Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

13.2.2014 19:54

Morjens. Olisko kenelläkään kuvia tuosta hussen änkästä, että mitä sieltä pitäisi ottaa pois ja miten. Tekis mieli hommata miehekkäämmät soundit pyörään, joilla herää sitten naapurin mummotkin :seko: . Rahaa leovincen putkeen ei ole, niin ajattelin että pääsisi helpommalla kun purkaa vanhan änkän.

Elikkäs. Änkän päästä porataan pop-niitit auki porakoneella. Mitä sen jälkeen tulee vastaan, ja mitä sieltä pitää ottaa pois ja millä, jotta saisi kovemmat äänet hupsuttimeen? Millä tämä "änkän pääty kappale" pistetään sit takaisin kiinni? Normaaleilla pop-niiteillä?

Isän kanssa meinattiin että oltaisiin kokonaan tyhjennetty äänenvaimennin, mutta sitten ääntäkin varmaan tulee jo liian paljon jos jättää pelkän onton pöntön :s . Kuvat auttaisivat enemmän kuin tuhat sanaa, mutta paljon apua olisi jos joku selventäisi vähäsen :). Kiitoksia vastauksista jo kaikille etukäteen ! :)

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

13.2.2014 20:35

Itte olisin kans kiinnostunu tost ylimääräsen kaman pois ottamisest :lol:
Sitte olisko ketää nii ystävälline, et linkkais sellaset 520-o rengalliset ketjut ja rattaat, mitkä sopis nyt tähä hussee :D

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

13.2.2014 20:47

Kuva
Vinkkinä: Jos ikinä puratte jotain, merkatkaa ruuvit :|
Meni ihan saatanan kauan aikaa saada kaikki ruuvit paikoilleen, ja sitten en saanu ees vaijereita pumpunsuojiin kiinni..
Ei mennyt kuin about tunti tai pari muistaa, että ai perse nämä ristipääthän menee tohon tankkiin. No otetaan siitä 8 milliset pois, ahaa nämähän menee sitten lokariin. Mutta mistäs toiset, no tankin suojistahan saadaan tarpeeks pitkät ruuvit ja lyhyet sitte tilalle.. :D
Näyttää livena niin paljon hienommalta nuo tarrat, mutta takaswingi paistaa joukosta ku kipeä penis :| Sekä vaatii aika paljon puunailua, mutta eiku kilventelineen sais tehtyä, vilkut kytkettyä ja kaatumatapit laitettua ja huoltoon vietyä nii 5/5 katseita kääntelemään :--)

Ja tuota, tuosta bilteman peilistä näköjään tippunut tuo säätöruuvi, ja peili pitää kääntää tuollaiseen kulmaan että pysyy kireällä. Saiskohan tähän jostain helposti oikeaa ruuvia, ilman että tarvii lottoamalla ostella joitaki?

Ja osas olla masentavaa, varmaan 4 päivää ovat olleet lämpimässä kaapissa että tarrat ottais kiinni. No viedään katteet hallille ja heti törröttää joka nurkasta. perkele!

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

13.2.2014 20:56

Kai sie lämmitit tarrat kiinnittämisen jälkeen?

Hieno pärrähän tuo on, kunnon pesu vaan niin aijjaij :lol:

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

13.2.2014 21:19

Naikhouu kirjoitti:Sitte olisko ketää nii ystävälline, et linkkais sellaset 520-o rengalliset ketjut ja rattaat, mitkä sopis nyt tähä hussee :D


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... nen-82122/

Tai jos haluaa merkkiketjut niin sitten tosta vaikka DID VX2 http://www.mc-lifestyle.com/1003857/did ... v0NF_teWvk

Jälkimmäiset on hyvässä maineessa isommissa kurapyörissä, myös omassa on VX2:et.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

13.2.2014 21:34

nooa10 kirjoitti:änkän tyhjennyksestä


Kun pääty on otettu irti, tulee vastaan tää reikäputki ja villojen sisälläpitämislevy. Se on yhtenäinen ja lähtee vetämällä irti, ei välttämät heti tajuu sitä millanen se on :D
Sitten kun sen on irrottanu nii on reikäputki myös kädes. Reikäputken päädyssä siellä missä villojen pitämislevy on niin sisällä on db killeri ja vissiin joku liekinestojuttu. Ne saa joko pois kun porailee sieltä päädystä niitä irti, tai kuten mä tein, rälläkällä vaan reikäputki irti ja sitten killeri ja liekinesto veke. Sitten vielä reikäputken takashitsaus villojenpitämislevyyn

Db killeri on siis se pieni putki mikä sieltä änkän päästä törröttää. Itellä ei siis oo mitään pikkuputkee enään siinä, vaan se on "ontto". Tajuut kyl sitten kun änkkää purat mut on hommaa. Ei oo mikään kymmenenminuutin juttu.Ite tarttin poran, rälläkän ja faijan työpaikalla hitsautin reikäputken että varmasti kestää. Se pääty oli itel ainakin ihan vitun tiukassa. Tosi kauan hakkasin sitä puupalikalla ja kyl se sitten irtos!

Siellä änkässä on myös liitoskohassa änkkään katalysaattori, jota en ite irrottanu. Äänet on aika kovat, tosin korkeemmat kun esim näillä slipareilla. Alakierroksilla murisee nätisti mut ylhääl sit äänet aika korkeet verrattuna esim WR gianellilla. Raikkarii kehattaa silti laulattaa ;)

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

13.2.2014 21:41

Joo on niitä lämmitelty ja pistetty kunnolla paikoilleen, mutta taisivat viiletessä heti lähteä irti.. Jos joskus ku ajokausi alkais nii jättäis tuon aurinkoon sulamaan ja kattois jos tarrat vähä asettuis

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 1:00

Ootko vahaillu noita katteita silloin kun niissä ei ollut tarroja vielä? Se vahapinta saattaisi heikentää tarrojen liimautumista. Ihan heitto vaan.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 1:21

Ei niitä oo pitkään aikaan vahailtu. Biltemän yleispesupyyhejutulla hinkkaillu niitä puhtaaks ja välillä vähän huuhdellu vedellä. Hyvin ne on yleisesti tarttunu, mutta tälläset missä pitäny lämmittää että menny johonkin koloseen ovat sitten vähän vetäytyneet ja lähteny samalla irti

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 9:01

Yleispesupyyhejuttu kuulostaa epäilyttävältä, mitä kemikaaleja se sisältää?

Muovien puhdistus kannattaa tehdä jarrukliinerillä niin lähtee ylimääräiset rasvat pois ja tulee puhdas pinta. Tarrojen paikalleen laittamiseen ja sen jälkeen föönillä kunnon lämmitys että liima aktivoituu ja jämähtää kiinni. Näissä yleensä liima reagoi lämpöön ja mekaaniseen rasitukseen eli tarran paineluun lastalla, silloin liima aktivoituu ja tämä prosessi kestää muutamia päiviä kunnes paras tarttuvuus/pysyvyys on saavutettu.

Jos tarrat on häänyt repsottamaan niin jälkeen niin tartuttaminen on aika tekemätön paikka, liima on kerennyt aktivoitumaan ja "kuivumaan" eikä tarttuvuus ole enään samaa luokkaa kun tuoreella liimalla.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 11:37

Enpäs kyllä kemikaaleista tiedä. Purkin vein juuri hallille niin en voi katsoa.
Mutta ainakin se on sellaista ainetta, että se haihtui samantien ja tarrat on muuten pysyneet tosi hyvin. Föönillä niitä on paikalleen pistetty ja olivat sitten muutama päivää kaapissa. Ei se onneksi törrötä kuin niistä kohista, mistä sitä on pitänyt painaa paikoilleen vähän kovemmin.
Mullahan olikin kuva puhelimessa, eli näin
Kuva
Kuvassa siis takalippa ja se kuoppa siinä keskellä.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 11:51

Laitoitko tarran ensin paikalleen ja sitten lämmöllä painelit tarran kuoppaan kiinni?

Joskus on parempi lähteä laittamaan tarraa paikalleen kuopasta reunoille päin, silloin tarraa ei tarvii niin paljoa venyttää ja se pysyy paremmin paikallaan.

Tai sitten aloittaa tarran laittamisen reunasta ja lastan ja lämmön avulla vie tarraa kuoppaan ja siitä sitten eteenpäin. Tärkeintä on saada tarra asettumaan paikalleen mahdollisimman jännitteettömästi.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 11:58

Kaverit niitä pisti, ite vain lämmittelin kun tarvi. Alettiin laittamaan lippaa loppupäästä, sitten 1 reuna kerrallaan tuosta halkeamiskohdasta. Mitään lastaa meillä ei ollut, mutta sormilla se tuntu venyvän tarpeeksi.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 12:55

Siinäpä se, olisi pitänyt aloittaa vaikka vasemmasta reunasta ja siitä siivu kerrallaan oikealle, silloin saa tarran muotoutumaan uraan ja ei lähde irvistämään niin helposti, jo ollenkaan. Mitä vähemmä joutuu venyttämään ja käyttämään voimaa, sitä paremmin tarrat asettuu pysyvästi paikalleen. Lämpö on pelkkä apukeino, ei pakkokeino saada tarra muotoutumaan jyrkempiin negatiivisiin muotoihin.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.2.2014 20:03

Tulipas vihdoin haettua Bilteman pukki, toinen peili ja kaatumatapit.
Pitänee odottaa että isäntä jostain löytää 10mm kierretangon tuumakierteillä että saa kaatumatapit kiinni :D
Laitetaanko ne siis yleensä niin, että aluks toiseen päähän vaikka lukkomutteri, sitten tanko akselista läpi, tappi kiinni ja toinen mutteri päähän? Pitää varmaan löytää joku kilometrityökalu millä saisi kiristettyä sitä tuolla sisällä.
Ja näköjään etuakselin pultti ei ole ontto niinkuin takana, joten pitääkö siihen vaan raa-asti tehdä reikä vaikka porakoneella että sen saa siitä läpi?
Tulee kans hauskaa, kun takahäkki on vinossa ja suora uusi takalippa.. En enää raaskisi alkaa takahäkkiä kiusaamaan, joten poran vähän lipan reikiä isommaks ja koitan saada kohalle.
Ja te, joilla kilpi on suunnilleen takavilkkujen kohalla tuossa häkin päässä, niin onko teillä ikinä ottanu kilpi renkaaseen? Itellä otti jo kun oli lipan päässä ja nollakulmassa, mutta tuossa "underissa" se tuntuu menevän jo 1-päällä aika lähelle rengasta.
normisti kyydissä Jos ei tuosta renkaaseen ota viimeistään 2-päällä niin hip hip hurraa!