Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha WR125X/R

29.5.2014 21:12

Epäilisin itse staattoria, itsellä teki aivan samanlailla omassa WR:ssä. Työntämällä kyllä sai mullakin käyntiin, muttei pysynyt ollenkaan. Kannattaa nyt ainakin yleismittarilla katsella, että lataako se ollenkaan.

Re: Yamaha WR125X/R

29.5.2014 22:05

Kyllä se lataa akkua kun antaa kaasua, mutta voiko olla että itse staattori ei vaan pidä sitä virtaa?

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 10:38

Osaisko kukaan kertoo mikä tossa Wr:n yläkerrassa rupes pitää semmosta "sirittävää" ääntä? Parhaiten kuuluu kun antaa vähän kaasua. Venttiilinvälykset katottu ja säädetty, mutta edelleen sama ääni. Nyt avattu vesipumppu ja se toinen koppa, minkä alta löytyy nokkaakselin ratas, eikä mitään normaalista poikkeavaa löytynyt. Myös nokkaketjun kiristin katottu, kunnossa näyttäisi sekin olevan. Voisiko tuo nokkaketju olla jo niin kulunut että rupes pitää tota ääntä yhtäkkiä kesken matkan? :s

E. Kilometrejä pyörälle kertynyt 20100km ja mäntä vaihdettu 1500km sitten, joten ei luulisi siitä olevan tuo ääni :lol:

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 12:35

Tuleek se ääni lähel rajotint? Itel samanlaine ääni ilmeny nyt 11 100km kohtaa :s

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 13:05

ediiiii kirjoitti:Mikä weerassa mättää? ei näyttäis pitävän virtaa, aamulla kun on ruuhkaa ja joutuu seisoo valoissa pitkää N vaihde päällää niin huomaan kuinka valot alkavat himmenemään sekä moottorivika valo syyttyy jos ei kaasuta yhtään kun on paikalla. Weera myös kieltäytyy heti käynistyä takasin päälle sähköstartin avulla, mutta työntämällä lähtee käyntiin, missä vika? :nolo: (akku on jo vaihettu, mutta ei auttanut :paha: )


Staattorissa vika aika varmasti. Itsellä oli juuri ihan samat viat kuin sulla. Staattori ei lataa tarpeeksi akkua. Lataa just ja just sen verran että jaksaa pysyä käynnissä. 125euroo yamaha centteriltä mutta kannattaa mitata varmuuden vuoksi yleismittarilla staattorin lukemat ettei turhaan osta.

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 13:26

Riksarna kirjoitti:Tuleek se ääni lähel rajotint? Itel samanlaine ääni ilmeny nyt 11 100km kohtaa :s


Mulla se taas alkaa jo kun antaa vähän kierroksia, ja "sirinä" kuuluu kovemmillakin kierroksilla. Häiritsevää, kun yrittää kiihdyttää.. Nyt aattelin pistää tuon nokkaketjun tilaukseen, ja koittaa onko vika siinä. Ajamallahan tuokin vika saadaan selville... Joko äänen häviämisellä tai kalliimpana, eli konerempalla kun leviää... Toki saa antaa ehdotuksia mikä mättää. Isältä kun kyselin niin ei kuullut edes alkuun mitään epämäärästä :D toki voi olla et oon vähän turhan säikky jokaselle pikku äänelle :D Ja ääni tulee mun mielestä kannen alueelta.

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 13:39

Itselläni pitää suunilleen samanlaista ääntä (luulisin) mutta sen verran miettinyt ja tullut siihen päätökseen että se voisi olla bensapumpun sirinää?

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 14:04

Juu paha sanoo. Tottakai venttiilit, nokkaketju yms. pitää pientä ääntä normaalistikkin, mutta nyt tuli joku pieni ääni lisää.

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 14:18

Mulla kuuluu hussessa (sama kone) semmoinen pieni sirinä 9000 kierroksen kohdilla. Kuulunut melkeimpä siitä lähti kun pyörän ostin n. 10k ajettuna. 18k kohdalla vaihdettu nokkaketju, ja tällähetkellä 22800 km sirinä kuuluu edelleen. Ainakaan mitään ei ole hajonnut vielä eikä Mp-Racingilla mitään sanottu kun yläkerta oli auki 18k kohdalla nokkaketjun vaihdon vuoksi

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 15:18

Okei, kiitti tiedosta :) Loppuko sirinä sen nokkaketjun vaihdon jälkeen edes hetkeksi?

Re: Yamaha WR125X/R

30.5.2014 15:33

Eip. Ihan normaalia että venttiilit ja nokkaketju pitää jonkinlaista ääntä.

Re: Yamaha WR125X/R

31.5.2014 20:09

Nyt tulee pieni tarina tuosta mystisestä "sirityksestä"

Juu eipä ollut nokkaketjun sirinää... Rupesin tsekkaamaan tänään 1000km ajettuja öljyjä, nooh seasta löyty suht paljon jotain muovilastua. Aattelin että öljypumpun ratas sanonu ittensä irti. Availin kytkinkopan ja siitä tuli vuoden paskin hetki :lol: Kytkinkopan takaa paljastui jonkunnäkösiä alumiinikappaleita. Siinä sitten mietiskelin mistä mahtais olla peräsin, muttei siinä vaiheessa ollut mitään hajua. Tämän jälkeen löysin öljyastiasta männäntapin lukkosokan :| Eli tässä vaiheessa älysin että mäntä on paskana. Sit pääsin irrottelemaan konetta ja availemaan yläkertaa, niin ei helvetti sitä vitutusta. Männäntappi poikki ja mysteeriset alumiininpalaset sopi mäntään :lol: Sylinteriin semmonen ~1mm naarmu... Ja ne muovilastut oli peräisin siitä nokkaketjun laahaimesta. Ei kyllä mitään hajua miten päässyt noin käymään. Varsinkin ihmetyttää miksi siitä laahaimesta on ruvennut lähtemään sitä muovisilppua?

Tänään sillä vielä vedeltiin 115km/h ja toimivana purin sen :s Nyt kovassa harkinnassa Malossin 180 ja jotain putkistoa. orkkispyttysarjakin maksaa saman verran, niin ei kehtaa. Ja mihinkään halppispyttyihin en mielellään koske koska toi mäntä oli jo tarpeeks.

Miten muuten kun tommosessa malossin sarjassa tulee toi säätöboksi mukana, niin mihin se tökätään ja miten sillä säädetään sitten ne seokset kuntoon? :nörtti:
WP_20140531_009.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Yamaha WR125X/R

31.5.2014 22:04

Männän tapin sokka irronnut erinäisistä syistä, ei siinä muuta tarvita. Syitä on monia, asennusvirhe, materiaalivirhe sokassa, löysä sokka, sokan ura ei ole riittävän syvä jne.

Mä olen yleensä korvannut kuvassa olevan väkäsellä varustetun sokan ilman väkästä olevaan, siis jos tapin reiän reunaan on koneistettu kolo mistä saa kammettua "pyöreän" sokan pois kolostaan. Tai sitten käyttänyt sokkaa joka lukittuu urassa olevaan koloon kuten joissain kisapyörien männissä.

Kannattaa aina katsoa miten päin alkuperäinen sokka on asennettu ja missä asennossa se istuu kolossaan, varsinkin jos sokalle on useampi lukituskolo.

Sokkaa ei koskaan ängetä paikalleen nokkapihdeillä koska silloin sokka yleensä ottaa itteensä ja se istuu löysästi koloon ja silloin voi alkaa käymään kilinä ennemmin tai myöhemmin. Väkivalta on muutenkin väärä keino sokan asennukseen.

Tuossa yksi tapa asentaa ja asemoida tapin sokka: https://www.youtube.com/watch?v=qpP6WXxLmXI

Erittäin suurella varmuudella joudut vaihtamaan myös kiertokangen, se tuskin on terveessä kunnossa kun mäntä/tappi on noinkin kovasti ottanut itteensä. Samalla lohkojen avauksella kannattaa vaihtaa kampuran laakerit jos niissä on vähänkään huomauttamista.

Re: Yamaha WR125X/R

31.5.2014 22:38

Jees, kiitoksia infosta! Tosiaan tossa kiertokangessa ei ole yhtään välystä pituus suunnassa. Sivuttaisvälystä on 1,5-2mm, joka ei tietääkseni pitäisi haitata. Milläs voin todeta sen että kiertokanki olisi vaihtokunnossa? Ja mites näissä tuon toisen kampiakselin laakerin vaihto onnistuu, vai onnistuukohan ollenkaan? Kun sehän näyttäisi olevan purkukuvissa kiinni kampiakselissa?

Re: Yamaha WR125X/R

1.6.2014 8:17

En ole huolissani kiertokangen alapäästä vaan ylälenklistä ja siitä että onko kanki suora. Ne jos saat mitattua ja varmistettua että on kunnossa niin silloin ei tarvii vaihtaa.

Kampuran laakerit saa vaihdettua erilaisilla ulosvetimillä ja lämmöllä.

Minkä valmistajan mäntä sulla oli kiinni?