Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:10

Nyt kyllä puhut outoja. Siis moottoriöljy vai 2t-öljy loppunut? Jos ajat seosbensoilla niin ethän sinä okein voi tietää kuin tankatessa paljonko siellä tankissa on öljyä. Vai oletko nyt varma ettet puhu vaihteistoöljyistä, jotka katoavat? Vai onko Halleyssä kenties jokin systeemi jota en tunne?

Kuitenkin, tarkista nyt ennen mitään huoltoa varmuuden vuoksi, että bensaletku ei ole mutkalla ja (jos tässä on samanlainen ryyyppy kuin 2t Hussessa), että vaijeri ei ole rispautunut ja jättänyt ryyppyä osittain auki. Ottiko pyörä ajossa normaalisti kierroksia vai tuntuiko se tukehtuvan? Leijuivatko kierrokset? Eli onko kaasari säädöissä?

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:23

siis tuorevoitelun oon ottanu pois käytöstä ja ajoin autokoulun radalla tankin tyhjäks, jonkä jälkeen tankkasin tankin täyteen ja pistin 3% öljyä tankkiin eli 10 litraan 3 desiä. Moottoriöljy on loppunut, eli se säiliö joka on käynnistyspolkimen takana, on melkein tyhjäksi asti vuotanut ellei sitten ihan kokonaan tyhjäks. kytkin sisässä otti kierroksia normaalisti mut heti ku koitti lähtee liikkeelle ni alko booaamaan ja sammu. Kaasarissa on TT-suuttimet kiinni ja ilmanputsarista kuri irti koska tarkoituksena on pistää heti sisäänajon jälkeen messico takaisin kiinni. Eli kone saa enemmän ilmaa ja bensaa kuin kuuluisi kylläkin mut en oikeen uskois et se on tähän syynä ? Jokatapauksessa enemmän oon huolissani siitä et öljyt on vuotanu pihalle ja pelkään pahoin et sielt koneesta olis ehkä kilahtanu jotain. Mitään ylimääräsiä ääniä koneesta ei kyllä tullu eilen eikä sillon tänään aamullakaan.

Edit: autokoulun radalla kävin siis n. 3 viikkoa sitten, ennen kuin vein pyörän molitoriin kymppitonnin huoltoon.
Viimeksi muokannut hejope päivämäärä 19.8.2011 17:30, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:28

Eilen pyörä kyllä toimi kuin unelma kun sen kanssa ajoin, antoi kierroksia niinkuin kuuluukin eikä pätkinyt tai pitäny mitään ääntä. Sisäänajo on vielä ihan alkuvaiheessa niin ajelin pääasiassa ihan pintakierroksilla et kaasua en vääntäny ku korkeintaan puolilleen.

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:36

Onkos Messico nyt kiinni? Jos kone saa samanverran bensaa ja ilmaa kuin TT:nä, mutta vakioputki on kiinni niin eihän se toimi niin millään. Laita vakiosuuttimet ja ilmanputsarin kuri kiinni tai vaihda Messico vakioputken tilalle niin toimii.

Tuo kaasarin vuotaminen johtuu juuri siitä, että kaasarin läpi menee enmmän tavaraa kuin ulos pääsee tuolla vakioputkella.

Mutta jos tuo todella on syy, niin huhhuh... Luulisi nyt sen verran tajuavan.

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:44

Toi on kyl totta mut toi ei selitä sitä et mistä ja miks öljysäiliö on tyhjentyny koska entinen omistaja vaihto öljyt samalla ku mäntä vaihdettiin ja se säiliö oli kyllä täynnä kun sillon tarkisitn ennen autokoulun radalle menoa eli sen on pakko olla vuotanut pois sieltä koska toi kone ei voi millään syödä litraa öljyä n.70km ajon aikana.. Eli siis nyt on vakioputki kiinni vielä mut täytyy nyt ensin kattoa ettei mitää oo menny rikki ton öljysäiliön vuotamisen takia ja korjata se ja sit miettiä et pistääkö sen messicon kiinni joka ois tietty helpompi vaihtoehto vai täytyykö vaihtaa vakiosuuttimet ja ilmanputsarin kuri kiinni.. Porukat vaan saattaa olla hieman esteenä tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa koska mutsi on kokonaan TT:tä vastaan ja ukko sano et laitetaan putki kiinni sit inssin ja sisäänajon jälkeen ku on ensin ''totutellu'' tohon laitteeseen :D

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:51

Korjataan nyt vielä kerran eli konen on siis valuttanut mitkä öljyt. Tarkoitat nyt varmaankin vaihteistoöljyjä. Koska ajat seosbensoilla sinun 2t öljysi ovat bensan seasssa, eivät erillisessä säiliössä.
Moottoriöljyt taas ovat 4t moottoreiden öljyjä, jos sinulla sellaiset on pyörässäsi niin ei hyvää päivää...

Vai puhutko nyt tuorevoitelujärjestelmän öljysäiliöstä? Jos olet ottanut tuorevoitelun pois käytöstä niin sen öljythän eivät koneessä kierrä ja sinne ei tarvitse öljyä laittaa tällöin. Tuorevoitelun voi joko kytkeä pois päältä tai laittaa öljyt kiertämään takaisin säiliöön. Mutta olethan nyt varma, että tuorevoiteluöljyt eivät kierrä seosbensojen lisäksi koneessa? Jos kiertävät niin ajalet n. 5% seoksilla ja voi sitä karstan määrää.

Jos säiliö vuotaa niin ota irti, valuta tyhjäksi ja laita tyhjänä takaisin ja anna olla. Sillä ei pitäisi mitään väliä silloin olla vuotaako se, jos sisällä ei ole kuin ilmaa. Mutta koita nyt kaveri hei vähän ottaa selvää oman pyöräsi toiminnasta. Ja se, että et edes tiedä mikä säiliö vuotaa on jo aika paha. Niitä öljyjä kun ei montaa ole...

Mutta tuolla tietämykselläsi, joka on melko pieni ilmeisesti, niin älä koske kaasariin yksin. Pyydä kaveri/isä avuksi ja opit samalla hieman toiminnasta. Suuttimien vaihto ei ole iso homma, kaasari auki ja vaihdat vain tyhjäkäynti ja pääsuuttimen. Ilmanputsarista on paha sanoa kun tuppaa olemaan niin pyöräkohtaista. Kaverin Husqvarnassa ei tarvinnut ottaa kuin penkki irti ja irroittaa ilmanputsarinkotelon kansi.

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:57

tarkoitan vaihteistoöljyjä. Tallin lattialle oli vuotanut sitä öljyä kanssa hiukan ja se oli selvästi tullu siit koneen huohotinletkusta eikä kaasarista koska se oli pelkkää öljyä ja se moottorilta tulevan letkun pää oli öljystä märkä. Ja kyl mä sen verran tiedän kuitenkin näistäki et mikä on tuorevoitelusäiliö ja et sil ei oo enää väliä onko siellä öljyä vai ei kun oon ottanu sen pois käytöstä. Eli vaihteistoöljysäiliö on menny tyhjäks. Oli vaan sana hakuses kun oon ennen pelannu vaan nelareiden kanssa ni tuli moottoriöljy mielee..

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 17:58

Ja kyllä mä kaasarin toiminnanki tunnen ja oon muutamaan otteeseen joutunu aiemmasta nelarikiinaihme moposta putsaamaan kaasarin ja vaihtamaan pääsuuttimen kerran eikä toi gassun kaasari sen monimutkasempi oo. Ja toi ilmanputsarin kurin saa kiinni ku avaa penkin ja irrottaa sen vaahtomuovisen putsarin siitä ja ne kurilevyt takas sinne väliin vaan. Täytyy nyt vaan ekaks selvittää et miks hitossa noi öljyt on karannu sieltä säiliöstä..

Pakko myöntää kyl et ku lukee noi aiemmat viestit ni kuulostin ihan siltä ku en ois ikinä kuullukkaan kakspyöräsistä.. :nolo:
Viimeksi muokannut hejope päivämäärä 19.8.2011 18:05, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 18:05

Jaa-a, sitten en tiedä mistä tuo öljynvuoto johtuu... Mutta kokeile nyt ensin laittaa pyörä vakioksi ja katso valuttaako öljyä vieläkin. Suoranaista vaikutusta ei pitäisi olla, mutta ainakaan se ei mitään huononna, vähentää vain bensankulutusta.

Mutta toimiko vaihteisto kuitenkin normaalisti ajaessa? Vai tuntuiko vaihteisto kauhean jäykältä? Löytyikö välivapaita? Ja vuotaako öljyä vain moottorin huohotinletkusta (onko sellaista?) ? Vai valuuko öljyä myös esim. Vaihdepolkimen juuresta?

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 18:07

vaihteisto toimi normaalisti ja näyttää ainakin siltä et se huohotinletku tms. on ainoo mistä öljyä on vuotanu.. Tosin on toi vaihdepoljinki ihan yltäpäältä rasvassa mut uskoisin et se lentäny ketjuista siihen kun rasvasin ketjut viimeks pesun jälkeen.
Edit: ei ollu vuotanu öljyä mistään muualta.. Pitäisköhän koittaa täyttää se säiliö ja kattoa et valuttaako se sitä itellään vai vaan ajossa ?

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 19:22

Kato se tulppa. Ja laita suosiolla täystehoseks se mopo. Tuppaa toi vakioputki vetämään tukkoon ton pyörän. Ja jos sulla on 3,4kW nyt vakiona ja sulla on täysteho asetukset kaasarissa ni tottakai se puskee sitä öljyä sieltä jostain ulos.
Kato se tulppa ja muista et vaikka tulppa antaa kipinää se ei siltikään välttämättä aina toimi oikein. Ja rikkoo muutenkin tulpan helposti kun käy aika rikkaalla tuo sun vehkees.
Niin ja yks neuvo vielä. Sisäänajo kuuluu ajella vaihtelevilla kierroksilla ja ei saa huudattaa pitkiä matkojs mut päästä se pyörä nyt ees piikille asti.

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 19:55

Oisko kellään mitään tietoa kun tuntuu että kun tossa halleyssa vääntää kaasua niin antaa kierroksia siihen tiettyyn asti ja ikäänkuin tukahtuu jolloin pitää huudattaa ja sen jälkeen tuntuu että vastaa siihen kun kaasua vääntää, tosin ei kauaa mene niin heti sama juttu taas.
tällä hetkellä siis kiinni tyhjä vakioputki, 26mm kaasari ja v-forcen läpät. Ite meinasin että lähtisin isompaa kaasaria tilaamaan jos jollain on ehdotuksia mitä kaasaria ja mistä vois tilata niin jos vois vaikka linkkiä antaa. :P joku messicon teharikin olis ihan nätti mutta se 400e--> hinta ei oo kovin houkutteleva.
Entisen omistajan mukaan pitäs olla tt-suutinsetti kaasarissa mut tuskin auttaa niin paljoa?

Re: GasGas Halley 125

19.8.2011 22:44

Kyllä mä luulisin et toi on todellisuudessa se 11kw kun ahvala sano että gassu laittaa jo tehtaalla kaikki piikit 3,4kw papereihin joittenkin verojen tms. alentamiseksi, et kyl toi varmaankin se 11kw on ku menee kaverin hussen ohi aika pirteesti. Voipa kyl olla tulpassakin häikkää ku se meni sillon ennen huoltoakin paskaks. Laitan luultavasti messicon kiinni ja otan selvää et miks se on ruikkinu öljyt ulos ja sit voi taas lähteä liikenteesee :)

Re: GasGas Halley 125

20.8.2011 0:43

Ihasproblem kirjoitti:Moottoriöljyt taas ovat 4t moottoreiden öljyjä, jos sinulla sellaiset on pyörässäsi niin ei hyvää päivää...

Mikäs vitun virkasillä on jos lootaan on laittanu 4t öljyä josta löytyy kytkinlisäaineet. mm esimerkkinä, että porukka käyttää ulkomailta tilattua castrolia, joka on suunniteltu 4t pyöriin mutta pelaa loistavasti 2t lootassa.

Re: GasGas Halley 125

20.8.2011 13:33

Siis tarkoitin sitä, kun pidin jo pyörän omistajaa ihan tampiona, että tällä kiertää nelitahdin moottoriöljy moottorissa. Tottakai 2t pyörissä käytetään ihan normaaleja mp-vaihteistoöljyjä.
Se vain kun omistaja ei osannut selittää mistä öljyistä puhui, niin ihan luulin, että moottorissa on 2t ja moottoriöljyä. :lol: