Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

4.6.2015 23:00

Myykää joku mulle sx vanteet, tai jos joku tietää mistä sais hyvin nii kertokaa toki :D :P

Re: Aprilia SX/RX125

5.6.2015 19:01

Kannattaa purkupyöristä kahtella

Re: Aprilia SX/RX125

6.6.2015 17:02

Tosiaan nyt tuli se mäntä vaihdettua ja samalla huomasin että pitäis vaihtaa vähän muitakin osia kuten se raven laippa, vaijeri ja se millä se kiinnittyy siihen sylinteriin (siitä katkes toinen korva )

Ajattelin myös laittaa nyt samalla ne v-forcet ja oikean kokoisen kaulan siihen kaasarin ja sylinterin väliin ku nyt siinä on venytetty vakio kaula jossa joku teippi patentti sisäpuolella.

Mistä löytäisin Suomesta nämä kaikki osat ja millainen sen kumikaula pitää olla että käy sille 34mm kaasarille?

Re: Aprilia SX/RX125

6.6.2015 19:24

Nakkilan pyörä ja mopo ainoa paikka varmaa Suomessa jos nuo kaikki haluat uutena ostaa etkä käytettynä.

Isompi imukaula on 28 asteen kulmalla ja vissiinkin rx kaula jos oikeeen muistan :D. Korjatkaas jos oon väärässä :roll:

Re: Aprilia SX/RX125

7.6.2015 11:59

Huomio te jotka olette vaihtaneet jarrupaloja!! :idea:

Pitäisi säxään vaihtaa takapalat kun vissiinkin loppuun asti kulahtaneet. Myös eteen ois tarkotus vaihtaa samalla. Eli mitä kaikkea pitää tehdä ja miten? Itse en ole ikinä jarrujen kanssa räplänny niin mitään tietoa ei ole. :roll:

Re: Aprilia SX/RX125

8.6.2015 18:20

Ei kellää sattuis olee myynnissä välipiliä?

Re: Aprilia SX/RX125

8.6.2015 19:42

Riippuu siitä paljonko oisit valmis tarjoamaan kun sattuu 2 löytymään. Tosin suunnitelmana oli muokata sitä ylimäärästä että saattaa aika kovan tarjouksen vaatia :D :lol:

ja edelleen vähä hukassa :roll:
ma$$i kirjoitti:Huomio te jotka olette vaihtaneet jarrupaloja!! :idea:

Pitäisi säxään vaihtaa takapalat kun vissiinkin loppuun asti kulahtaneet. Myös eteen ois tarkotus vaihtaa samalla. Eli mitä kaikkea pitää tehdä ja miten? Itse en ole ikinä jarrujen kanssa räplänny niin mitään tietoa ei ole. :roll:

Re: Aprilia SX/RX125

8.6.2015 20:27

Eikai siinä muutako rengas irti ja satula käteen ja palat pois :D Tai rengasta ei välttämättä tarvi edes irrottaa riippuu satulankiinnityksestä. Oli miten oli ei kovin iso homma. En tiiä säxästä mutta palat on yleensä jollakin tapilla kiinni sielä satulassa, eli se pois ja ravistelee satulaa niin pitäs palat tipahtaa sieltä. Ei ole mikään iso projekti vaihtaa niitä paloja niin ekköhän selviydy :D

Re: Aprilia SX/RX125

9.6.2015 19:40

Ei nyt liity Aprilian merkkiin mitenkään, mutta eiköhän ne jarruhommelit samallain oo kaikki kiinni.

Allekirjoittaneen jammussa menee järjestys suurinpiirtein näin.

1. Pyörä pukille (takarengas ilmaan)
2. Aukaise taka-akseli ja kierrä se pois, mukaanlukien kaikki hilppeet (HOX! rengas kans, se helpottaa hommaa helvetisti..)
3. Akselin pitäis lähteä ihan kiittelemällä, mulla tais olla niiden hilppeiden järjestys kutakuinkin vasemmalta oikealle näin: Akseli (läpi menevä) ketjun kiristin, pusla, rengas, pusla, jarrusatulan pidike (HOX, yleensä ns. "kelluvalla" kiinnityksellä, eli satula on vapaasti kiinni, mutta se ei pääse putoamaan siitä ulokkeesta, missä se on, ellei rengas ole irti tai muuten väljyyttä akselipakassa), pusla, toisen puolen ketjunkiristin ja päätymutteri.
4. Nyt, kun rengas on irti ja satula on irti jarrulevystä, niin varmista, että jarrupoljinta ei saa kukaan painettua pohjaan!!! Siinä käy muuten niin, että männät työntyy sisään ihan oikein, muttei palaudu muuten ku satulan räjäyttämällä. Been there.
5. Tutkit satulaa hetken, miten jarrupalat vois olla kiinni satulassa, yleensä siellä on pari klipsiä, jotka lähtee taas nätisti irti. Vaihdat palat ja toistat edellämainitun purun takaperin. ;)

Edessä sama homma, eli akseli irti ja hilppeet talteen. Kannattaa kattoa varsin tarkkaan joka puslan ja prikan paikat, ettei mee väärin. Varsinkin, jos ekaa kertaa purkaa. Niin ja vaseliini ei olis pahitteeksi, kun laitat akselia takaisin. Kierrät ihan paksun kerroksen jotain liukkaria siihen akseliin, annat samalla vähän laakereille.

Muita mainittavia asioita tossa ku oot räjäyttäny rengaspakan auki ni esim. pesutoimenpiteet helpottuu potenssiin miljoona, ketjujen rasvauski olis paljon helpompaa jollain paksulla mänkillä (allekirjoittanut tyyräs ihan raakasti käden vaseliinikammioon ja pyysi kaveria kierrättään ketjua ni tuli ketjutki iha tuhtiin voiteeseen.. Toki ylimääräiset si pois.

Kaikkea mitä tulee mieleen ni olis hyvä purkuhommien ohessa tehdä :) Mielikuvitus on sallittua :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

9.6.2015 21:29

Kiitoksia vastauksista 8) . On se vanne ollu useamminki irti ku uusia gummeja laiteltu päälle ja taka-akselin laakerit vaiheltu, rattaita jne että se purkaminen luonnistuu kyllä :D . Tänään tutkinkin jo niin onkin todella simppeli homma ja ei pitäisi kauaa mennä. Mutta oli pakko kysellä silti ihan varmuuden vuoksi etukäteen ettei tarvi sormi suussa jälkikäteen miettiä mitä tulikaan tehtyä :lol:

Miten tuoko VHM kansi ja tasalakinen mäntä mitenkä potkua lisää koneeseen? :roll: Harkinnassa tollainen setti nykyisten virien lisäksi kun männänvaihtokin olisi tässä ajankohtainen

Ja jos joltai löytyy VHM kantta tasalakimännälle niin --> YV! ;)

Re: Aprilia SX/RX125

10.6.2015 6:26

Ei tarvii ees rengasta ottaa irti.. Jarrusatula on kiinnikkeessään kahella pultilla joten ne avaamalla sen saa irti. :)

Re: Aprilia SX/RX125

10.6.2015 12:22

Miten kovaa teidän räxät kulkee ja millä tekniikoilla? Millä tekniikoilla räxäst sais eniten tehoi? :P :nörtti: 8)

Re: Aprilia SX/RX125

10.6.2015 13:20

Käykös räsän rattaat säxään kun sais halvalla.

Re: Aprilia SX/RX125

10.6.2015 18:29

Ghostly.K kirjoitti:4. Nyt, kun rengas on irti ja satula on irti jarrulevystä, niin varmista, että jarrupoljinta ei saa kukaan painettua pohjaan!!! Siinä käy muuten niin, että männät työntyy sisään ihan oikein, muttei palaudu muuten ku satulan räjäyttämällä. Been there.
Ja aivan varmasti saa muuten kun räjäyttämällä satulan.. :D Tapahtunut itselle vaikka kuinka monta kertaa ja vaikka minkä vehkeen kanssa... Meisseli väliin ja kammettamalla ne männät irti toisistaan..

ma$$i kirjoitti:Miten tuoko VHM kansi ja tasalakinen mäntä mitenkä potkua lisää koneeseen? :roll: Harkinnassa tollainen setti nykyisten virien lisäksi kun männänvaihtokin olisi tässä ajankohtainen


Vhm ja tasalakinen täydellinen pari jotain tämmöstä luin jostain, en enää muista mistä.. :lol: ja nimi merkillä kokemusta on osista ja kotkat ja muut leikki kalut jäi toiseksi 8) Että potkua tulee! Tilaukseen vaan

Re: Aprilia SX/RX125

10.6.2015 20:40

Happo69 kirjoitti:Miten kovaa teidän räxät kulkee ja millä tekniikoilla? Millä tekniikoilla räxäst sais eniten tehoi? :P :nörtti: 8)


Oma kulkee 15-49 väleillä 145km/h. Vireinä rave2, tt-setti ja arrowin putkisto ja tietenkin kaikki kurit pois.

Ja ehdotelkaas jotain hyviä ja ei kauheen kalliita sylinteri-mäntäsarjoja, koska tänään sano mäntä sopimuksensa irti ja vei sylinterin mukana :itku: