Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
14.6.2014 0:20
Helvetin helvetti. Husse syöny n. 800km aikana puolet mittatikusta öljyä, ja aikaisemmin oli syöny mittatikun melkein loppuun asti öljyä n. 1500km matkalla, ei kuitenkaan loppuun asti. Kuinka paljon saa mennä öljyä ja millä matkalla? Kilometrejä hussessa yht 24tkm..
Jos nyt on männänrenkaat menossa niin onko jollain heittää hinta-arviota kuinka paljon maksaa uusi mäntä + sen vaihdatus liikkeessä? Entä jos tilaan AMPSin 180cc setin ja vaihdatan sen liikkeessä, kuinka paljon hintaa? Vai kuinka vaikeaa itse vaihtaa, 2t koneessa kyllä pytyn ylösnosto yms sujuu, mutta vähän tuo nelari pelottaa
Tietysti kytkin pitää vahvistaa, prikoilla vai saako jäykempiä jousia? Suuttimet myös pitää tietysti uusia. Tämä siis spekulointia jos syö liikaa öljyä....
14.6.2014 0:29
Ei kai se AMPSin vaihto sen enempää maksa kuin vakiohilppeidenkään. Ei tuo nelari silti ole vaikea purkaa, jos 2t onnistuu, niin saat kyllä nelarinkin pytyn vaihdettua. Nelarissa pitää vain katsoa, että kasatessa ajoitukset on kohdallaan.
E: Juuh, olishan mun pitänyt tajuta toi, ettei kyse ollu pelkästä työn hinnasta. Noh, pistetään yön piikkiin.
14.6.2014 0:30
Joo, tarkotin siis sitä ampsin kohalla että paljon vaihto maksaa. Vakiohilppeitten kanssa tarkotin siis vaihto+mäntä hintaa noin suurinpiirtein siis
14.6.2014 7:05
Jos AMPS:in 180 tilaat niin hanki valmiiksi ylimääräinen alapään tiiviste että saa männän asettumaan oikeaan korkeuteen. Mukan tulee 0.8mm tiiviste ja korotusta tarvii lisää 0.4-0.8mm. Tiivisteen voi myös tehdä ite, Biltemassa on harmaata tiivistepaperia mistä sen voi tehdä.
Suuttimet pitää vaihtaa, AMPS:in mukaan pelkälle pytylle tk42-45 ja ps135-140.
Vaihto ei ole ihan mahdoton homma ja tekemällä oppii, tarkasti kun tekee niin mitään ei periaatteessa voi mennä pieleen. Momenttiavain on ainoa erikoistyökalu mitä tarviit, ja purku/kasausohjeet sekä momentit löytyy AMPS:in sivuilta, siellä on ysärin korjausmanuaali missä koko homma selviää.
Kansi kannattaa kiristää vaiheittain, ensin 10nm -> 14nm -> 18nm -> 22nm. Jos kannen kiristää yhdellä vedolla 22nm niin melkoisella varmuudella tulee ongelmia kannentiivisteen pitävyyden kanssa.
14.6.2014 10:10
Jep, mutta mites Arska, onko jo mielestäs öljyn syöntiä vai meneekö "normaaleissa rajoissa"?
14.6.2014 11:13
No on kyllä ihan pikkasen liikaa jo
14.6.2014 11:43
Kyllähän tuo syö aivan liikaa. Öljyrengas voi olla männästä vain lopussa tai sitten pytty kulunut epätasasesti. Kyllä sä osaat nelarin laittaa kun katot vaan purkaessa mikä osa meni mihinkin ja sitten katsot, että jako tulee kohdilleen, eli kone yläkuolokohdassa nokkarattaan ja vauhtipyörän merkkien mukaan.
Saattaa kuullostaa vaikealta ja monethan on saattaneet pelotella, mutta kyllä se nelari on myöskin varsin yksinkertainen. Itse varmaan avaisin ja purkasin ja katsosin mitä on yläkerta syönyt niin ei tule ostettua turhia osia.
Eihän sitä ikinä opi jos ei yritä, vai?
Ja mähän voin edellee vaihtaa sun hussees jos silt tuntuu XD
14.6.2014 12:11
Joo-o joo-o.... Pitää kattoo mitä tulee tehtyä.
Toisaalta houkuttelis 180 setti, toisaalta uus vakiomäntä vaan ja toisaalta taas kokonaan uus pyörä... Ois vaan suoraan pitäny ostaa Honda niin kone kestäis
14.6.2014 12:30
itse kannatan 180cc tai sitten 205cc ja mitö yläkerran purkamiseen tulee niin se onnistuu kyllä ainut ero on vaan se ajoituksen laittaminen oikealle kohdalle. itse en ollut ollenkaan huoltanut mopoja kun polini leipo ja korjasin sen pelkästään ohjeiden ja videoiden avulla oli mennyt venttiili poikki ja läpi männästä...
14.6.2014 16:06
Jos tulee bigbore niin se on 180 setti. 200 kanssa pitää vissiin vahvistella muutakin niin ei houkuttele. Mutta entäs se kytkin? Millä pitävämmäksi, prikkoja pulttien alle vai onko jäykempiä jousia/kuinka paljon ne maksavat.
14.6.2014 21:23
Kyllä tolla öljynkulutuksella kannattaa kone avata, desi/1000km alkaa olla se raja milloin on hyvä vaihtaa vähintään männänrenkaat ja kuluneisuudesta riippuen mäntä.
Jos kytkintä jäykistää prikoilla niin millään 6mm reiällä olevilla prikoilla se ei onnistu. Homma vaatii kuparisen tai alumiinisen tiivisterenkaan jonka sisämitta on 12mm ja ulkohalkaisija 16-17mm.
Kyllä Minarellit kestää kunhan öljyjä vaihdetaan riittävän usein ja huolehditaan ilmansuodattimen puhtaudesta. Monesti huoltoväli on liian pitkä ilmansuodattimen vaihdolle tai puhdistukselle. Myös seokset tuntuu olevan merkittäövässä roolissa koneen kulumiselle, laihalla seoksella kone kuluu selvästi nopeammin kun säädetty kone. Liian rikas seos ei myöskään ole hyväksi koska silloin palamaton bensa pääsee huuhtelemaan öljykalvoa sylinterin seinämistä.
15.6.2014 3:43
No mulle tuli ampsin 180 pata, nokka-akseli, ja 6 jousi kytkin. Kytkin ei käynyt, ottaa kiinni kytkinkruunuun. Ulkokehältä hioin jo tarpeeksi pois, mutta vaatisi ylimääräisen prikan kytkinkruunun ja kytkimen väliin.
Nakuttaa aika ankarasti vaikka venttiilit säädöissä, eli mun tarvii tehä uusi alatiiviste? Miten mursuarskalle selvisi tuo alatiivisteen riittämättömyys? Kun omani kyllä käy ihan hyvin vaikka nakuttaa .Meneekö ylätiiviste paskaksi jos nyt koneen avaan, ajettu
n. 20km... Enempää ei varmaan kannata ajaa? Onkohan nyt jo ihan paskana? ):
Edit: ja onko normaalia, että ajotusmerkit ei mee millään täysin kohdalleen? Osottaa nokkarattaan merkki aina pari astetta ohi merkin, ihan sama miten ketjun laittaa. Konella ajettu 13T eli ketju tuskin venynyt.
E: no ei kai auta muu kun repii kone auki ja heittää tinapallo männän päälle, pyöräyttää konetta ja mitata. 0.8mm minimi ampsin mukaan. Lievästi v*tuttaa kun 20h laittanu tota romua jo.... Täytyy kattoo jos ei tarvis koko konetta nostaa uudestaan pois rungosta. On riejun runko vaan vähän ahdas.
15.6.2014 4:47
Jos se on joku törkeen jyrkkä nokka niin se voi jo itessään pitää kovempaa ääntä
mullahan oli wrssä kunnon naputus kun oli jyrkkä nokka ja jäykemmät venttiilijouset, vakio kamppeilla ei mitään. 3000km ajoin ennenkun myin ja mitään ei ollut hajonnut
15.6.2014 7:35
SähköSiika kirjoitti:Miten mursuarskalle selvisi tuo alatiivisteen riittämättömyys?
Mittaamalla se selvisi. Mäntä on harjakattoinen ja kun laittaa pytyn paikalleen niin männän reunasta mitattuna mäntä pitää jäädä 0.8-1.0mm yläpinnan alapuolelle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että männän korkein kohta on samalla tasolla yläpinnan kanssa.
Tarkistusmittaus tehdään kone kasattuna. Tulppa irti ja reiästä laitetaan sisälle tinalankaa, pyöräytetään konetta ja tinalangasta mitataan paljonko jää männän ja kannen väliin tilaa. Jos rako on vähemmän kun 1mm niin paksumpaa alatiivistettä paikalleen.
15.6.2014 13:30
Selvä. Eli otan vaan tinalangan pätkän ja laitan sen tulpanreiästä sisään pitäen toisesta päästä kokoajan kiinni. Tällätavalla se pitäisi saada sieltä poiskin purkamatta koko konetta?