1.8.2011 13:23
1.8.2011 14:19
1.8.2011 16:51
RMK kirjoitti:Onko RD pyöränä liian nuori ja liian vanha? Minähän olen luopumassa RD:stä ja nyt vähän ihmettelen ettei se kiinnosta ketään. Hintakaan ei pitäis olla paha, en edes yritä saada siihen uhrattua rahaa myyntihinnassa takaisin. Ilmeisesti se on vielä liian nuori veteraaniksi ja liian vanha nykypyöräksi. Pitäis varmaan roudata se englantiin ja myydä siellä.
1.8.2011 18:28
1.8.2011 18:41
-Zone- kirjoitti:Jos puristussuhde on edelleen vakio, niin siinä on vähän varaa nostaakkin vaikka laittaisitkin tehoputken. Olen huomannut muuten että aika monissa vanhemmissa 10W koneisissa RD yamahoissa näkyy olevan kiinni YPVS mallin putki. Ilmeisesti huipputeho on parempi vanhassakin koneessa. Jos täällä käväisee henkilöitä joilla tuo 10W mallissa on voisi vähän antaa kokemusperäistä infoa.
Tehoputken jos jostain löydät, niin sillä saat eniten vastinetta työmäärään nähden. On totta että valtaosa niistä on melkoisen äänekkäitä (näin kypsemmällä iällä korvaan jopa tautisen äänekkäitä), mutta esim Microniin olisi parempi vaimennin helppo vaihtaa. Allspeedin putkeen on taas hankalempi putken muodoista johtuen. Mulla on tuossa vanhoja Storm Motorin luetteloita. Vuoden 1996 luettelossa on vielä RD125 microni myynnissä ja kuvauksessa lukee:
"Englantilaisen Mechanics-lehden jarrupenkkitestissä tuotti RD125LC takapyörästä alkuperäisputkella 19,7hv ja micronilla 26,8hv"
Eli aika tarkkaan 7 takapyörähevosvoimaa lisää vain osaa vaihtamalla (tietysti kaasuttimeen pääsuutin suuremmaksi myös). Alkuperäiseen kokonaishevosvoimaan suhteutettuna muutos on prosentualisestikin laskettuna erittäin hyvä saavutus. (vaikka olisi kaksikin hevosta ns. "myyntihevosia") Jos saman tehomäärän aikoisi kaivaa sylinteriä muokkamalla olisi edessä suht suuritöinen urakka matemaattisesta suunnittelusta aina toteutukseen asti.
Micronin kuten oikeastaan kaikkien tehoputkien huonoihin puoliin kuuluu huono ala- ja keskikierrosalueen teho, jota ei 10W koneessa muutoinkaan ole paljoa. Siinä mielessä tehoputki on huono valinta pyörään jota harvemmin kierrätetään parhaimmalle tehoalueelleen.
Virittämisestä puhuttaessa voin ehdottomasti suositella Tiittasen kirjaa. Se on vanha teos, mutta kotimaan kielellä ei parempaa teosta vieläkään ole. Vaikka virittäminen ei kiinnostaisikaan teos kyllä avaa monia 2T moottorin saloja ja auttaa ymmärtämään miksi asiat on tehty niin kuin ovat. Kirjanhan saat ladattua tuolta mun faktaosiosta, jonne linkki on tämän topicin ensimmäisessä viestissä. Löydät sieltä monenlaista muutakin luettavaksi ladattavaa materiaalia.
Toiveita faktaosion suhteen saa muutes edelleen laittaa tulemaan.
2.8.2011 12:20
2.8.2011 12:40
-jho- kirjoitti:..niin huipputehot penkitettiin n. 19kw..
2.8.2011 14:25
-jho- kirjoitti:
Tuosta tehoputki asiasta sen verran, että mulla löytyy tuo micronin putki. Itse en osaa antaa vertailevaa näkökulmaa vakiolle ja micronille, koska en omista vakioputkea.
2.8.2011 15:24
2.8.2011 23:06
Kukko73 kirjoitti:-jho- kirjoitti:
Tuosta tehoputki asiasta sen verran, että mulla löytyy tuo micronin putki. Itse en osaa antaa vertailevaa näkökulmaa vakiolle ja micronille, koska en omista vakioputkea.
Onko sulla siis asennettuna tuo Micron vai olisitko myymässä? Aika pienellä aineella kulkee RD:si jos teharilla 3.6L
3.8.2011 19:24
4.8.2011 1:11
hondamies-94 kirjoitti:Mitä pitäisi tehdä?
4.8.2011 11:31
4.8.2011 17:55
5.8.2011 11:02