Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

7.8.2015 22:15

Tossa viel vähä kauempaa kuva :D

Kusee ko teillä muuten paljo mittari näissä vehkeissä? En oo ikinä gepsiin kattonu että paljo kulkee mut mittariin ~130kmh :D paljonkohan mahtaa oikeesti olla :/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Aprilia SX/RX125

7.8.2015 22:53

Ei oo racing malli vaan iha normi VHSB :D , itsellä ohan sama. Se racing malli olis aika mielenkiintoinen :) , tuntuu aika harvinainen suomessa ja muutenki olevan ku asia tutkin :lol:

Muistaakseni itellä kusee 100 km/h vauhdissa niin että mittari näyttää pari km liikaa, ei kylläkään mitään hirveitä. Ihan kahdesta tai kolmesta kyse :D

Jaa a. Enpä osaa tosta sähköpuolesta sitte sanoa. Jos ottaa jostain välillä maihin tai johdot rispaantunu tai muuten huono kontakti. Paha sanoa :|

Huippuja en oo uudella tekniikalla kokeillu. Vanhalla helvetin väljällä männällä (12tkm ajettu) meni sen ~122 eikä kiertäny edes lähellekään loppua. Tällä hetkellä aivan eri tilanne :seko: mutta ajelen alkuu vähä hissukssee pari tankillista sisään tota, olin viikon lomilla pohjosissa ni ajelu jäi kokonaan :paha:

Re: Aprilia SX/RX125

7.8.2015 23:54

Sitä mietinkin ku ei siinä lukenu missään mitään racing tai muutakaan kuin vaa se vhsb :D olin kyllä kahtovinani että siinä ois ollu litteä luisti :/

Paljonko näissä muuten kestää ajaa yksi sylinteri ennenkun pitää uusia? Itellä alkaa olla koht 30tkm ajettu sylkkä että pitääkö jo seuraavan kerran kun vaihtaa mäntää (joskus 10tkm päästä) jo alkaa kattomaan uutta sylkkää :D

Kummallakohan tulis enemmän tehoja, sillä 150cc kitillä vai tasalaki männällä ja kannella? Lähinnä pienemmillä kierroksilla kun haluan enemmän vääntöä nii luulis että se 150cc olis parempi ainakin näin äkkiseltään kun miettii :D paljonko niillä on hintaa kummallakin vaihtoehdollavaihtoehdolla, jos joku sattuis muistamaan?

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 0:08

Puhut varmaan 154 polinista etkä 144 italkitista? Pakko kysyä ku jotkut puhuu molempia 150 :D

154 polini on täysin vääntöpytty. Huipputehot ei kasva kuuri yhtään vakiosylinteriin verrattuna, mutta väännöt 2x. Sylinteri+ mäntä ja kaikki hilppeet maksaa ~500 puntaa eli reilu 650 euroa muistaakseni. Nakkilan hintaa en muista.

144 italkit on alkuperäis sylinteristä suuremmaksi porautettu yksilö. Tehot nousevat aika räjähdysmäisesti, jotkut verranneet kisapiikkien tehoihinen sitten tosiasiaa tiedä varmaksi, mutta ainakin ylätehoa tulee reilusti lisää ja tottakai väännöt kasvavat hivenen. Italkit on paljon halvempi (PJME ~300 puntaa eli about 450€) sekä paremmassa maineessa kuin "leipuri" polini. Syytä polinien leipomiselle ei ole antaa, useat veikanneet liian tiukkaa välystä :|

Italkit on puhtaasti kierrospytty ja polini puolestaan vääntöpytty. Itse ottaisin ehdottomasti Italkitin :D

Tasalakimäntä ~90€ ja tasalakikansi ~90€ toivat ainakin itselleni mukavasti vääntöä koko kierrosalueelle sekä potkua yläkierroksille. Oikeen kiva kaveri V-Forcien rinnalla. Puristukset nousi aivan älyttömästi

Ei uutta sylinteriä välttämättä tarvitse jos nykyisesi on hyvässä kunnossa ja nicasil pinnoite tallella. Mutta jos sylinteri on reippaammin kulunu ja pinnoite vähän niin ja näin niin kannattaa uus sylkkä ostaa

Ja viimein omaan asiaan :lol: . Tässä on yläkertaremapan jälkeen ihmetellyt kuinka kone lämpenee aivan älyttömän äkkiä ja paljon... Nesteet kiertää siitä olen varma. Mutta voiko järjestelmään olla voinut jäädä ilmaa? Koetin kyllä puristella letkuja sekä kallistella pyörää ja vaikka mitä kun uudet jäähytysnesteet lisäsin. Pitäisikö vaan suosiolla mennä painelemaan letkuja lisää?

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 3:54

Lwevi:lle, 154 polinilla sais enemmän tehoja, tai no vääntöä, mutta on myös ainakin tuplasti kalliimpi kuin tasalakimäntä ja kansi, toki jos sylinteri on kulunut niin mielummin sitä 154 kiinni. Itse vaihdoin alkuperäisen pytyn pois 30tkm paikkeilla kun oli jo niin suurikokoinen mäntä sisällä, ja halvalla sai lähes uuden yläkerran.

Mitä viime kesänä kattelin nii noi 154 polinit on aikalailla ulkomailta sen 450-550e, 400e tais olla halvin yläkertasarja uutena. Mistä muuten toi polinin "leipurin-maine" tulee? Täälläpäin on 4kpl aprilioita missä 154polinit ja en kyllä ole kuullut että ne paskoja olisi. Hyvin kulkee säxä sellasella :P

Tuosta kaasarista vielä, se 34vhsb on joka tapauksessa litteäluistinen, oli se sitten "normi" tai tuo racing, voisin väittää että erot on aika pienet, tuo racing on vaan koko matkalta litteä, kun taas toi normi on vain yläpäästä pyöreä. Litteäluistisia ne on molemmat..

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 10:38

Litteeluistisii molemmat mut kyl se racing silti kiinnostas :D

Etkö sitten 144 italkittia ollenkaa suosittele ? :lol: , omasta mielestä oikeen maukas setti :seko:

Paha sanoa mitään varmaa leipurin maineesta, mutta ulkomaisilla foorimeilla tuntuu olevan jonkin verran haukuttu sylkkä. Syyksi veikattu liian tiukkaa välystä.. :roll: taikka sitten niilläpäin on yksinkertaisesti huonoja kuskeja enemmän ku tääl :D

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 15:39

Mikähä perkele toho laittesee taas tuli. Eli pyörässä oli ennen säädöt päin helvettiiä. Kun putsasin koko kaasuttimen paineilmalla ja vaihdoin neulan k57:sta k56, niin nyt ei halua lähteä etes käyntiin :( välillä hörähtää ja kerran jo käyntiin lähti mutta sammu. Tulpan kastelee vaan kokoajan. Lortto vhsb 34 ld siis kyseessä. nykyset säädöt siis: ps158, k56 neula jossa sokka keskimmäisessä lovessa, tk 35.Pikkusen alkaa olla kiire saaha pyörä toimii ku keskiviikkona alkaa koulu j asinne pitäs päästä. :itku:

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 18:08

Aika erikoiselta kuulostaa :eek: , säädöt on aika hyvät, tk vois olla vähän isompi esim 38 ja sokka toisiks ylimmäs, mutta ei noin pienet muutokset pitäs vaikuttaa..
Minkä kokonen ryyppysuutin sulla on? 60 pitäs muistaakseni olla. Ootko varma ettei ryyppy jumitu auki jos kerta kastelee tulpan vaan koko ajan?

Mitä muuta viriä ku 34 kaasari?
Jos kerta putsailun jälkeen alkoi niin ootko varma ettei paineilmaputsailu vaa työntäny jotain paskaa sinne ja ei siitä syystä toimikkaan..?

Ja omaan kyssäriin :D . Oon aika varma syystä mutta kysytään silti :lol: . Eli kun kiihytän täyskaasulla niin juuri ennen piikkiä rötäsee hieman ennen kuin pääsee piikille. 3/4 kaasulla mennään rötäsykohan yli ilman ongelmia. Rötäsy on hyvin pieni. Ilmeisesti hitusen liian iso ps...? Tällaseee diagnoosiin pääsin itse :D

E: entinen ongelma kierrosten leijailulla korjaantu 42 tk suuttimella ja tänään tunnin ilmailin jäähytysjärjestelmää ja aika paljo oli ilmaa jääny. Nyt pitäs olla aika bueno

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 19:28

Tuli mieleen. Eihän sulla oo tyhjäkäynti ja seosruuvi ihan kiinni väännetty :D ..? Seosruuvi sen 1.5 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä avaat jonkin verran ja säädät kohdilleen kun kone lämmin

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 19:32

"Viriä" on laskettu kansi, yks renkaine mäntä, 34mm kaasari, vforce 3, tt-putki. Ryyppy otettu kokonaa pois ku ei oo si tarvinnu koko kesänä. Ryyppysuutin on se 60.
Kaasarin oon putsannu pariki kertaa et ei siellä mitää pitäs olla. Ilmaruuvi on 2 kiekka auki ja seos on 1,5.

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 20:28

Ootko siis vaan ottanu vaijerin pois vai millä tavalla otettu ryyppy pois köytöstä? Jos oot sen ryyppyluistinki ottanu pois sieltä niin siinä on vika miksei toimi. Se saa sieltä koko ajan bensaa ni käy älyttömän rikkaalla

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 22:29

Aa noin pienestäkö se taas oli :D Luistikin tosisissan otettu pois, pitää huomenna heittää se takasi paikoillee. Jännä miten se pariviikko toimi ihan hyvin.

Re: Aprilia SX/RX125

8.8.2015 23:57

Onkohan kenelläkään ideaa, mikä kaverin -12 vuoden apikassa ois vikana.
Vireinä taitaa olla 34mm lortto, vforcet, giannelli, rave1 paskana eli lyhennetty laippa pitämässä pakoaukkoa auki.
Tässä pitää tietää, että ecu porattu ja edellinen omistajakin sanoo pyörän kiertäneen n. 11tkm hänen allaan, mutta jokin nyt kaverilla mättää kun 9400/10500 rpm välillä nappaa rajoitin kiinni. Porailtiin vähän lisää, tarkistettiin liittimiä tms ja saatiin se taas vapaalla kiertämään sinne 11 tkm pintaan, mutta liikkelle lähtiessä rajoittaa taas raakasti 9500 paikkeilla ja nykii helvetisti.
Aluksi otettiin solenoidin johdot irti kun vaihdettiin lyhyempi laippa mutta sitten huomattiin että rajotin ottaa ilkeästi vastaan, laitettiin solenoidin johto takas ja se taas kiersi enemmän vapaalla mutta ajossa meni taas pilalle.

Re: Aprilia SX/RX125

9.8.2015 1:20

Paljonko ajettu männällä? Itellä aikalailla samat oireet kun oli 12tkm ajettu väljä paska ettei kiertäny ajossa ku just ja just 9k. Jos on sähkövika ni se onki paska homma.. Oisko sytytysennakko väärässä asennossa tms? Puola ehjä?

juihiii kirjoitti:Aa noin pienestäkö se taas oli :D Luistikin tosisissan otettu pois, pitää huomenna heittää se takasi paikoillee. Jännä miten se pariviikko toimi ihan hyvin.


Muista sit laittaa se jousiki siihe päälle niin että luisti pysyy siellä tukkien ryypyn vaikutuksen :D

Re: Aprilia SX/RX125

9.8.2015 14:17

Eipä ollut mitään vaikutusta sillä ryypyllä :( Samantien ku starttaa nii on tulppa ihan märkä. Pytyssä ei oo bensaa, läpät ei raota. Kaasarissa on täysin samat säädöt ku sillon ku toimi, mutta nyt ei mitään.