Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

6.7.2014 13:20

Kyllä, korotusta 0.8mm eli yhteensä pytyn mukana tulevan tiivisteen kanssa 1.6mm. Tässä kävi mulla moka, en taas huomioinut paperitiivisteen painumaa joka tässä tapauksessa oli se 0.5mm eli painunut tiivisteen paksuus oli 1.3mm. Myös tinalangalla tulkkaaminen ei näköjään osunut ahtaimpaan kohtaan, kuvassa näkyy mikä kohta männästä käy lähimpänä kantta.

Mäntä ei tule sylinterin helman alapuolelle vaan jää helman tasalle. Mutta kun sylinteriä joutuu korottamaan niin silloin männänhelma tulee sylinterin helman alapuolelle 1-2mm, mäntä ei pääse kolisemaan joten se ei aiheuta pinnoitteen irtoamista. Pinnoitteen irtoamisen syy on yleensä huonosti tehty pinnoitus/pohjatyö.

Pytyssä löytyy merkinnät: YI-2 ja 24K8 sekä KTC joka on valmistaja. Luulisi että Kitaco osaa tehdä näitä, Japanilainen yritys joka tekee vähän kaikkea palikkaa kaksipyöräisiin.

Kyllä tällaisen osien pitää olla bolt-on, ilman mitään säätöä mihinkään suuntaan. Pinnoitteen irtoaminen taas on huonoa tuuria.

EDIT: Muutama kuva.

Kuva

Kuva

Re: Vs: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

6.7.2014 14:33

Juu sulla on selvästi eri sarja kun mulla... Mun ei oo kitacon, vaan pytyssä lukee X1R. Männässäkin on mulla merkinnät eri kohdassa, ja mun tuli 0.5mm alatiivisteellä.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

6.7.2014 15:51

Se selittää paljon. Olin yhteydessä AMPS:iin kuvien kera ja 10 minuutin sisällä sähköpostin lähettämisestä oli homma bueno. He ehdotti että lähetyskulujen hinnalla saan new type kit, eli ilmeisesti se on siten sama mikä säkärifisulla on.

Hyvä että tämäkin tuli esille, eli ongelmat koskee Kitaco 180cc pyttyä. Virheellisesti on tullut käsiteltyä AMPS 180 pyttyä, siellä on näköjään myynnissä eri valmistajien settejä.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

6.7.2014 16:09

Itsellä ei myöskään tuota Kitacoa ole. Tais olla sama mikä sähkösiikalla. Männässä ei itsellä ollut ainakaan mitään merkintöjä Ja sylinterissä samat mitkä siikalla.

Re: Vs: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

6.7.2014 16:40

Männän merkinnät on pienellä siellä ihan kehällä (; Ja hyvä että homma selvis!

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

6.7.2014 16:43

Kertokaapas nyt että wat tö fak.
Termostaatti otettu pois, uusi tiiviste piti tehdä että piti.
Jäähdytysnestettä nyt lisätty tappiin asti, konetta pyöritelty että ilmaa lähtee välistä.
Keuliessa (huudatellessa pikku nopeuksilta), kylällä hiljaa kiertäessä tai ylämäkeen raskaasti kiihdyttäessä FAIL ja lämpenee. Mikä vielä vois kiusata?

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

6.7.2014 21:29

Pitäishän ton luistin nousta niin ylös kaasarissa ettei sitä näe? Kun oma luisti jää 1cm näkyviin kun nostaa sormella sitä, ja senhän kuuluisi tulla kuin höyhen alas, eikä vain vähän matkaa ja sitten tipahtaa kuin mummo katolta. On varmaan toi kalvo vaihtokunnossa?

http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/husqv ... aasutin-ii

Tos vissiin toi osa 8 (diaphragm kit) on oikee jos uuden tilaa?

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

7.7.2014 19:23

Joo avasin tuossa tuon koneen ja ilmeisesti oli lämpöleikannut.. Toisessa helmassa lähtenyt tuo harmahtava väri ja tilalle tyllut kiiltävä, naarmuinen pinta. Toiselle puolelle lievemmin, mutta kumpiakaan naarmuja/kulumisia ei tunne kynnellä. Sylinterissä myös samanlaiset jäljet mutta niitäkään ei tunne kynsillä/sormilla. Aikaisempi kolinakaan koneessa ei ilmeisesti johdu yläpään laakereista vaan ilmeisesti venttiileistä jotka hakkaavat mäntään tai männästä joka hakkaa kanteen.
Pistän illalla kuvat männästä ja sylkästä niin saatte antaa mielipiteen ovatko vielä ajokunnossa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

7.7.2014 20:07

Voikohan pelkkä kaasuttimen alipaine kalvo aiheuttaa tietyssä tilanteessä nykimistä? Nimittäin toi oma kalvo on venynyt niin paljon ettei sitä takaisin saa (n. 5mm)

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

7.7.2014 23:55

Tuossa kuvia sylinteristä ja männästä avauksen jälkeen. Tosiaan Imupuolella nuo suurimmat jäljet ja männän pakopuolella ei tuollaisia jälkiä ollut. Tosiaan ihmettelin kun kaverin nakkasin 30km päähän tällä vehkeellä 900km kohdalla jolloin ajettiin 70-80kmh vaihtelevalla kaasulla jolloin matkalla yhtäkkiä vaan hyytyi mutta käynnistyi sitten jälkeenpäin heti. Ei tullut kyllä mieleen että olisi lämpännyt! Mikäköhän tuohon olisi voinut johtaa? Litran öljyä olen aina pistänyt ja kannentiivistekkään ei ollut vuotanut nesteitä palotilaan vaikka painetta suht rutkasti kertyikin järjestelmään. Voiko vaan mahdollisesti johtua siitä, että ei vielä ollut toista alapään tiivistettä?
Kuva
Kuva
Kuva

Toisessa kuvassa tuo musta kohta ei ole irtilähtenyttä pinnoitetta vaan heijaste taka-alalta. Noista jäljistä sylkässä näkee myös kuinka alas helmat tulevat yhdellä alapääntiivisteellä.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

8.7.2014 6:26

Lämpöleikkaaminen ei ole varsinainen vika vaan seuraus jostain muusta viasta tai oireesta. Yleisimmät syyt on voitelun puute ja korkeat lämmöt.

Sitten yksi asia mitä porukat ei varmaankaan tiedä. Takomäntä on kylmänä aika väljä sylinteriin ja lämmetessään laajenee oikeaan mittoihin, vasta lämpimällä koneella männän toleranssit on kohdallaan.

Nyt jos lähdetään ajamaan haalealla moottorilla ja vingutetaan menemään hymyssä suin. Mäntä ja sylinteri lämpeää samaan tahtiin mutta jäähdytysneste lämpenee pelkästään moottorissa, ei jäähdyttimessä. Sitten kun moottori on saavuttanut noin 90 astetta joka on termostaatin aukeamislämpötila, termari aukeaa ja päästää jäähdyttimistä kylmää nestettä. Kun kylmä neste menee sylinteriin niin sylinteri viilenee nopeasti ja samalla kutistuu jonkun satkun, mäntä ei ehdi reagoimaan sylinterin vetäytymiseen ja toleranssit menee ahtaaksi ja narahtaminen on tosiasia.

Tässä on yksi syy miksi kisakoneissa moni on ottanut termarin kokonaan pois ettei tule ylläreitä. Katupyörässä termari kannattaa pitää paikallaan mutta muistaa moottorin huolellinen lämmitys, jos lähtee ajamaan haalealla koneella niin sitten ei vedetä tuppi nurin ja korkeilla kierroksilla ennen kun kone on oikeasti lämmin.

Pyysin jo aikaisemmin, voisiko joku mode vaikka perustaa oman topicin Minarellin moottoreille. Nyt tietoa koneista on siellä-täällä ja porukat risteilee eri merkkien alla pohtimassa moottoreita. Helpottaisi etsimistä jos tieto olisi samassa paikassa.

Re: Vs: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

8.7.2014 10:57

Nakutus taitaa nostaa lämpöjä? Eli kyllä, saattoi johtua alatiivisteen puuttumisesta. Ja ehdottomasti oma topic näille koneille!

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

8.7.2014 11:54

Yleisön pyynnöstä topikki laitettu pystyyn, toivottavasti keskustelu nyt helpottuu.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

11.7.2014 21:08

Mites on ku on ajettu nyt 3500km ja 3000km huolto ois vasta ens viikolla ja pitäs lähtee reissuu noin 500km tulis lisää mittariin, niin että uskaltaako lähtee ajaa vai miten on? :roll:

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

11.7.2014 23:34

Joo itellä näkyy hienosti joka huollossa 300-1000 km extraa, ei se nyt niin justiisa..