Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

13.9.2015 21:48

Kiitoksia, kyllähän tuo ihan loogiselta kuulostaa! :lol: Mutta silti rave 2 asiantuntijat astukaas esiin vielä asian varmistamiseksi :D 8)

Re: Aprilia SX/RX125

13.9.2015 23:11

Reikä tulee pakoaukon kattoon eli ei mene sylinterin putkesta lävitse. Mäntä yläkuolokohtaan ja rättiä tmv sitten pakoaukkoon ettei niitä hiluja pääse edes menemään sitä mäntää vasten ja sitten vaan poraamaan. Kaveri vaan vierestä kattomaan että reikä menee suoraan, sekään ei maailmaa kaada jos menee vähän vinoon. Ja ne metallihilut imee ensiksi vaikka imurilla pois ennenkuin sen rätin ottaa pois.

Re: Aprilia SX/RX125

14.9.2015 10:37

Itsehän rave 2 asennettaessa otin sylinterin irti ja huomasin että reikä on hemmeissä jo vakiona...

Riippuu muuten ihan pyörästä mihin sen reiän tekee, esim hemmissä ei porakone mahdu sinne koneen ja rungon väliin joten jos tarvitsisi porata niin olisi pakko ottaa pytty irti. Jos mahtuu niin hyvin voi kuitenkin porata pytty paikallaan kun vaan katsoo että mäntä on yläkuolonkohdassa.

Re: Aprilia SX/RX125

14.9.2015 20:28

Nyt tulee tuplat muttei voi mitään. Nyt Ma$$i kuulolle!

Alkoiko tuo ongelmasi silloin kun uusit Raven laipan? Nouseeko se nyt siis 1, 2, 3, 4 vaihteilla vai tuntuuko vain siltä. Kun minulta katkesi laippa, meno tuntui normaalilta 4 vaihteelle asti, mutta vasta 5 ja 6 vaihteella alkoi loppua kulku kesken.

Soittelin tänään Kartingshoppiin, sieltä kun oman Rave 2:n ostin ja sieltä tuntuu osia saavan parhaiten. Kyselin sitten tyypillistä laipan käyttöikää ja sitä, miten tyypillistä on että laipat pääsevät katkeamaan sylinteriin. Myyjä sitten vastasi, ettei hän tiedä yhtäkään Rotax Max -konetta johon Raven laippa olisi katkennut. Näissä siis käytössä Rave 2. Sanoi, että pyöriä tietää moniakin missä laipat ovat katkenneet.

Pohdittiin tälle syytä ja hän kertoi, että karting käytössä laippa täytyy vaihtaa melko aikaisin sen takia, että kun se liikkuu kolossaan, se kuluu ja sitä myötä väljistyy. Kun laippa on väljistynyt tarpeeksi, se alkaa kuulemma oudosti jumailemaan ja se täytyy vaihtaa jotta Rave alkaa taas toimia normaalisti.

Voisiko olla, että sinulla olisi Raven laippa liian väljä ja sen takia jumittuisi sinne koloon välillä? Muistaakseni kuitenkin sanoit että nostaa tyhjäkäynnillä, joten mutuilua vaan.

Re: Aprilia SX/RX125

14.9.2015 20:47

Ite sain porattua sen reiän irrottamatta sylinteriä niin, että irrotin vaan moottorin kiinnityspultit, jolloin kone meni tarpeeksi kallelleen että sain porakoneelle vedettyä reiän suoraan. Toisen sylinterin porasin ennen kiinnittämistä pylväsporakoneella ja sitä suosittelisin enemmän ettei vahingossakaan reikä mene vituiks.

Re: Aprilia SX/RX125

14.9.2015 21:17

En ny kopioi viestiäs ku tulis niin pitkä viesti, mutta Cr3ator :ille vastaan :D

Eli joo ongelma alko kun laipan vaihdoin. Ja ei liiku millään vaihteella. Vapaalla kierrättäessä ja tyhjäkäynnillä kyllä toimii juu.

Nyt on tulossa raven se kotelo uusi ku sattu löytymään yksityiseltä ja vanha aika kulunu jo. Uusitaan sekin vähintään varmuuden vuoksi nyt. Toivotaan että se jotenki maagisesti ois kotelosta kyse.. Tuskin on mutta onpahan ehjä osa.

Perin erikoista tuo että jos liian väljä laippa niin ei toimi vaan jumittaa :eek: .. Mulla ei toiminut yhtään (ei edes tyhjäkäynnillä kunnolla vaan jumitteli) kun uuden laipan vaihdoin. Sitä laippaa oon viilaillu ja hiomapaperilla hangannu ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä alko pelittää ettei jumita mutta ei siltikään ajossa toimi. Aika jännä jos tosta väljyydestä kiinni koska sehän tarkottais sitä että täysin uusi käyttämätön laippa olisi ollut viallinen... Ja että mun viilailu vaan pahenti asiaa :eek: . Tosin jos asia olisi näin niin miksi se alkoi toimia edes tyhjäkäynnillä kun viilasin..

On niin erikoista ettei mitään rajaa :| . Pitää varmaan uus laippa tilata jossain vaiheeessa. Mutta ei tekis mieli ostaa nakkilan laippoja kun ne ei kestä. Tää nykynen on se PJME titaanilaippa jonka piti alkaa kestää mutta eipä ookkaa toiminu sitte. Pitää ny kattoa viittiikö pelkkää laippaa tilata briteistä asti. Voi perkele tänki kanssa :s

Re: Aprilia SX/RX125

14.9.2015 23:11

ma$$i, pakko kysyä vielä kun en oikein selvyyttä saanut siihen että toimiko säxä niin kuin pitää kun rave oli kokonaan irti? (kiersikö?) Eli onko se vika vain siinä ravessa ja/tai muualla? Jos se vaan ravessa on niin osta suoraan rave2, varmempi toiminen.

Tuolla HM-keskustelussa oli kuva miten omasta apriliasta viimekesänä rave2-laippa katkesi, rave2 oli kokonaan uutena ostettu talvella ja aika tarkkaan 4tkm kohdalla laippa katkesi, toimi kyllä aina niin kuin piti ja putsattua ja rasvattua sitä tuli viikottain, ajettiin tai ei :P (laipasta myös hioin naarmut pois).
Taitaa olla vaan kulutuskamaa noi laipat, kannattaa vaihtaa mielummin ajoissa kuin myöhään, kun ei ne paljoa maksakkaan
Aprilian ainoaksi huonoksi puoleksi sanoisin pakoaukonsäätimen.
Sitäkään ei tarvi kun hommaa 154 polinin 8)

Re: Aprilia SX/RX125

14.9.2015 23:29

Tuntuu tuo 3-4tkm olevan se laipan käyttöikä. Toisaalta ei olisi kovinkaan suuri kuluerä uusia se kartingshopin alumiininen 30€ laippa vaikka 2000km välein, mutta sitten taas tuntuu vähän turhalta :D

Kyllä siihen poliniinkin sen raven tarvitsee vai meinasitko lukita laipan vaan yläasentoon?

E: piti vielä sitä sanoa että loppujen lopuksi Rave 2 tulee melkopaljon halvemmaksi. Mitä noilla nyt on kaverit ovat pelanneet niin Rave 1:t ovat maksaneet yleensä käytettynä 170-190€ ja aina on ollut jotain vikaa ettei solenoidi vedä tai muuta vastaavaa. Rave 2 taas Suomesta alle 180€ uutena ja toimii kun junan vessa. Ainut heikkous sitten tosiaan se laippa mutta ainakin toimii ja laipat on halpoja :D

Re: Aprilia SX/RX125

15.9.2015 0:00

Samaa arviota heittäisin "turvalliseksi" laipan käyttöiäksi.

Itse aikoinaan luin paljonkin näistä raveista ja päädyin rave2, vähemmän osia, varmempi toimintaperiaate, halvempi (saksasta uusi posteineen 130e), laippoja saa edullisesti, ja tosi nopeasti (suomesta, n.vuorokaudessa), vähemmän vikamahdollisuuksia jne..

Polinin kanssa voi jättää raven kokonaan pois, se vääntää alhaalta ylös todella hyvin ilmankin (ainakin tt-putkistolla, +vf3, 34dellorto jne..). Bensankulutuksessakaan ei huimia eroja kuulemma ole.

Niin ja ihan sähköporakoneella on porattu raven painereiät, sylinteri irti ja ruuvipenkkiin, helppo homma, tarvitsee vain uusia sylinterin alatiiviste, samallahan siinä näkee yläkerrankin kunnon :)

Re: Aprilia SX/RX125

15.9.2015 7:43

Kyllähän tuo rave2 houkuttelisi mutta vaan pelottaa se kun siinä ei vissiin mitään stopparia ole niinkuin rave ykkösessä. Onko siinä kakkosessa että jos laippa tippuu niin se on suoriltaan RIP mäntä?

Ja tota en oo ihan varma mitä kotem tarkoitti mutta kun ajoin niin että rave1 oli irti katteen viereen nippusiteillä vedettynä mulla oli vakiokurilaippa kiinni kun ihan pienet lenkit, max km ajoin. Sillä testasin ettei kyseessä ole sähkövika. Ja eihän se sähkövika ole kun joka vaihteella laippa nousi. Ja pyörässä kiinni ollessa laippa nousee kun vapaalla kierrättää +7800 ja nousee joka puhdistuskerta mutta ei sitten ajossa nousekaan :roll:

Vai tarkotitko sitä mun aikasempaa kiertämisongelmaa isoilla vaihteilla? Sitä en ole jaksanu nyt edes pohtia kunhan sais raven kuntoon. Kokeilin kyllä kertaalleen ajaa laippa ylös lukittuna. Sama homma ku aiemmin, huiput jäi ~110 ja kierti sen 9000 rpm . Pitää sitäki selvittää kunhan sais ton rave paskan toimimaan.

Re: Aprilia SX/RX125

15.9.2015 17:25

Tarkoitin sitä aikasemmin ollutta 5 ja 6 vaihteilla esiintyvää kiertämis/kulkemisvikaa, se kun taitaa olla painavempi vika..

Ja kyllä Rave2 löytyy myös stoppari, mutta "paljon" ajettu laippa murtuu yleensä sen stopparin jälkeen, eli tippuu mäntää päin, vaikka joidenkin mukaan siellä raven kolossakin vielä pitäisi olla stoppari, saattaa ollakkin, mutta sitten se on liian myöhään... :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

15.9.2015 18:08

Nyt on kyllä vakavan harkinnan alla hankkia tuo rave2 8) . Pitää vaan kartingshopista kysellä koska saavat lisää kun tällä hetkellä loppu.

Ja -kotem- kaikkea on tutkittu ja pohdittu enkä mistään löytänyt syytä miksei se kiertäisi kutosella loppuun :roll: . Mäntä ~1000km sitten vaihdettu, tekniikka aivan timmi ja loppuun asti laitettu niin luulisi 15-45 väleillä kulkevan enemmänkin :s . Se voi tietysti olla että tuo tyhjätty vakioputki ei pelitäkkään ihan niinkuin pitää, esim virtaukset kulkevat vähän pieleen tms.. Myös sitä pohdin että multa oli termostaatti hajonnut kun männän vaihdoin. Sen ~500 km ehdin ajaa ja ihmettelin kun lämmöt niin vitun korkeat. Termostaatin päättelen olevan paskanaa ja sen poistin jonka jälkeen lämmöt pysyny tosi hyvin kurissa. Olisko voinu lämmetä niin paljon että ois uus mäntä heti vetässy väljäks :eek: ... Ei lämpännyt kertaakaan kuitenkaan tai muuta vastaavaa, onneksi.

Noh, pitää toi rave homma saada ny pelittämään ensinnä ja vasta sitten kääntyä ton kiertämisjutun pariin ku ei se juurikaan häiritte, harvemmin tulee sitä +110 ajettua kuitenkaan :D . Tärkeämpi ois nyy saada rave1 pelittämään tai ostaa rave2 kun niin tylsää ajella kun ei piikkiä ota :|

Re: Aprilia SX/RX125

15.9.2015 18:29

Viititkö ma$$i linkata sen kartinshopin rave 2:sen tai ees sanoo hinnan ku en ite sitä tuol löytäny? :D Vai eiks sitä näy tuol kun se on loppu?

Re: Aprilia SX/RX125

15.9.2015 19:17

http://www.kartingshop.fi/rave2-taydell ... x-max.html tuossa noin :)

ostakaa multa täydellinen rave 1 setti ;) . Paljo varaosia mukaan, esim 2 solenoidia, 2 rave kantta yms löytyy myös titaanilaippa ja käyttämätön vaijeri . Mulla ei toimi mutta todennäköisesti muilla vois toimia ;) --> yv jos kiinnostaa :D

Re: Aprilia SX/RX125

17.9.2015 14:51

Ootko kokeillu että kiertääkö se vehje loppuun esim. katkastulla kurilaipalla että se vika on juurikin ravessa eikä muualla.