Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
25.5.2005 19:57
Juups. Ei sitä tuolla mun kuvaamalla tavalla ainakaan rikki pitäis saada, kun tekee vaan kaiken harkiten eikä väännä mitään väkisin. Se on kyllä ihan järkevää kiriä, koska jos se on pitkään löysällä ja sillä pyörällä ajelee, nin se ketju hakkaa sen kiristimen laahainpalan väärän muotoseks ja sitten, kun se ei oo enää tarpeeks kaareva oikeeseen suuntaan, niin se ketju ei sitten edes kiristy sillä kiristimellä. Se kiristys perustuu siihen että siellä on semmoinen lähes sen koko ketjun "vapaan" osuuden pituinen laahauspala, joka on kaareva, ja se kiristys lisää sitä kaarevuutta, jolloin ketju kiristyy. Tossa vielä kuva joka havainnollistaa tätä viestiä. Se kiristimen laahain on kuvattu kuvissa punaisella ja ketju ja rattaat mustalla, jos joku ei tajua noita.
http://kanava.org/~pekkis/tavaraa/kiristin.JPG
25.5.2005 20:49
Juups, pitää kattoo jos huomenna ehtisi katsastaa sitä kiristämistä, tai sitten se menee viikonlopuksi. Perjantaina kun on pakollisia ajoja niin sillon ei ennätä.
Ajoinpa muutes ensmäisen kolarini tänään, käännyin erään kaupan pihaan päivällä nii kaveri ei nähny minun kääntyvän vaan veti kylkeen, sai onneks jarutettua nii paljo ettei ees pyörät kaatunu, minulta jäi vaan jalka puristuksiin cbr:n katteen ja cb:n tankin väliin, meni saakeli soikoon tankki lommolle cb:stä
. Ei se pahasti onneks, pahemin ois menny jos ois suoraan tullu cbr siihen kylkeen eikä minun jalka. Mutta onneks ei kellekään käyny mitään, mitä nyt jumalaton mustelma minun jalassa, ei pahempaa.
25.5.2005 22:51
Kattelin tossa nettimotoa kun etsiskeltii isäukolle pyörää, niin näytti muutamat cb:t olevan myynnissä
Siistit/orkkis:
http://www.nettimoto.com/286192
http://www.nettimoto.com/293232
http://www.nettimoto.com/295863
Tuuning:
http://www.nettimoto.com/296048
http://www.nettimoto.com/294260
kaikki on siistejä omalla tavallaan, mutta ihmetyttää tuo kun teillä muilla on suht siistit pyörät ollut vissiin ostaessakin, niin miten muka on säilynyt kaikki myynnissä näkemäni pyörät uutta vastaavassa kunnossa
paitsi tuo mun, se olis kuulunu/kuuluu vieläki tohon tuuning kategoriaan
26.5.2005 13:17
Varmaankin tuo pyörän luonne/ulkonäkö tekee sen että cb:n ostajat todella tietää mitä ovat ostamassa, ja osaavat käsitellä sitä oikein. Kaveri kun ettii kans cb:tä niin kaikki mitä ollaan nyt sille katottu niitten ostajat on sanoneet olevansa joku 2-5 omistaja, että ei ne paljo oo kierrätettävänäkään, ja toinen että suurin osa on ollu jotain vanhempia pyöräharrastajia jotka todella osaavat huoltaa ja hoitaa pyöränsä, tai niitten edelliset omistajat on ollu. Ei se cb oo teinix pyörä niinkuin näsärit ja räsät.
26.5.2005 21:00
heh.. tänää oli nauru herkässä tavallaan ku olin menos kaverille
olin liikennevaloissa ja oikealta tuleville paloi vihreä valo niin sieltä tuli vanhemman mallin cb ja nosti keulan pystyyn
siinä jonku about 3m matkan meni keula suuressa kulmassa mutta edessä oleva auto oli niin lähellä että joutui laskemaan keulan
että ei cb mikään lussu ole
kaverilla sitten yks toine kaveri vähä käytti cb:t ja käänsi kaasua ja kierrätti 12000
ja putken täydeltä tuli mustaa nokee
no siinä sitten naureskeltiin mutta rupesi mietityttää että miksi tuli.. kuitenkaan kun ajaessa "lähettää" niin mitään ei tule mutta kun hetken käynyt tyhjää ja varovastikin kun nosti 5000 kierroksiin ni tuli hieman :'(
26.5.2005 22:07
Pistoolisankari: Oliko piikki CB joka nosti nokkaa?
Miten muuten, ku pyörä on museorekisterissä, niin onko ne vakuutukset huomattavasti halvemmat? Mitä muita etuisuuksia siinä on, jos on?
26.5.2005 22:41
tonza19 kirjoitti:Pistoolisankari: Oliko piikki CB joka nosti nokkaa?
Miten muuten, ku pyörä on museorekisterissä, niin onko ne vakuutukset huomattavasti halvemmat? Mitä muita etuisuuksia siinä on, jos on?
oli sellane vanhemman malline joku -80..
vakuutus on huomattavasti halvempi, mutta ainakin ennen oli sellainen sääntö että vuodessa saa ajaa vain 30pv musoajoneuvolla
26.5.2005 22:45
Jep, museorekisterissä vakuutus on 27e/vuosi mutta eipä saa ajaakaan ajokilla kuin se 30pv. Mutta just jos ois vähän vanhempi cb niin laittasin museokilpiin kuhan 18v täytän, kun harmittaa myyä pois niin hieno vehe.
Ite oon kyllä saanu keulan irtoomaa nätistikin maasta mutta kiekat tippuu sen verran että ei voi kaasua avata kokonaan auki kun booaa, keulis varmaan pidempään jos ois kiihdytyspumpulliset kaasarit.. Tai no, kakspäällä keuliminen ei tuota ongelmia, kevyestä vauhdista kytkin pohjaan kierroksia koneelle ja kytkin ylös, meinattiin kaverin kanssa heittää selälleen kun yhtäkkiä eturengas osotti kohti taivaita.
27.5.2005 17:16
Sehän on aivan hanurista jos 30pv saa ajaa, mikä järki siinä on? Ja sit eikö se oo niin, että omistajan vaihdon yhteydessä peli pitää aina katsastaa? Mitäs jos ei mene museokatsastuksesta läpi, voikohan sen helposti muuttaa normaaliks ajoneuvoks? Pitääkö museopyörä katsastaa joka vuosi?
E: Tuli mieleen, että voiko pyörässä olla mustat kilvet vaikka ei olekkaan museorekisterissä?
27.5.2005 17:46
ennen olikohan -75 rekisteröidyissä pyörissä on mustat kilvet ellei niitä ole joskus kilvitetty uusiksi.. ja toisinpäin myös museorekisterissä voi olla valkosilla kilvillä
E: eihän missään suomen jutussa ole järkeä
miten se muuten voisi olla halpa vakuutus ellei siinä olisi tollasta epäkohtaa
27.5.2005 23:42
Missä vuosimallissa vaihtuu eteen levyjarru? Entä mitkä vuosimallit on kakspyttysiä ja mitkä ykspyttysiä (vai onko kaikki kakspyttysiä?)? Kaikissa ei taida olla putket molemmin puolin pyörää?
28.5.2005 0:38
kaikki cb 125 on kaks pyttysiä ja vakiona putket menevät molemmin puolin cb100 on sitten 1pyttynen ja huhujen mukaan hätäsempikin
oliskohan -75 ollu levyjarrun aikaa tai ainaka cb 125 k5 taisi olla eka jossa levy esiintyi
28.5.2005 9:26
Jep, -75 tuli levyjarru cb:hen. Ja eipä muuten ollutkaan kaikki 125:set cb:t twinejä, vaan cb125S oli yksisylinterinen. En tiiä sitten onko nuita miten paljon suomessa mutta muualla maissa kyllä..
28.5.2005 10:25
Eikös se kuitenki ollu b6 jossa levyjarru oli ensimmäistä kertaa, vuodesta en sano mitään. Se 125 cb:n ensimmäinen levyjarruhan oli mekaaninen eli vaijerilla toimiva. Ja kyllähän noita cb 125s:iä (single) näyttää tuolla maailmalla olevan jopa ehkä enemmän kuin näitä twinwjä, mutta suomessa en ole vielä koskaan moiseen törmännyt. En tiedä sitten onko tuotu maahan. 250 CB:itä on kyllä suomessakin singlejä. Mallimerkinnältään ainakin CB 250 RS on single. Tuo 250 RS taiaa olla jopa neliventtiilikannella.
28.5.2005 12:51
Stormilla on myynnissä ainakin änkkäri tuohon cb125 Singleen, joten on niitä varmaan joskus tännekin päin tuotu.
Kaksjapuolikkaita CB:tä on suomessa kahdenmallisia (molempiin oon törmänny) : CB250RS joka on siis Single, ja CB250N Joka on Twini, luonnollisesti kahdella kaasarilla varustettuna. Tehoista sen verran että tuo twin versio on tehokkaampi kuin single, muistaakseni 28-32hp vakiona, kun taas tuossa CBRäSässä on muistini mukaan 26hp. Molempiin malleihin tosin saa tehoa melko rutkasti uudella putkella/putkistolla ja kannenavarruksella. Ja jos oikein haluaa lesoilla niin 40hp ei ole mahdoton ajatus, jopa ilman turbottamista tms. Onhan kawallakin se 250 nelari jossa 40hp?.
Pahoittelut offtopikista. 123aaa meinasitko käyttää CB:s penkityksessä, kun etkös sinä avarruttanu sen kannen talvella ja sullahan on se 2-1 putki? Oma arvio on 20-22hp. Jos tuossa kesällä sais rahaa tarpeeks niin sitte itekin vois tuon kannen työstättää, putkia suunnitella uusis ja laittaa jotkut 20mm kiihdytyspumpulliset lortot ja käyttäsin penkityksessä, kun ei oo kuitenkaan ku 100km matkaa lähimpään dynoon ja penkitys on 55e.