Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
7.6.2013 11:47
riksu26 kirjoitti:Sä mietit, sopiiko +190cm kokoiselle? Toi pyörä on rakennettu 650cc:n kanssa samaan runkoon, eli on täysin identtinen siihen 650cc versioon ulkonäöltä, sekä koolta. Sama kun kysyisit, sopiiko +190cm pituinen ajamaan 650cc pyörää
Jos olet koskaan edes istunut kuussatkun päällä, niin heti kyllä huomaa kuinka pieniä ne on. Se, että pyörässä on enemmän tehoa ei tarkoita, että ne on isoja.
Esim. mopobeta ei ole mikään iso edes mopoksi, vaikka on kevarin runko.
7.6.2013 16:17
Nyt teen selväks tän kerran tän 650cc-jutun: GT125 ja GT250 sekä näiden katetut R-versiot on tehty samalle rungolle, joka vahvasti muistuttaa Suzuki GS500-pyörää, EIKÄ MIKÄÄN KUUSSATASEN RUNKO. Erona näiden Comet-mallien kesken on lähinnä katteet, mittaristo, USD-keula ja tuplalevyjarrut.
GT650-mallissa EI TODELLAKAAN ole sama runko kuin piikissä, vaan GT650 pohjautuu Suzukin SV650-malliin. Tätä shaissea saa lukea ihan tarpeeksi joka toisessa myynti-ilmoituksessa. GT650-mallin moottorit EIVÄT KÄY MITENKÄÄN PIIKIN RUNKOON eikä PIIKKIMALLISSA OLE 650cc-mallin runkoa. Ainoat yhtäläisyydet 650- ja 125/250-mallien välillä on tankki, penkit, katteet, valot ja ehkä etuvanne.
Yhtäläisiltä osistaan johtuen pyörät ovat käytännössä samankokoiset, ja Comet on tavallista kevaria suurempi, leveämpi mutta myös armottomasti raskaampi. Runko taitaa olla patarautaa.
GT250 Cometin ja GV250 Aguilan moottorit menevät bolt-on-kiinni GT125 runkoon. CDI-boksi ja kaasareiden neulat ja suuttimet taitavat olla ainoat vaihdettavat osat. Hinnat Euroopassa purkukoneille pyörii 1000 € nurkilla ja USA:ssa noin 800 $ paikkeilla, plus rahti Suomeen varmaan puolet tuosta. Ei kannata, samalla summalla saa jo paljon muuta hunajaa.
9.6.2013 21:01
Täytyy ylistää Comettia: ihan mahtavan mukava pörräillä kakspäällä kaupungilla, hyvin jaksaa vääntää. Mitä nyt tietty takapenkki vähä korkeammalla mut muristen ku lasettelee katuja ni ei voi ku nauttia.
Uudistin myynti-ilmotuksen uusilla kuvilla, kannattaa käyä kattomassa.
17.6.2013 13:28
Mitäs onko kokemuksia screamin demon äänenvaimentimesta. Varmasti paremmat kuin vakiossa mutta onko möreet vai kovat. Jos sitä hyonsung kuskiksi siirtyisi niin sellainen pyörä olisi tarjolla
17.6.2013 16:31
Sama se on mikä pönttö siellä on, kovimmat murinat jää pois mutta muuten ääni matalampi ja räyhkeämpi kuin vakiossa. Katseleppa Youtube. Vakioänkällä kuulostaa ihan ompelukoneelta.
19.6.2013 18:13
MPS kirjoitti:@^@ kirjoitti:kertokaapas mitkä äänenvaimentimet antaa parhaimmat äänet kohtuuhinnalla (enemmän möryttä on tarkoitus etsiä eikä niinkään desibelejä), ja mistä putkia oikein löytyy
Itellä kävi aika montaki pönttöä putkessa kiinni ja huomasin, et mitä suurempi putken sisähalkasija sitä matalampi ja möreempi ääni oli. Pituudel ei juurikaa ollu korval kuultavaa eroo...
Tollasen löysin aikaisemmasta päästä niin kyllähän se näin on samalla vastatakseni omaan kysymykseen niin kyllähän tuo sisähalkaisija vaikuttaa ääniin.
Fysiikassa opittu kaava v=fl , missä v nopeus f=taajuus ja l=aallonpituus. Seuraa f=v/l. Ilman nopeudesta ei ole mitään tietoa olkoon se 80 m/s ja ulkohalkaisijaa voi esimerkissä soveltaa suoraan aallonpituuteen. Olkoon se 7cm.
Täten saadaan 80/7 joka on noin 11hz
Jos ulkohalkaosija olisi vaikka 4cm saataisiin
80/4 = 20hz
Ja niinhän se meni että mitä suurempi hertsi määrä taajus sitä korkeampi ääni.
Elikkä tuossa vähän vihiä ku rupeatte tekemään omia pönttöjä
24.6.2013 17:13
Mites paljonko lähtee paremmin kuin tuo ilmajäähy derbi
http://m.nettimoto.com/derbi/senda/1520993
24.6.2013 21:22
Aika tasasia. Derbi on niin kevyt.
24.6.2013 21:26
Mm sitä mietin kun derbi 50kg kevyempi. Mutta hyosung näyttävämpi sekä huiput menevät varmasti sille
27.7.2013 21:34
Uusi Comeetan omistaja ilmottautuu!
Pientä ongelmaa on säätöjen kanssa. Pyörän änkästä poistettu kaikki kurit yms ja laitettu piperin tapaset sukat kaasareihin. Aion vaihtaa kyllä alkp putsarin heti kun kerkeän. Eli puolikaasulla ja täyskaasulla menee yhtä kovaa, meinaa tukehtua annettaessa reilusti kaasua (jonka jälkeen paukuttaa urakalla putkessa). Eikös tämä käy selvästi rikkaalla? Maanantaina varmaan on aikaa katsoa tulpat ja sen jälkeen mitkä suuttimet siellä on...
Mites noi alipaine letkut, millasia oireita aiheuttaa ja mistä ne kannattaa hankkia (laittakaa linkki)?
28.7.2013 17:52
Letkuksi käy tavallinen bensaletku. Perusvianhaku Comettiin, jos ei meinaa toimia:
- Kaasarin pohjakupit auki ja putsaus, neulaventtiilien putsaus
- Bensansuodattimen vaihto
- Alipaineletkut vaihtoon ja alipainebensapumpun toiminnan tarkistus (ime alipainenipasta ja bensan pitäisi virrata)
- Bensanpinnan tarkistus (kaasarin pohjakupin pinnan tasosta 7mm ja neulaventtiili alkaa avautua)
- Tulpat vaihtoon
- Luistien vapaa liikkuminen ja kaasarin kalvot tiiviisti paikoillaan
- Sivujalan ja kytkinkahvan toiminnan tarkistaminen/ohittaminen
- Akun lataaminen
- Kaasuvipujen yhtäaikainen avautuminen eli synkkaus eli synkronointi
Pipercrossit saattavat virrata joko paremmin tai huonommin kuin alkuperäinen putsari ja kun Cometin kaasarit ovat hirveän herkkiä säädöistä, niin suuttimilla kokeilemaan. Jos joutuu laittamaan pienemmät suuttimet kuin vakiona, niin uudet putsarit ahdistavat liikaa. Vakiona taitaa olla 90/92.5 suuttimet tai 92.5 ja 95, suutinsarjalla 95/98. Näillä kannattaa kokeilla ja jollakulla oli jopa 98/100.
Suuttimien koot on helppo valita näin: ajaa esim. 3-vaihteella ja alkaa kiihdyttää, ryyppyä kääntämällä jos:
- kiihtyy enemmän - aivan liian pienet suuttimet
- ei muutu mihinkään - vähän liian pienet suuttimet
- hyytyy - sopivat
Ja jos kiihtyy paremmin 3/4-kaasulla kuin täyskaasulla, niin suuttimet saattavat olla liian isot tai sitten joku muu vika vaivaa.
31.7.2013 23:30
-akku ladattu
-kaasarit tällähetkellä kylvyssä
-tulpat vaihdettu
-Sivujalan ja kytkinkahvan ohitus tehty
Kaasareita purkaessa jouduin dremelöimään joka ikiseen ruuviin uudet kannat. Käykö kaikkien mikunien ruuvit noiden tilalle tai haenko rautakapasta samanlaiset. Ja hämmästyin suuresti, kun kaasarista paljastui suuttimet 95/98 ja neulojen prikkojen alla oli shimmit
...
Seuraavaksi sitten varmaan lähtee ostoon noi alipaine letkut. Muistaako joku sisähalkasijaa? Myös bensansuodatin. Pitää tsekata vielä huomenissa neulaventtiilit, bensanpinnan taso, luistien liikkuminen yms.
Mites toi tapahtuu toi synkkaus, näin niikun käytännössä?
E: Vielä sellanen, että pitää muistaa katsoa onko sinne porattu ne 2,5mm reiät luistin pohjaan!
1.8.2013 22:22
Noh, ongelmat jatkuu edelleen...
Kaasarien putsaus autti sen verran että reagoi paremmin kaasuun ja kiihtyy ihan vähän paremmin. Sitten taas 8,5trpm alkaa hirvee pätkintä ja siihen tyssää meno. Huiput nyt 80. Pitää yrittää säätää ylemmäs bensanpinnan tasoa. Saisko tähän jotkut tarkat ohjeet?
2.8.2013 15:37
Tietopankin puolelta löytyy Service Manual. Siinä tosin on hirveä kirjotusvirhe, se bensanpinta on oikeasti 7-9mm eikä 17mm, kuten oppaassa sanotaan. Jotenkin toi pätkintä vois viitata niihin turvakytkimiin, mutta jos ne on vaihdettu ni mikäköhän nyt on.
Hei. Nyt keksin. Piperit kuristaa. Vaihda pienemmät suuttimet tai kokeile ilman putsareita.
2.8.2013 19:07
Unohdin tossa edellisessä viestissä mainita, että piperit on jo aikoja sitten vaihdettu pois ja tilalle tuli alkuperäinen putsari, jota on muokattu (snorkkeli pois ja suurennettu ilman sisäänmeno aukkoa ilmeisesti koneistamolla). Ei vaikutusta putsarin vaihdolla...
Tänään tarkistin noi kytkimien ohitukset ja ne toimii niin kuin pitääkin.
Voiskohan tolla bensapinnalla olla tekemistä ton pätkimisen kanssa? Tais jäädä vähän alle 7mm ja ajattelin nostaa pintaa vaikka 8mm kohdille ja käydä testiajolla. Kun aikaisemmin mainitsemani tukehtuminen voi olla myös hyytymistä bensansaannin katkoksen takia (suht samanlainen ääni imo). Tuli myös kokeiltua tänään tota CDI modia (nyppäsee sen ruskean liittimen irti). Hyvin pienen muutoksen havaitsin, mutta uskoisin tämän olevan 100% mielen tuotosta. Mites annanko olla irti, kun ei tuntunut mitenkään menoa haittaavankaan