Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 10:01

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 28.8.2012 17:43, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 11:46

Niin sallii, mutta 98 sallii puristuksia enemmän ja syttymysherkkyys hitaampaa, sitä se mustavi meinas, et 95 ei viritellessä sovi enää koneelle, ei ne autoissakaan sillä aja jos sytkää viritellään.

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 13:30

niin siis brittifoorumilla sanottiin että se ei lisää yläkierrosten tehoa sen bensan "puutteen" takia, mutta siis ei se sieltä tehoa ainakaan pois ottanut, koska nyt kulkee yhdellä suoralla 107 mittariin ja aina aiemmin meni samoissa oloissa kuin tänään 105-106, mutta se lopullinen ero selviää muutaman tunnin päästä kun mennään vertailemaan kaveria vastaan, ja ennen tosiaan oltu tasan yhtä nopeita kiihdyttämään sinne sataseen

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 13:42

Tossa äsken vein yzärin 24 000km huoltoon valtuutetulle korjaamolle ja hinnaksi tuli vain vaivaiset 120€. Pyörän saa hakea pois jo viiden aikoihin eli aikas ripeää toimintaa ;)

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 13:51

mitä P***AA?! :D ja minulta kynivät paikallisessa liikkeessä 390€...

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 14:26

Soittelin tossa läheiset liikkeet läpi kalleimmat olivat juuri tota 300€ luokkaa. Oikein mukavalta ja asiallisesta toi Mototurku vaikutti. Kyytiä odotellessa tarjosivat pullakahvit ja höpöttelivät siinä samalla ettei ollut tylsää. Töitä näytti riittävän ja lupasivat tehdä tänään valmiiksi kun kouluunkin pitäisi huomenna päästä.
Äsken soittivat että pitää vaihtaa jarrupalat ja että hintaa tulee osineen ja töineen noin 50€ lisää. Eipä tuo haittaa kun MP Team Salosella pelkät työt maksaisivat 250€ ja siihen vielä kaikki muu paska päälle.

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 15:04

Miten tämmönen toimii Venäläisen bensan kanssa? Tuolla Etelä-Suomessa Karjalan kannuksilla eräs tuttavani meinaa ajella yzärillä ja venäläisellä. Toimiiko?

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 15:32

No eihän sitä toimivuutta voi luvata ku rysssästä ei tiedä mitä vesibensaa myy, mutta kyllä se perinteisellä oikealta huoltsikalta (nesteen asemia suosisin itse) ostetulla 95/98:lla pelaa siinä missä suomalaisellakin, ei kunnon bensassa hirveitä eroja maiden välillä ole.

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 15:45

Ghostly.K kirjoitti:Miten tämmönen toimii Venäläisen bensan kanssa? Tuolla Etelä-Suomessa Karjalan kannuksilla eräs tuttavani meinaa ajella yzärillä ja venäläisellä. Toimiiko?

Ainakin pari kaveria täällä ajaa vaan ryssällä samalla koneella. Hyvin toimii. Itekin kahdet tankit tankannu ja ei mitään eroa

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 17:24

mustavi kirjoitti:
jalkapyörä kirjoitti:aika turha viritys kuitenkin jos sitä ei selvästi huomaa :D


Niinnoh. Idea on oikea ja jo isoisien aikaan päteväks todettu. Totta... mutta mutta...

Perusongelmahan on, kun puhutaan 125-kierroskoneesta, että ala- ja keskialueen tehonlisä huippukierrosten kustannuksella on kuin peiton pidentämistä Hölmöläisten tyyliin. Ymmärrän ennakon lisäämisen jossain 600-750 kustomissa (ks. HSOC UK) missä on mukavaa jos jytyä löytyy kellarista asti. Suurimman osan elämästään "vingutusaluella" liikkuvassa piikissä en näe pointtia.

Mutta, olihan tässä muutakin. Linkitetyllä 125R-sivustolla viimeinen viesti koskee ongelmaa saada lisää täyskaasurikastusta, sytkäennakon lisääminen kun ei muuta ruiskukarttaa. Tässä on nyt tietty potentiaalinen ongelma, eli jos kone käy laihalla (kuuma) ja sytytysennakkoa lisätään (lisää kuumaa) voi yhdistelmä johtaa nakutukseen eli olla fataali koneelle... ellei anneta "löysää" hitaammin syttyvän 98E:n kautta.

Eli... Jos nimenomaan halutaan ulosmitata 98:n parempi nakutussieto niin OK. 95:llä ajellessa huolestuisin kyllä - kun Yammun kone ei ole muutenkaan mikään maratoonari - riskeeraanko massiivisen konevaurion jo paljon aiemmin kuin se 15-20tkm mitä peruskone kestää. Yritän vaan olla (inho-) realisti. Haluaisin kyl nähdä penkityksiä et mitä muutos faktisesti tekee, ja onko tulos niin uskottavasti testattu että viittis pistää omat pelimerkkinsä likoon...).

Persdyno-testaus on oma juttunsa. Ihmismielen hassuihin piirteisiin kuuluu, että kun kauh`hiasti toivoo jotain, niin havainnoistakin suodattuu sitten vain kaikki toivetta tukeva info... riitasoinnut suodattuu pois. Reiskan persdyno voi lupailla satumaisia hyötyjä. Se ei vaan, sorry to say, ole infoa. Pökäleiden avulla ei voi säätää mitään.

Esimerkiks Shadowssa ennakko muuttuu vakiona 10@tyhjäkäynnistä maksimissaan 40 asteeseen. Miten ihmeessä raju ja dokumentoimaton ~16% muutos vois olla optimaalinen? Haluaisin kyl paljon parempaa tietoa ennenku tekisin omalle pyörälleni mitään tuollaista.

Ja älkää ny hitossa ymmärtäkö mua väärin. Juttu on paljon monimutkaisempi, esmes "lisää soppaa = lisää tehoa" on yhtä typerä yleistys ku lisää ennakkoo=lisää ruutia. Mua alko vähä naurattamaan, että tämä "maaginen autuaaksi tekevä 4 astetta" näkyy olevan hokema monessa muussakin voorumissa, kun googletin. Urban legend, siis?

Odotamme kauhulla (mielenkiinnolla)... ;)

Kyllä. Tuo 4° on ilmeisesti kuitenkin se Yamahan "löysä" ettei moottorin teho ylitä sallittua 11kW tehorajaa. Normaalisti pienessä yksisylinterisessä suht. kovapuristeisessa moniventtiilikoneessa sytytyksen ennakko on noin 9°@1400r/min. Eli ymmärtääkseni YZF-R125 ennakko on vakiona 5°/1400r/min johon lisätään tuo 4° ja saadaan 9° "optimaalinen ennakko" kuitenkin tekemättä moottorista epäluotettaavaa. Tuo "optimaalinen ennakko" toki riippuu moottorin rakenteesta mutta esim. puristussuhdetta tarkastellessa ei Yamaha eroa kilpailijoistaan. Olisi kiva tietää mitä YZF-R15 korjausopas sanoo sytytyksen ennakosta.
Itse olen jo noin 8 tkm ajellut sytytys säädettynä ilman nakutuksia/ongelmia ja ihan 95 oktaanisella.
Yleensä nämä 4-T piikkisten moottorit ovat aika vaikeita koska insinöörit tehtaalla eivät ole yrittäneetkään tehdä moottorista "hyvää", teho ja päästöraijoitusten vuoksi.

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 17:49

kyllä siinä ihan selvä ero on:D koska 0-100 kiihdytyksellä vakio kaverin pyörä jäi keskimäärin n.25m, vedettiin 5 kertaa omilla ja 5 kertaa pyörät vaihdettuna. ja siis ero tuli käytännössä kokonaan 0-60 kiihdytyksen aikana

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 17:54

huomaakko huipuissa eroa? :D tänään tuli huomattua että vetää saatanasti paremmi motarilla ku enne, ei sit tietoo johtuuko tosta sytytykse säädöstä. 105 meni tasasella 1/4 kaasulla parhaillaan, enne ei menny läheskään niin kevyen tuntusesti
Viimeksi muokannut jalkapyörä päivämäärä 28.8.2012 18:05, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 18:04

mahdollista :D mutta en ees ajatellu koko viri juttua ennenku taas tuli aiheeksi täällä, miettiny koko päivän että johtuiko siitä että ajoin motarille joka on melkee koko matkan "rotkossa" vai miksi sitä nyt voi sanoa, kuitenkin hiekka vallit molemmilla puolilla tietä suurimma osan ajasta tietä melkeempä.

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 18:52

Onko siitä ruiskun säätämisestä kotikonstein tehty jo kuvallista ohjetta?

Re: Yamaha YZF-R125

28.8.2012 20:08

kTmyamaha kirjoitti:Kyllä. Tuo 4° on ilmeisesti kuitenkin se Yamahan "löysä" ettei moottorin teho ylitä sallittua 11kW tehorajaa.


Ehkä näin. Huvittuneena vaan katsoin, että samaista 4 astetta ehdotettiin muualla täysin eri pyörätyyppiin (keskikoon kustom)... eli tuli tunne ettei tieto ole erityisen tarkka.