Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

26.5.2015 13:38

Siis tuossa napsahtaa se musta mötikkä akun vieressä, sekö on solenoidi?

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

26.5.2015 16:46

Jos siihen tulee paksu kaapeli akulta + navasta ja lähtee startille niin se on juurikin solenoidi. Se on varsinaisesti rele joka kytkee vain vahvan virran akulta startille.

Voit testata solenoidin ilman yleismittariakin esim ruuvarilla kytkemällä vahvan kaapelin liittimet yhteen ruuvimeisselillä yms paksulla raudalla (ole tarkkana ettet kosketa sillä raudalla samalla runkoon). Jos startti nyt pyörii, on solenoidin vahvan virran kytkentäpuolessa vika. Jos ei vieläkään pyöri on vika mitä luultavimmin startissa.

Toinen mahdollisuus on antaa virtaa esim auton käynnistyskaapelilla suoraan akusta startin + napaan virtaa. Ruuvari/kiintoavain/yms solenoidin navoissa on yleensä nopeampi tapa. Eteenkin jos starttivikaa joutuu selvitteleen jossain korvessa.

E: Pistetäänpä tähän tuon solenoidin toiminta kuvana. (klikkaa kuvaa)
Eli vasemmalla ei paineta starttinappia jolloin virta ei pääse startille paksua kaapelia pitkin. Oikealla starttia on painettu jolloin solenoidi kytkee virran menemään starttimoottorille. Yhdistämällä solenoidin navat saadaan aikaan sama kuin solenoidi olisi kytketty.
Kuva

Jos solenoidin sisällä tai sen vahvan virran liittimissä on hapettumaa voi solenoidi naksahtaa ON-asentoon mutta virta ei kulje tai sitä ei kulje riittävästi startille.

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

26.5.2015 19:26

Startti pyörii! Mutta tyhjää. Mikä vikana? Ei pyörätä konetta mutta otse startin akseli pyörii kuitenkin.

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

26.5.2015 19:55

No kurkkaappa nyt ne rullat sieltä magneeton takaa, ne vaikuttaa just tohon

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

26.5.2015 20:48

KepaMummo kirjoitti:Startti pyörii! Mutta tyhjää. Mikä vikana? Ei pyörätä konetta mutta otse startin akseli pyörii kuitenkin.

Ihan ensimmäiseksi varmista että se startti pyörii oikeaan suuntaan. Nimittäin ainakin kiinanskobissa jos startin avaa ja ei ole tarkkana niin sen startin ulkokuoren (jossa on magneetit) pystyy pistämään puoli kierrosta väärään asentoon ja sen seurauksena startti pyörii väärään suuntaan. Tarkista jos tuossa on mahdollista tehdä sama virhe.

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

26.5.2015 21:19

Tuo pääs unohtumaan, on mahdollisa myös detsin startissa

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

26.5.2015 22:36

Joo, avasin ton ja kasasin uudestaan niin johan alkoi toimimaan! Nyt se sitten pyörii iloisesti ja hyvin lähtee käymään. Tosi iso Kiitos nopeista vastauksista :)

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

28.5.2015 17:45

Miten nopeusmittarin saisi taas pelaamaan kun näyttää samaa nopeutta koko ajan mutta kilometrit tulee mittariin.
Viimeksi muokannut 1999mizo päivämäärä 30.5.2015 23:27, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

29.5.2015 22:10

Tietääkö kukaan mitkä änkät sopisivat suoraan DEP paisariin?

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

31.5.2015 12:55

Pyörässä on nyt athenan putki ja ypvs käytössä. Pääsuutin on 270 joka on ollut edellisellä omistajalla sopiva. Aamulla katsoin tulpan joka oli vähän erikoisen värinen :eek:

Kuva

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

31.5.2015 14:56

Onko ruostetta tankissa. Se mm. värjää tollaseksi.

Muutoinkaan mä en edes ymmärrä tulppien tuijottelua nykypäivänä. Ne tulppaohjeet laadittiin lyijybensojen aikoina ja moni asia on sittemmin muuttunut + muutoinkin.. 90% suorittaa koko tulpan lukemisen aivan täysin väärinkin ja silloin on parempi unohtaa koko helahoito.

Jos halutaan tietää seokset tulpasta täyskierroksilla, pitää vetää useita kilometrejä urut levällään jotta noella on mahdollisuus palaa pois ja koneet sammuksiin täysluukutuksesta ja sitten tulpan luku. Jos kone on tyhjäkäynnillä rikkaalla ja täysluukutuksen jälkeen annetaan moottorin käydä hetkenkin tyhjäkäyntiä, alkaa tulppa vetään taas uudelleen nokeen. Tästä voi joku saada sen käsityksen että kone on hitusen rikkaalla ja lyö pienempää suutinta. Kone saattaa olla täyskierroksilla silti jo vaarallisen laihalla sillä aiemmallakin suuttimella.

Mitä paremmin oppii moottoria kuuntelemaan sen parempi. Ei tulpan luku ihan turhaa nykypäivänäkään ole, mutta konetta ei kannata alkaa sääteleen sen mukaan. Eteenkin jos hommaa ei osaa.

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

31.5.2015 15:51

Pitää tarkistaa tuo ruoste tilanne. Noin 4km ajoin kovilla kierroksilla. Vähän pelottaa että ei vaan käy laihalla ja... :( Kyllä tuo nyt kiertää hyvin alusta loppuun asti. Haittaako jos ei ole kiinni ilman resonanssisäiliö siinä kumihommassa kun hävis se metallinen kiinnitys systeemi?

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

2.6.2015 5:54

Kai tukit sen paikan mihin se tulee?

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

2.6.2015 14:45

Tukittu on.

Re: Yamaha DT125RE/DT125X

3.6.2015 11:29

No ei sen sitten pitäisi haitata, jollei vaikuta seoksiin jotenkin.