Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

27.8.2015 23:09

lyhennetty kurilaippa sitten aiheuttaa kanssa röpötystä ennen piikkiä, mutta todennäköisesti sulla vaan käy rikkaalla. Suosittelen ostamaan rave 1 tai 2. Maksaa bensankulutuksessa ja ajomukavuudessa äkkiä itsensä takaisin ;). Aika mysteeri että PHBP eli vanhempi kaasutin vaihdettu sinne :eek:

Det51 kirjoitti:Nonih...Katkes apikasta kytkinvaijeri ja uus on tilattu. Mutta kun vaihtaa kytkinvaijerin pitääkö kytkikoppa irrottaa? :roll: :roll:

en oo ihan varma mutta tsekkaa aprilia mx 125 tietopankki. Muistaakseni siellä oli kytkinvaijerista juttua kuinka sen saa "käpäläänsä" ilman aukasua. En oo sitte varma toimiiko jos koko vaijeri pitää uuteen vaihtaa

Re: Aprilia SX/RX125

27.8.2015 23:45

tarkotus olis laitta 34mm vhst ja rave 2 :seko: mutta kiitti paljo molemmil!

Re: Aprilia SX/RX125

28.8.2015 12:13

Det51 kirjoitti:Nonih...Katkes apikasta kytkinvaijeri ja uus on tilattu. Mutta kun vaihtaa kytkinvaijerin pitääkö kytkikoppa irrottaa? :roll: :roll:


Pitää irrottaa. Erittäin simppeli homma.

Re: Aprilia SX/RX125

28.8.2015 12:44

Fin_JalmiZ kirjoitti:tarkotus olis laitta 34mm vhst ja rave 2 :seko: mutta kiitti paljo molemmil!

Pakko korjaa että se on 34 vhsb :D :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

28.8.2015 21:54

Jeejee vittu. ~1000 km ajettu rave 1 laippa katkes :roll: . 2 laippaa menny jo sillee. Vitun vittu. Onneks tuli PJME : ltä tilattua se titaanilaippa kesän alus ja uus vaijeriki on kotosalla. Pitää huomenna vaihtaa. Pistää vituttaa tällanen rahanmeno.

Ei säxä vielkää kierrä kutosella ku 8600 ja huiput säälittävät 110 kun vertaa loppuun asti laitettuun tekniikkaan... Sekin laittaa vituttamaan. Tänään aloin säätämään ja laitoin neulan laihimmalle ja osa pintakaasuröpötyksestä poistu mutta silti kaukana tavotteesta. Olin kotiin ajelemassa testiajolta kun ei enää ottanu piikkiä. Nopee stoppi ja katsaus raveen ni syy selvis

Helvetin helvetti ku koko ajan tuntuu että joku paikka pettää tosta ja kun sen korjaa niin toinen tulee

Re: Aprilia SX/RX125

28.8.2015 23:08

Et ma$$i oo ainoo, jolla hajoilee nää rotaxilliset vehkeet vähänväliä :D. Koko kesänä pisin aika jolloin ei oo tarvinnu rupee purkaa koko pyöröö on kaks viikkoo :( Ja oon ajanu koko kesänä vasta ruhtinaalliset 1400km... :itku:

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 7:48

Sehän siinä enite vituttaa ku helvetisti oon sitä kiertämisongelmaa ettiny ja kone ja kaikki ihan tikissä :eek: :roll: ,ei vaan löydy syytä. Kaikki näyttäs olevan kunnossa viimesen päälle. Toi raven laipan kuluminen oli aika arvattavissa kun nakkilan kevytmetallilaippa oli :roll: , titaanilaipan pitäs kestää nyt. Ei tässä viel mitään vakavaa vikaa ole ollut, mutta kun aina pitäs paremmaksi ja paremmaksi saada :D

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 11:10

ma$$i kirjoitti:Sehän siinä enite vituttaa ku helvetisti oon sitä kiertämisongelmaa ettiny ja kone ja kaikki ihan tikissä :eek: :roll: ,ei vaan löydy syytä. Kaikki näyttäs olevan kunnossa viimesen päälle. Toi raven laipan kuluminen oli aika arvattavissa kun nakkilan kevytmetallilaippa oli :roll: , titaanilaipan pitäs kestää nyt. Ei tässä viel mitään vakavaa vikaa ole ollut, mutta kun aina pitäs paremmaksi ja paremmaksi saada :D


Mitkä palikat sulla on siinä säxässä nyt ja minkälaiset sääjöt? :D

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 17:37

34 vhsb, rave1, tasalaki vhm, v-force3, tt putki

Säätöinä oli aiemmin 162ps, 42 tk, K56neula, sokka toisiks ylimmäs. Eilen vaihtelin ja sitte oli 158ps, 42tk, K56 neula, sokka ylimmäs. Kävin kokeilemassa ni parani ettei savuttanu ja röpöttäny niin paljoa. Edelleen sellane pien rötäys kiusaa ennen piikkiä 6k-7800 rpm. Tulpan mukaan käyny aika rikkaalla. Eilisiä kokeiluja ei vielä tulpasta näe.

Eli ongelma on että 5 ja 6 vaihteilla ei kierrä kuin 8600 ja huiput jää 110 . Väleinä 15-45. Kokeiltu on myös 14-45 jollonka huiput jäi ~105 ja kierti kutosella ainoastaan 8600 jälleen. Läpät on tsekattu, ei näyttäny pahalta. Ei pahemmin harottanu eikä kulumaa ollu ku valoa vasten katteli. Mäntä timmi, vaihdettu ~700km sitte. Sähkövikaan en usko kun paikallaan ja neloselle asti kiertää 12k rpm, ellei sitte joku sähkövika estä ettei kierrä 5 ja 6 vaihteil tappiin, kuulostaa oudolta :roll: .

Tuntu ku kiihdytteli että kulki 3/4 kaasulla paremmin ku täyskaasulla siellä yläkiekoil. Eli pitää alkaa ps säätää. Mutta 162 oli huonompi ku 158 ja muka edelleen tukehtuisi bensaan koska ei ota kiekkoja vaan kuolee siihen. Eli pitää pienempää ps hankkia ja kokeilla sitten

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 18:53

Ehdotan mainitsemaasi pienemmän suuttimen kokeilemista. Meillä oli vielä aavistuksen verran havaittavissa sitä piikkiä edeltävää röpötystä ja tekemäni lyhyen koeajon perusteella tuntui, että nyt sekin saatiin pois. Eli korjaava toimenpide oli Rave laipan tarkempi korkeuden säätö. Olin kiertänyt kiinni ja kiristänyt Rave 2:sen laipan siihen "kalvon" kannen kiinnitysruuviin ja tänään huomasin sen olevan liian syvällä. Eli laippa ei ala-asennossaan ollut alimmillaan mihin se itse laipassa olevan topparin mukaan pääsee, eroa oli n.2 mm. Tarkistin asian kun luin, että laippa peittää pakoaukkoa n. 7mm eli alle yhden kolmanneksen, ja muutaman millin poistuminen 7mm kokonaismitasta on prosenttuaalisesti melkoisen paljon. Juniori kertoi että hänen mielestään myös alavääntö parani melkoisesti. Edit: Ai niin, käänsin myös laipan toisinpäin. :nolo: Olin aiemmin lukenut, että viiste tulee männän puolelle jolla varmistetaan ettei laippa ota mäntään kiinni. Ihan looginen syy/seuraus koska näin päin laipan viistous kulkee männän suuntaisesti... Eilen luin hieman virallisempia tekstejä joista selvisi että laipan viistopuoli tulee pakoputkeen päin. Loogista tämäkin koska tällöin laipan viistous on pakokaasujen virtauksen suuntainen. Olin myös aiemmin havainnut ettei se laippa mäntään ota kiinni, olkoon kumminpäin tahansa. Mutta, oikeinpäin asennettuna laipan alareuna on ehkä 1mm alempana ja tekee enemmän peittoa pakoaukkoon. 8)

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 20:01

Pitää käydä suuttimia hankkimassa kun pienin kotona on 155 ja kiinni on se 158 että noin pieni muutos tuskin mitään auttaa. Täytyy stormissa vierailla.

Aika jännä että vasta piikillä kiertäminen loppuu kuin seinään että sitä aiemmin ei huomaa mitään. Mutta toivotaan että syynä oli liian iso ps kun kaikki muu onkin jo läpi käyty :D

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 20:24

Miten se käyttäytyy jos nelosella kierrätät sinne 12 tuhanteen ja heität vitoselle?
Meillä tehopiikki alkaa tuntua vasta 9000 korvilla ja se vähä mitä on "sisäänajossa" uskallettu kierrättää niin menee kutosella yli 13 tuhannen...
Kun meillä oli aivan liian iso suutin, ei kone kiertänyt tehopiikille asti ollenkaan, tosin se ei ollut riippuvainen vaihteesta. Kokeilematta jäi olisiko suutinta pikkuhiljaa pienennettäessä jossain vaiheessa tullut tilanne, että vain isonpien vaihteiden tehopiikki olisi jäänyt saavuttamatta... Hyvinkin mahdollista :eek:

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 21:21

Menee nelosella sinne 12k mutta alkaa pätkimään tai rötäämään(?) ja kun heittää vitoselle niin kiekat jää siihen ~9000 mutta ei nouse sitte millään. Kutoselle vaihdettaessa jää taas alle 9k

Nyt kun alkaa pohtia niin olisi jo aikaisemmin pitänyt säätää ps alemmaksi, mutta tuli tehtyä paha virhe-arvio ettei se saakaan tarpeeksi soppaa ja vaan nostettua ps isommaksi aikoinaan :roll:

Re: Aprilia SX/RX125

29.8.2015 21:40

Mielenkiinnolla jään odottamaan tilanteen kehittymistä...

Re: Aprilia SX/RX125

30.8.2015 0:44

Notreal pääseekö laippa nousemaan ylös asti jos sitä säätää niin että se laskee alas asti? Oletko ma$$i kokeillut lyhyemmillä väleillä että jos ei vaan jaksa mennä nykyisillä väleillä?

Itselläni muuten oli vähän samanlaista ongelmaa että ei isolla vaihteella kulkenut sillon kun hemmin sain. Tasapainoakselin muovirattaiden ajoitus oli täysin väärin ja pyörä kulki kutosella mittariin hiukan alle 110 (tosin kurilaipalla, kuitenkin tehari oli) ja kun ne laitoin oikeaan ajoitukseen niin nappasi 130 mittariin helposti. Kierroksista en tiedä kun ei ole mittaria. Epäilen ettei ole sinulla sama ongelma mutta kerroin nyt jos saattaisi auttaa