Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

1.8.2011 13:23

Asiaa joka sana, ilmeisesti tuotakin on kyllä kokeiltu mutta kukaan muu ei kehtaa myöntää surkeaa epäonnistumistaan :) tai täällä on vähän enää meitä vanhoja partoja 70 luvulla syntyneitä :D

Eli saattaapi tuo 24mm alkuperäis-Mikuni hönkäillä hyvinkin sen mitä nykyiset kanavat antaa kaasulle myöden. Tuosta voisi näin hätäisesti ajatella et isompi suutin ja virtaavampi ilmansuodatin voisivat tehoja tuoda, jos nekään (mikäli kaasua ei tosiaankaan virtaa ja pala enempää aikayksikössä..) .

Seuraava kohde saattaisi olla mieto puristussuhteen nosto jonka hyviin puoliin pitäisi kuulua tehon ja vääntömomentin kasvu koko kierrosalueella.

Re: Yamaha RD 125

1.8.2011 14:19

Jos puristussuhde on edelleen vakio, niin siinä on vähän varaa nostaakkin vaikka laittaisitkin tehoputken. Olen huomannut muuten että aika monissa vanhemmissa 10W koneisissa RD yamahoissa näkyy olevan kiinni YPVS mallin putki. Ilmeisesti huipputeho on parempi vanhassakin koneessa. Jos täällä käväisee henkilöitä joilla tuo 10W mallissa on voisi vähän antaa kokemusperäistä infoa.

Tehoputken jos jostain löydät, niin sillä saat eniten vastinetta työmäärään nähden. On totta että valtaosa niistä on melkoisen äänekkäitä (näin kypsemmällä iällä korvaan jopa tautisen äänekkäitä), mutta esim Microniin olisi parempi vaimennin helppo vaihtaa. Allspeedin putkeen on taas hankalempi putken muodoista johtuen. Mulla on tuossa vanhoja Storm Motorin luetteloita. Vuoden 1996 luettelossa on vielä RD125 microni myynnissä ja kuvauksessa lukee:

"Englantilaisen Mechanics-lehden jarrupenkkitestissä tuotti RD125LC takapyörästä alkuperäisputkella 19,7hv ja micronilla 26,8hv"

Eli aika tarkkaan 7 takapyörähevosvoimaa lisää vain osaa vaihtamalla (tietysti kaasuttimeen pääsuutin suuremmaksi myös). Alkuperäiseen kokonaishevosvoimaan suhteutettuna muutos on prosentualisestikin laskettuna erittäin hyvä saavutus. (vaikka olisi kaksikin hevosta ns. "myyntihevosia") Jos saman tehomäärän aikoisi kaivaa sylinteriä muokkamalla olisi edessä suht suuritöinen urakka matemaattisesta suunnittelusta aina toteutukseen asti.

Micronin kuten oikeastaan kaikkien tehoputkien huonoihin puoliin kuuluu huono ala- ja keskikierrosalueen teho, jota ei 10W koneessa muutoinkaan ole paljoa. Siinä mielessä tehoputki on huono valinta pyörään jota harvemmin kierrätetään parhaimmalle tehoalueelleen.

Virittämisestä puhuttaessa voin ehdottomasti suositella Tiittasen kirjaa. Se on vanha teos, mutta kotimaan kielellä ei parempaa teosta vieläkään ole. Vaikka virittäminen ei kiinnostaisikaan teos kyllä avaa monia 2T moottorin saloja ja auttaa ymmärtämään miksi asiat on tehty niin kuin ovat. Kirjanhan saat ladattua tuolta mun faktaosiosta, jonne linkki on tämän topicin ensimmäisessä viestissä. Löydät sieltä monenlaista muutakin luettavaksi ladattavaa materiaalia.

Toiveita faktaosion suhteen saa muutes edelleen laittaa tulemaan.

Re: Yamaha RD 125

1.8.2011 16:51

RMK kirjoitti:Onko RD pyöränä liian nuori ja liian vanha? Minähän olen luopumassa RD:stä ja nyt vähän ihmettelen ettei se kiinnosta ketään. Hintakaan ei pitäis olla paha, en edes yritä saada siihen uhrattua rahaa myyntihinnassa takaisin. Ilmeisesti se on vielä liian nuori veteraaniksi ja liian vanha nykypyöräksi. Pitäis varmaan roudata se englantiin ja myydä siellä.


Nyt kyllä suoraan sanottuna harmittaa! :( Talli on tällä hetkellä aivan liian täynnä ja rahanreikiä vähän liikaakin(yksi pyörä saatava pois). Muuten tulisin heti hakemaan exäni takaisin hyvään ja asiantuntevaan kotiin. Senverran iski RD-kuume, kun viime syksynä pääsin pienen lenkin tuolla heittämään. :P

Aivan sama homma noitten 80-luvun piikkien ja näiden uudempien itäpyörien kanssa. Ne on aivan liian pienen piirin huvia Suomessa. Itse olen koko kesän yrittänyt tuota MZ:aa kaupitella, mutta kukaan ei ole paikanpäälle vaivautunut katsomaan. Täällä kun mitään alle 600cc:ta ei pidetä moottoripyöränä. Monelle se käy ilmeisesti itsetunnon päälle tuo liian pieni kuutiotilavuus. Piikillä pärjää nykyliikenteen mukana erittäin hyvin jos ei nyt kokoajan 120km/h lasissa paahda menemään. Itseasiassa RD 125 Ypvs:än ajoasento on mielestäni parempi, kun tuossa minun 400cc CB:ssäni. :)

Sen olen huomannut 2t pyörillä tuolla kierrellessäni, että monilla on se ennakkoluulo, että "2t koneethan aina leikkaa kiinni". En ymmärrä mistä tuo käsitys johtuu, sillä itse n. 100tkm 2t pyörillä ajaneena olen selvinnyt ilman ainuttakaan kiinnileikkaamista. Aivan samalla tavalla se nelarikin voi leikata vaikka nokka-akselista esim. todella jyrkässä alamäessä moottorilla ja jarruilla jarruttaen(öljypumppu horii ilmaa). Eikä 2t kone edes kuluta juurikaan sen enempää, kun vastaavankokoinen nelari. Hyvin säädetty RD 125 kulkee jopa alle 4l/100km. Tuo exäni taisi viedä keskimäärin n.4,3-4,5l/100km vähän liian isolla suuttimella....

Re: Yamaha RD 125

1.8.2011 18:28

Juu kyllähän meikäläisellekin vinosti hymyillään kun huoltsikan pihalle räxälläni kurvaan ;)

Taloudellistakin on ajo: Tehdas lupaa kunnossa olevalle normi-10w koneelle 3,7L/100 ja
3.6-3.7 L/100km menee kun ajaa päälle 200km putkeen, n. neljäsosa moottoriteitä (120-130km/h mittarinopeudella) ja loput 80-100 kilsaa tunnissa. Vakuutusmaksu on 200 egee vuodessa tällaselle vanahalle äijälle eli kyllä mä räksälläni huomattavasti mieluummin ajan kuin kiinan mopolla :P

Re: Yamaha RD 125

1.8.2011 18:41

-Zone- kirjoitti:Jos puristussuhde on edelleen vakio, niin siinä on vähän varaa nostaakkin vaikka laittaisitkin tehoputken. Olen huomannut muuten että aika monissa vanhemmissa 10W koneisissa RD yamahoissa näkyy olevan kiinni YPVS mallin putki. Ilmeisesti huipputeho on parempi vanhassakin koneessa. Jos täällä käväisee henkilöitä joilla tuo 10W mallissa on voisi vähän antaa kokemusperäistä infoa.

Tehoputken jos jostain löydät, niin sillä saat eniten vastinetta työmäärään nähden. On totta että valtaosa niistä on melkoisen äänekkäitä (näin kypsemmällä iällä korvaan jopa tautisen äänekkäitä), mutta esim Microniin olisi parempi vaimennin helppo vaihtaa. Allspeedin putkeen on taas hankalempi putken muodoista johtuen. Mulla on tuossa vanhoja Storm Motorin luetteloita. Vuoden 1996 luettelossa on vielä RD125 microni myynnissä ja kuvauksessa lukee:

"Englantilaisen Mechanics-lehden jarrupenkkitestissä tuotti RD125LC takapyörästä alkuperäisputkella 19,7hv ja micronilla 26,8hv"

Eli aika tarkkaan 7 takapyörähevosvoimaa lisää vain osaa vaihtamalla (tietysti kaasuttimeen pääsuutin suuremmaksi myös). Alkuperäiseen kokonaishevosvoimaan suhteutettuna muutos on prosentualisestikin laskettuna erittäin hyvä saavutus. (vaikka olisi kaksikin hevosta ns. "myyntihevosia") Jos saman tehomäärän aikoisi kaivaa sylinteriä muokkamalla olisi edessä suht suuritöinen urakka matemaattisesta suunnittelusta aina toteutukseen asti.

Micronin kuten oikeastaan kaikkien tehoputkien huonoihin puoliin kuuluu huono ala- ja keskikierrosalueen teho, jota ei 10W koneessa muutoinkaan ole paljoa. Siinä mielessä tehoputki on huono valinta pyörään jota harvemmin kierrätetään parhaimmalle tehoalueelleen.

Virittämisestä puhuttaessa voin ehdottomasti suositella Tiittasen kirjaa. Se on vanha teos, mutta kotimaan kielellä ei parempaa teosta vieläkään ole. Vaikka virittäminen ei kiinnostaisikaan teos kyllä avaa monia 2T moottorin saloja ja auttaa ymmärtämään miksi asiat on tehty niin kuin ovat. Kirjanhan saat ladattua tuolta mun faktaosiosta, jonne linkki on tämän topicin ensimmäisessä viestissä. Löydät sieltä monenlaista muutakin luettavaksi ladattavaa materiaalia.

Toiveita faktaosion suhteen saa muutes edelleen laittaa tulemaan.


Vaikuttavaa. Todella raju tehonlisä muutamalla ruuvin irroituksella, meikäpoika taitaa siis sittenkin hankkia ne korvatulpat ja sen teharin :lol: Kun tuota motariajoakin tulee harrastettua ainakin tuhatkunta kilometriä kaudessa 8)
Jostain aiemmasta topicista luin että TZR:n putki menee suoraan 10w versioon kiinni, luulisi senkin enemmän huippunopeutta antavan kuin vakio, toisaalta MK3:ssa kanavat ehkä ovat jo hieman eri malliset eikä pelitä näissä vanhemmissa..

Kiitos taas -Zone- hyvästä vastauksesta, aihe on sen verran kutkuttava, että tiittasen
tiedoston lataus on tehtävä!

Re: Yamaha RD 125

2.8.2011 12:20

Mahtavaa ja mielenkiintoista keskustelua täällä taas ollut! Meikäläisellä on vielä paljon opittavaa verrattuna teidän tietoihin ja keskusteluihin, ei muuta kuin jatkakaa samaan malliin!
Tosiaan nyt hurahti se 4 tonni tämän kesän trippimittariin, eli nyt siis 64 009 kilometriä on jammun mittarissa, itse olen noista ajanut sen 6 500 km. Ja nyt taas pyörä pelittää kuin unelma, ypvs toimii, tehot tallessa ja muutenkin mukava ajaa! Keulan kunnostus vielä tälle kesää edessä, muuten kaikki on ok.

Tuosta tehoputki asiasta sen verran, että mulla löytyy tuo micronin putki. Itse en osaa antaa vertailevaa näkökulmaa vakiolle ja micronille, koska en omista vakioputkea. Muistaakseni silloin kun muutoskatsastimme tuon A1:ksi niin huipputehot penkitettiin n. 19kw ja siitä sitten kuristettiin 11kw. Mutta siis toisiaan ihan mukavat tehot löytyy näistä, ja tuo zonen postaama teksti (19,7hv ja 26,8hv) voi pitää hyvin paikkansa. Niin ja itselläni kulutus on tällä hetkellä sitä 3,6 l/100km luokkaa.

Re: Yamaha RD 125

2.8.2011 12:40

-jho- kirjoitti:..niin huipputehot penkitettiin n. 19kw..

19 KW = 25,48 hv Eli ei huonosti vanhalle pelille ja jos olisi vielä ollut mahdollisuus kokeilla säätöjä ja penkittää lisää, niin kyllähän sieltä olisi hyvinkin saattanut löytyä 1-1,5 hevosvoimaa lisää. Tuo englantilaistestin tuloshan on mitattu uudesta pyörästä eri säätöjä kokeillen.

Pistetääs muistutukseksi, että mikäli omistatte tallettavan mp3 soittimen tai vastaavan, joka kykenee tallettamaan 44,1khz stereoääntä, niin ilmaisen GSF-Dynon avulla saatte mittausdataa. Ohjelman antamiin teholukemiin ei kannata aivan suoralta kädeltä tuijottaa, mutta aika/nopeus kiihdytyskäyrä on hyödyllinen haettaessa säätöjä. http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html

Re: Yamaha RD 125

2.8.2011 14:25

-jho- kirjoitti:
Tuosta tehoputki asiasta sen verran, että mulla löytyy tuo micronin putki. Itse en osaa antaa vertailevaa näkökulmaa vakiolle ja micronille, koska en omista vakioputkea.


Onko sulla siis asennettuna tuo Micron vai olisitko myymässä? Aika pienellä aineella kulkee RD:si jos teharilla 3.6L :roll:

Re: Yamaha RD 125

2.8.2011 15:24

http://www.nettivaraosa.com/moottoripyo ... et/1169147
RD-piipulta näyttäisi. Hinta vähän suolainen (storm myi poistomyyntinä jonkin aika sitten loput uudet 30 eken hintaan)

Re: Yamaha RD 125

2.8.2011 23:06

Kukko73 kirjoitti:
-jho- kirjoitti:
Tuosta tehoputki asiasta sen verran, että mulla löytyy tuo micronin putki. Itse en osaa antaa vertailevaa näkökulmaa vakiolle ja micronille, koska en omista vakioputkea.


Onko sulla siis asennettuna tuo Micron vai olisitko myymässä? Aika pienellä aineella kulkee RD:si jos teharilla 3.6L :roll:

Eli siis microni on ja pysyy kiinni :D Mukava putki se on ;)

Yleensä teen sillain että ajan about 230-250km ja sen jälkeen meen tankille ja tankkaan täyteen, noin 8 litraa yleensä menee. Tietenkin kulutuksen saa nostettua jos koko ajan kahva auki kiihdyttää, mutta näin opiskelijan rahoilla ajoni yleensä on mahdollisimman taloudellista.

Re: Yamaha RD 125

3.8.2011 19:24

Takapyöränlaakereita vaihtaessa huomasin rattaan puoleisen laakeripesän olevan väljä, joka aiheuttaa ääntä ja vanteen heilumista. Eli pystyykö pesää sorvaamaan ja laittamaan ulkohalkaisijalta suuremman laakerin tilalle. Olen ettinyt isompia laakereita, mutta ei ole löytynyt. Mitä pitäisi tehdä?

Re: Yamaha RD 125

4.8.2011 1:11

hondamies-94 kirjoitti:Mitä pitäisi tehdä?

Suurempaa laakeria ei tarvitse hommata, mutta se mitä kannattaa tehdä, riippuu siitä kuluneisuudesta. Jos se on kulunut ovaalisti suuremmaksi, viisain olisi sorvata sen verran pois, että reiästä tulee pyöreä. Sitten lämpösovitteella alumiinipanta sisään ja sisäreiän sorvaus alkuperäiseen mittaansa.

Jos on kauttaaltaan kulunut suuremmaksi niin alle 1mm luokkaa olevan välyksen voi poistaa pellistä yms kaljatölkistä tehdyllä pannalla. Eli siitä leikattu panta vanteeseen ja laakeri naputtaen paikalleen. Pannan ja vanteen väliin voi laittaa laakerilukitetta tai super epoxy -liimaa mikäli sovitus laakerin kanssa ilman liimaa ei ole piukka. Ennen liimausta osat puhdistetaan asetoonilla. Se haihduttaa rasvaa ja saa liiman tarttumaan kunnolla.

Johonkin 2mm saakka olen tehnyt pellistä vastaavia pantoja itse. 0,5mm olevan välyksen voi yleensä poistaa esim kemiallisella metallilla tai jos löytää 0,25mm peltiä pannaksi niin parempi. 0,10mm luokkaa oleville välyksille riittääkin pelkkä laakerilukite.

Re: Yamaha RD 125

4.8.2011 11:31

Mitkä tehoputket käyvät 84 125RD:seen? Käykö TZR:n alakauttanen?

Re: Yamaha RD 125

4.8.2011 17:55

Faktaosioon lisätty Info - Yamaha RD 125 LC Tehoputket.pdf
Suora latauslinkki: http://www.mediafire.com/?c6ythbdnol19y3k

Re: Yamaha RD 125

5.8.2011 11:02

http://www.motot.net/galleria/albumi11979/ Ei muuta sanottavaa kuin että nam!