallia 95, ja ainakin 91-vuoden malliin käy PV:n ulosvetäjä, joten ostanko sellaisen sitten? Kone kannattaa vissiin irroittaa rungosta ja purkaa pöydällä. Korjatkaa toki jos olen väärässä
miten meinasit lohkot levittää kone rungossa paikallaan? : D joo eli tottakai pöyälle, ja suosittelen putsaamaan joka paikan tällä:
http://www.google.fi/imgres?q=br%C3%A4k ... 0,s:0,i:70
1.7.2012 22:43
miikkk kirjoitti:..ja suosittelen putsaamaan joka paikan tällä..
Minä taas en. Hiton kallista ja se rasvaa haihduttava aines tuossa on asetoni. Mä olen itse jo pitkään ostanut asetoonit ihan omissa pulloissaan. On paljon riittoisampaa kuin tuo jarrujen putsauskama ja rutosti halvempaakin.
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/V ... oni-36707/
2.7.2012 18:02
No nyt on 34 kaasari kiinni ja depin tehari. Aattelinkin että lämmöt nousee, mutta nyt ne nousee todella nopeasti punaiselle alueelle. Mitä tehdä? Valutin jäähdytysnesteet alakerrasta tuoreöljyvoitelun poisoton yhteydessä mutta takana olevan säiliön nestepinta ei ainakaan huomattavasti liikkunut.
2.7.2012 18:15
Safer kirjoitti:No nyt on 34 kaasari kiinni ja depin tehari. Aattelinkin että lämmöt nousee, mutta nyt ne nousee todella nopeasti punaiselle alueelle. Mitä tehdä? Valutin jäähdytysnesteet alakerrasta tuoreöljyvoitelun poisoton yhteydessä mutta takana olevan säiliön nestepinta ei ainakaan huomattavasti liikkunut.
Ja nyt kun sen jäähdytysnesteiden poistoruuvin avaa niin vastaan tulee öljyä
2.7.2012 18:17
En keksi miksi lämpöjen kuuluisi nousta noilla muutoksilla. Isompi kaasari lykkää vaan enemmän viilentävää soppaa ja DEP tuskin on kapeampi kuin vakioputki.
Jos siis tuo kaasari on kunnolla säädöissä. Laiha seos kyllä saattaa aiheuttaa ylikuumenemista. Tarkista nyt vielä, että jäähdytysjärjestelmä on kunnolla ilmautunut ja täynnä nestettä.
Jos sieltä poistorööristä tulee öljyä niin vesipumpun stefa on taitanut mennä. Tai kytkinkopan tiiviste voi olla myös huonosti tai revennyt.
2.7.2012 20:55
Safer kirjoitti:No nyt on 34 kaasari kiinni ja depin tehari. Aattelinkin että lämmöt nousee, mutta nyt ne nousee todella nopeasti punaiselle alueelle. Mitä tehdä? Valutin jäähdytysnesteet alakerrasta tuoreöljyvoitelun poisoton yhteydessä mutta takana olevan säiliön nestepinta ei ainakaan huomattavasti liikkunut.
Imuvuoto, jos vakioimukaulaan survoit niin luultavasti halkesi ja jos on joku diy räpellys niin luultavasti vuotaa se.