Nii, onkin mielenkiintoinen kysymys onko seossäätö "turha operaatio".
Moottorimieshän ei viittis ajella säädöt killissä, tai ainakin mittauttais seoksen onko se kuinka lepikossa eli aiheutuisko moottorille potentiaalisesti muutakin kuin vain kulun menetys (liian laiha tai liian rikas seos ovat kumpikin toki huonoja). Toisaalta orggis-ECU:n huijaamiseen tarttis jonkinlaisen säätöboksin, ja se taas on aika tyyris todelliseen hyötyynsä nähden. Saksassahan myös 125:t on vuosikatsastuksen piirissä ja se sisältää päästömittauksen, eli siellä putkea vaihdettaessa moottorisäätöihin ei kajota: MOTORRAD-lehden Yzä-kestotestin yhteydessä mittasivat usealla kokoputkella ja HÄVIKKIÄ tuli näin tehoissa luokkaa 0,5-1kW ja/tai väännössä 1Nm kieppeillä (muistinvaraisesti: en tajunnu tallentaa löytyneitä käppyröitä, ja nyt en muista millä oudoilla hakusanoilla Google aikonaan löysi ne mulle - ne ovat siis esillä, jossain). Siis ihan oikeesti säätämättä putkesta on HAITTAA, ainoastaan painosäästöä tulee jopa parisen kiloa orggis melkeinpä "valurautaisen" painavaan osaan verrattuna.
Noh. Menet sitten ostamaan Power Commander vitosen (lie markkinajohtaja) about 400€, maksat sen asentamisen ja tarkan erillissäädön, siis yhteensä ehkä 550-600€. Hinta toki vaihtelee, mutta valitsisit pajan jolla on "perinteistäkin" viritystaitoa eli moottorisäädöistä jonkinmoinen käsitys, ja tietysti eri tykötarpeet asialliseen säätöön. Tuo säätöhomma on ainakin itseäni kiinnostanut kovasti, ja olen sitä olan yli joskus seurannutkin, vaikka olen retro ja ajan edelleen kaasaripeleillä (2-pyöräsissä). Tulos voi olla ensinnäkin putken hävikin poistuminen, ja kenties hitunen lisää tehoa/viäntöä kun seos haetaan käsisäädöllä pienissä kierrosalueen palasissa optimiinsa. Yzästä en kerta kaikkiaan tiedä vertailuarvoja mutta sanotaanpa tehoa löytyy orggikseen verrattuna 1kW lisää ja vääntökin ehkä nousee hitusen. Tämä noin tonnin investoinnilla (putki + PCV). Netto siis pyörä saattaa kulkea muutaman km/t lisää huipuissa, ja 0-100 kiihdytyksestä putoaa kymppä-pari pois. Jos sen asettaa suhteisiinsa, niin pelkät ihan arkiset tehohävikit/-hyödyt turhissa vastuksissa (ketjun kunto ja säätö, renkaiden rullausvastus) tekee potentiaalisesti saman nettovaikutuksen (ei tehonlisänä vaan pienemmän hävikin kautta). Siihen sitten vielä muut vastukset kuten lepattava ajoriepu, kelivaikutukset, lisävarusteiden paino ja vastus jne. päälle. Tällaista kymmenyspeliähän se käytännössä on.
Alun kysymykseen siis näin perusteltuna vastaus, että säätö, ja itse asiassa putkikin on "turha", eli on myyjällä tuossa kyllä pointti. Onko hän miettiny asian tällei puhki en voi tietää, mutta ainakin myynti-ilmoituksen ensi vaikutelma on, että hänellä on ollu ihan hyvä ote pyöränsä pitoon.
Palataan nyt kuitenkin vielä Power Commanderiin. Moottorimies varmaan haluais aloittaa juuri siitä, eli kyvystä tehdä säätömuutoksia tekipä hän pyörään myöhemmin mitä tahansa muutoksia. Se tulis ensin, sitten ehkä muita pienempiä muutoksia (kokoputki + tuntemattomat esim. imupuolellla), lopulta ehkä umpirikollinen iso pytty ja nokat. PCV on kyl eri etevä laite osaavissa käsissä, eli niitänäitä säätöjä pystyy tarpeen havaitessaan muuttamaan. Malossin 180-kittiä myydään Italiassa reiluun 400€... siitä voi yksinkertaisella laskeskelulla aavistaa, ettei mukana tuleva Forcemaster-boksin hankintahinta (tavaran arvona) voi olla kuin enintään joitain kymppejä. Asiansa se varmaan toimittaa (onkohan missään tietoa miten valmiskartoissa on tehty muutoksia), karkea hienosäätö varmaan onnistuu, eli en sinänsä viitsis tyrmätä FM:ää. PCV toki antais aika paljon enemmän mahdollisuuksia, jos asennettu kovo ei olekaan Malossin karttojen kanssa ihan parhaassa sovussa. Myös meidän ihana Nesteen polttoaine on tarinansa, jotkut on ehkä joutunu "yhden pysähdyksen taktiikalla" jättämään pyöränsä risa kone savuten tien poskeen. Netto-takapyörätehossa ainakin Italian foorumitiedon varassa hyöty on 5hv, nokkasarjalla kai vielä hitusen lisää, ja viäntö nousee roimasti. Tuo kyllä jo tuntuu kulussa
Tosin niin on Yzäkin sitten jo aika marginaalissa (kytkinpulmat, pelottavan heppoinen 428-ketju). Ainakin ite oon vuosia tuskaillu omani kanssa haluanko oikeesti 170-sarjan ja nokat, ts. järkikysymys. Mutta mikäs siinä jos haluaa harrastuksen nimissä tällätä kenties 2.000+€ uutena vajaa 5.000€-pyörään. Your money...
Piikkiön Yzä olis varmaan ihan ok ostos. Konerikko iski "vasta" 32tkm, keskivertoa myöhemmin, mistä vois päätellä että pyörä on ollu keskivertoa paremmissa käsissä ja muu tekniikka ehjä. Ulkonäköasiat ja kulutusosien kunnollisuus (pl. kulunu eturengas) sanois samaa. Moottoririkolle myyjä ei ole oikeasti voinu mitään, se on tullu perintönä edellisiltä omistajilta kun nelarilla on "pitkä muisti". Naarmutkaan ei haittaa, koska niitä saattaa kohta tulla lisää. Sen sijaan nyt kysyisin Sulta järkevyyttä hakea Yzää Turuusta kun olet Oulusta (?). Matka on 660km suuntaansa, eli auto+peräkärry ehkä 0,25€/km (tuskin piisaakaan), yhteensä ~330€. Lisäks 1.300km reissua ei ehkä hoida päivässä, eli elämisen kulut tuon päälle. Käytännössä siis kotinurkilta ostettava Yzä sais maksaa 1.800+€ jotta kokonaishinta kotipihassa olis sama. Ehkä odottaisin kunnes lähempänä tulis jokin kiinnostava pyörä tarjolle? Pikavilkaisulla tuol Nettimotossa ainakaan itelle ei tullu Piikkiön-Yzän ympäriltä ainoastakaan tarjokista heti "buy me!"-tunnelmaa, eli olit kyl mielestäni valkannu tarjonnasta yhen varmaankin parhaista.
Sori pitkä vuodatus. Paha tapa kirjoitella pitkään, ja oli sopiva tylsä hetki