Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
17.4.2015 22:24
Voi vitun vittu, kohta lähtee säxä paaliin. Aivan paska pyörä, enemmän aikaa varmaa tallissa vietetty nyt ku tien päällä...
Elikkä ajossa ilmeni sellainen ongelma että lähdin lämpimällä koneella kiihdyttämään valtatielle, kutosvaihteella juuri ennen piikkiä yhtäkkiä mooaa ja kierrokset tippuu, no kytkin pohjaan ja alan ohjaa tienpieleen. Sitte kierrokset nousee ja laskee ilman mitään kaasuun reagointia. Yhtäkkiä tuntuu että sytytys vaan loppuu ja pyörä sammuu.
Pieni tutkiminen ~20min ja mitään selitystä ei tunnu olevan. Ei halua lähteä polkemalla käyntiin, ryypyllä ja hullulla polkemisella lähti. Kierrokset ei meinaa laskea perus tyhjäkäynnille, muuten ottaa kyllä hyvin kierroksia jne. Varovaisesti liikkeellle ja pääsen 100m kun edellä mainittu toistuu. Tällä kertaa ~60kmh tasasesta vauhdista. Ei lupaa eikä edes hörähdä millään.
Mieleen tulvahtaa kuinka samat oireet viime syksynä jolloin pyörä oli vielä A1 pari viikkoa nyt ollu TT tuolloin homma korjaantu tulpanvaihdolla.
No vaihdoin tulpan siinä ja rupean polkemaan käyntiin. Ei lähde ilman ryyppyä taaskaan. Lopulta käyntiin ja tuntuu toimivan ihan OK. No pieni tutkiminen ja kaikki vaikuttas OK, mutta etieppäin mennään 50m jonka jälkeen ei edes lupaa tai hörähdä.
Ei siinä muuta kuin työntäminen kotiin. Matkalla kerran koetin käyntiin. Ryypyllä hetkeksi käyntiin mutta sammuu lähes välittömästi.
Mikä vittu voi olla vikana..?
Pyörään vaihdettu alta 300km sitten TT putki, rave1, 34mm dellortto VHSB ja v-forcet. Säädöt on 158ps, 38tk, K56 neula, sokka toisiks ylimmässä lovessa. Tulppina ollu TT nä BR10EG.
Viime syksynä kun kävi ekan kerran vastaavan tyylinen ongelma ja selvittiin tulpanvaihdolla pyörä oli A1 ja tulppana BR8ES.
Säxällä ajettu ~ 10 800, samalla männällä. Tarkotus oli vaihtaa kesällä. Voiko puristukset olla niin vähissä että vaikuttais jotenkin asiaan. Edellinen omistaja antanu aika vitusti kenkää A1 tehosena 9000 km ajan.
Öljyt laitettu tankkiin sen jälkeen kun TTksi laitettu, vähän reilu 2,5% motorexiä tai teboilin 2T bikea ollu seoksina
17.4.2015 22:49
Itellä oli samanlaine ongelma sillonku mopolla vielä ajelin, silloin vaihdoin männän ja korjaantu, ilmeisesti oli lämpöleikannut
17.4.2015 22:59
Millaisia oireita lämpöleikkauksesta tulee ja mitenkä vaikuttaa? En ihmettelis vaikka olis lämpännykki joskus.
Tässä pohdin, että voisko vika olla myös magneetossa, kiilassa tai puolassa. Kun aika selvästi tuntus sytytyspuolelle viittaavan..
Mulla ei olis lämpöleillaus tullu ikinä mieleenkään, pitää sekin vaihtoehto ottaa nyt huomioon. Kiitos tomi.
Voi ollakkin että koneremontti onkin lähempänä kuin aavistelinkaan..
E: tuli mieleen että kertaakaan ei ole säxä kiertämyt edes 9000 rpm ajossa vaikka kuinka luukuttanut...Eikös sen pitäisi kuitenkin +10 000rpm ottaa? Viittaisko tuokin sytytyksee?
18.4.2015 8:38
No jos sillä on päälle 10tkm männällä ajettu niin aika väljä se varmaan rupee olemaan.
18.4.2015 9:18
Itte sanoisin että männässä jotain, kun nuin paljon ajettukki. Itellä kerran mopo lämppäs, niin justiin ryypynkanssa ja hirveellä polkemisella sai käyntiin, eikä kiertänyt mihinkään ja kaiken näköstä sälää siinä oli... Eihän se hirvee homma oo kattoo se männän kunto, niin vilkase se.
18.4.2015 9:43
Hmmm, täytyy kossain vaiheessa kerätä inspiraatiota.
Voiko tulpanhattu, sen johto aiheittaa vastaavaa ja voisko jotenkin kokeilla että toimiivat kunnolla?
Kaverit ehotti myöskin puolaa, voiko olla puolasta kiinni ja miten voisi todeta sen..?
Sinänsä ei tekis mieli mäntää kattella ku joutus samat paskat tiivisteet laittaa sinne, ku ei oo uusia kotosalla
. Toisaalta samallahan sitä vois männänkin vaihtaa ja muut osat tilailla..
18.4.2015 10:07
Pakoaukko on keksitty ja edelleenkin kallistuisin männän puolelle.
Yleensä jos sytkässä on jotain pielessä niin sitten se pätkii ja saattaa myös potkia takasin.
18.4.2015 10:17
No pakoaukosta kattelin pari viikkoa sitten ku ravea säädin ni mäntä yläreunasta ja päältä sellai tumman paskane ja reunois ei näkyny mitää jälkee. Tosin reunoissa männänrenkaiden kohilla ja vähä alla oli sellaset ruskeen väriset laikut..? Viittaa ohipuhallulsee varmaa enemmä kuin lämppäyksee ku mitää selkeit jälkii ei oo
Ja eikö 2 tahdin kuulu vähän potkasta takasin? Jos ei niin miks potkii aina välillä takasin
E: Eihän pelkästä pakoaukosta pysty kattoo ku iha hiukan, kokonaiskuvan saamikseks pitäs avata
Viimeksi muokannut ma$$i päivämäärä 18.4.2015 11:07, muokattu yhteensä 1 kerran
18.4.2015 10:25
Saako tähä mistään valkoisia pumpunsuojia? Tai sopiiko jonkun muun vehkeen suojat tähän?
18.4.2015 11:06
easypartsilta löytää alkuperäsiä katteita ainakin, sieltä vaan kattelee. Elleivät suojat ole mallia yleissuojat
18.4.2015 12:07
Ei kyllä pitäisi takasin potkia. Se on nelarien hommaa.. Mulla detsi potkasi kerran syksyllä takas kun sammui valoihin tyhjäkäynniltä huonon tulpan takia. Sytyttää väärään aikaan jostain syystä jos niin tekee.
Missä kunnossa ne m-renkaat muuten oli? Voi vaikka tasapäisellä meisselillä (ei millään teräväkärkisellä) painaa varovasti renkaita ja katsoa joustaako ne.
18.4.2015 12:51
Kävin pientä lenkkiä heittää ja toimi molemmilla tulpilla
. Ihme laite.. Saa silti ehdottaa mikä oikee oli vikana. Aivan varmasti sama toistuu kohta..
Ikinä ei oo sytytyksee koskettu mun aikana. Edelline omistaja käytättäny aina liikkees huollois A1, en usko et sielläkää olisivat sitä sörkkineet. Mutta vois männänvaihdon yhteydes senki kattoo
Männänrenkaat näytti päällisin puolin hyvälle mutta pitää tässä jossain vaiheessa tutkia paremmin ku en tajunny niitä millää kokeilla.
18.4.2015 13:47
Minusta tuo sammuminen, kierrosten leijuminen ja käynnistyminen pelkästään ryypyn kanssa viittais siihen ettei saa kunnolla bensaa (kaasarissa roskaa?). Ja ei pitäs männän noilla kilometreillä vielä niin väljä olla etteikö se pyöris normaalisti ellei tosiaan oo leikannu tai vastaavaa.. Ja kai sinä oot tietonen että sen voi kokeilla että antaako se pyörä kipinää kun sanoit että sytytys loppu sun mielestä...?
Hauskaa kun kiroilet että sx lähtee paaliin
Ite ajanu omalla pyörällä melkeen sen 12tkm ja ainoat viat ollu raven kanssa ja kerran kannentiiviste meni, se tosin entisen omistajan mokan takia. (Kannen pultit löysällä..)
18.4.2015 14:15
Juu se oli sellai heitto ja huomionavaus että säxä paaliin
Tosiaan nyt kun kävin usemman lenkin vetää ni ei mitää, tuntuu toimivan aivan normaalisti. Tosin ainoastaan varatankilla toimiii kun tutkin
. Normisti raana auki ni toimi välillä mutta ku ajoin varatankilla ni toimi ku junan vessa
Saattaa olla että jotain paskaa tankissa että imee bensaa vaan varatankin puolelta. Kaasarin sulkisin pois kun sen putsasin huolella ennen asennusta ja alta 300km ny ajeltu sillä
Juu sen kokeilin nii kipinän anto ihan omasta mielestä ihan mukavasti ku otin tulpan irti ja kokeilin polkee käyntii tulppa pyttyy koskien ni omasta mielestä anto kipinää iha kivasti mutta mistä näistä aina tietää
18.4.2015 16:50
Oisko kenelläkään myydä miule 18" takavannetta? Ehjä pitäs olla, muuta kriteerii ei oo.