Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
19.5.2014 11:53
Mitä enemmän konetta viritetään, sitä vähemmän kestää alakerta. Heikoin lenkki yksipyttyisissä on kiertokangen alapään laakeri joka porsii yleensä ennen kun kampuran laakerit.
Ei taida kovinkaan monella tullut 180 pytyn kanssa niin paljoa kilsoja että voisi sanoa mikä pettää ensin ja millä kilsoilla.
19.5.2014 19:28
Jotenkin musta tuntuu ettei se asennus tule onnistumaan... Ehkä parempi vain ostaa ensi vuonna joku 500cc pyörä?
Toki miksei molemmat..
19.5.2014 20:40
Onko muut huomioinu että hussessa on aika suuri kääntösäde
? Itseä häiritsee se hieman ja sitä ei luultavasti voi oikein korjata ? vinkkejä otetaan vastaan!
19.5.2014 20:50
Joo niin on
Vähän kallistat, vitusti kaasua ja kytkin ylös nii taittuu!
19.5.2014 20:59
tuoki käy, mutta ei sitä aina kehtaa tehä kaupungissa varsinkaan, ku muutenki jo kukkahattutädit kyttää
. Mitäs jos keulan stoppareita viilais ja jtn muuta muutosta että kääntys keula enemmän ? onnistuisko tuo temppu
19.5.2014 21:07
Mahtaa olla paras tapa. Toinen ois sitte nostaa keulaputkia T-paloissa ylöspäin, tai tehä iha customi t-pala jossa keulan kulma pienempi, joka on jo aika iso homma.
19.5.2014 21:18
kisahusseen (WR125) myydään ainakin billet t-paloja joissa keulan kulma eri kuin vakiossa, mutta siinä taitaa olla järeämpi keulakin joten ne voi unohtaa
harmittaa sinänsä kun muuten hyvä pyörä mutta tuo kääntyvyys häiritsee, viimeinen korjaus keino on vaihtaa pyörää
E: eikö koropala tai pidempi iskari muuta ohjauskulmaa ?
19.5.2014 21:58
Muuttaa, mutta niin olemattomasti ettei sillä kääntösäteeseen ole suurta merkitystä. Jos tarttee pyörä saada kääntymään ahtaassa tilassa, niin suosittelen asettumaan pyörän sivulle ja ottamaan takahäkistä kiinni, jonka jälkeen kääntää pyörän vetämällä takarengasta sivulle. Pätee kaikkiin kevyisiin pyöriin.
19.5.2014 22:15
Ainakin ku tätä topiccia kun on lueskellut, niin Murska Arska puhui jossain välissä että koropala muuttaisi muka paljoa ajettavuutta ?
Kaikkea ei tietenkään pidä uskoa mitä kirjoitetaan.... Viikon päästä kortti ja hussella nauttimaan kilometreistä
Vielä kun änkkä tulis postiin jne niin ois pyörä valmis, kuvia voin joku päivä laitella!
19.5.2014 22:43
Toisten mielestä kaikki säätö, mitä ei tehdä puhtaasti ajoneuvon suorituskyvyn ja ajettavuuden parantamiseksi on turhaa ja pahasta. Itse en kyllä huomannut varsinaisesti eroa ajettavuudessa, ajoasento muuttui hieman korkeammaksi.
Äläkä nyt Arska ota ittees E: Itsellä siis puhe hussen omasta 23mm
? korosta.
19.5.2014 23:13
No jos tulen vielä ottamaan debaattiin kantaa niin riippuu hyvin paljon koropalasta, itellä oli liian korkea mopossa joten muutti korkeammissa vauhdeissa (+60km/h eteenpäin) ajon hyvinkin levottomaksi. Parantaa ulkonäköä, matkustajamukavuutta ja hitaassa ajossa käsiteltävyyttä. Lopuksi se iskari kuluu nopeammin ja vaarantaa jopa ajo-ominaisuudet kun ohjauskulma niin pieni (herkempi woblaamaan vauhdissa). Tämä siis omakohtaista kokemusta koropalojen laittamisesta. Eipä enää ole noita isompia pyöriä joutunut korottaa, korkeintaan laskemaan
20.5.2014 2:41
Mikäs on vika kaverin itse tekemässä änkässä, kun ei vedä ylhäältä läheskään niin hyvin kuin vakio, alhaalta vetää hiukkasen paremmin.
20.5.2014 6:22
Koropaloista, nyt pitää ottaa muutama sana takaisin siitä ajettavuuden muuttumisesta.
Näissä näyttää geometria olevan pikkasen erilainen kun kisapyörissä ja vähän on viitteitä siihen että takaiskari on pikkasen lyhyen oloinen, ainakin Hussessa ja Betassa. Pojan Betaan tehtiin vastaava korotus mitä Husseen on saatavana ja se ei huonontanut Betan ajettavuutta, päivastoin, saatiin keulapitoa ja kääntyvyyttä lisää ilman että keulasta olisi tullut levoton.. Jos teen vastaavan muutoksen omaan "kisapyörään" eli nostan perää 50-60mm niin siitä tulee aivan järkky ajettava.
Mun aiemmat kommentit on perustuneet kokemuksiin isommista ja "kisapyöristä", näköjään maailma on hieman erilainen näiden "kopioiden" kanssa. Jousitus ja sen säätö ei ole aivan yksiselitteinen asia ja moni pienikin juttu voi muuttaa radikaalisti ajettavuutta, varsinkin kun on kyse pyörästä missä on alusta/geometria jo valmiiksi "säätöikkunan" sisäpuolella.
Näistä huolimatta koropala ei ole aina ratkaisu kaikkeen vaan yksi mahdollisuus muuttaa pyörän ominaisuuksia. Kääntösäteen pienentämiseen koropalat, ohjauskulmat tai keulan offsetit ei juurikaan vaikuta vaan ne vaikuttaa enemmänkin ohjaukseen/kääntyvyyden ajossa. Ohjauksen rajoittimet on avainsana kun halutaan lisää kääntyvyyttä hitaissa vauhdeissa. Jos ne ei ole säädettävät niin voi katsoa onko niissä varaa poistaa materiaalia, keulaputket ei saa ääriasennossa osua mihinkään ja rakoa pitää jäädä jokunen milli.
20.5.2014 11:40
Niin te olisitte vielä sitä mieltä, että tällainen ei koskaan moottorin sisälle/tekniikkaan kajonnut saisi sen 180cc asennettua niin ettei se leivo heti seuraavana päivänä?
20.5.2014 12:38
Jos ei ole aiempaa kokemusta pytyn vaihdosta niin yritä saada joku sellainen mukaan joka on vastaavan homman tehnyt. Työ on sen verran tekninen etten suosittele aloittaa opettelemaan pytyn vaihtoa ihan kylmiltään, hyvällä tuurilla toimii ja huonolla tuurilla voi tulla kallis kokeilu.
Kerro missä päin asut niin ja pyydät apua kokeneemmalta kaverilta niin varmaan joku ilmoittautuu auttamaan. Onko sulla momenttiavainta ja rakotulkkia? Ne on välttämättömät tässä hommassa.