Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 8:11

On kokeiltu lyhyemmilläki. Lähti ihan homona :D mutta taas isoimmil vaihteil jäätii alle 9k.

Toi tasapainoakselin rattaat on kyllä mielenkiintoinen syy :eek: . Mullaki kulkee hikiseen sen alta 110. Mutta 13tkm ajettu ja mulle tullut 8-9 tkm ajettuna. Oiskohan edelline omistaja muka noin aikaseen voinu ne rattaat vaihtaa tai että tehtaalla jo väärin laitettu? Aika jännältä tuntuis. Mutta jos suutinleilkki ei auta ni pitää ruveta tasapainoakselin rattaita kattomaan. Just samalla tapaa käy ku sulla eli ei vaan kulje.. Pitää tutkia jossai välissä, kiitos :)

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 8:37

Tarkistin asian kun säädin laipan asennuskorkeutta. Laippa pääsee nousemaan ihan ylös asti. Seurailen sitä kuitenkin sikäli, että nyt laippa ei varsinaisesti ole mihinkään "kiristetty", ja koska on mahdollista että laippaa liikuttava "palkeen kansi" pyörisi paikoillaan jolloin laipan asennuskorkeus muuttuisi. Se edellyttäisi että tämä Raven kuminen (?) palje liukuisi ympyrää Raven rungossa... Mielestäni epätodennäköistä mutta teoriassa mahdollista.

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 14:56

Osaisko joku neuvoa miten tasasapainoakselin rattaiden pitäs olla että oikein kohdistettu? Pitää nyt kun ehtii niin avata ja kurkistaa. Jälleen kun käytti päätään niin pyörässä on ilmenny sellasta tavallaan nykimistä tasakaasulla. Tasapainoakselin suuntaan kenties viittaisi(?)

En usko että säädöt ois niin paljon pielessä ettei isoilla vaihteilla kiertäisi, sillä ennen vhm ja uutta mäntää oli täydellisissä säädöissä, tulppa maitokahvin värinen jne. Eikä silloinkaan kiertänyt tai kulkenut enempää :roll: . Silloin ajattelin männän olevan niin väljä ettei vain yksinkertaisesti voinut kiertää.

Ja sitten rattaiden kohdistuksen lisäksi kaipaan neuvoa myös siihen kuinka tuo kytkin "pakka" otetaan tieltä pois että pääsee rattaisiin käsiksi. Myös joku voisi kertoa kuinka kiksi jännitetään uudelleen, sillä sen jännityshän purkautuu kun koneen avaa

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 16:15

Kiksistä en osaa mitään sanoa kun hemmissä on sähköstartti. Kytkinpakka ei ole periaatteessa millään kiinni vaan se on siellä lohkon ja kytkinposken välissä eli jos pyörä on jalalla ja otat sivukopan irti niin varo ettei kytkin tipahda lattialle.

Kuva

Niissä rattaissa on tuollaiset selkeät merkit. Ei mitään sinisiä viivoja mutta ihan selkeät urat kuitenkin. Muistaakseni minulla oli jossain rattaassa vielä 3 ylimääräistä merkkiä mutta niistä mikään ei mennyt kohdalleen muiden kanssa joten olivat ilmeisesti turhia. Sokkapihdeillä siis selviää.

Tuosta vielä kun sanoit että olisiko voitu noin aikaisin vaihtaa niin minulla oli 12tkm mennessä vaihdettu liikkeessä kahteen kertaan ja ilmeisesti toisella kerralla laitettu ajoitukset väärin tai sitten vaihdettu ominpäin ja hävitetty todisteet :D

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 17:00

Kiitokset erittäin paljon :) . Monta asiaa selveni. Kuvaasi katsellessa ja noita uusia rattaita käsissä pyöritellessätilasin varalle koneenosien mukana ajan sitten ymmärsi noi merkinnät paremmin. Onko noissa akselien päissä kanssa ihan selvät merkit joiden pitää kohdata rattaissa olevien merkkien kanssa? Pitää tsekata millasilta vanhat näyttää ja jos edes vähän kulumaa niin heittää uudet rattaat kiinni.

Onko kytkinpakan kanssa muuta kuin irrottaa vaijerin ja nostaa sivuun vai pitääkö huomioida muutakuin putoamisriski? Mites vaijeri on kiinni siellä ja joutuuko jotenkin säätämään uudelleenasennuksen yhteydessä?

Edelleen kiksin jännityksen tunteva voisi jakaa tietämystään :D

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 17:28

Akseleiden päissä on ihan selvät merkit eli pitäisi idiootinkin tajuta miten ne menee. Ilmeisesti ei minun kohdallani ole sitä tajuttu. Muistaakseni yläkuolonkohdassa on kampiakseli siinä asennossa että merkit menee kohdalleen.

Et ole ilmeisesti kytkinposkea ikinä irroittanut? Toisin kuin monessa muussa vehkeessä niin rotaxissa ei tarvitse laskea jäähdytysnesteitä ulos kun ottaa kytkinkopan irti. Ensin lasket öljyt ulos. En muista tarvitseeko vaihdepoljin ottaa irti mutta kannattaa varmuuden vuoksi ottaa. Sitten irroitat kaikki kytkinkoppaa kiinni pitävät ruuvit ja otat kopan irti. Kytkinvaijeria ei tarvitse edes ottaa irti.

Kuva

Tuo kuva toivottavasti vähän selventää, vaijeri menee tuosta reiästä ja kun vaijeri kiristyy ja saa aikaan sen että osa numero 3 liikkuu kopasta ulospäin eli painaa kytkintä. Eli vaijerin voi jättää kiinni kun tuon kopan ottaa irti ja jättää kopan vaan roikkumaan vaijerin varaan.

Kun otat kytkinposken irti, voit vain kädellä vetää kytkinpakan pois kytkinakselilta ja kytkimen takaa paljastuvat muovirattaat. Sitten vain otat sokkapihdeillä kampi- ja tasapainoakselin päästä sokat pois ja vedät rattaat pois.Vesi/öljypumpun ruskea ratas täytyy myös ottaa pois mutta se lähtee vetämällä eikä siinä ei onneksi ole mitään ajoituksia.

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 18:05

Tuosta tasapainoakselin muovirattaiden kohdistamisesta. Meillä oli tasapainoakselin päässä useampi "viiva" mutta kohdistinmerkki oli pyöreä -painauma- akselin päässä, kuin olisi pistepuikolla napautettu. Ne merkit kannattaa silmäillä itselle selviksi konetta avattaessa ennenkuin ottaa muovirattaat paikaltaan ( tosin, jos ovat kasattu väärin, oikea asennustapa selviää vasta kasattaessa ). Toinen seikka on katsoa kumminpäin kumpikin ratas on akseliinsa laitettu, ne meinaan menevät paikoilleen keskenään erippäin. Itse rattaat ovat identtiset keskenään mutta erilaiset etu / takapuolelta. Jos yrittää laittaa molemmat paikoilleen samansuuntaisesti ei hampaiden merkkejä saa kohdistettua, koska molemmat merkit ovat silloin joko hampaan kärjessä tai hampaiden välissä ja silloinhan merkit eivät kohdistu.

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 18:40

Suuret kiitokset molemmille :)

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 21:12

Notreal noinhan se olikin. Muistelin että ne ylimääräiset merkit olisivat muovirattaissa mutta nehän olivatkin siinä tasapainoakselissa. Kävin vielä tallissa tarkistamassa kun siellä on purettuna 2 konetta (rs ja mx) ja niissä oli tasapainoakselissa vain viivat niin päättelin että olisivat ne ylimääräiset merkit olleet muovirattaassa mutta kun nyt muistelin niin tasapainoakselissahan ne oli.

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 22:54

tuota tuota :D . Purin tossa äkkiä illalla koneen ja olikin todella helppo ja simppeli homma ja aloin muovirattaita ihmettelemään. Oikeanpuolimmainen lähti herkästi pois mutta tuo vasemmanpuoleinen ei ole yhteistyöhaluinen ja sitte tyydyin vaan katsomaan siitä yleiskunnon. Vasemmanpuoleisessa osui hyvin viivat vastakkain akselissa ja rattaassa joten en sitä senkään takia irti ottanut. Ja siinä vasurin akselissahan ei ole kuin 1 viiva joka pitää laittaa kohdilleen ja sehän menee ongelmitta

Mutta oikeanpuoleisessa en ollu tyytyväinen miten osui akselin ja ratas vaikka ratas ratasta vasten osuikin. Oli joo pienoinen yllätys kun katto akselinpäätä ja siinä oli 3 merkkiä :eek: . Aloin sitte kääntelee ja vääntelemään ja pohtimaan :D. Voiko molempia rattaita pyörittää huoleti kun oikeaa kohtaa etsii vai pitääkö vasurin antaa olla "rentona" ja pyörittää pelkkää oikeanpuoleista? Ja siis vaikka siinä onkin 3 viivaa niin onko se oikea merkitty hieman eri tavalla? Eli erottuuko se siis muista jollain tapaa?

Mitä mahtaa tapahtua jos rattaat meneekin väärin pahasti ja lähtee ajamaan? Tällainen ajatus tuli myös päähän :eek: . En kokoon tänään lyöny vaan ajattelin pelata varman päälle ja kysellä samaa tahtia täältä. Jos sen koneen kasaan saisi huomenna illalla koulujen jälkeen :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 23:08

Niitä voi pyöritellä ihan miten haluaa mutta muistaakseni vasen on "oikeassa" asennossa kun mäntä on ykk:ssa, eli vasemman rattaan merkki on lähimpänä oikeaa ratasta.

Niistä kolmesta merkistä jokin on todennäköisesti erilainen tai sitten siellä on joku piste vielä erikseen. Hemmissä ainakin oli niitä ylimääräisiä viivoja mutta muistaakseni ne oli niin etteivät ne menneet edes rattaan kanssa kohdalleen, tai siis että akselissa viivat olivat hampaan kohdalla ja rattaassa merkki sisäreunalla myöskin hampaan kohdalla eli eivät menneet kohdakkain kun sitten sen yhden oikean merkin kanssa. Eli niistä pitäisi tasapainoakselista jotenkin erottaa se oikea.

Jos laitat ne väärin niin... :D no sanotaanko että piikki tuntuu perseessä ihan uudella tavalla ja tärinä saattaa rikkoa jotain jos on tosi pitkään merkit väärin.

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 23:34

Nyt rupeaa epäilyttämään että olivatko sittenki oikein :roll: kun ei ole mitään tärinää ilmenny, ainoastaan nykimistä tasakaasulla. Mutta omasta mielestä merkki ei ihan kohillaan ollu ku sitä katoin ennen purkamista. Pitää huomenna ihmetellä

Mitäs mieltä te ootte kannattaako vaihtaa uusia muovirattaita ku vanhatki näyttää ihan hyväkuntosille? En tiiä onko alkuperäiset jollonka ois 13 tkm ajettu vai etttä onko kertaalleen vaihdettu..

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 23:40

Ei se mullakaan muistaakseni hirveesti ollu pielessä. Kaveri sano että ihan normaalia että tärisee ja olisin varmaan sillä uskonut jossen olis aiemmin toisen kaverin räsällä ajanut.

Ei niitä muovirattaita välttämättä tartte vielä vaihtaa jos on pidetty tarpeeksi öljyä koneessa ja näyttää hyväkuntosilta.

Re: Aprilia SX/RX125

31.8.2015 7:36

ma$$i kirjoitti:Nyt rupeaa epäilyttämään että olivatko sittenki oikein :roll: kun ei ole mitään tärinää ilmenny, ainoastaan nykimistä tasakaasulla. Mutta omasta mielestä merkki ei ihan kohillaan ollu ku sitä katoin ennen purkamista. Pitää huomenna ihmetellä

Mitäs mieltä te ootte kannattaako vaihtaa uusia muovirattaita ku vanhatki näyttää ihan hyväkuntosille? En tiiä onko alkuperäiset jollonka ois 13 tkm ajettu vai etttä onko kertaalleen vaihdettu..


Turhaa niitä vaihtamaan jos ne näyttää olevan kunnossa :D Itelläkin oli 10tkm ajetut aivan kun uudet. En kyllä tiiä miten ne joillakin porsii ne muovirattaat :D

Re: Aprilia SX/RX125

31.8.2015 7:44

maSSi: Pistä kuva siitä tasapainoakselin päästä niin ihmetellään yhdessä 8)