Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
6.4.2015 20:13
Juu kiitos ku selitit, taas oppii uutta
. Enää ei röpellä ylhäältä ja keskeltä ku laitoin neulaa laihemmalle. Tyhjäkäynti välillä leijuu että pitää siihen perehtyy ja jos muu ei auta ni menee emulsiot ostoslistalle.
Ja juu mulla on se LD malli.
Tulppana tällä hetkellä BR10EG, pitää kattella jos ei sillä toimi ni toisenlaista hommaa.
Enää ei tunnu imuvuotoo missää olevan ku kokeilin suihkutella
joku aine jonka nimee en muista :F imukaulaa ja siihe ympärille.
Tehokuoppaa ei pahemmin huomaa tossa 4000-5000 rpm välillä, johtuuko kenties v-forceista
Millasia vaikutuksia muute tulloo jos neula liian laihalle laitettu? Tai mistä sen huomais ennen ku leipasee
Ja juu jaanin säädöt kopsasin muute mut en samaa TK ta löytäny ni otin 35tk
6.4.2015 23:46
VF3 malli jonkin verran parantaa Tehokuopan aluetta, about sama vaikutus kuin oikein mitoitetulla boost botlella. Yleensä se vaikutus on hyvin kapealla alueella 500~1500rpm.
Mutta sitä on paras tutkia vasta kun on varmasti kaikki säädöt oikein ja hyvät osat moottorissa (säädöt on sitten: pakari, sytty, AirBox ja kaasutin)
VF3 mallit, suurin osa niistä on kylläkin tehty mx-enduro käyttöön. Ovat yleensä sikajäykillä läpillä verrattuna katupyöriin, vaikka Adige läppiin missä tahansa paksuudessa 0,35 0,45 0,6 jne.
esim minun Honda CR125 2t VF3 läpät oli sormituntumalla ainakin 3x jäykemmät kuin Adigen 0,65 läpät.
Se on tärkein ja suurin syy miksi VF2 on haluttua tavaraa katupyöriin, siitäkin huolimatta että valmistus lopetettiin jo joskus olikohan 1999~2004.
VF2 läpät ovat vastanneet hyvin(kin) vaikka Adige'n 0,6~0,75 komposiitteja semi hiilareita. Näitä VF2 asetelmia minulla on 3kpl, mutta vain Cagivaan.
VF3 läpät katukäytössä, pitkään korkeilla rpm ajettuna eivät ole kovin kestävät, niihin tulee murtumakohtaan heikkous, alkavat Raottamaan. vaikka olisi kaarevat rajoittimet käytössä. Tärkeintä on tietää että niillä on sellainen piirre ja heikkous.
#122 koneeseen kun sattuu sopimaan Kotarin VF3/VF2 ja Cagivaan taasen modattuna mainittu CR125.
Se että onko neula laitettu liian laihalle, on näkökulmasta riippuen joko selvää tai ei niin vahingollista.
Jos kone on ihanne säädöissä ja parhailla osilla, ihanne koon neula, laitettuna pykälää liian laihalle Vahvistaa sitä efektiä kun rpm nousee itsestään tehopiikille kaasua kääntämättä, ajamalla siis pinta kaasulla tasaisesti matkaa.
Tai suutin piirien vaihtumisen alueella on yhden pykälän laihemmalla laiton johdosta "kuollut" tehoton kapea alue, kun sää muuttuu vaikka -10C kylmemmälle yht äkkiä (esim aikainen kevät aamu pakkasella 0C ja päivällä +10C)
kun taasen jos jokin piireistä osista tai säädöistä on väärin yltiö rikkaalla, ei se yhden pykälän liian laihalle laittaminen ole niin ilmiselvää käytännön ajossa kun ne muut oireet peittää sen neulan yhden pykälän oireet.
"ok moottorissa" Rikkaammalle laitto edes yhden pykälän taasen on selvästi huomattavissa, joka yleensä ajoittuu ikävästi juurikin suutin piirien Vaihtumis alueille ja ekan tehopiikin ottamisen alueelle.
"ok moottori" on sellainen joka ei sentään tk-lla sammu tai syö tulppia, ja lähtee ryypyllä käyntiin ja sallii ryypyn pois ottamisen 30sek jälkeen tai aiemmin, sammumatta, mutta tarviten pintakaasua ~3000rpm asti
Jos taasen puhutaan jostain ihan Random tarvike kaasarin neulasta, voi se olla mitä vain verrattuna Tehtaan kaasariin, jolloin sen laittamista pykälä sinne tänne ei voi edes verrata edelliseen.
Suurin osa tarvike geneerisistä kaasareista 32mm ~37mm voi olla kompromissi Sisuskaluilla, ja "sopivuus selosteessa lukee 125cc ~200cc. Näistä romuista esimerkkinä vaikka Dellorto PHBE32xx
On noita neuloja "kuin yö ja päivä" esim Cagivalla, joita ei voi verrata säädöillä mitenkään, esim 28rd Versus 28bd.
Neulan sokan laitto pykälä +/- on Neulakohtainen, riippuu Neulan profiilista, että kuinka progressiivinen se on. Hyvänä esimerkkinä vaikka Cagiva'n 28rd vs 28bd.
Mainitsin aiemmin että en ole vielä koskaan tutkinut "Aprilia" K56 K57 K21 neuloja keskenään. niiden tutkiminen mittailu se kertoo kaikista eniten.
Ota huomioon että Neulan seosputki on myös Emulsio mixeri. toimii täysin samoin kuin Tk-emulsio. ja on kaasareita joissa on "imukaulan puolella" Fuel screw jolla säädetään pääsuuttimen seosta, sen kaiken lisäksi että sitä on jo säädetty kertaalleen neulalla/seosputkella ym ym osilla.
jos haluaa oppia, kannattaa googlettaa ilmainen PDF opus "Dellorto basic principals" joka on värivalokuvin kuvitettu opus ~20-sivua, poikkileikkaus värivalokuvin yms. Paras opus ikinä. kattaa esim PHBH ja VHSB mallit.
ja se mainittu Rotax Max cartin opukset, noin 2~4 lyhyttä PDF tiedostoa.
Tää ei nyt liity SX/RX malliin, vaan AF1/Rs125 malleihin:
Aprilia on tehnyt AirBoxit yms liittyvän kirveellä veistäen, pullon kauloja, virtausvastuksia ja äkillisiä pyörteen käänteitä yms surkeutta.
Kannattaa jossain välissä testata siinä SX/RX mallissa myös sitä ilmansuodatin elementin paksuutta, läpi hengittävyyttä sekä kuivana että öljyttynä jne. On vaikutusta moneen asiaan..................
Jos oikein muistan, niin SX/RX malleissa, ainakin vanhoissa RX malleissa on TT imupuket AF1 Futura VHSB34ld mallia, eli oikein mitoitetut virtaavuudeltaan.
Tk-emulsio putkesta vielä sen verran että, ainakin VHSB'n B40 näyttää olevan hyvin rikkaalla, koska emulsio reikiä ~50% vähemmän kuin vaikka Cagiva'n 28rd.
sen kun ottaa huomioon mitä kerroin VHSB34LD ym koodattujen Float Height säädöstä, ei ole ihme että olisi liiankin rikkaalla alapää..........
Veikkaan että, testaisin itse vaikka tk35 B50 emulsioputken kanssa, ottaen huomioon Float Height asetuksen. Anyway, tällaisia testejä varten minulla on suutin hoonit.....
mun omaan #122 räsään on hyllyssä AF1 Futuran alkuper 34LD, samaten snorkkelit. ja SportPro'n 28rd PowerJet toiminnolla. sen #122 orkkis 28bd'n ohella.
7.4.2015 7:15
Kertokaa joku, että miten tuo linkun kolmio kuuluisi asettaa? Eli mistä mihin sen nuolen kuuluu osoittaa? Kiire!
7.4.2015 9:20
Itsellä on juuri sama tilanne kun massilla.. Hieman leijjuu kierokset 35tk kokeiltu ja 36 emulsio putkella. Molemmilla siis leijjuu. Hieman röpöttelee keskikieroksilla. Tilasin 37 ja 40tk niin kokeilis niillä. Eikö röpöttely pitäs lähtä neulaa laskemalla? Ja sitte vähä tyhmä kysymys... Paljon ootte ajanu tämmösen katulaiskan mäntää sisään?
Ja mitä te suihkuttelette siihen imukaulan ympärille, että tietää onko imuvuotoa?
Voiko kokeilla vaikka perus brake cleanerilla?
7.4.2015 15:43
Itellä loppu keskialueen röpötys ku laitoin neulaa pykälän laihemmalle. Kerro sitte menikö paremmaks vai huonommaks noil isommil tk suuttimil
. Hyllystä löytys isompina viel 38 ja 40 . Mutta ei viittis avaa mututuntuman pohjalta kohokammioo ku joutusin tiivistää liimalla uudellee
juu tilauksee pitäs laittaa kunnon tiivisteitä Sisäänajona vaikka yks kunnollii lämmitys paikallaa ja antas viilentyä vaikka yön yli. Sitte yks tankillii vähä rauhallisemmin ilman hullua kuminpolttoa jne. Turha sitä on suositusten mukaista 500km körötellä. Jos oikeen rohkee oot ni yks huolellii lämmityski voi riittää.
Brake cleaneria taisin minäki suihkii imukaulaan
Tomi voin kattoo jossainn vaihees jos sais selvän siitä
7.4.2015 16:21
Joo kiitoksia, ja ilmottelen sitten, että minkämoista vaikutusta saadaan nuila suuttimilla aikaan
7.4.2015 22:26
Mikä on kun aprilia sx 125 ei ota kierroksia kun 5000 ajaessa ja vapaalla. Pakoaukonsäädin puhdistettu ja säädetty. Ei vaikutusta. Täysitehoinen peli kyseessä eli tehtaan tt-putki, rave1 ja tt-osat kaasarissa.
8.4.2015 16:23
Kuinka pitkään tälläne vehje kestää: Jos pyörällä on ajettu vaikka 30tkm (huollettu oikein ja säännöllisesti) onko se jo ns. elämänsä loppuvaiheilla?
8.4.2015 17:42
Pyörän elämäähän saa jatkettua vaikka kuinka pitkään oikeanlaisella huollolla ja käytöllä. Männät noin 10 tkm välein ja uutta sylinteriä vaikkei oiskaa leiponu ni jotkut tilaillu 20-30 tkm pintaan. Alakertaremonttia porukka tehnyt 25-35 tkm välein. Vaihteistoöljyjä suositellaan 15-30 h välein vaihettavaks, mutta omaa järkeä kannattaa käyttää että millon huoltaa ja mitä.
Keula pitäisi huoltaa noin 15 tkm välein. Ja jos keulii niin sitten useammin kun tuppaa löysäksi pääsemään.
Kytkintä huoltaa sillonkuin ei tunnu pitävän vaan luistaa jne.
Tottakai 30tkm ajetussa vehkeessä olisi hyvä ollut tehdä myös jousituksen ja linkun huolto.
Käyttöikää voi jatkaa aikapitkälle kunnon huolloilla. Ja vaikka olis 50tkm ajettu 2T niin oikeanlaisilla huolloilla varmasti oikeen soiva peli
ja muistettakoon että tässä mainittu vain yleisiä asioita ja aikoja. Jos jotain hajoaa niin sitten vaihdettakoon. Tottakai jarruja, sähköjä, laakereita jne pitää kattella kuten yleensäkin kaikkia kulutusosia
Varmasti jotain unohtu muut täydentäköötE: tomi yritän ehtiä käydä tallilla tänään
8.4.2015 18:04
Kettusenpoika kirjoitti:Mikä on kun aprilia sx 125 ei ota kierroksia kun 5000 ajaessa ja vapaalla. Pakoaukonsäädin puhdistettu ja säädetty. Ei vaikutusta. Täysitehoinen peli kyseessä eli tehtaan tt-putki, rave1 ja tt-osat kaasarissa.
Mitä käy kun yrität kaasua antaa enemmän ? Booaa, ei vain ota vai meinaa sammua jne ?
Tulppa ehjä/ vaihdettu? Voisko olla että vika sytytyspuolella ?
8.4.2015 22:54
Foorumin puolella pitäisi olla enemmän ojatalon kaltaisia konkareita, tai ainakin olisi mukava jos he olisivat enemmän äänessä. Noista teksteistä pystyisi monikin ottamaan opikseen jos vain haluaisivat.
9.4.2015 19:06
Nyt on 38 tyhjäkäynti ja neula pykälä laihemalla ja V-Forcet vaihtoin siinä sivussa
Ei leiju kierokset, ei röpötä, ei booaa, vaan nokka nousee
Eli aika laila täydellisissä säädöissä! Että massille tiedoksi niin laitahan tk suutinta tilauksee
9.4.2015 22:45
Kiitti! 38 löytyy jo hyllystä
. Ollut jo pari viikkoa, mutta ei ole uskaltautunut mututuntumalta vaihteleen, koska joutus tiivistää ja putsaa kohokammion tiivisteet uudellee ku alkuperäi tiiviste toimii kuin niagran putoukset
.
Mutta kai se kaasutin pitää nyt purkaa ulos, poistaa liimanpaskat ja tiivistää uudelleen ku ei uusia tiivisteitä ole
Tomille pahoittelut, tänään koetin linkkua tutkia, mutta on sellasessa pinttyneessä paskassa ettei mitään nuolta edes näkynyt
. Koetan huomenna paremmalla ajalla tutkia ja putsata jos selviäisi
ellet jo itse oivaltanut ja ilmotella tänne
10.4.2015 7:23
Joo no kiitos ku oot ettiny, mut tänään sain jotenki päin et tuntuu järkevältä se linkku, niin enää ei tarvii apua