Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha WR125X/R

29.1.2014 5:31

Ite oon tähän asti kaikki prätkät, autot jne "lämmitellyt" kesät talvet silleen että kone tulille ja lähen ajelemaan hissukseen. Tosin autoa on -25...30 pakkasilla tullu käytettyä kauemmin, lähinnä sen takia että lasit lähtee sulamaan. Ajamalla ne parhaiten lämpiää, kunhan ei vedättele. Tietysti traktori ja moto erikseen, sen verta käyttää että hydrauliikkaöljy menee plussalle ja sit rupee liikuttelemaan vasta mihinkään suuntaan.

Re: Yamaha WR125X/R

30.1.2014 0:20

konekäyntiin, kaasupohjaan, kytkin ylös ja kohti isän rahapussia... Joidenkin tapa lämmitellä kun katselee koulunpihasta lähtöjä :D

Re: Yamaha WR125X/R

31.1.2014 13:27

Ite lämmitän aamusin 5 min kun on ollut lämpimäs tallis.. 6-8 tunnin jälkeen 20*C pakkases 10 min lämmitystä.. Ajossa ei niinkään jäähdy koska syyläri kokonaan peitetty pahvilla.. Jos ei ollut peitetty, tuntui kuin olisi seisonut sammuksissa tallissa. Toimi myös paljon paremmin kun saa kone olla lämmin ajaessa.

Re: Yamaha WR125X/R

31.1.2014 17:50

Uuet öljyt vaihettu ja lenkki ajettu, mutta silti muuttuu öljy vaaleaks eli jäähdytysnesteitä pääsee todennäköisesti sekaan. Mistä muusta voi johtua kun vesipumpusta ja mikä tuo vesimpumpun tyyppivika oikein on tässä koneessa porukoilla ollut? :)

Re: Yamaha WR125X/R

2.2.2014 2:06

Uus yritys. Tarkoitus ei ole "päteä" (mulla ei ole ko. Yammu-malleja, enkä aikoihin ole enää ajellu alle -5 pakkasissa, eli ei oo millä päteä), vaan tässä kysymiäs ideoita vaan.

Edelliskerralla löytyny tummanvihreä/harmaa väri EI ole asiaan kuuluvaa: vihertävä/harmaa sävy tulee jäähdytynesteen glykolista, eli jossain ON nyt vuoto. Toi sun kuvaama "Mexikonlahden satamavesi" ei enää voitele kunnolla, eli sellasella testailuja ei kannattais jatkaa. Jos öljy olis kuitenki vielä suht öljyn näköistä, ja jos WR on normaalisti ulkoruokinnassa, voisit yrittää saada pyörän lämpimään halliin (vaik keskustan tavaratalo tmv.) yön yli esilämpiämään, ja ehkä siellä sais käytellä moottoria sen 15+ minsaa (hiukan korotetulla tyhjäkäynnillä, vaik 2.000/min) paikallaan kunnolla lämpimäks... ja katsoo alkaako tapahtua mitä?!

Vuodon määrä on kai aika pieni. Viittaisiin kokemuksiin RD:stäni mikä tykkää säilytyskausien jälkeen käyttöön otettaessa pullauttaa vesipumpun stefan, eli vaihteistoon tulvineen jäähdytysveden takia harmaa öljy/vesi-seos tursuaa koneesta runsain mitoin ulos. Et kuitenkaan puhunu, että pyörän takapää olis kokenu tällaisen öljykylvyn? Vesimääräähän muuten ei painejärjestemässä katota syylarista, vaan paisuntasäiliöstä (WR:ssä vasemmalla about kuskin istumiskohdassa sivukatteiden alalaidassa). Jos vettä kuluu niin taso (pyörä tasamaalla ja vaaterissa, KYLMÄNÄ) olis ehkä LOWER-viivan suunnalla, tai alle, tai säiliö ehkä jo tyhjä (sen tilavuus tais olla vain 0,25 l)?

WR125X/R Owners Manual: http://ymenvom.crestec.nl/new/manuals/U22BE0.PDF (jos ei olis)

Kansitiiviste saattais olla todennäköisempi, eikös näitä ole ollu Minarelleissa? Konehan tuskin ylikuumenis kovilla pakkasilla, mutta ehkä huomaisit jos pakoputkesta tuleva vesihöyry ei oliskaan pistävän kitkerän hajuista (bensa/ylirikas seos) ja suht nopeasti haihtuvaa, vaan viipyilis kauemmin ja tuoksussa olis lievää makeutta (glykoli)? Vesipumppuakselin tiivistekin olis mahdollinen, jos ei ny suoranaisesti rikki (iso vuoto) niin ehkä pakkasen kovettamana falskais vähän? Tai ootko katsonu pakkaskestävyyden nesteestä, ettei vaan olis liian matala eli päässy jäätymään? Ei olis kiva juttu, sellainen olis voinu halkaista jotain lohkon tmv. vesikanavia "worst case"-skenaariona.

Fiksuinta varmaan olis kilauttaa pajalle (niillä lie just nyt hyvin luppoaikaa neuvoa asiakasta) ja fundeerata vaihtoehtoja. Ehkä haluaisivat nähdäkin tilanteen. Tai ehkä saisit neuvoteltua edullisen diilin korjauksesta... prätkäalallahan on aika ikävät ajat nyt, tuore tieto -20% rekisteröinneissä, raha liikkuu yhtä kankean vitkaan ku pakkasesta otettu terva.

Re: Yamaha WR125X/R

2.2.2014 9:53

mustavi kirjoitti:Kansitiiviste saattais olla todennäköisempi, eikös näitä ole ollu Minarelleissa?


Eikö ne ole joka menopelissä? :lol:

Vitsit sikseen

Tuota Mustavin ideaa tukis kyllä se, että jos sinne on tosiaan sitä vettä päätynyt ja syystä tai toisesta jäätänyt, niin kansipahvihan on halki, siinä ei oo kahta puhetta.

Re: Yamaha WR125X/R

2.2.2014 13:05

Jos siellä nesteet o jäätymään päässy ni ei se kansipahvi ole se joka ottaa ekana itteensä jos ollenkaa. Ennemmin luulis esim kannen vesikanavien poksuvan.

Re: Yamaha WR125X/R

2.2.2014 15:35

Ghostly.K kirjoitti:Eikö ne ole joka menopelissä? :lol:


Oh cock :lol: En kyl ala editoida lauseeseen tota hosuessa pois jäänyttä sanaa enää ;)

YamWR vois tietysti vilkasta vielä tulppa irrottamalla, ettei vuotavaa jäähdytysnestettä joutuis sylinteriin (startatessa jotain viitteitä, peräti roiskeita tai sumua avoimesta tulpanreiästä)? Jos näin, niin ei pitäis enää ajaa (pytyn öljykalvo), ja jos vettä vuotais pyttyyn paljon sen volyymi voi olla palotilaa suurempi eli kokoon puristumaton vesipatja vois iskeä venttiilit kieroon. Tän takiahan veden alle joutunutta konetta (vaik peto urvahtanu ojaan) ei missään nimessä pidä lähteä käynnistelemään ennen tarkistusta. Vesi palotilassa tietäis myös karstojen tehokasta pois palamista, eli huomattavan puhdas männän laki vois olla viite. Jos olis oma peli kyseessä ni tollei yrittäisin haarukoida et "mikä sun on?!".

Jäätymisvikaan en heti uskois. Huh, hyvä tekosyy vaihtaa big bore-pyttyyn jos orggikseen olis tullu jotain halkeamia.

Re: Yamaha WR125X/R

3.2.2014 20:00

Moro! Kuva
Ostaisin tommoset valkoiset "läpät" (Punasella ympyröity kuvaan) molemmille puolille kun R mallissa ei semmosia ole. On meinaan vaikee tehdä suoria ja just sopivia ettei jää reunoihin tyhjää. :D

Smoto vanteetkin on hakusessa.

Re: Yamaha WR125X/R

3.2.2014 23:13

Purkuosissa näytti olevan myynnissä nuo pelti läpät ;)

Re: Yamaha WR125X/R

4.2.2014 19:42

Kiitokset vastauksista, vika luultavasti löytyi vesipumpusta! Vesipumpun laakeri oli täysin entinen ja samoin stefa vaihtokunnossa. Uudet osat ja tiivisteet on tilattu ja tarkoitus laittaa ensiviikolla kiinni. Jäähdytysnesteet kun tyhjennettiin, niin paisuntasäiliössä oli normaalia vihreän väristä, kun taas syyläristä ja sylinteristä tulleet nesteet olivat oranssia. Nesteet ei oo siis viimeaikoina edes kiertäneet kunnolla? :roll:

Re: Yamaha WR125X/R

4.2.2014 20:04

Morjens. En vanhoista viesteistä etsimmällä löytänyt vastausta ainakaan mutta riittääkö potikalla tekemät säädöt jo laittaisi 180 pytyn wrrää?

Re: Yamaha WR125X/R

4.2.2014 20:31

Yleensä setin mukana tulee se säätöboksi.

Minä en luottais potikkaan, vaan ostaisin vaikka PC:n.

Re: Yamaha WR125X/R

4.2.2014 23:36

Onko täälä kellään myynnissää tuota PCV:tä tai osaisiko kukaan sanoa mistä saisi halvalla ? Käytettynä? :eek:

Re: Yamaha WR125X/R

5.2.2014 1:03

lazziix kirjoitti:Purkuosissa näytti olevan myynnissä nuo pelti läpät ;)


Taitaa nuo alkuoeräiset olla muovia. Ja niin sielä näky olevan. En taida ostaa resonoimaan niitä. Kolisee jo muutenkin jos ei kone niin päässä ainakin. :D

Eli hakusessa vielä läpät ja smotot!