Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
14.10.2015 23:13
Nappaat ruuvarilla sen "turvatorksin" keskitapin irti niin sopii normi avain.
15.10.2015 8:19
Niin sekin on yks vaihtoehto poistaa se tappi siitä
. Ite en sitä tehny ku hallilta löytyy kaikki pelit ja vehkeet niin oikeat avaimet ja hylsyt löytyy hetkessä
15.10.2015 14:46
notreal911 kirjoitti:Nappaat ruuvarilla sen "turvatorksin" keskitapin irti niin sopii normi avain.
Juu ja näin ei sitten tehdä. Ostetaan sellainen setti missä on oikeanlaiset avaimet. Toki jos saa ne ruuvit oikeasti auki ja vaihtaa tilalle uudet niin ei siinä sitten mitään
Vitutti aika rankasti omasta pytystä vaihtaa imukaulaa isompaan, kun vanhan irrotus oli melkoinen projekti. Edellinen omistaja oli lyönyt ne vanhat tapit siitä pois ja sitten mälvännyt sen kannan aivan käyttökelvottomaksi. Oli siis yritykseksi jäänyt imukaulan irroitus edellisellä omistajalla. Minulla sitten irroitusta ei helpottanut se, että ne ruuvit olivat siinä olleet koskemattomina uudesta asti, eli noin 5 vuotta. Hitsattiin sitten jotkut metallinpalat niinhin ruuvinkantoihin ja käännettiin varovasti auki.
15.10.2015 21:28
Hyvä keino on kans tollaseen jos ruuvi vedetty piloille että kolo/viilto rautasahalla ja sitte talttapäällä auki. Kyllä hätä keinot keksii
15.10.2015 22:59
Cr3ator: Tuo keskitapin katkaisu torks-ruuvista ei nyt mitenkään liity sen kannan mälväämiseen!
15.10.2015 23:21
Noo ei liity ei
itselläni oli vaan se katkaisukin kustu niin että se tappi oli vain vääntynyt muttei katkennut
27.10.2015 16:23
Jaksoin käydä pitkästä aikaa katsomassa säxän raatoa tallissa ja heräsi ajatus. Mullahan oli sitä yläkierros ongelmaa ettei ylhäältä vetäny. Tällainen ajatus pälkähti mieleen kun kattelin sylinterin kylkeä: alapahvi ois liian ohut ollut... ? Se saattas selittää miks aina puskee jostai öljypaskaa sylinterin ja koneen liitokseen ja vaikka putken kaikki liitokset kävin siliionilla tukkii niin ei auttanut öljyymtymiseen
Eli pääkysymys voiko liian ohut alapahvi tehdä ettei kone vedä niin pitkälle? Tai voiko se että alapahvi ois vähän kussu välistä, niin mitäs siitä seurais? Ja konerempan jälkeen heitin siis ohuimman tiivisteen, oiskohan ollu 0.2 tai 0.3 . Pitäiskö kokeilla talvella vakuutusyhtiöiden päätösten jälkeen vaihtaa alapahvi 0.5 paksuuteen ja kokeilla uudestaan? Suoraan paksuimpaan 0.8 en kyllä vaihda
27.10.2015 20:28
Eikös sylinterin alatiivisteen vuoto mene lähinnä imuvuodon puolelle? Ohuempi tiiviste=suurempi puristuspaine, ei kaiketi vaikuta yläkieroksiin heikentävästi?
27.10.2015 21:27
Ei ollu laihalla käyny, sehän siinä ihmetyttääkin. Ja eikös korkeammat puristukset paranna kierrostehokkuutta ja vääntöä koska palotila on pienempi. Isommalla palotilalla puristuksia putoaa ihan vähäsen mutta palotilan koon muutos suuremmaksi sallii kierrosalueen venymisen pidemmälle...?
Minkäspaksusia alapahveja muut käyttäny?
Helvetti kun ihmetyttää tuo ylätehottomuus edelleen vaikka pyörä ei ajossa edes ole
... Ehkä sen ajamattomuuden takia onkin ollut aikaa miettiä liikaa. Tiittasen kirjakin on ollut kovassa selauksessa kun on syytä koettanu koneesta löytää. Tutut kakspyöräs spesialistitkin on ollut ihan sormi suussa kun on vikaa selittäny ja kertonu mitä kaikkea tutkittu ja etsitty
27.10.2015 21:38
Liian laiha, tai rikas seos aiheuttaa tehojen puuttumista.
Mutta itse epäilisin pa-säätimen toimintaa.
Tai voihan siinä peittää laippa turhan paljon pakoaukkoa (aukioloaika, blowdown kärsii).
Jos vika on ilmennyt sylinterin alatiivisteen vaihdon jälkeen, mittaa squishvälys.
Vaikka en itse siihen uskokkaan, että SV olisi liian korkea.. tai laskennallinen puristussuhde liian suuri.
Periaatteessa aukkojen aukioloajatkin voivat olla todella alhaiset..
Mutta muutaman kympin ero deck korkeuden muutoksessa ei aiheuta merkittävää ylätehojen laskua.
27.10.2015 23:42
Säätöjä oli vekslattu suuntaan jos toiseenkin ja ei rötänny eikä ollu laihalla. Tulppa maitokahvilla.
Rave1 on PA-säätimenä niin yksinkertainen että oli helppo todeta että toimi, kokeilin kuitenkin myös ylös lukittuna.
Ja vikaa ilmeni siis vain 5 ja 6 vaihteilla.Kaikilla muilla vaihteilla kiersi lähes 13 000 mutta noilla kahdella vain ~8000 . Eli paljon huipputehoista oli kateissa. Kietrokset ei vaan yksinkertaisesti nousseet.
tekniikkana tasalaki vhm, 34vhsb, rave1, v-forcet ja tt putki
28.10.2015 0:55
Se myös kiihtyy muilla vaihteilla normaalisti?
Ja jos se kiertäisi ~13,000rpm 4. vaihteella, kierrosten pitäisi siis lähteä laskemaan 5. vaihteelle vaihdettaessa sinne alle 8krpm.
13krpm @ 4 vaihteella = 107km/h, ja siitä kun vaihtaa 5. vaihteella, kierrokset putoaa jonnekkin vajaan 11,000rpm tienoille.
Eli tarkoittanet, ettei 5. ja 6. vaihteilla kiihdytettäessä kierrokset nouse yli 8,000rpm?
Onko männänrenkaan (tai renkaiden) katkosvälystä mitattu?
28.10.2015 8:58
Tuo 13k oli vähän ylämitoitettu, sinne asti päästiin harvemmin, yleensä "loppuunvedätetty" nelosella oli 11k-12k ja kun sieltä vaihto vitoselle niin kierrokset oli about 9500 mutta siitä ei enään noussut ja kun vaihto kutoselle niin jäätiin sinne 8000.
Ja jooh kiihdyttäessä juurikin kierrokset ei noussu 5 ja 6 vaihteilla missään vaiheissa yli 8500 vikoilla vaiheteilla ellei muilla vetäny aivan tappiin asti.
Männänrenkaiden välyksistä en mene mitään sanomaan mutta "vian" huomasin (saattoi olla aiemminkin jo) kun männän vaihdoin. Sylinterin kävin mittauttamassa (54.02) ja männäksi laitoin vertexin tasalakisen 53.97 valumännän kahdella m-renkaalla.
28.10.2015 10:05
Minusta tuon kirjoituksen perusteella vika ei ole "vain" 5 ja 6 vaihteen ongelma, vaan tehon puute yleensä. 3 vaihteella jaksaa kiertää 13000. 4 vaihteella 11-12000, 5 vaihteella 9500 ja 6 vaihteella 8000.
Jos sulla on tasalakimäntä, niin mites kansi? Jos tavallinen laskematon, olisko sylinteripaineen liian pienet? Ihan vaan mietiskelin...