Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

19.5.2015 21:36

Joo siis mäntä ja muovirattaat heinäkuussa vaihtoon ku kesätyöt loppuu kesäkuulta ja on taas rahaa :roll: . Kyllähä sitä aikasemminki ois voinu mutta talvella ei ollu rahaa eikä mielenkiintoa.. Ja nyt ei viitti enää ku koko kesäkuu pitäs kulkee tolla ni ei viitti lihoiks laittaa.
Ja just itekki pelkään et leipaseeko. Ei vaa pidä hapettaa liian rajulla kädellä ny hetkee :s . Vakiona 15 tkm suositeltu männänvaihto ja TTnä 10tkm ja ku nyt rullailtu sen 1000km TTnä ni koetan luottaa siihen että kestäs vielä... :|
Männästä tosin näkyy vähän jälkee ku pakoaukosta tiirailee. Ei siis että ois kulunu mitenkää tai nirhaumaa. Vaan vähän pieniä ohipuhalluksen merkkejä saattaapi plla kun ruskeita laikkuja vähä männänrenkaiden alapuolella. Eli saattaa vähän väljä olla jo.... Ja jos jollain parempaa tietämystä noista laikuista kuin että olisivat ohipuhallusta niin kertokaa että tietää varatua kunnon pommiin ajoissa :paha:

Re: Aprilia SX/RX125

20.5.2015 6:16

Noista muovirattaistahan ihmiset on montaa mieltä. Ite en varmaan tossa vaiheessa vaihtas vielä. Ite myin oman pyörän 18tkm ajettuna ja ilmeisesti alkuperäset muovirattaat paikallaan, joissa ei ollu mitään kulumisen merkkejä.. Ja ei se ainakaan leipase väljyyden takia.. :roll:

Re: Aprilia SX/RX125

22.5.2015 21:03

Joo-o, tuli tämmonen laitos sitten ostettua ja ehti sen 2-3km ajaa ennen ku hajos :lol: Mikäköhän mahtasi olla vikana kaasarissa kun ei koneelle tunnu antavan yhtään bensaa, vaan vuotaa jostain kohti kaikki maahan? Ei siis lähde edes käyntiin. Tässä on siis 34mm dellorto ja mitä katoin nii näytti ainakiin kaikki olevan kunnossa ja koho ihan toimiva.

Re: Aprilia SX/RX125

22.5.2015 23:26

Elikkä ainoa vika tällä hetkellä että kaasari vuotaa? Ilmenikö miten ja onko muita vikoja?
Suosittelen ottaa kaasarin irti. Jos ekaa kertaa pelaat säxän kans niin suosittelen ottaa etukatteet ja tankin pois niin kaasarin tsekkaus on lastenleikkiä. Voit tietysti yrittää ottaa kaasarin irti iha kaikki osat kiinni, mut on ensikertalaiselle homma. Nyt ku itekki tarpeeksi tehny ni oppi vasta miten sen saa fiksuiten pois tankki ja katteet kiinni olles :D .

Eli kaasari irti ja rupeet vaa laskee sinne bensaa ja tutkit miten käyttäyy ja mistä alkaa vuotaa. Tutkase ja pura kaasari. Siinö sitä oppii. Veikkaan että vuotaa siitä pohjan ja yläosan liitoksen välistä jostain ruuvista ku tiiviste kulahtanu. Itellä oli iha sama homma. Otin pohjan irti ja silikonitiivistettä väliin ja sit ei oo vuotanu enään. Pohjanki voi irrottaa huoletta koska vaan ja yhä silikoni vaa tiivistää :D . Ei oo uutta tiivistettä tarvinu se jälkee.

Mites ootko varma että kaasari vuotas kaiken, saa meinaa aika paljo vuotaa ettei käynnisty. Vai mitä tapahtuu kun yrität käyntiin?

Edittiä: Pakko kysyä, oliko bensaraana auki ? :D :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

23.5.2015 13:55

On bensahana auki :D nytten sain sen sillee että ei enää kaasarista vuoda bensaa ollenkaan kun laskin luistia alaspäin muttei silti lähde käyntiin. Putsasin koko kaasari että siellä ei ainakaan pitäis olla mitään tukoksia missään.

Nyt tosiaan kun polkee niin aina välillä kuuluu putkesta iha hemmetin kova pamaus :D tarkistin myös että antaa kunnolla kipinän ja että tulppa on iha kunnossa, eikä ollu karstaa just ollenkaan.

E: Tulipahan mieleen että voiko olla semmonen että se putki on vaan iha helvetin tukossa karstasta?

Re: Aprilia SX/RX125

23.5.2015 17:07

Eli saa bensaa vai? Mutta ei vaan sytytä? Hmmm ootko varma että antaa kipinän paineen alla? Kokeilit vissii koneen kylkeen? Jos toinen tulppa kotosalla nii kokeile sillä laittaa käyntiin.
Kyllähä se putkikin voi siihen vaikuttaa, vaan saa aika paskanen olla. Mutta sehän on helppo tarkistaa, putki irti ja polttaa puhtaaksi.

Tota en nyt ihan ymmärtäny että laskit luistia? Mitähän mahdat tarkottaa tällä? :D . Kaasarin luisti menee aina pohjaan jos vaijeri oikein säädetty. Luistia voi kyllä säätää kun tyhjäkäyntiruuvia pyörittelee.. Mutta ei silti ihan tää roimenpide aukee mitä meinasit :D
Ja jos voisit valaista pyörän koko tekniikan ja kaasarin säädöt

Re: Aprilia SX/RX125

23.5.2015 17:20

Siis sitä kaasaria keskellä olevaa juttua joka liikkuu kun kaasu kasvaa kääntää (luisti?) säädin silleen että laskeutuu enemmän alaspäin kun ennen nii ei enää vuoda kaasari ylivuodosta bensaa maahan.

Tuossa on arrowin putki, 34mm dellorto, porattu ecu ja rave1 ja tehty koneremppa 300km sitte jossa oli vaihdettu mäntä, muovi rattaat ja jottai muitakin kulutus osia.

E:Ja siis 165 PS, olisko ollu 60 TK, tuorevoitelu pois käytöstä ja 3% seos

Re: Aprilia SX/RX125

23.5.2015 19:28

Öh.. Sääditkö luistia siitä kaasarin kyljestä olevasta ruuvista? Tunnetaan myös nimellä tyhjäkäyntiruuvi, josta säädellään tyhjäkäyntiä laskemalla ja nostamalla luistia. Ja vaikka luisti olisi kuinka ylhäällä niin ei sen sieltä pitäis kusta... Sulta saattaa olla kaasarista neulaventtiili paskana ettei sulkeudeu tai bensapinta vituillaan.
Se että oot säätäny tyhäkäynnin liian pienelle (luisti liian alhaalla) voi johtaa ettei lähde käyntiin. Toinen syy voi olla että tk 60 on aivan vitun liian iso taisit katsoa ryyppysuuttimen koon... ja oikea tk suutin 34 vhsb on useimmin 35-38. Kastelee tulpan heti liian isolla tk suuttimella jolloin ei lähde käyntiin.

Niin siellä kaasuttimessa on 4 suutinta: pääsuutin, tyhjäkäyntisuutin, emulsiosuutin ja ryyppysuutin... Toi 60 on ihan varmasti ryyppysuutin eli katoppa sen tk suuttimen koko. Niin ja emulsiosuutin piileskelee tk suuttimen alla ja sillä voi heittää vesilintua. Hyvin toimii ilmankin :D ja se vaan sotkee säädöt täysin.

Mikä neula sulla on ja missä lovessa sokka?
Itellä kanssa 34vhsb ja säädöt on: 158ps, 38tk, K56 neula ja sokka toisiks ylimmässä lovessa. Kyllä muuten rokkaa lämpimänä :seko: vaikka vähän rötää kylmänä. Mutta kone lämpimänä se tärkeinhän on ja tulppa on tasan maitokahvin värinen eli täydelliset säädöt 8) . Vireinä on 34vhsb, TT-putki, rave1 ja v-force3 ja vaikka säxä on väljä paska atm 13tkm samal männäl mittaris :D niin kyllä lähtee. En malta oottaa sitte ku remppaan ni mitä tehoja saa irti. Tällä hetkellä tuntuu että vakiomopossa olisi vitusti enemmän puristuksia ku tossa säxäs :lol: :D

Re: Aprilia SX/RX125

24.5.2015 2:47

Ei ollut kaasarissa mitää vikaa mutta tulipahan sekin putsata, löyty vika ku otin putken irti ja katoin sinne sylinterin sisälle nii on mäntä vähä helvetin kuluneen näkönen ja näyttäis että on sulanut männän renkaiden päälle. Ei oo tosiaan mikään 300km ajettu wössnerin mäntä, vaikka entinen omistaja niin väitti :s

Nyt vaan sormet ristiin ettei oo pystyssä mitään jälkiä. Mitkä on kaikkein parhaimpia mäntä näihin (hinta-laatu suhteeltaan) ja mistä niitä sais tilattua?

Löyty samalla kun sitä kaasaria tutkailin semmone amispatentti että ei tienny itkeäkkö vai nauraa. Oli tuon 34mm kaasaria kanssa ilmanputsariin se imukaula vakio kokoa ja siihen päälle oli vaan heitetty sellanen muovin pala joka ei edes menny kokonaan ympäri :(

http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... -7193.html eikös tuon pitäis mennä suoraan siihen kaasariin kiinni? Samalla kun ottaa sen ilmanputsarin pois nii vois irrottaa ne öljypumput samalla.

Ja siis siinä luistin keskellä ku on se helvetin pitkä neula nii siitä säädin :D

Ja ei oo muuten jarrupaloissakaan kun muutama mm pintaa jäljellä vaikka väitti että nekin on just vaihdettu, ja hankaavat kiinni koko ajan. Rupes mietityttämään että onko mitään remonttia tehty ollenkaan vai onko kaikki ollu iha paska puhetta. :s kyllä tekis mieli käydä muiluttamassa se entinen omistaja. Ku kysyin siitä patenteista ilmanputsarin ja kaasarin välillä vastas: "ÖÖ ää emmä tiiä vakio imukurkku."

Onko ne v-forcet muuten whörtti ku ajattelin itekkiin että kesätöiden jälkeen laittaa kiinni?

Re: Aprilia SX/RX125

24.5.2015 12:50

Vertex tai wössner sisään. Jos rahat riittää niin alkuperänen asso werke sisään ja PJMEltä saa tai suomesta nakkilasta
https://pjme.co.uk/
http://www.npm.fi/

Siis tiiätkkö 2T kaasutiimen toimintaperiaatetta :roll: ? Sillä neulalla säädetään seoksen rikkautta keskialueen kahvankäännöllä ja kiihdytyksellä :D . Sieltä ei voi bensaa kusta koskaan niinku selitit jos neulaventtiili tai bensapinta on oikein :roll: .
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen siitä ohjeita miten kaasutin toimii.

Älä laita powerfiltteri putsaria missään nimessä. Itellä ja tutuilla ainaki vaaan huonoi kokemuksia niistä :s . Säxän vakioputsari on iha tarpeeks hyvä ja tehokas. Powerfiltteri vaan sotkee säätöjä ja kerää hullusti paskaa..

34mm vhsb kaasarin kanssa tarvitset isomman imukaulan joka menee kaasarista läppiin. Imukaula on 28 asteen kulmalla. Löytyy nakkilasta ja PJMEltä. Vai onko sulla oikea imukaula. Huomaat kyllä jos venytetty vakio
Ja niin se alkuperäinen ilmanputsarilta kaasariin tuleva imukurkku on aina sama. Se sopii vakio kaasariin ja 34 kaasariin. Että sitä ei tarvi vaihtaa ollenkaan että millanen patentti siihen oli väännetty ja miks ihmeessä? vai ymmärsinkö väärin missä tää patentti siis oikeen oli ? :eek:

Tuorevoitelun voi ottaa pois eli tankki ja letku pois, mutta öljypumppu on koneen vasemmalla puolella ja jos sen otat pois niin joudut tukkimaan jotenkin sen kolon siitä. Kannattaa jättää pumppu kiinni ja pieni pätkä letkua siihen että öljyt kiertää kehää siellä. Itsekin näin tein ku tuorevoitelu lens mettään.

Itsellä v-force3 ja kyllä huomaa eron kierrosherkkyydessä ja alas ja keskelle tuli vääntöä ja ehkä vähän potkua lisää. Sopivat säxään suoraan, mutta imukaulasta pitää leikkaa vakioläppien ohjuri irti

Re: Aprilia SX/RX125

24.5.2015 14:52

Ei vaan mulla mene millään tuo ilmanputsarin kaula tuon kaasarin päälle :lol: siinä on siis niitten molempien päällä semmonen muovin palanen joka menee siitä ympäri ja siinä päällä se kiristys juttu.

Jos tuo powerfiltteri on kuraa nii mikä ois parempi ilmanputsari? En haluais sitä vakiota välttämättä muutenkaan pitää siinä kun on niin järjettömän kokoinen ja paremmat imuäänet sais tollasella pienemmällä :D

Mitenkäs nuo mitakan männät? Näkyy olevan vähän paremman hintaisia kun ei kehtais montaa sataa maksaa männästä :s
Viimeksi muokannut Lwevi päivämäärä 24.5.2015 19:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia SX/RX125

24.5.2015 14:57

Jos jollain ois myydä joku siisti äänenvaimennin niin ostan pois! Erityisesti Giannelli kiinnostais. Myös välipillin tarviisin.
Ei näistä pyöristä pääse eroon näköjään.. Tuli ostettua kiinnileikannut MX kunnostettavaks.. :roll: :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

24.5.2015 15:07

Onnittelut hyvässä merkissä pysymisestä Aap :D . Oltais aivan kusessa ilman sun tietämystä täällä. Varsinkin kun Jaani näyttää hävinneen kokonaan :roll: . Menee offin puolelle jälleen mutta miks mäxän ostit etkä A2 pyörää suoraan? Vai onks tää projekti jonka sait halvalla ja myyt hyvään hintaan? :D . Ja myitkö välikelin piikit samalla? Jos et niin oisin kiinnostunu niist ;)

Lwevi kirjoitti:Ei vaan mulla mene millään tuo ilmanputsarin kaula tuon kaasarin päälle :lol: siinä on siis niitten molempien päällä semmonen muovin palanen joka menee siitä ympäri ja siinä päällä se kiristys juttu.

Jos tuo powerfiltteri on kuraa nii mikä ois parempi ilmanputsari? En haluais sitä vakiota välttämättä muutenkaan pitää siinä kun on niin järjettömän kokoinen ja paremmat imuäänet sais tollasella pienemmällä :D

Mitenkäs nuo mitakan männät? Näkyy olevan vähän paremman hintaisia kun ei kohtaus montaa sataa maksaa männästä :s


Älä vaan sorru mitakan mäntiin... Niiden sylintereistäkin kuulee kaikkea paskaa, mutta kestävät hyvällä männällä... Mitakan mäntä on puolestaan aivan no no ostos samoin kuin prox nykyään :s . Vertex maksaa 70-80e . Ei luulis olevan niin hyvästä laadusta kovin paha hinta.

Ja siis mikä helvetin muovinpala? :eek: nyt en ymmärrä. Itellä oli vakiokaasarissa sellainen muovilärppä ilmanputsarin puolella kaasuttimessa jottei se olisi ollut liian pieni ja kun tuli 34 lortto niin se sujahti suoraan imukurkkuun. Mitähä patenttia sulla oikeen on siinä :lol: .
tuli se mieleen et jos vanha omistaja on unohtanut sen vakiokaasarin tiivistepalan sinne sisään. Kokeile jos se muovi tulee ulos sielä koska ei siellä mitään muovia pitäis olla.

Ja voithan sä vaparin laittaa. En vaan itse suosittele ja paremmat imuäänet saat kun otat ilmanputsarin snorkkelin irti kokonaan. Niin ja kai sulla on se snorkkelin toinen puoli avarrettu ettei se kurista enään? Sekin parantaa imuääniä.

E: Miten ootte tiivistäny putken ja sen kuulan liitoksen ? Itellä roiskii vähä paskaa ja palamistuotteit siit et kone mustana ja kengät aina öljyssä. Nyt kun uus laippa tuli niin putsasin sen täysin ja tiivistin silikonitiivisteellä. Saas nähä toimiiko. Vois myös palan lämpökäärettä vetäistä siihen

Re: Aprilia SX/RX125

24.5.2015 15:19

Halvalla projektiks ostin MX:n. Kesäilloiks vähän rakenneltavaa.. Pyörästä löytyy mm. 154cc polini ja 34mm dellorto.. :) Välikelinpiikit meni SX:n mukana..

Mut tosiaan ois tarvetta sille vaimentimelle ja välipillille! Ja vaikka onkin SX topic niin MX:n takalipan tarviis myös!

Onkohan muuten SX ja MX keula sama? Stefojen mittoja ei tunnu löytyvän MX:n keulaan..

EDIT: Hohhoijaa.. Katoin jo mp-osien sivuilta räjäytyskuvan ja siellähän niitä stefoja on myynnissä ja kokokin lukee.. Ei vaan jotenkin osunu silmään.. :roll:
Viimeksi muokannut Aap- päivämäärä 24.5.2015 22:33, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia SX/RX125

24.5.2015 15:56

Nyt joku linkkaa nopeesti että mistä saa tohon vhsb 34 isompia emulsio suuttimia vai tarviiko sitä edes