Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
27.5.2014 21:29
Jeps. Fanticeista vielä sen verran että niissä on joku johto, mistä lähtee kierrostenrajoitin kokonaan pois, ei kuitenkaan varmuutta mikä.
Pakoputkesta lähtevän letkun tossa tukin, ja vaikuttaa että pienellä kaasulla ei nyi samalla lailla kuin ennen. Tuntuu myös ottavan kierroksia hieman nopeammin. Onko tuolla _mitään_ haittavaikutuksia, jos se on tukittuna. Faijalle tuosta sanoin ja hän tuumasi että pakko sillä jokin merkitys on oltava ja hajoaa vielä tuon myötä. Kuitenkaan esim. leovincessähän ei ole paikkaa edes tuolle letkulle.
27.5.2014 21:49
Periaatteessa kone saa vähemmän ilmaa (ylipaine ilmanputsarin takana vähenee kun kierrätysjärjestelmä tukitaan). Mutta toisaalta kierrätettävä ilma on jo kerran poltettua seosta joka saattaa sisältää hieman hiilivetyjen jäämiä ja palamisen tuotteita. Eli kierrätys tukittuna seokset ovat puhtaampia koostumukseltaan ja kone saattaa käydä hieman rikkaammalla mitä aiemmin.
27.5.2014 21:53
Vai laihemmalla? Konehan saa puhtaanpaa ilmaa. Mutta onko tuosta mitään konkreettista haittaa että tukkii letkun.
27.5.2014 22:14
Pakko kysyä, että millä tukit sen? Otit vain kumiletkun pois ja tyrkkäsit jotain? Niin tosiaan omasta mielestä sillä ei ole mitään (ainakaan merkittävää) haittavaikutusta, kun eihän monissa putkistoissa/pyörissä ole koko järjestelmää.
27.5.2014 22:19
Kumiletku pois ja joku semmoinen pyöreä juttu mitä käytetään pihapöytien pulttien vastakappaleena. Siinä on kierteet pultille niin siihen vetäsin rautalangan ja laitoin sille putkeen sisälle niin saa tarvittaessa repästyä uloskin. Laitoin myös kyseisen tulpan kohalle klemmarin niinkuin kumiletkussakin on jotta on ainakin tiivis.
27.5.2014 22:57
Mitä materiaalia se kyseinen kappale on? Ajattelin vaan, että jos se putki kuumenee siitä samalla tavalla kuin itse alkukäyräkin, niin ei varmaan voi laittaa ihan mitä tahansa.
27.5.2014 23:17
Samaa tavaraa kun pultit ja mutterit. Eli siis luultavasti sinkittyä terästä. Alumiiniä en ainakaan sinne uskaltaisi laittaa, sulaa vielä lävitse. Pitää kyllä nyt kattoa pidänkö tuon. Tuntuu että vähän kävisi laihemmalla tuon takia, tosin vain sen verran että seosruuvia pitäisi säätää. Alkoi myös vähän mietityttää että hajottaako tuo jotain kun ei egr pääse toimimaan. Muualta luin että kone käy lämpimämpänä egr tukkimisen jälkeen. Toisaalta taas autoissa ainakin egr kerää mönjää imusarjaan....
28.5.2014 7:51
Meillä on Betassa kierrätysletku tukittu muovitulpalla putken päästä ja sillä on ajettu tukittuna noin 7000km ilman mitään ongelmia. Vakio vaimennin ja katalysaattori on paikallaan, katti ei ole mennyt miksikään.
Järjestelmä tukkiminen/poisto parantaa pintakaasulla kaasuun reagointia ja nykiminen loppuu kokonaan jos kaasari on säädöissään.
Seuraavassa huollossa otetaan koko järjestelmä pois tilaa viemästä, halpompi säätää venttiilit seuraavalla kerralla kun on vähemmän romua irroitettavana.
Järjestelmän ainoa tarkoitus on saada päästöt pienemmäksi ja pitää katti puhtaana. Oikein tehtynä ja kaasari säädettynä järjestelmän poisto/eliminointi ei ainakaan huononna moottorin toimivuutta ja kestoa.
28.5.2014 11:44
Mitä porukka mieltä tosta vaihteiden vaihdosta ilman kytkintä? Jos vaihtaa oikein, niin onkohan mitään haittaa?
28.5.2014 12:11
Näissä on suorakytkentävaihteisto ja vaihtaessa ei välttämättä tarvii kytkintä. Mutta, ilman kytkintä vaihtaminen kuluttaa rattaita enemmän joten kytkimen käyttö on suositeltavaa, varsinkin jos vaihtaminen ilman kytkintä ei ole "hallussa".
Käytännössä kaikissa pyörissä missä on vastaava vaihteisto, tulee toisinaan vaihdettua ilman kytkintä ihan normi ajossa. Maastossa ja krossissa se taas on enemmänkin sääntö kun poikkeus että vaihteita vaihdetaan ilman kytkintä.
28.5.2014 13:28
Itse vaihdan kiihdyttäessä lähes aina 2 vaihteelta ylöspäin ilman kytkintä. On pehmeämpi vaihto ja nopeampi mitä kytkimen kanssa. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt vaihteiston kanssa 10000km aikana, ja kuulemma oikein tehtynä tuo voisi ajanmittaan pitää vaihteiston paremmassa kunnossa kuin kytkimellä vaihtaessa?
28.5.2014 14:31
Noniin kävin tutkimassa vähän paremmin tuota ecu,cdi mikä onkaan boksia. B5 johto on siis juuri se sini-punainen.
Allaolevassa kuvassa kuitenkin näkyy merkintöjä mitä liittimen alla on. B2 ,jokin merkitys oltava koska se on merkitty tuohon. B2 johto on keskimmäisellä rivillä. Pyörää kun katsoo takaapäin niin vasemmalta puolelta toinen johto, ja väriltään ruskea.
Huomiota myös kiinnitti tuossa boksin vasemmassa alakulmauksessa oleva syvennys, ja syvennyksen "päädyssä" oleva pyöreä kolonen. Joissain pyörissä juuri tuommoisesta kolosesta ollaan porattu ja jotain siitä saa toimimaan.
Kuva isompana
tästä
28.5.2014 18:17
Palo sadevaatteide housut vähä putkee. Nii palaakse itestää siit pois vai pitääks se hioo siit pois...?
Kiillottaa en ala koko putkee.
Ei viittis hirveesti vaivaa nähä ku pitäs laittaa myyntii pyörä sit ku on auto pihas ja siihe on pari viikkoo (toivon mukaa
) mut nii ittee ainaki häiritsee semmone musta läiskä putkes ja voi ostajaki yrittää sen perusteel tinkii hintaa alas...
28.5.2014 20:35
Itellä ei ainakaan ole lähtenyt mistään pyörästä, mihin on housut palaneet kiinni. Kai se riippuu housujen materiaalista. Sinuna yrittäisin esim. puukolla rapsuttaa sitä siitä pois.
29.5.2014 4:33
Vesihiomapaperilla saat pois helposti. Itsellä käynyt samalla tavalla.