Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha WR125X/R

1.1.2013 23:38

Nyt sain ne palat käännettyä, ihan hyvältä näyttää :) . Saakos tuota takaiskarin esijännitystä säädettyä jotenkin? On muuten ihan kiva tapa tutustua uuteen pyörään sillain että rupee vaan purkamaan ja kattoo mitä mistäkin löytyy :D

Re: Yamaha WR125X/R

1.1.2013 23:54

JiiÄll kirjoitti:Nyt sain ne palat käännettyä, ihan hyvältä näyttää :) . Saakos tuota takaiskarin esijännitystä säädettyä jotenkin? On muuten ihan kiva tapa tutustua uuteen pyörään sillain että rupee vaan purkamaan ja kattoo mitä mistäkin löytyy :D

Työkaluboxissa on säätötyökalu takaiskarin esijännitykseen.

Totta, tolleinhan siihen oppii!
Viimeksi muokannut Alexir päivämäärä 2.1.2013 0:31, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 0:21

Kun pyörää kattoo takaapäin niin oikealla puolella rungon suojapalan yläpuolella se musta työkaluboxi missä on hopea säätötyökalu iskarille. Säätövara oli muistaakseni 1-8 ja tehdasasetuksella tais olla 4. kohdassa. Mulla on kasissa ja silti tuo tuntuu löysältä. Se säätäminen on helppoa kun teet sen oikein päin, työkalu vaan kiinni siihen ja käännät. Taas järki mukana.

Onko tämä halvin K&N:n ilmanputsari vai tietääkö joku paikan josta sais halvemmalla? K&N Air Filter YA-1208? Aika kovissa hinnoissa noi on, vakioputsari oli tuolla 18 euroa.

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 0:33

Kolmetoista kirjoitti:Kun pyörää kattoo takaapäin niin oikealla puolella rungon suojapalan yläpuolella se musta työkaluboxi missä on hopea säätötyökalu iskarille. Säätövara oli muistaakseni 1-8 ja tehdasasetuksella tais olla 4. kohdassa. Mulla on kasissa ja silti tuo tuntuu löysältä. Se säätäminen on helppoa kun teet sen oikein päin, työkalu vaan kiinni siihen ja käännät. Taas järki mukana.

Onko tämä halvin K&N:n ilmanputsari vai tietääkö joku paikan josta sais halvemmalla? K&N Air Filter YA-1208? Aika kovissa hinnoissa noi on, vakioputsari oli tuolla 18 euroa.

KN putsarilla ei paljoa mitään tee, nousee vaan imuäänet.

Itsellä on 6 säädössä 12 mallin pyörässä ja juuri sopiva, 8 oli liian "jämäkkä"....
Alakolmiot käännetty ja kuski 95kg :)

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 6:03

ihan mukavan näkönen toi 2013 mallin wr

kuva:

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 4390_n.jpg

tykkään tosta penkistä ku lukee yamaha 8) ja nuo etukatteiden tarratki näytää melko maukkailta :P

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 8:08

itselläni on muistaakseni 8, vaikka painoa vain 60kg :lol: eipä ole onneksi tullut 2 päällä ajettua niin ei ole mennyt semmoseksi pomppukepiksi tai ihan löysäksi ;)

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 11:16

Takajousen säätö ei vaikuta suoranaisesti jousen jäykkyyteen, ei se jousi jäykemmäksi muutu vaikka esijännistystä lisätään.

Nyrkkisääntönä on että takapää painuu ensin omalla painollaan pari senttiä ajas kun pyörä pudetaan pukilta alas. Kun kuski istuu pyörän päälle niin takapään pitää painua noin 1/3 koko jousituksen matkasta, WR:ssä taisi olla mallista riippuen 190-240mm joustomatka takana. Esimerkkinä 240mm joustolla pitää takapään painua kuskin painosta noin 80mm alaspäin, jos painuu enemmän niin esijännitystä lisätään, jos painuu vähemmän niin löysätään.

Tarkemminkin tämän voi, tai oikeastaan kuuluukin tehdä, ja silloin aletaan laskemaan jousivakioita ja vaihtelemaan jousia. Mutta noilla pääsee mainiosti alkuun ja saa perän toimimaan niin kun sen kuuluukin, oman iskarin ja jousen toimivuuden rajoissa.

Jos takapää on hyppykeppi tai liian löysän oloinen niin iskari alkaa olla kaputt, sille ei juurikaan voi tehdä mitään kun ei ole avattava iskari joten uutta keppiä alle.

Noihin perän korotuksiin ulkonäöllisistä syistä ja sen vaikutuksesta pyörän käytökseen, en jaksa enään ottaa kantaa 8)

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 12:32

Pitää vaikka ottaa videota kun käyn tallilla niin näätte kuinka löysä keula ja perä tuossa on. Just alko stefat vuotamaan, takaiskarista ei vuoda mitään ja silti pyörää saa melkein pomputeltua paikallaan.. Niinku koripalloa :roll: Varmaan kannattaa nuo alkuperäset stefat ostaa kun ne vaihtaa ja takaiskarikin tekis mieli vaihtaa mutta alkuperänen maksaa varmaan yli 200 euroa. Mitkähän öljyt tuohon keulaan kannattaa laittaa, alkuperäiset? Varmaan yli 15cm putket menee sisäkkäin kun yläkropan painolla keulaa painaa alaspäin. On muuten helvetin epämukava ajaa, jarruttaessa painuu niin että tuntuu kuin pian endoisi yli :lol: Vajaa 17tkm nyt mittarissa ja löysä alusta ollu siitä asti kun pyörän ostin (9kk ja 11tkm sitten)

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 13:04

Saattaa olla että sulla on etujouset kuoleutuneet, mutta aika monessa pitkäjoustoisessa keulassa saa keulan painumaan kropan voimalla 100-150mm. Jos keula painuu kuskin istuessa noin 1/4-1/3 niin ollaan suurinpiirtein alueella eikä kannata olla huolissaan. Myös keula saa painua pyörän omasta painosta sen sentin-pari alaspäin, jos painuu enemmän niin jousi on kuoleentunut, liian pieni jousivakio tai liian vähän esijännitystä.

Halpa keino monesti on lisätä keulan jousen esijännitystä laittamalla holkit jousen/yläkupin väliin. Pitää vaan mitata että siellä on varaa lisätä esijännitystä ettei jousi painu kasaan keulan pohjatessa.

Keulaöljyjä ei kannata kovin paksuiksi vaihtaa, keulasta katoaa pintaherkkyys ja keula saattaa alkaa jakelemaan nimismiehenkiharassa tai mukulakivellä missä pitää olla pintaherkkyyttä. Myös keulaöljyn määrällä voi kikkailla keulan kovuutta, öljyä lisäämällä keulan ilmatila pienenee ja keulaan saadaan enemmän progressiota, pintaherkkä mutta jouston aikana ilmatila pienenee ja keula ei sukella niin helposti pohjaan.

Harmi että noissa on suljettu takakeppi mitä ei voi huoltaa, säästyisi rahaa kun ei tarvisi ostaa uutta.

Re: Yamaha WR125X/R

2.1.2013 18:57

Kolmetoista, katopa tuolta tietopankista keulan stefojen koot ja käväset Motonetissä tms. ostamassa ne Athenan tarvikestefat. Ne maksaa vähän yli 10€ pari, mutta luulisi kestävän vähintään yhtä hyvin kuin alkuperäiset, koska ne orkkikset kuluu monilla nopeasti. Itse olen laittanut (halvinta mahdollista) 10W keulaöljyä. Se taitaa ollakin yhtä jäykkää kuin alkuperäinen. Sopivan jäykkää ainakin perus katuajoon.

Re: Yamaha WR125X/R

3.1.2013 0:53

Tuohon pyörään tutustuessa ja ihmetellessä koin iloisen yllätyksen (kai :D) kun otin tulpan irti

Kuva
Eipähä oo vitivalkonen. Mitä mieltä ootte tosta?
Senverran edistyny että kolmiot saanut käännettyä, kilpi ja takavalo paremmin, uuet pienemmät vilkut on kohta kiinni ja kevääseen mennessä kun rahaa, fättis, maski ja lokasuoja 8)
Galleriassa kuvia vekottimesta. Multa on ilmeisesti se työkaluboxi otettu pois kun siinä rungon suojapalan yläpuolella on vaan pari kiinnikettä.

Re: Yamaha WR125X/R

3.1.2013 4:13

Eipä tuo tulpasta kattominen taida toimia kuin silloin, kun on vasta ajettu. Ainakin mopojen kanssa meillä tehty, et ajellaan kunnolla jonku aikaa, sitte nopeesti tulppa ulos ja katotaan väri.

Sv: Yamaha WR125X/R

3.1.2013 4:17

Tulpan kattominen auttaa sillon kun on upouus tulppa lämpiillä koneella ja täyskaasusta kone kii ja sitten kattoo tulpanvärin.

Mutta sittenhän ilmapaine, tulpan lämpöarvo ja moni muu asia voi tehä että tulppa on väärän värinen että sitä ei kannati luottaa

Re: Yamaha WR125X/R

3.1.2013 7:45

juu, no kone oli kerenny jäähtyä jo kun piti sopivaa avainta metsästää.

Re: Yamaha WR125X/R

3.1.2013 8:28

Iltaa/Huomenta! :D
Siis koneen tulee olla lämmin, kun sitä ajetaan täysiä sen seoksen testaamiseksi. Kyllä moottori sen jälkeen saa jäähtyä.