Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
28.10.2015 11:18
Kyllä se muilla vaihteilla kiertää punarajalle asti
.Palikkaa on sen verran ettei tehon puutteesta pitäs olla... Tutun rx menee pelkällä kaasarin tt setillä ja tyhjällä putkella parempiin huippuihin. Se jää kuin tikku paskaan viivoilla kiihdyttäessä mutta huipuissa menee helposti ohi, koska mun huiput jää ~110, 6 vaihde 8000rpm...
Ja kantena on korkeapuristeinen vhm tasalakikansi. Puristussuhde on paljon kovempi kuin vakiokannella, joka on muuten kupukansi eikä sovi edes tasalakimännälle. Squish on 1.00mm ja volume 11.70
E: ja kevyempiä välejä kokeiltu, ei auttanu. Puutui samassa kohtaa edelleen
28.10.2015 13:56
Miulla oli joku aika sitten piikkisessä detsissä samanlaista ongelmaa..
Siinä tosin vian aiheuttaja oli yksinkertaisesti, että oli vähän liian rikas seos ja kytkin luisti (putosi parhaalta tehoalueelta, kun vaihtoi 5. tai 6. vaihteelle).
Tuntuuko kädellä käynnistyspolkimesta kokeiltuna miten selkeästi puristusvaihde?
Liian suuri m-renkaan katkosvälys syö paljon tehoja.
Jos kaasuttimen säädöt on OK, niin silloin itse en muuta osaa veikata tähän hätään.
28.10.2015 15:13
Puristusvaihde? En oo ihan varma mitä tarkoitat mutta ihan selkeäati on puristuksia koneessa.
Vaikka kytkin luistaisi, niin eikös se silti kerää kierrokset loppuun asti, kaikki teho ei vain välity pyörälle asti luistamisen takia ja sen takia huiput vähenisivät. Ja kytkimellä paineltu menemään 13 tkm etten vielä uskoisi edes luistavankaan
Se voi olla että otin liian suurella välyksellä olevan männän, meinaan kun sylkkä oli 54.02 ja ulos otin asso werken (alkuperäisen) niin se oli kokoa 53.99 eli välys oli 0.03 joka on assolle suositeltu. Tilalle laitoin vertexin 53.97 jolloin välykseksi tuli 0.05. Voisiko olla että tuo 0.02 lisäys syö niitä tehoja? PJME myyjät tosin vakuuttivat että vertexille 0.05 välys on oikea mutta en sitten ammattitaidosta osaa sanoa mitään
...
täytyy talvella kurkata miltä mäntä näyttää, onko pahemmin ohipuhallusta havaittavissa kun alkaa säxää oikoa muutenkin kolarikunnosta
28.10.2015 15:30
Puristusvaihde = kun mäntä liikkuu pakoaukon yläpuolelta kohti YKK:ta.
Voisiko olla että tuo 0.02 lisäys syö niitä tehoja?
Männänrengas tiivistää, ei mäntä.
Siksi kyselin sitä männänrenkaan katkosvälystä.
28.10.2015 16:33
Männänrenkaan välyksestä en osaa sanoa mitään. Ne renkaat löin kiinni jotka vertexin männän mukana tulivat. Mutta jos mäntä on liian pieni niin männänrenkaathan kuluvat väljiksi nopeammin.
Ja juuu tuossa kuvailemassasi kohtaa tuntee selkeästi kun kiksi ei liikukaan niin pienellä voimalla kuin aiemmin ja puristukset kasvavat selkeästi siitä eteenpäin, kunnes mäntä palaa takaisinpäin ja ohittaa pakoaukon
28.10.2015 17:37
Tätä taulukon juttuako Juho tarkoittaa? Tommone löyty papereista, jotka tuli männän mukana. Mitään muuta tietoa tai juttua ei oo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
28.10.2015 18:05
Minusta sun sylinteri/mäntä välys on ihan ok. 0,8 alkaa olla sellainen että voi harkita vaihtoa. Männän rengasvälys on se rako joka jää renkaiden katkoskohtaan kun rengas on sylinterissä, joskus renkaasta joutuu ottamaan uutena hieman pois kun välys on liian pieni. Rengas lämmetessään pitenee ja liian pienellä raolla menee herkästi poikki kun ei olekkaan tilaa ( lämpölaajeneminen ). Sun renkaat on 54,0 sylinterille joten en usko että siitäkään löytyy syypäätä tehon puutteeseen. Tosi outo juttu, seokset oletettavasti on kunnossa? Oletko sytytysennakon ajoitusta miettinyt?
28.10.2015 18:40
Onhan sitä tullut pohdittua, mutta itsellä ei ole tarpeeksi tietoa ja kokemusta sytytysennakon säätelyä varten
.. Ei mitään hajua kuinka kyseinen operaatio suoritetaan ja miten tarkkailla menikö parempaan vai huonompaan suuntaan.. Vinkkejä saa heittää
Oiskohan vhm kansi vaikuttanu että tarvisi tarvisi sytytystä muuttaa..? EX omistajalta jo kyselin onko sytytykseen koskettu, sanoi ettei ole mutta ei varmaksi tiennyt kun oli merkkihuollossa käyttäny pelkkiä öljynvaihtojaki varte ni ei ollu ihan perillä
Alkaa olla kaikki vähitellen läpikäyty niin rupiaa kyllä tuntumaan että sytkä/ sähköpuolella vika olis
Ja 2.5% seoksilla ajeltu
28.10.2015 19:18
Lähinnä ajattelin, oisko mahdollista että sun sytytysennakko olis muuttunut? Rotax 122:ssa ei normaalisti ennakkoa ymmärtääkseni voi muuttaa muuten kuin poistamalla kiila ja asentamalla vauhtipyörä uuteen asetukseen ( vähän kuin kisakoneessa ). Toeriassa on mahdollista, että jos sulla onkin ollut roimasti tehoa ja vauhtipyörän mutteri ei ole ollut riittävän tiukalla niin vauhtipyörä on voinut murtaa kiilan ja muuttaa vauhtipyörän asentoa niin että tehot onkin kadonneet.... Enempi spekulointia mutta kun tuntuu että kaikki muut olet jo tutkinut.
Kansi ei vaikuta sytytysennakon ajoitukseen. Pienillä kierroksilla ennakko on suurempi ja korkeilla kierroksilla ennakko pienenee. Tämän hoitaa sytytyskartta ( ECU ) jolle annetaan tieto kierrosluvusta jne. Itse karttaa ei pysty muuttamaan mutta sytytysennakkolla määritetään sen kartan paikka kierroluku diakrammissa. En tiedä voiko tätä vaikeammin selostaa mutta ei siitä tarvitse edes välittää, pääasia on, että vauhtipyörä on kiilauran mukaisesti kohdillaan.
P.S. Seoksilla tarkoitin polttoaineen ja ilman suhdetta. Liian rikas tai laiha seos vie tehot.
28.10.2015 20:47
Mietinkin kumpaa seossuhdetta tarkoitat ja väärin arvasin
. 1.5 kierrosta ollu auki seosruuvi, elikkä sillä mitä 34 vhsb suositellaan. Pitääkin sitä sitten pyöritellä jos/ kun pyörän joskus saa ajoon eli todennäköisesti jos edes silloinkaan niin ensikaudella. Tulee sekin kokeiltua
Mites voin tarkistaa tuon kiilan ja että vauhtipyörä on oikein? Koneen oikea puoli ilmeisesti auki, mutta mitäs sitten?
28.10.2015 21:22
ma$$i kirjoitti:Tätä taulukon juttuako Juho tarkoittaa?
Juuri tuota.
28.10.2015 22:20
Se seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen, sillä ei ole virkaa huippukierrosten tehojen katoamiseen. Pääsuuttimen koko määrittää seoksen kun kaasu on 3/4 - täysin auki se on sinun ongelma kohta. Luistinneulan koolla / asennuskorkeudella säädetään seokset 1/4 - 3/4 kaasun asennolle. Mielestäni ihan toimivat alustavat "mittarit seokselle on ( 2,5% öljyllä ) jos pakoputken pää kastuu öljystä, seos on rikas, jos ryyppy ei heikennä kiihdytystä ylämäkeen ( iso vaihde ja pieni nopeus / kaasu auki ) käy kone laihalla. Tasakaasun röpötys välialueella kertoo että seos on rikas ja se säädetään neulan korkeudella. Meillä jouduttiin muuttamaan neulan kokoa koska ei saatu muuten seoksia kohdilleen koko välikaasu alueella ( 1/4 kaasulla kävi laihalla ja 3/4 kaasulla rikkaalla )...
28.10.2015 23:15
Pääsuuttimia kokeiltu kymmenien kokojen väliltä... Ei voi olla siitä kiinni, 5 välein tiputtelin vähitellen ja kun alko oikea lähentyä niin 2 pykälän välein vaihdoin kunnes osu oikeaan... Neula on ainakin lähellä oikeaa . Tulppa näytti koko ajan maitokahvia kun sai säätöihi eikä rötänny vaan lähti ku kiimanen hirvi.
Voiko sitte liittyä käytännössä siihen että jos kaasuttimen bensapinta olisi liian alhainen jolloin pääsuutin hörisi bensaa sitä tahtia ettei kohokammiossa ole vain tarpeeksi ainetta että kierrokset nousisi ja kohokammio ei täyty tarpeeksi ...? Tätä jo kerran epäilin ja tarkastin että kaasuttimessa on oikeankokoinen neulaventtiili ja että se on täysin puhdas. Bensapintaa en säätänyt. Eikös sitä säädetä kohojen asentoa muuttamalla?
E: tai sitten homma kusee putkeen koska tyhjätty vakioputki kiinni, itse en ole tyhjännyt vaaan tyhjättynä ostin. Jos tomi7500 luet tämän niin voitko kertoa toimiko apikkas kunnolla tolla putkella ennneku sen sulta ostin pois
29.10.2015 19:36
Käykö mäxän smotovanteet suoraan rx/sx?
29.10.2015 19:59
Kohokammion bensapinnan korkeus ei tiedä mikä vaihde on kyseessä.
Ja neula kyllä lorottaa läpi enemmän kuin mikään kone pystyy käyttämään.
Veikkaan kahta: 1. putki ei anna tehoja ulos 2. sytytysennakko muuttunut tehdasasetuksesta.
Pistän 50centtiä likoon putken puolesta, se toimii alakierroksilla tehokkaasti, muttei yläkierroksilla niin hyvin että isolla vaihteella jaksaisi kiertää. Ennakkon muuttuminen jos veisi tehot yläkierroksilta, silloin ei tehoja olisi kunnolla alemmillakaan.