Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

25.9.2012 23:15

Neulan säädöstä kiinni, sitäkun ei tossa vakio keihinissä pysty säätämään.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

25.9.2012 23:18

Huiput siis tuntui laskevan, joten eipä se neula täyskaasulla enään vaikuta.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

26.9.2012 11:35

Kyllä se vaan vaikuttaa, koita vaikka mopossa jossa on säädettävä neula ;)

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

26.9.2012 14:45

-Zone- kirjoitti:Pistetäänpä taas välillä. Jospa siitä olisi jollekin vaikka hyötyä.
***
Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)
Kaasari on varsin simppeli kapistus kun ensin sen perusajatuksen ymmärtää.


Eräästä topicista lainattu, en kyllä ite oo huomannu että neulansäätö ois vaikuttanu täyskaasulla ajaessa mitään, missään vehkeessä.

Jollain tavalla kumminkin tuntui vääntö kasvavan. Mutta ei näitä änkkiä kannata hommata tehon lisäyksen toiveessa. Äänen ja ulkonäön takia kannattaa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

26.9.2012 18:36

No, voipi olla itellä kyllä kavereiden mopoja huonoilla ja hyvillä säädöillä kokeilleena vaikuttanut neulansäätö paljonkin myös täyskaasua, mutta laitetaan hussen kaasarijutut alipaineluistin syyksi, sekun sotkee vähän säätöhommia (hankalampi saada pelaa todella hyvin).

Ja tehojen suhteen olet oikeassa, mutta huippujen ei pitäisi kyllä pudota mikäli säädöt saa laitettua kohdalleen.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

28.9.2012 18:36

Voisikohan hussen pätkiminen johtua siitä kun EGR:n se kalvo on puhki?

Vetäis laihalle tuon venttiilin kautta?

E: EGR-venttiilistähän se johtu...

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

29.9.2012 15:39

Mitäs minä sanoin :D ota pois vaan koko pakokaasunkierrätyssysteemi ja muista tukkia nipat ;)

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

29.9.2012 15:41

Joo kiitokset sulle avusta, koko paska on nyt irti ja joka paikka tukittu, hyvin pelaa jälleen.

Nyt äkkiä kun sais myytyä ja isompaa hussea alle. :P

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

30.9.2012 20:35

MItä mieltä porukka on mun tuplavaimennin prjektista?
Iskee liekkiä vaimentimista rajottimelle paukuttaessa :D

Tästä kaikki alkoi: Kuva

Ja tähän päättyi: Kuva

Tossa vielä kiinni pyörässä: Kuva

Lisää kuvia löytyy galleriasta ja soundcheckiä tulee youtubeen kunhan löydän kameran, joka ei muunna ääniä ruohonleikkurilta kuulostavaksi.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

30.9.2012 20:48

On muuten hemmetin nätti!!! Huolella oot tehny ja viimeistelly, 5/5 salami maistui. Ehkä omaan silmään putket vielä hitusen enemmän ylöspäin, että menee enemmän katteiden linjassa, mutta on kyllä komea noinkin!

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

30.9.2012 20:55

Joo kerrankin joku tehny huolella tollaset, eikä parin minuutin hitsiräpellyksiä :D

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

30.9.2012 22:08

Saapiko tuohon jostain valmiiks portattuja kansia? :lol:

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

30.9.2012 22:12

saapi muttei 125cc pytylle tehtyjä. 200egee lisäät nii saat 180cc pannun

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

30.9.2012 22:27

Oiskos linkki saatavilla? :D

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

30.9.2012 22:42

http://automotivespartsshop.com/product ... ?o=terbaru Kansi

http://automotivespartsshop.com/product ... ?o=terbaru pytty

Tuolta saa myös 200cc kittejä, ne taas ei ole ihan bolt on tavaraa