Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
18.9.2015 15:52
Onks tää "vika" tullu vast nyt vai ollu aina? Pamauttaaks se polkimen iha hullua vauhtia takas? Voi olla että palautinjousi jumittuu jotenkin tai on muuten huonosti se palautussysteemi
Jos epäilet että jotain vialla tai alkaa häiritsemään enemmän niin kytkinpuoli auki ja virität sen jousen uusiksi. Ei iso homma kun sen tekee
18.9.2015 16:30
Jeps, se kiertämisongelma ei sitten ainakaan liity raveen mitenkään jos se kerran ei laippa ylhäälläkään kiertänyt. Ootko mittailu puristuksia? Ja etkös kokeillu lyhyemmillä väleilläkin ja vika oli sama?
18.9.2015 17:34
On ollu aina ja iha hullua vauhtia pamautti takasin aina kun lupaa lähteä tai lähtee käyntiin. Ei tuo sillä tavalla häiritse mutta tuli vaa mieleen että onko jtn vialla kun noin tekee? :/
18.9.2015 17:39
Onko sulla koskaan ollu kytkinpuoli auki tai ex omistajalla? Todennäköisesti kiksin palautussysteemi jännitetty liian kireelle
Kaksnelikantti kirjoitti:Jeps, se kiertämisongelma ei sitten ainakaan liity raveen mitenkään jos se kerran ei laippa ylhäälläkään kiertänyt. Ootko mittailu puristuksia? Ja etkös kokeillu lyhyemmillä väleilläkin ja vika oli sama?
Joo se oli ji tiedossa että ei raveen liity, mulla on 2 ongelmaa tässä työn alla
tosin ravessa pääpaino kun vituttaa ajaa ilman piikkiä . Puristukset ainakin tuntuu tosi hyville. Voishan sitä käydä jostain puristuspainemittaria lainaamassa. Kokeiltu joo 14-45 väleillä myöskin eikä kiertäny loppuun saakka.
18.9.2015 17:47
Selvennätkö vielä tuota kiksin takaisin potkua. Kerrot että käynnistyspoljin tulee voimalla takaisin kun kone käynnistyy tai ainakin "lupaa" lähteä. Mites silloin jos ei edes lupaa???
18.9.2015 17:58
Massa: Pienennä pääsuutinta, kyllä ne yläkierrokset sieltä löytyy.
Pienennä niin kauan 10 yksikköä kerrallaan, että alkaa buuata tai ryyppy ei enää heikennä vääntöä ylämäkeen kiihdytettäessä, silloin tiedät että olet liian laihalla. Sen selvittyä onkin helppo alkaa isontaa suutinta ja löytää sopiva koko. Vasta sitten on keskikierrosalueen, eli neulan säädön aika.
Älä ainakaan luo oletusarvoa sopivasta pääsuutin koosta näitten nettikirjoitusten perusteella, koska useimmilla on julmetun iso pääsuutin, koska se on niin v*tun hienoo, ei sen väliä vaikka käy päin p*rsettä.
18.9.2015 18:10
Kannattaa ladata rotax122 manual googlesta löytyy tuolla nimellä ja sieltä katsoa sivut 81-82
Palautus systeemi voi periaatteessa olla myös liian löysällä sillä silloin jousi ei ehdi palauttaa yhtä osaa (manuaalissa numero 6) joka yhdistää kiksin ja akselin josta konetta pyöräytetään. Nämä kaksi eivät saa olla koko ajan yhteydessä koska silloinhan poljin pyörisi koneen käynnin mukana. Jos systeemi on oikein kasattu niin tämä osat ovat irrallaan toisistaan kunnes poljinta käännetään, tällöin osa poistuu lukituskohdastaan ja sitä vastassa oleva toinen jousi työntää sen akselia vasten. Tämä tapahtuma tapahtuu käyntiin polkiessa. Osa yhdistää akselin ja polkimen --> kone pyörähtää. Eli käytännössä jos palautusjousi on liian löysällä se ei ehdi palauttaa yhdistävää osaa ajoissa---> kone lähtee pyörimään ja pyöräyttää yhdistävän osan kautta poljinta hieman kun yhdistävä osa hitaasti irtautuu akselista ja palautuu
Palautusjousi jännitetään tätä 6 osaa pyörittämällä ja valitsemalla oikea kohta lukitukselle (katso manuaali) ja jos palautusjousta jännittää liikaa niin silloin yhdistävä osa pyörähtää aika vauhdilla palautuessaan lukituskohtaansa kauemmas akselista.
Lyökö se sulla sen siis vain käynnistyessään / lupaillessaan vauhdilla takaisin ? Tällöin polkimen pitäisi palautua suht hitaasti muulloin (ei käynnistyessä/ ei luvatessa) eli palautusjousi olisi löysällä . Jos tilanteesta riippumatta palautuu nopeasti niinpalautusjousi on liian jäykällä
18.9.2015 18:14
Notreal, pienempää kokeiltu ja meni
ainakin omasta mielestä huonommaksi
Mutta jos syksyä riittää ja saan ensin raven kuntoon niin tutkitaan uudelleen
18.9.2015 20:30
Ei oo mulla ollu auki mutta entisellä omistajalla/omistajilla on ollut. Siis silloin jos ei ole esim avainta lukossa nii toimii ihan normaalisti eikä heitä sitä poljinta takasin hirveetä vauhtia vaan palautuu ihan normaalisti.
En tuon takia ala purkamaan, jos ei siitä mitään haittaa ole muulle koneelle.
Mitenkäs muuten kun hiukan päälle 2% seoksella tunkee öljyä jokavälistä, onko ihan normaalia ja uskaltaako sitä öljyä tuosta paljoa vähentään. (brb xps, öljy)
18.9.2015 21:11
Mullaki toi poljin aina välillä palauttaa sen sillei kovaa takasin mutta ei oo mitää säännöllistä vaa randomilla vaa joskus. Ei mulla oo kone ollu auki ja uutena ostin...
18.9.2015 21:26
Lwevi kirjoitti:Mitenkäs muuten kun hiukan päälle 2% seoksella tunkee öljyä jokavälistä, onko ihan normaalia ja uskaltaako sitä öljyä tuosta paljoa vähentään. (brb xps, öljy)
Jos sun pyörä käy kovin rikkaalla, eikä polta puhtaasti niin sopivakin öljyseos tulee ulos ovista ja ikkunoista...
18.9.2015 22:01
Happo69 kirjoitti:Mullaki toi poljin aina välillä palauttaa sen sillei kovaa takasin mutta ei oo mitää säännöllistä vaa randomilla vaa joskus. Ei mulla oo kone ollu auki ja uutena ostin...
Jos mäntä ei oo ihan ala- tai yläkuolossa ja polkasee huolimattomasti/lepsusti niin potkasee takas kyllä, se ei johdu palautusjousesta.
E: niin kyllä mullaki välil satunnaisesti potkasee takas, tosin todella harvoin
ootteko polkenu 300cc 2T? kyllä muute potkasee takas jos polkee väärin
19.9.2015 11:51
ma$$i kirjoitti:E: niin kyllä mullaki välil satunnaisesti potkasee takas, tosin todella harvoin
ootteko polkenu 300cc 2T? kyllä muute potkasee takas jos polkee väärin
Jokusen kerran on nilkka ollut kovilla kun aikoinaan poljin 2-T 500cc DT Yamahaa käyntiin...
19.9.2015 12:53
Aikamoine mörkö on varmaa ollu
Enpä tienny ettän noinki isoa 2T yamahaa on valmistettu, kawan ja hondan 500 sarja oli kyl tiedos sekä hussen ikivanhat 500-600cc 2T myllyt
.
Vähä offiksi meni
21.9.2015 19:57
HOX HOX!
Joku rotax jätkä ostaa nyt multa täydellisen rave 1 setin. Mukaan saa kaupan päälle vielä ohjausboksin, ylimääräsen toimivan solenoidin, tiivisteitä, UUDEN laippakotelon (oli pyörässä kiinni 200m), jousia. Laippa ja vaijeri on lähes käyttämättömät.
Koko paskalle hintaa 150!! Josta voidaan vielä tingata jos koko läjän pois viet! Osia ja muuta tulee niin paljon että ei ole paha hinta! Käytännössä täysin uusittu systeemi siis!
Myynnissä koska ei toimi omassa pyörässä yliluonnollisista syistä jotka eivät koskaan selvinneet. Rave uusittu täysin joten vika tuskin siinä on. Kaikki osat testattu toimiviksi!
YV voin kertoa enemmän