Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2012 1:26

240turbo kirjoitti:Kuulostaako säädöt suht sinnepäin olevilta: Ps 150-152(itse porattu mutta pienempi kuin 155), tk 36, k56 neula, toinen lovi ylhäältä. Ja kaasari 34mm vhsb, vforcet, arrow ja rave2. 155 kerkesin ajamaan ja toimi hyvin ennen kuin lämpeni tarpeeksi. 150 en kerenny koittamaan mutta kierti puhtaammin kuin 155, sais olla ehkä 148, täytyy kokeilla ajossa. Ja tyhjäkäyntiä käy vähän heikosti mutta käy jotenkin :P


Itse porattu suutin <--- Lopetin lukemisen tuohon.

Kuva

Ei tarvi edes varmaan selittää miksi. Ne on VIRTAUSARVOJA. ja VAIKKA ne ois ihan milleittäin et 100 suutin ois 1mm, ni et saa poralla samanlaista rakennetta sille reijälle mikä siinä on normaalisti.

Et pysty ajossa sanomaan tosta suutinkoosta periaatteessa yhtään mitään, sitä ei samalla tavalla voi säätää kun sen pv:n 20mm lorton 80cc malossille että ei röpellä ja on hyvä suutin.

Sen huomaa ainoastaan periaatteessa tehoissa, tai jos suutin on todella liian pieni kyllä pyörä antaa jo booauksen / muita outoja töksähtelyjä / merkkejä. Mitä enemmän suutinta kiristetään pienemmäksi, moottori antaa enemmän tehoa tiettyyn rajaan asti. Silti parempi olla yksi,kaksi suutinkokoa siellä rikkaan puolella, joskus optimaalisellakin suuttimella voi konerikko yllättää todella kovassa ajossa. Ja jos sulla on PS 100% optimaalinen lämpötilalle 20, käy se lämpötilassa 15 jo hieman laihalla. Todella tarkkaa.

Toi 34mm kaasari varsinkin räsässä, vaikka mulla oli yhdessä vaparisuodattimen kanssa 170 suutin joka oli vitusti liian iso, pyörä kierti puhtaasti kaasu pohjassa alhaalta läpi alueen. Kävi niin rikkaalla että tulpat meni paskaksi. Ei silti rökeltänyt YHTÄÄN. Tehoihin liian iso suutin vaikuttaa yllättävän paljon näin pienessä kaksitahtimoottorissa, dynossa todettu.

Otahan nyt kunnon asenne tohon hommaan, ihan senkin vuoksi että sun ei tarvi uutta pyttyä ja mäntää alkaa heti ostelemaan, siltä tuo suuttimien vaihto nyt vähän kuullostaa. Ja vitun pienet suuttimet sulla siellä pyörii ainakin. Parhaiten saat seokset selville penkissä jossa anturilla niitä vähän katsellaan. Muuten sun pitää seurata tulpasta väriä ja plug choppailla eri suuttimia. Persdyno on säätöhommassa vain yksi osa.

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2012 9:39

Vitun pienistä suuttimista en tiedä, sun HC projussa oli muuten samat mutta mulla on n.5 numeroo pienempi suutin. Ja sulla on se joku panel filter ja nämähän ovat yksilöitä mutta säädöt ovat aika lähellä toisiaan. Ja 155 toimi aluks mutta sitten röpötti ihan saakelisti. Ei kiertäny edes paikoillaan puhtaasti. Ja nyt tuolla poratulla näyttää pelittävän, himpun verran rikkaalla ehkä.
Ja kyllä siitä tulee ihan yhtä hyvä poraamalla ite ku tehtaallakin. Ku porasin 1,5mm terällä niin se saattaa olla 151 tai 152 toi suutin.

E: Kävin nyt ajamassa, tyhjäkäynti oli pikkasen laihalla, seosruuvi on nyt 1 kierroksen auki ja hyvä on. Puol kaasulla pientä röpellystä havaittavissa, vielä sais neulaa laihemmalle mutta taidan jättää tuohon nykyiseen, koska sisäänajossa ja tulee muutenkin ajeltua matkaa välillä.

Kaasu pohjassa kiertää alusta loppuun puhtaasti, tulppa musta, pientä ruskeaa havaittavissa mutta parempi pari numeroo liian iso niinku ansta sano. Nythän tää vissiin kuulus sitte viedä penkkiin jos haluais täydelliset säädöt mutta halua siihen ei ole, riittää mulle että toimii eikä käy laihalla :)

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2012 13:00

Kyseenalaistan edelleen väitteesi tuosta porailuhommasta, ja tiedän olevani oikeassa, näin ei hommaa kuulu tehdä. Etkai tosissaan väitä että poraamalla tulee yhtä hyvä kuin tehtaalla? Pystytkö ns. "rannemomentilla" vetämään suuttimen 150 kokoiseksi esim? aika tarkka näkö sulla sit. Ja vaikka se 1mm tarkottas 100 suutinta, kun poralla hujautat sen niin ei siitä millään tulis tasan sataa. Se ei ois tasan sataa millään.

Mun "HC" projussa oli joo 160PS, joka todettiin dynossa vielä karvan verran liian isoksi. 158 aika bolttari tollaseen +20c ajeluun.

Pyörät tosiaan joo yksilöitä. En mä vittuillessani sulle sanonu tosta suutinhommasta, sain vaan sen käsityksen että alkaa kohta männät ja sylinterit paukkua kun siellä porat pyörii suuttimien sisällä :lol:

1.5mm terä ei tarkoita 150 suutinta. koska virtausarvo.

Jokainen tyylillänsä, mut pyörää ei kannata riskeerata.

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2012 16:53

Lorton suuttimessa ei ole noita virtausarvoja? Ja en väitäkkään että se olisi tasan 1,5mm mutta hiton lähellä sitä. Ja sitä paitsi, jos laitan ryyppyä, niin vähän kuin pystyy niin alkaa röpöttämään? Tk-suutin on ehkä pari numeroo liian pieni :/ Tai, löytys kyllä 42 mutta luulisin että liian iso.. Mutta älä huoli, en ikinä/nyt ajas räsällä huonoilla säädöillä koska on uudet hilppeet kiinni. Osaan kuiteski sen verran säätää :D Mutta viel tohon poraus juttuun: Poraahan ne kaasari sepoissakin isommaks sitä :lol:

E:OstakaaTT-setti ->06 räsään ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2012 17:50

Itseasiassa siinä olet oikeassa että lortoissa taitaa juurikin mennä että 1mm suutin = 100.

Mikuneissa on ne virtausarvot.
Hyvä että sait pyörän pelaamaan.

Vaikuttaa muuten säätöihin suuresti myös kaasarin sisällä olevien osien kuluneisuus. Nekin ovat kulutustavaraa ja hyvä uusia jos ei tietoa kuinka vanhaa kaasaria on säätämässä ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2012 18:18

Näissähän vhsb taitaa olla emulsiosuutin? Jouduin sen vaihtamaan kun siitä reiästä ei nähny mitään läpi, ja kantakin oli ihan paska. Niin laitoin sitten tilalle ku se oli 36 kooltaan, niin tosta vhst kaasarista 36 tk suuttimen siihen niin heti lähti käyntii ja kävi tyhjäkäyntiä. Mutta 38 ja 40 pitää hommata niin pian kuin mahdollista. Ja ehkä vois ostaa sen 148, 150 ja 152 suuttimen ;)

E: Saako muualta kuin stormilta takajarrupaloja uudempaan räsään? Ei löydy muualta mutta pitäs tilata noita suuttimia ja muuta kivaa ja stormilla ei löydy niitä...Ja nakkila ei ole vaihtoehto :lol:
E2:Moto-osat.fi löyty mutta muuta siellä ei olekkaan, suuttimia tms. :|

Re: Aprilia RS/Tuono

27.7.2012 9:16

mun mielestä mulla ei 34mm kaasarissa ollu ku yks suutin tyhjäkäynnille, sellanen pitkä.

Ja se oli pjme:ltä ostettu kaasari, ja 100% varmasti mitään ei oltu irroitettu koska se oli mun ostama uutena.

Re: Aprilia RS/Tuono

27.7.2012 10:10

Pakko päteä että se tt setti menee 07-> koska 06 on sama kaasari ku munassa :-D:-Dsiksi se musta onki paras malli rs ssä ko ei oo enää muna eikä ylimääräistä sähkävimputinta:-) ja parempi vakiokaasari

Re: Aprilia RS/Tuono

27.7.2012 10:46

Itse ostin jarrupalani ainakin motonetistä räsään.

Re: Aprilia RS/Tuono

27.7.2012 10:57

No, vhst kaasariin tuo tt-setti on :D ja tonyyqi, kyllähän noihin vanhoihin löytyy vaikka mistä nuo palat mutta uusiin on kiven alla. Mutta täytyy kattoo motonetistä.

Re: Aprilia RS/Tuono

28.7.2012 15:13

Onko muuten miten nopeesti tullu paketti Pjme:ltä kun ootte tilannu? Tuleeko sähköpostiin mitään viestiä, että paketti ois lähteny tulemaan?

Re: Aprilia RS/Tuono

28.7.2012 15:14

1-2vk. En tiedä tuleeko s-postiin mitään.

Re: Aprilia RS/Tuono

28.7.2012 16:26

Pjme nettisivuilta muistaakseni näki tilauksen statuksen.

Re: Aprilia RS/Tuono

29.7.2012 23:29

Mistäköhän kannattais alkaa säätää/ettii vikaa kun Aprilia alkaa "röpöttää" ja kierrokset ei mainaa millään nousta just ennen ku ottaa piikin... :nolo: Lopulta kun päästää kunnon tehoalueelle niin kiertäää ihan ok mutta "pätkii" välillä ikävästi? :roll: Kiitos vinkeistä jo etukäteen! :nolo: Niin ja -05 TT

Re: Aprilia RS/Tuono

30.7.2012 23:43

paljonko noin tarvii varata rahaa 08 räsän tt osiin ja mitä osia tarvitaan?