Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
20.12.2012 21:44
Lambda on lambda ja toimii aina samallailla niin autossa kuin prätkässäkin.
Myöskin imuilman lämpötila-sensori toimii samallailla niin autossa kuin prätkässäkin.
Elieli nykyaikaisen ruiskulla varustetun 4-tahtimoottorin anturit toimii samallailla joka vekottimessa prätkästä kuorma-autoon.
20.12.2012 21:56
Mjaajaa, no nyt tajusin tän hässäkän
Viimeksi muokannut Sksksk päivämäärä 20.12.2012 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran
20.12.2012 22:07
Yritetäänpä nyt selittää moottorin toimintaa:
Lamdba mittaa polttoaineseosta pakoputkesta (yrittää ohjata moottorin seosta parhaalle tasolle, jotta katalysaattori toimisi oikein) ja ruisku haistelee sen signaalia säätäen polttoaineseosta optimialueelle, imuilman lämpötila-anturi taas mittaa nimensä mukaan imuilmaa, ja taas ruisku haistelee senkin anturin signaalia säätäen lambda-anturin arvojen avulla polttoaineseosta kohdalleen.
Elieli kun huijaamme imuilman anturia vastuksella, niin ruisku luulee et ilma on kylmää ja rikastaa seosta sen verran kun on vastuksella säädetty.
Jos taas lyödään vastus lambdan johtoon niin sepä menee sekasin kun ruisku luulee et kone käy rikkaalla niin se säätää seosta entistä laihemmalle ja kohta on kone paskana.
Ja sitten vielä, että täysin säätöihin noilla vastus virityksillä ei päästä, koska ruiskukarttaan on ohjelmoitu myöskin anturien maksimisäätöarvot joten rajattomasti ei vakionakaan pysty ruisku konetta ohjaamaan.
20.12.2012 22:24
viewtopic.php?f=93&t=84278Siitä wr projutopikkia kiinnostuneille
21.12.2012 13:36
Valko-sininen niinkun yamahan kuuluukin olla! ehdoton +1
23.12.2012 20:42
Kuinka paljon vapaavirtaisempi änkkä toi hatamoto on vaikkapa arrowii verrattuna?
23.12.2012 20:45
Samaa paskaa, äänet ihan vähän erilaiset joka putkessa, mutta valitse vaan se johon rahat riittää ja oot mieltynyt ulkonäön puolesta eniten.
E: 1 tärkeä seikka noissa kyllä on, arrow sopii suoraan, mutta hatamoto vaatii sen et tekee itse sovitusholkin.
23.12.2012 22:56
itselläni on hatamoto, paremmat äänet kuin arrowissa tai gianelissa
24.12.2012 0:50
Itsellä arrowin kokoputkisto, tutulla hatamoto
omasta mielestä arrowilla parempi ääni, kovempi ja terävämpi, kuulostaa kivasti enemmän isommalta pyörältä.
Hatamoto ihan vähän hiljasempi ja selvästi pehmeämpi ja vähän semmonen "kumahtelevämpi" ääni, mutta erittäin nätit pörinät siinäkin! Ihan puhdas makuasia tosiaan.
24.12.2012 15:29
Onkos se nyt sitten niin hienoa, kun piikkinen laiska pyörä kuulostaa "isolta pyörältä" muttei kuitenkaan liiku mihinkään...
Ja imo, mitä matalampi ja ns. hiljaisempi ääni on, niin sen parempi. Eli oma ääneni hatamotolle.
24.12.2012 15:39
No sepä se onkin se ainoo asia mikä mättää...
Mites muuten ton powercommanderin kanssa että kuinka suositeltavaa se on että käy säädättämässä sen ammattilaisella penkissä? Kun onhan siihen noita itseladattavia mappeja erillisille putkistoille ja ilmansuodattimille ihan siellä niiden omilla sivuillakin ja siihen vielä päälle kymmenet käyttäjien itsetekemät mapit (map = ruiskukartta).
24.12.2012 16:01
AttK0 kirjoitti:No sepä se onkin se ainoo asia mikä mättää...
Mites muuten ton powercommanderin kanssa että kuinka suositeltavaa se on että käy säädättämässä sen ammattilaisella penkissä? Kun onhan siihen noita itseladattavia mappeja erillisille putkistoille ja ilmansuodattimille ihan siellä niiden omilla sivuillakin ja siihen vielä päälle kymmenet käyttäjien itsetekemät mapit (map = ruiskukartta).
Kyllä jos tarkat säädöt haluaa niin eikun säädätettäväks, jokainen pyörä on erillainen joten se joka sopii hyvin toiseen Weeraan niin ei pakosti sovi sun niin hyvin
24.12.2012 17:26
Ohan siihen, mutta suurin ero tulee siitä että suomibensa eroaa enemmän tai vähemmän keski-Euroopan bensoista.
Jos löytäisit jonkun suomalaisen tekemän kartan, jonka pyörässä samat speksit kuin sinun niin se saattaisi olla melko lähellä penkissä sinun pyörällesi tehtyä karttaa, mutta kuten alexir jo totesi, pyörät ovat yksilöitä ja niiden säädöt poikkeavat enemmän tai vähemmän toisistaan.
24.12.2012 19:35
Ja lämpötila, ja korkeus merenpinnan yläpuolella, ja keskimääränen ilmankosteus... Muuttujia on paljon, eikä säädöt ole täydelliset ennen kuin ne on just sun pyörälle tehty.
24.12.2012 22:56
Kartat on siis tehty pyöräkohtaisesti ja myös euro- ja muille bensoille erikseen. Suomalaisiakin varmaan löytyy, tai vähintään jostain suht läheltä. Eli kaipa siinä joo ainakin suht oikeisiin säätöihin saa
Tottakaihan se vartavasten säädättäminen on se paras keino, kuhan mietin vaan kun lukenut noita mm. jenkkien brittien ja saksalaisten löpinöitä ja heillä ollut ainakin tapana usein vaan heittää joku ladattava kartta koneelta usbilla sisään ja eiku menoks