Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

5.9.2014 16:01

Laita videota niin pystyy analysoimaan hieman paremmin. =)

Re: Yamaha YZF-R125

5.9.2014 23:36

Ei pysty enää ottamaan videota ku ei lähde käyntiin enäää :roll:

Re: Yamaha YZF-R125

17.9.2014 18:17

Kellään kokemusta alakauttasista peileistä yzäriin? Kannattaako hankkia vai pidänkö vakiot? :s

Re: Yamaha YZF-R125

18.9.2014 6:28

_Sylin_Teri_:llä oli muistaakseni omassaan alakauttaiset ja muistelen tuumanneen, että aivan susi ostos. Omasta mielestäni vakiopeileistä näkee parhaiten, en lähtis vaihteleen.

Re: Yamaha YZF-R125

24.9.2014 10:24

Onkos jollain muulla hajonnut tuo seisonta jalan anturi?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun itsellä hajosi eli se tappi vääntyi ja nyt tilasin uudenkin jo. :D

Re: Yamaha YZF-R125

25.9.2014 16:47

Itsellä ei ainakaan toimi ja tullut viesti, että voisin sen ilmaiseksi käydä korjaamassa, mutta en ole vielä jaksanut käyttää :D

Re: Yamaha YZF-R125

27.9.2014 22:51

On hajonnut kyseinen anturi edellisen omistajan aikana ja takuuseen kuulemma mennyt.

Re: Yamaha YZF-R125

29.9.2014 19:23

Kertokaapa onko mitään järkeä ostaa 40000km ajettu yzäri? Koneremontti on tehty mutta alkaako pyörä jo muuten lahota? http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r/1744919#frmMdlLgn Tuossa vielä linkki pyörään jota olen katellut ja ihan siistiltähän tuo vaikuttaa. Halpa hinta houkuttaisi mutta remontteeraaminen ei kummoisesti kiinosta. Sijoitanko suosiolla kalliimpaan ja vähemmän ajettuun?

Re: Yamaha YZF-R125

29.9.2014 20:20

Itse en tuohon kajoaisi jollet ole valmis viemään säädätettäväksi penkkiin. Käy laihalla jo vakiona ja vielä tehoputkisto lyöty kiinni eikä ilmeisesti edes ole säädätetty joten käy turhankin laihalla...

Re: Yamaha YZF-R125

29.9.2014 22:47

Ei ole säädetty, myyjän mukaan turha operaatio. Mitä maksaa pyörän säädättäminen liikkeessä tai powecommander? Ja ylipäätään kannattaako ostaa nuilla kilometreillä olevaa yzäriä

Re: Yamaha YZF-R125

30.9.2014 13:06

Nii, onkin mielenkiintoinen kysymys onko seossäätö "turha operaatio".

Moottorimieshän ei viittis ajella säädöt killissä, tai ainakin mittauttais seoksen onko se kuinka lepikossa eli aiheutuisko moottorille potentiaalisesti muutakin kuin vain kulun menetys (liian laiha tai liian rikas seos ovat kumpikin toki huonoja). Toisaalta orggis-ECU:n huijaamiseen tarttis jonkinlaisen säätöboksin, ja se taas on aika tyyris todelliseen hyötyynsä nähden. Saksassahan myös 125:t on vuosikatsastuksen piirissä ja se sisältää päästömittauksen, eli siellä putkea vaihdettaessa moottorisäätöihin ei kajota: MOTORRAD-lehden Yzä-kestotestin yhteydessä mittasivat usealla kokoputkella ja HÄVIKKIÄ tuli näin tehoissa luokkaa 0,5-1kW ja/tai väännössä 1Nm kieppeillä (muistinvaraisesti: en tajunnu tallentaa löytyneitä käppyröitä, ja nyt en muista millä oudoilla hakusanoilla Google aikonaan löysi ne mulle - ne ovat siis esillä, jossain). Siis ihan oikeesti säätämättä putkesta on HAITTAA, ainoastaan painosäästöä tulee jopa parisen kiloa orggis melkeinpä "valurautaisen" painavaan osaan verrattuna.

Noh. Menet sitten ostamaan Power Commander vitosen (lie markkinajohtaja) about 400€, maksat sen asentamisen ja tarkan erillissäädön, siis yhteensä ehkä 550-600€. Hinta toki vaihtelee, mutta valitsisit pajan jolla on "perinteistäkin" viritystaitoa eli moottorisäädöistä jonkinmoinen käsitys, ja tietysti eri tykötarpeet asialliseen säätöön. Tuo säätöhomma on ainakin itseäni kiinnostanut kovasti, ja olen sitä olan yli joskus seurannutkin, vaikka olen retro ja ajan edelleen kaasaripeleillä (2-pyöräsissä). Tulos voi olla ensinnäkin putken hävikin poistuminen, ja kenties hitunen lisää tehoa/viäntöä kun seos haetaan käsisäädöllä pienissä kierrosalueen palasissa optimiinsa. Yzästä en kerta kaikkiaan tiedä vertailuarvoja mutta sanotaanpa tehoa löytyy orggikseen verrattuna 1kW lisää ja vääntökin ehkä nousee hitusen. Tämä noin tonnin investoinnilla (putki + PCV). Netto siis pyörä saattaa kulkea muutaman km/t lisää huipuissa, ja 0-100 kiihdytyksestä putoaa kymppä-pari pois. Jos sen asettaa suhteisiinsa, niin pelkät ihan arkiset tehohävikit/-hyödyt turhissa vastuksissa (ketjun kunto ja säätö, renkaiden rullausvastus) tekee potentiaalisesti saman nettovaikutuksen (ei tehonlisänä vaan pienemmän hävikin kautta). Siihen sitten vielä muut vastukset kuten lepattava ajoriepu, kelivaikutukset, lisävarusteiden paino ja vastus jne. päälle. Tällaista kymmenyspeliähän se käytännössä on.

Alun kysymykseen siis näin perusteltuna vastaus, että säätö, ja itse asiassa putkikin on "turha", eli on myyjällä tuossa kyllä pointti. Onko hän miettiny asian tällei puhki en voi tietää, mutta ainakin myynti-ilmoituksen ensi vaikutelma on, että hänellä on ollu ihan hyvä ote pyöränsä pitoon.

Palataan nyt kuitenkin vielä Power Commanderiin. Moottorimies varmaan haluais aloittaa juuri siitä, eli kyvystä tehdä säätömuutoksia tekipä hän pyörään myöhemmin mitä tahansa muutoksia. Se tulis ensin, sitten ehkä muita pienempiä muutoksia (kokoputki + tuntemattomat esim. imupuolellla), lopulta ehkä umpirikollinen iso pytty ja nokat. PCV on kyl eri etevä laite osaavissa käsissä, eli niitänäitä säätöjä pystyy tarpeen havaitessaan muuttamaan. Malossin 180-kittiä myydään Italiassa reiluun 400€... siitä voi yksinkertaisella laskeskelulla aavistaa, ettei mukana tuleva Forcemaster-boksin hankintahinta (tavaran arvona) voi olla kuin enintään joitain kymppejä. Asiansa se varmaan toimittaa (onkohan missään tietoa miten valmiskartoissa on tehty muutoksia), karkea hienosäätö varmaan onnistuu, eli en sinänsä viitsis tyrmätä FM:ää. PCV toki antais aika paljon enemmän mahdollisuuksia, jos asennettu kovo ei olekaan Malossin karttojen kanssa ihan parhaassa sovussa. Myös meidän ihana Nesteen polttoaine on tarinansa, jotkut on ehkä joutunu "yhden pysähdyksen taktiikalla" jättämään pyöränsä risa kone savuten tien poskeen. Netto-takapyörätehossa ainakin Italian foorumitiedon varassa hyöty on 5hv, nokkasarjalla kai vielä hitusen lisää, ja viäntö nousee roimasti. Tuo kyllä jo tuntuu kulussa ;) Tosin niin on Yzäkin sitten jo aika marginaalissa (kytkinpulmat, pelottavan heppoinen 428-ketju). Ainakin ite oon vuosia tuskaillu omani kanssa haluanko oikeesti 170-sarjan ja nokat, ts. järkikysymys. Mutta mikäs siinä jos haluaa harrastuksen nimissä tällätä kenties 2.000+€ uutena vajaa 5.000€-pyörään. Your money...

Piikkiön Yzä olis varmaan ihan ok ostos. Konerikko iski "vasta" 32tkm, keskivertoa myöhemmin, mistä vois päätellä että pyörä on ollu keskivertoa paremmissa käsissä ja muu tekniikka ehjä. Ulkonäköasiat ja kulutusosien kunnollisuus (pl. kulunu eturengas) sanois samaa. Moottoririkolle myyjä ei ole oikeasti voinu mitään, se on tullu perintönä edellisiltä omistajilta kun nelarilla on "pitkä muisti". Naarmutkaan ei haittaa, koska niitä saattaa kohta tulla lisää. Sen sijaan nyt kysyisin Sulta järkevyyttä hakea Yzää Turuusta kun olet Oulusta (?). Matka on 660km suuntaansa, eli auto+peräkärry ehkä 0,25€/km (tuskin piisaakaan), yhteensä ~330€. Lisäks 1.300km reissua ei ehkä hoida päivässä, eli elämisen kulut tuon päälle. Käytännössä siis kotinurkilta ostettava Yzä sais maksaa 1.800+€ jotta kokonaishinta kotipihassa olis sama. Ehkä odottaisin kunnes lähempänä tulis jokin kiinnostava pyörä tarjolle? Pikavilkaisulla tuol Nettimotossa ainakaan itelle ei tullu Piikkiön-Yzän ympäriltä ainoastakaan tarjokista heti "buy me!"-tunnelmaa, eli olit kyl mielestäni valkannu tarjonnasta yhen varmaankin parhaista.

Sori pitkä vuodatus. Paha tapa kirjoitella pitkään, ja oli sopiva tylsä hetki :)

Re: Yamaha YZF-R125

30.9.2014 13:58

Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta! Selkeytti asiaa kummasti.
Ja en kuulu niihin ihmisiin joille pitkän tekstin lukeminen tuottaa ongelmia joten suotta anteeksi pyytelet ;)

Re: Yamaha YZF-R125

4.10.2014 0:01

minkäs kokone toi taka-akselin mutteri on ku ittelt hävis ajossa.

Re: Yamaha YZF-R125

4.10.2014 13:39

Mittaat kierteen paksuuden siitä akselista tönärillä ja katot millainen kierre on, ja menet rautakauppaan ostamaan samanlaisen, sillein saat oikean ainakin.

Re: Yamaha YZF-R125

5.10.2014 16:39

Onkos kukaa laittanu fättistä kiinni ja jos niin miten?