Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

22.7.2012 23:24

Noniin, sain otettua kuvat! Uutta osaa on siis stonga, vasen tuppi, gorilla tankki ja penkki, takavalo ja kilventeline, jalkatapit, vaihdepoljin ja vilkut. Nyt kelpaa talvimopolla taas ajella! :D

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

23.7.2012 0:17

Ihan perus-siisti, ainahan sitä jotain pientä vois muuttaa mut kerran talvi/kakkosmopo ni eipä tuossa oo valittamista.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

23.7.2012 0:27

Joo, ois tossa vielä puunattavaa, mutta ei esim. iskareita tai putkea viitti vaihtaa, kun talvella suola tekee niin pahaa jälkeä noille, että heti samassa kunnossa...

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

23.7.2012 0:39

Sillä vähän meinasinkin, että turha suolapaskaan on priimapeliä tehdä.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

23.7.2012 21:58

Mukavasti saisit tuohonkin lisää tehoa kun tuon imukaulan vaihtaisit ja putken kans (tiiän, mutta vakio on ihan pirun ahdas).

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

24.7.2012 0:07

Minkälainen imukaula näihin sopii(lue: anna linkki ;))? Itte joskus mitä hätäseen katoin, niin ymmärsin, että vaan mopoissa on toi kuristettu imukaula, mutta uskon sua kyllä. Pitääkös sitten suutintakin vaihtaa, kun imukaulankin vaihtaa?
Putkea en välttämättä viitti vaihtaa, vai pysäytteleekö poliisit kuinka näitä piikkimankeja? Helsingissä siis asun.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

24.7.2012 0:43

Tämmönen imukaula sopii, ja putkeen kun teet db-killerin ja heität vakio lämpöraudan siihen päälle niin ei poliisia kiinnosta, tosin muuten voivat kyllä ahkerasti pysäyttää kun luulevat et joku vaan heittäny kevarin kilven virimopoon :lol: mikä tavallaan onkin totta, koska mitään eroa mopoon ei ole jos moottoripuolta ei lasketa.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

24.7.2012 23:31

Joo, olis tulossa piikkimanki parin viikon päästä (ei siis olla ostettu mutta menossa mahd. hakemaan) ja olis pari kyselyä, varmaan täällä kysyttyjäkin, jotkut ehkä ei kumminkaan.

-Onko tuolla vakiona kulkuja sen 90? Olen tällänen +60 kilonen jamppa.
-Mikä on ns. helpoin viritys jolla tohon saa lisää huippunopeutta, sellanen 100-120 olis ihan jees. Budjetti viritykselle max 500 e
-Kannataako noita ooracingin swingejä tilata, eli kestävätkö piikkimonkesissa?
-Paljonko se kulutus on jonkumoisilla virikamoilla?
-Kannataako nuo renkaat vaihtaa samantien katurenkaisiin ja samalla mahd. 10" vanteet niin sais enemmän ja parempia renkaita?
-Onko muita tyyppivikoja kuin bensatankin vuotaminen?
-Pystyykö bensatankin vuodon korjaamaan tällänen perus jamppa joka nyt osaa peeveen kasata?

Eipä muuta :Dd

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

24.7.2012 23:40

Vakiona kulki mun alla gepsiin 88 km/h, kun en muna-asennossa loppuun asti vinguttanut. Kulkupuolta saa ilmeisesti helpoiten lisää imukaulan ja putken vaihtamalla. Tosiaan tankki vuoti mullakin, siksi on nyt uusi kiinni.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

25.7.2012 0:37

Riittääkö uuden kiinantankin vaihto vai pitääkö ostaa ihan aito Hondan tankki?
Paljonkos noilla imukauloilla/putkistoilla on hintaa ja mistäs niitä parhaiten saa? Oooracingiltä oon kuullu saatavan, mutta sieltä tulee postit aika kovat.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

25.7.2012 0:55

Kiinatankin vaihto taitaapi riittää. Katoppa Prätkä jätkän viesti, siitä saat vähän tietoa. Muutenkin selaile topikkia.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

25.7.2012 1:11

Haukka_Pv kirjoitti:-Onko tuolla vakiona kulkuja sen 90? Olen tällänen +60 kilonen jamppa.
-Mikä on ns. helpoin viritys jolla tohon saa lisää huippunopeutta, sellanen 100-120 olis ihan jees. Budjetti viritykselle max 500 e
-Kannataako noita ooracingin swingejä tilata, eli kestävätkö piikkimonkesissa?
-Paljonko se kulutus on jonkumoisilla virikamoilla?
-Kannataako nuo renkaat vaihtaa samantien katurenkaisiin ja samalla mahd. 10" vanteet niin sais enemmän ja parempia renkaita?
-Onko muita tyyppivikoja kuin bensatankin vuotaminen?
-Pystyykö bensatankin vuodon korjaamaan tällänen perus jamppa joka nyt osaa peeveen kasata?


Vakiona kulkee pirun huonosti eikä lähde paskoista säädöistä johtuen edes lämpimällä ilman ryyppyä käyntiin. Saattaa se 90km/h kulkea jos noin kevyt oot. Jos oikeasti haluat menemään yli satasen niin uus kone on must. Kestää OORacingin swingit, niitähän nuo Euromankistit käyttää niiden tehomyllyjen kanssa. Kulutus riippuu ajotyylistä. Oonko nyt saanu mun perustyylillä eli täyskaasukiihdytykset ja keulimista niin kulumaan 24mm Mikunilla jonkun 3,5l/100km.

10" vanteet tuo ajovakautta, mutta mun mielestä ne ei oikein mankeihin sovi. Pelkät Heidenaut riittää ainakin aluksi. Ja mikäköhän tyyppivika tuo tankin vuotaminen on? Neljäs kiinanmanki menossa eikä yhdestäkään oo bensat vuotanu pihalle.

Kannattaa katella noita myyntipalstoja, ajattelin tuon omani tässä piakkoin myydä poies kun ei enää tule ajettua niin paljoa että olis kannattavaa maksella noita vakuutuksia (varmaan taas mopomankia kattelemaan). Siitä saisit näppärän pelin, ite rakennettu 140cc, kulkee mun alla pikkasen päälle satasen (loppuu välit kesken) ja meillä on painoeroa kuitenkin tollaiset 40kg.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

25.7.2012 1:30

Haukka_Pv kirjoitti:Joo, olis tulossa piikkimanki parin viikon päästä (ei siis olla ostettu mutta menossa mahd. hakemaan) ja olis pari kyselyä, varmaan täällä kysyttyjäkin, jotkut ehkä ei kumminkaan.

-Onko tuolla vakiona kulkuja sen 90? Olen tällänen +60 kilonen jamppa.
-Mikä on ns. helpoin viritys jolla tohon saa lisää huippunopeutta, sellanen 100-120 olis ihan jees. Budjetti viritykselle max 500 e
-Kannataako noita ooracingin swingejä tilata, eli kestävätkö piikkimonkesissa?
-Paljonko se kulutus on jonkumoisilla virikamoilla?
-Kannataako nuo renkaat vaihtaa samantien katurenkaisiin ja samalla mahd. 10" vanteet niin sais enemmän ja parempia renkaita?
-Onko muita tyyppivikoja kuin bensatankin vuotaminen?
-Pystyykö bensatankin vuodon korjaamaan tällänen perus jamppa joka nyt osaa peeveen kasata?

Eipä muuta :Dd

- Kulusta en tiedä muutakun, että säädettynä vakiokoneella kurit poistettuna ja välit vaihdettuna pitäs kevyen kaverin alla 90-100 mennä.

- Helpoin on tolle vauhdille, lyödä vaan kylmästi isompi kone ja kaasari + uusi putki ja pitemmät välit (17/30 tai vieläkin pienempi taakse)

- Riippuu swingistä, osa ei kestä moponkaan tehoja

- Max 5L sataselle pitäs olla jos ei ihan tappiviri +150 kone ole kiinni, todennäköisesti alle tuon

- Kannattaa ehdottomasti, jos 8" pysyt niin heidenau k75 (normi katurengas) on hyvät, tai vaikka michelin s83 (vähän karkeemmat ku heidenaut mut katunakit kumminkin), 10" taas monen mielestä pilaa mankin ajettavuutta, kun jousittamaton paino lisääntyy reilusti jos ei kiinalaisia matalaprofiilirenkaita osta, ja nää ei mene vakioswingille mut eteen menee.

- Eipä pahemmin paskan vakio pässinsarvitangon ja herkästi hajoavan tulpanhatun lisäksi, normaali kiinalaisuus eli toisin sanoen tuurista riippuen mahollisesti herkkä ruostumaan, pultit saattaa avautua tärinästä ja sen takia jotain hajota jos ei oo ruuvilukitetta käytetty, esim. takanapa mopomalleista tämän takia hajonnu ja haukutaan paskaksi (eli käy kaikki ruuvit läpi sen lukitteen kera), vaihteisto saattaa hajota ja tietysti sähköt saattaa reistailla kun viimeistelyyn kinkki ei panosta ihmeemmin, eli tuuripeliä oikeesti miten käy.

- Hitsaamalla tai tinaamalla ehkä saa korjattua.


Ja viisaat pikkukikat mitä tehdä koko pyörään vakiona on vaihtaa 17 eturatas ja 30 takaratas + kunnon ketjut, kuriton imukaula, ilmanputsari (biltema fiddy tai unifilter) + kaasarin säätö, pakoputki, tulppa + tulpanhattu ngk valmisteiksi (C7HSA tulppa ja LD05F hattu), 1-osainen korkea normaalitanko (esim. renthal playbike 50cc tai timeless pitbike) + normaalitangon raiserit ja katurenkaat.

Säädöissään noilla keinoilla pitäs se 100 mennä rikki kevyellä kuskilla ja olla melko luetettava kun vain turhat tukkeet ja seoksen sotkijat on poistettu.

Ja jos tahtoo vakiokoneeseen vähän panostaa niin parempi kaasari esim. mikuni vm24 ja virinokka + jäykät venttiilinjouset, mutta tuon jälkeen ois jo viisaampi ostaa isompi kone jos vielä tehoo kaipaa lisää, tosin mahdollista on kyllä kansi vaihtaa isoventtiili kanteen ja laittaa 140cc bigbore sarja.

Ja suurin tukehan tuossa koneessa on kansi, eli sen kun vaihtaa parempaan ni jo pitäs potkia paremmin, mutta ei se ihmeitä tee ja isomman koneen ostaminen suoraan on kaikki järkevintä jos ei kuriton pikkusen kutiteltu vakio riitä, tulee halvemmaksi kuin alkaa panostaa vakioon.

Ja hyviä manki ja pitbike kauppoja mistä osia saa on: suomalaiset mbfmoto, moposoppi, 24mx ja minimotoracing, englantilaiset ooracing ja monkeybike uk (täällä tosin monkeyt.net porukalla ollu paljon ongelmia maksupuolen kanssa), ruotsalainen monkeybiker.net, ja saksalainen happy-motorparts.

Ja suosittelen tutustumaan tuohon monkeyt.net foorumiin, siellä tiedetään kaikki mankeista ja skyteameistä (mopo ja kevari skyteamin ero vain moottoripuolessa), ja vaikka suurin osa siellä mopoja omistaa niin myös isot koneet ja niiden viritys tunnetaan.

Huhhuh tulipa pitkä viesti, ja sanon vielä loppuun et tämä oli vaan tämmöstä yleistietoa ja paskaksi en missään nimessä skytaria väitä, vaikka vikoja ja vaihtoon meneviä osia paljon luettelinkin ja ehkä väsyneenä huonoon sävyyn kirjoitin.

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

25.7.2012 1:46

Kiitoksia vastauksista! MB, voisin olla jopa kiinnostunut tuosta skytaristas, pisteleppäs myyntii seuraan melkee päivittäi yleisimpiä nettimotoja yms. jos sattuis joku hyvä tuleen vastaa :D

Ts. Jos nyt ostaisin ton piikkimankin uutena niin ekana ainakin vaihtuis välit ja putki, tulpanhattu, tulppa, tanko, renkaat ja isompi kaasari(imukaula) sekä tietysti putsari. Isompaan koneeseen ei taida budjetti riittää, ainakaan uutena.

Melkein helpompaa olis ostaa ns. valmiiksi rakennettu mutta toisaalta taas oma projektikin huvittais.
Ei varmaan paljoa vaikeampaa tuon kokoaminen/rakentelu ole kuin Peeveen kaa? Samalla tietysti kun tota tekee niin vois vaihtaa kaikki pultit ja mutterit lukollisiin ainakin tärkeimmistä paikoista.

En kyllä ehkä viittis ruveta tuon nelitahtikoneen kanssa väkräämään, eli jos koneeseen kajotaan niin se vaihdetaan sitte kokonaan uuteen. En rupea kantta enempää purkamaan :D

Jos nyt oon tällänen entinen peeveen omistaja, ruuvimeisseli pysyy jotenkuten sormien välissä, kotoa löytyy useammat työkalut ja ajaminen suuntautuu lähinnä max 200 km päähän sekä budjetti on se 1550 e (plus myöhemmin mahd. tuuninki) niin onkohan tää mulle just hyvä ostos? Kovasti himottais ja oishan se siistiä päästä MANKILLA laillisesti yli 100 km/h :D

Kuinka tää virityspolitiikka näissä kevareissa muuten menee...? Eli saako esim. tätäkin vekotinta virittää laillisesti vielä 5kw koska vakiona vain 6 kw? Jos ei kuitenkaan pyttyä vaihda. Eli päteekö samat "rakenteellisten muutosten säädökset" kuin mopoihin?

Re: Skyteam Monkey / Gorilla / Dax 125cc

25.7.2012 2:09

Sullahan on budjetti just sen verran että saat mun mankin ostettua itelles.

Ei periaatteessa sais virittää koska tehot ei sit vastaa papereissa olevia (5,8kW), mutta eipä mulle oo mitään sanoneet, kerran kävi haalarisetä testaamassakin (tsekkas jarrut ja kaikki) eikä tehoista tullu rutkutusta. Enkä usko että pikkuinen manki tuntuu miltään jos vertaa vaikka Kotariin (A1 4,7kW vs. TT eli mitä ne sylkee, 35hp). Mullekin lupaavat tosta nykyisestä setupista 13hp, eli noin 10kW. Vielä olis siis periaatteessa viritysvaraa...