Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
20.3.2016 12:41
En löytänyt ohjeita tuoreöljyvoitelun poistamiselle. Niin olisko vinkkejä miten se on kannattavin poistaa?
20.3.2016 14:18
Tukit kaasuttimesta tuorevoitelun nipan esim kuumaliimalla / silikonilla ettei siitä höri ilmaa. Otat öljysäiliön irti ja siitä lähtevät letkut keräilet pois. Tuorevoitelun pumppu on koneen vasemmalla puolella, johon letku säiliöstä tulee ja lähtee kaasuttimelle. On olemassa 2 vaihtoehtoa:
1. Pätkäiset molemmat letkut esim. n.5cm päässä pumpusta ja täytät letkut öljyllä ja liität ne yhteen. Tällöin öljy kiertää kehää pumpussa ja pumppua ei ole välttämätöntä poistaa.
2. Pumpun ja kaikkien letkujen poistaminen. Avaat kopan ja poistat pumpun kaikkine härpäkkeineen. Ei sitä paremmin voi selittää, tekemällä huomaat mitä tehdä. Ota huomioon että joudut tekemään pienen suojalevyn ettei koneeseen pääse paskaa jos koko pumppusysteemin poistat.
Pumppua ei kannata jättää pyörimään kuivana, todennäköisesti paskoo itsensä tällöin.
Niin ja unohtui mainita että rotaxissa on mekaaninen pumppu. Siellä on rattaat, jotka sitä pyörittelee
22.3.2016 23:47
Missä liikkeissä suomessa myydään tasalakimäntiä?
23.3.2016 0:30
Moto-häme taitaa myydä kotarin tasalaki mäntiä, eli semmosta vaa.
Ite suosittelen vertexiä hinta/laatu suhteen takia.
23.3.2016 8:37
Det51 kirjoitti:Missä liikkeissä suomessa myydään tasalakimäntiä?
Kuten nikke sanoikin niin kotarin tasalakea hankkimaan, rotaxiin ei sellasia edes omana tehdä vaan pitää kotarista soveltaa.
Kotarin mäntien koot on sitten pienempiä kuin rotaxin, esim A koon mäntä on 53.94 ja sä tarvitset 53.97 tai isomman, joka on kotarin männissä D-koko tai siitä isompi. Minkä kokoinen mäntä sulla on nyt sisällä?
Kotarin mäntiä saat vaikka mistä, esim motokeidas ja motopalvelu. Mutta ennenkuin tilaat niin varmista minkä kokoinen mäntä olisi pytyllesi passeli. Meinaan jos sulla on esim B-koon sylinteri niin kotarin valumännistä loppuu koot kesken ja välys kasvaa liian suureksi, tällöin joudut metsästämään takomännän että saat fiksun välyksen
Btw kotarin orkkis mäntä on vertexin valumäntä. Esimerkiksi Wössner ja wiseco valmistavat takomäntiä
23.3.2016 17:07
Viimeksi kun vaihdoin männän niin vei sylkän koneistamolle ja siellä mittasivat sylinterin (54,02)
Ja tilasivat männän (53,97) ja nyt olis aika vaihtaa niin mikä merkki olisi laadukkain ja tuoko tasalakimäntä ja kansi minkälaista eroa
23.3.2016 21:07
Vertex,wössner kannattaa, ja tasalaki männällä tulee luonnollisesti sen hyödyt.
Ite oon just tasalaki vertexillä ja vhm kannella ajellu ja kyllä siitä pikkasen enemmä tehoa saa ulos ku tavallisella männällä. Yks hyödyistä on se että portit aukee enemmän ja aikasemmin.
24.3.2016 0:48
Det51 kirjoitti:Viimeksi kun vaihdoin männän niin vei sylkän koneistamolle ja siellä mittasivat sylinterin (54,02)
Ja tilasivat männän (53,97) ja nyt olis aika vaihtaa niin mikä merkki olisi laadukkain ja tuoko tasalakimäntä ja kansi minkälaista eroa
Muista sitten käyttää tasalakimäntää ja tasalaki kantta. Kupukansi ja tasalakimäntä sekä kupumäntä ja tasalakikansi ei oo hyviä vaihtoehtoi.
Jossei sylinteris oo pahemmin kulunu ja välys olisi edelleen tuo 0.05 niin vertexin 53.97 valumäntä olisi oikeen passeli, jos pytty on puolestaan kulunut niin 53.97 takomäntä wössner sisään.
Tasalaki vertexin viimeinen koko taisi olla juuri tuo 53.97, mutta voihan sitä kyselläkin jos tekevätkin nykyään vielä isompia.
Takomäntä vaatii aina vähän isomman välyksen kuin valumäntä.
Tasalaella portit avautuu paremman ja aikaisemmin, kuten nikke sanoi. Palaminen tapahtuu ja kohdistuu paremmin, sekä puristussuhde kasvaa
26.3.2016 19:18
Moro! Minä taas täällä..
Kun ootte vaihtanu vakio kaasarin isompaan. Niin mitä ootte tehny niille kaikille antureille ja johdoille jotka meni ennen vakio kaasariin?ja entäs kun olisin tilaamassa 24mxsältä V-forceja. Niin minkä ikäsen ja mallisen kotarin v-forcet on oikeet?
26.3.2016 23:12
Ne tps anturin sähköpiuhat (=kaikki kaasuttimen sähköpaska) on aivan turhia, vakiokaasarista irti vaan ja laittaa ne vaikka vyyhdille taikka kerää kokonaan pois. Niitä ei saa laitettua eikä tarvikkaan laittaa isompaan kaasariin.
Rotaxiin menee piikki kotarin (125cc) V-Force 3 läpät ja läppärunko suoraan, vuosimallilla ei ole väliä sillä kun VF3 tuli niin ne on pysyny muuttumattomina. Kunhan et osta 07 tai sen alle kotarin läppärunkoa, sillä silloin niissä ei vielä ollut v-force 3 käytössä.
VF3 myötä joudut sitten leikkaamaan imukaulasta vakioläppärungon ohjurin irti että VF3 läppärunko menee siihen
28.3.2016 14:44
Tarvitseekos isommassa kaasuttimessa tuota solenoidiventtiiliä?
28.3.2016 19:01
Ei, eikä sille olisi edes piuhoja/mitään järkevää käyttötarkoitusta
löytyy TODELLA halvalla 14 piikkinen uusi eturatas, ostakaa pois
30.3.2016 9:43
Ei kukaa sattuis olemaa missää aprilia aiheisessa whatsapp ryhmässä?
30.3.2016 12:33
On olemmassa Aprilia/rotax ryhmä. pistä vaikka mulle YV numeros nii lisään
31.3.2016 23:37
Kumpi olisi parempi Rave1 vai Rave2 osia saisi suomesta halvemmalla Rave2seen. Kummissakin taitaa olla hyvät ja huonot puolet:roll: