Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

2.4.2015 18:19

vakio paras ehottomasti, ainakin äänellisesti. hieman kun lyhentää vain ni on varsin soiva peli :D sikanellillä saat ääntä ainakin ja pitkä kun mikä alkuperäsenä. arrowissa sama homma äänen kanssa mutta ulkopuolisesti paremman näkönen ja lyhyempi

Re: Aprilia SX/RX125

3.4.2015 12:54

Nyt tarvistaas :D apua. Elikkä säxä olis ny teknisesti käyntikunnos ku asensin rave1, 34 vhsb, tt putki ja v-forcet. Asennukset meni teiän avul iha hyvin ja nyt aamul polkaisin ekaa kertaa käyntii. No jumalauta että nappas sitä kuuluisaa kierrosta :3 . MUTTA kierrokset jää leijuu 5000-6000 rpm eikä saa mitenkää alas. Ja kyllä imutorvi on avarrettu. Säätöinä on 158ps, 35tk, K56 neula jossa sokka keskellä. Eikö noi iha toimivat pitäs olla? Elikkä saakohan se ilmaa jostai elikkä olis imuvuotoo ku kiekat leijuu :itku: .
Ja kaiken kukkuraks kaasari vuotaa iha semist kohokammion liitoksista, varmaa siitä tiiviste paskana.

Elikkä johtuisko toi kierrosten leijumii imuvuodost vai säädöist? :| :s

Edittiä: Millasta taktiikkaa te käytätte ku otatte kaasaria lai laitatte ? Iha vitun hankala ja ku ruuvimeisselin kans vääntää ni pelottaa et kumit hajoo tai sähköt ottaa osumaa :|

Re: Aprilia SX/RX125

3.4.2015 18:15

Anyone ^ ? :s :s
Voiko se tehdä tota kierrosten leijumist ku otin sen pitkän suuttimen tk suuttimien alta pois. Emulsiosuutin tais nimeltää olla. Kaasuttimena siis 34 dellortto VHSB
Apua kaivattas että sais pyörän ajoo :itku:

Re: Aprilia SX/RX125

4.4.2015 11:19

No koitas ensiksi laittaa se Emulsiosuutin takasin sinne. Miks se piti edes pois ottaa? :lol: Säädöt muuten kuulostat omaan korvaan ihan hyvältä :s Ja itelläki pariinkertaan vuotanu kohokammio, vaan selvitty vaan kun puhistin tiivisteen :D
E: Ja ootko koittanu tyhjäkäyntiä ja ilmaruuvia säätää?

Re: Aprilia SX/RX125

4.4.2015 11:52

Koetettu ruuvailla ja säätää niit. Ja se emulsiosuutin on se pitkula siellä tk suuttimien alla ja sen pitäs olla turha, koska se luo pyörteitä sinne ja sehä vaa "kuristaa" tyhjäkäyntiä koska ihan sama minkä tk suuttimen laittaa ni se emulsio kuristaa sen siihen 34 kokoon. näin siis itselle aikoinaa selitetty, mut oliha se pakko kysyy :D
Kohokammion tiiviste vuodelta -96 joten .. :lol: :D sitä on koetettu tässä elvyttää tiivisteliiman kanssa ja tuntuu että nyt toimis.

Elikkä säädöt olis iha ok? Eli hörppi jostai ylimääräst ilmaa elikkä pitäs imuvuotoo alkaa ettii?
Voiko läpät tehä tollasta kierrosten leijumist ku löin v-forcet kiinni, päällisin puolin näytti lähes uusille, ei raottanu jne

Re: Aprilia SX/RX125

4.4.2015 14:14

Joo tottakai emulsio vittuun.
Jääköne varmasti "leijuun" vai onko vaijeri liian tiukalla nyt :D
Laskeutuuko esim vaikka ryypyllä?
Jos läpät ehyet eikä raota nii ei pitäs olla niissä mitää

Re: Aprilia SX/RX125

4.4.2015 16:35

Minkä kokosia tyhjäkäyntisuuttimia on porukoilla ollu vakio kaasarissa perus tt:nä?

Re: Aprilia SX/RX125

4.4.2015 20:11

^^jaani^^ kirjoitti:Joo tottakai emulsio vittuun.
Jääköne varmasti "leijuun" vai onko vaijeri liian tiukalla nyt :D
Laskeutuuko esim vaikka ryypyllä?
Jos läpät ehyet eikä raota nii ei pitäs olla niissä mitää


Löin siis pyörää ekaa kertaa käyntiin sitten TT osien ja kierrokset oli ensin n.3000 ja kerran käänsin kaasua ja ne ei enää laskenu juurikaa, kierrokset pysy koko aja 5000-7000 rpm ja ryypyl nous vaa yhtäkkii hetkeks ja sit laski toho 5000. En uskaltanu hirveesti käytätellä ku huus niin maan penteleesti.
Vaijeri on aika tiukalla ku säädin sillee. Mutta kaasari oli tänää irti ku tukin bensavuotoo ja kokeilin kiinni kaasuvaijerii ja kääntelin käsissä ni kyllä se luisti ihan alas laski ku kahvan palautti. Elikkä ei pitäs sillo liian kireellä vaijerin olla että luisti jäis ylös.
E: Mut säädöt siis ois iha hyvät ettei niistä johdu, vae?

Re: Aprilia SX/RX125

4.4.2015 23:29

laita se Emulsio seosputki takaisin.

mitäs luulet, kun sitä ei ole paikoillaan, että onko Emulsion (bensan/ilman seos suhde) määräävä tekijä ilmakanavan koko, jonka takia kierrokset leijuu kun tk-piirissä Bensan sekaan virtaa ilmaa aivan liikaa lähes rajoittamatta.....................ja kaiken lisäksi ilman kunnollista sekoittumista.

kaasuttimen tk-piirin ilmakanavan koko jos sitä havainnollistetaan, on sellaisen 1~1,5mm , kun taasen tarvittavan tk-emulsoputken koko on millimetreissä sellaisen 0,35~0,75mm.
Huomaatko suuren eron ilmamassan määrässä....................joka kaiken lisäksi rajoittamattomana on jossain määrin Progressivisesti kasvava...

hanki siis tarvittavan kokoinen tk-emulsioputki.

tottakai emulsioputken pitää olla samaa kokoa kuin sen edellä oleva tk-suutin. Tai tapauksesta riippuen Emulsioputken koolla voi rikastaa/laihentaa Emulsiota haluttaessa.


Ylläolevasta huolimatta, voi sinulla olla myös sitä imuvuotoa jossain.

Re: Aprilia SX/RX125

5.4.2015 8:08

Ööhh. Nyt oli kyllä aika teoreettinen selitys..lue en ymmärtänyt :D :D
Monella täälläkin foorumilla pelannu ilman sitä ja myöskin monella kaverilla. Eihän se tietysti tarkota että mulla toimis ilman jos jollain muullakin, mutta ihmetyttää vaa. :s
Millä tavoin emulsiosuutin vaikuttaa siihen ilma/bensa seossuhteeseen? Kun suuttimethan "ui" bensassa kohokammiossa niin vetävät pelkkää bensaa lävitseen. Eikös ilman ja bensan seos sekotu ihan muualla?

E: Nyt toimii, käy ja kukkuu!! 8) . Kaasari oli pöydällä ja tiivisteliimalla paikkasin kohokammiontiivisteen. Samalla kaasarin asennuksessa kaikki maholliset vuotokohdat kävin läpi ja liitokset kiristin huolella. Käyntii lyödessä ja tyhjäkäyntii säädelles saatii aika hyväks. Kierrokset palautuu melko hyvin ja kyllä nappaa kiekkaa. Pientä leijumista havaittavissa alhasilla kierroksilla mutta äkkiä se siitäkin palautuu. Luultavasti kaipailis näille 0 keleillä hieman isompaa tk suutinta, mutta en ala ny sörkkii ku kelit lämpiää ni kattellaa sit tarkemmin.

Re: Aprilia SX/RX125

5.4.2015 16:27

Joo en kyllä Tiia ny,täällä on minuaki aikoinaan neuvottu otetaan se emulsio pois eikä ollut kummassakaan apriliassa sitä tkn alla. :D
Hyvin oli pyörät säädöissä.

Re: Aprilia SX/RX125

5.4.2015 19:06

Juu ei oo emulsiota kiinni :D . Muuten vetää iha hyvin mutta tuppaa ylhäältä vähä puutuu ettei jaksais kiertää piikin jälkee. Ehdotuksia asian suhteen? Korjaantusko jos laittas neulaa laihemmalle?
Sitte kierrokset leijuu 3000 paikkeil ku tyhjäkäynnil pitää. Ryypyl saa normaaliin 1800 mutta nousee aika äkkiä takas 3000
E: röpöttää aikalailla tasakaasulla (ei täyskaasulla) ja röpötyksen vuoksi pieni tehokuoppa ennen piikkiä. Neulaa laihemmalle vai?
Kierrokset tuppaa edellee leijuun tyhjäkäynnil. Ryypyl saa hetkellisesti alas. Mistä moinen ?

Re: Aprilia SX/RX125

6.4.2015 15:45

Emulsioputken puuttumista ei voi perustella mitenkään asialla "että toimi ilmankin". Vastaavasti voisi perustella, että voi sitä ajaa pelkillä naku vanteilla ilman kumeja tms.

Emulsioputken reikien koko, sijainti ja määrä, MÄÄRITTELEE millä kaasunalueella Emulsion suhde on rikas/laiha. siis tk-piirissä.
(myös emulsion kulkeman reitin pituus määrittää seoksen)

ilmakanavan suuaukko on ilmansuodattimen kiinnitys puolella Tottakai , kaasarin rungon suuaukon alaosassa. Sieltä ilman reitti kulkee kaasarin rungon läpi TK-piirin Emulsio seosputken ulkopuolelle, sitten siitä Emulsio seosputken reikien kautta Bensan sekaan.

Jos ja kun TK-piiri ei ole säädöissä tai Emulsioputki puuttuu, ja kierrokset leijuu, on se takuu varma konsti saada kone leikkaamaan kiinni etenkin näin keväällä, kun rullaat vaikka motari ramppiin korkeilla rpm ja suljet kaasun lähes kokonaan, etkä anna välikaasua.

ja tai kun lämmin moottori polttaa tehokkaammin seoksen, tuollainen väärin sorkittu tk-piiri käy entistä laihemmalla, ja kuluttaa mäntää ja laakereita entisestään.

Tk-piiri on lähes aina eniten läpi sormien katsottu säädetty kaasuttimen suutin piiri. Aiheuttaa suurimman osan kiinnileikkauksista. Sen kuuluisi mieluummin olla hieman rikkaalla, koska sillä voidaan hoitaa esim sitä jäähdytystä ym


Jos ja kun sinulla vuoti se Kohokammio, aiheutti se Bensan pinnan vaihtelua, eli bensan pinnan aiheuttama "Static Pressure" veti myös seoksen laihalle kaikilla suutin piireillä. muutaman millin muutos tarkoittaa helposti suuttimen koossa muutosta skaalassa 4~10 numeroa Dellortolla.


Emulsion käsite on Peruskoulussa opetettu juttu.

Mitä tasalaatuisempaa Bensa/ilma Emulsio on, sitä tehokkaampi on palaminen, sitä tehokkaampi on räjähdys.


Dellorto VHSB34LD ja monessa muussa 34xx yksilöidyissä malleissa on sellainen erikoinen piirre, että niissä on lähes kaikissa "Float Height" asetus tehtaan jäljiltä todella rikkaalla, jotakuin yleensä jopa lähes 5mm liian korkella, eikä kohokammion liitoksen tasolla.
Tästä aiheutuu suuri "Float Bowl Static pressure" joka rikastaa reippaasti kaikkia suutin piirejä, tästä näkee osviittaa esim tk-suuttimen koossa, jos vaikka katsoo AF1 Futura ym moottoreita, joissa VHSB34LD, kun tk-suutin on tehtaan jäljiltä kokoa #36.
Etenkin sen huiman eron huomaa kun vertaa johonkin Dellorto PHBH28xx malliin, jossa Float height huomattavasti laihemmalla, jolloin tk-suuttimet lähes aina kokoa # 65~75.

Yllä oleva on se "syy" miksi 34LD "toimii" Apriliassa ilman Emulsio seosputkea, mutta se ei todellakaan tarkoita että silloin kone toimisi oikein ja olisi kestävä.

Oikein säädetyissä moottoreissa, Float Heigth säädön tarve per päivän sää on +/- 0,5mm esim kilparadalla. Se kertoo hyvin kuinka suuri merkitys ja vaikutus sillä on. Tästä asiasta voi opiskella vaikka Rotax max carting opuksista joissa #122 /#123 ja VHSB34LD.
Viimeksi muokannut ojatalo päivämäärä 6.4.2015 16:04, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia SX/RX125

6.4.2015 15:59

Kiitos vastauksesta mutta en vieläkään jaksa uskoa emulsiosuuttimeen. Miksei muissa kaasuttimissa ole tuollaista vaihdettavaa emulsio suutinta tai miksei se ole niin yleinen? :s En kyllä nyt rupea erikseen emulsiosuuttimia tilailemaan. Joskus voisi kokeilla tilata erikokoisia ja kokeilla toimivuutta kun muutakin osaa kaipaa. Ja kone oli käynnissä max 5 min kun kohokammio vuoti. Sen jälkeen vuoto tukittiin ja kaasari uudelleen kiinni.

Kaasuttimena siis 34 vhsb dellortto. Säädöt 158ps, 35tk ja K56 neula, sokka keskellä
Hieman säädöt vituillaan. Röpöttää keskialueelta ja ennen piikkiä pieni tehokuoppa. Neulaa alemmas niin korjaantuisko? Tällä hetkellä K56 ja sokka keskelle
Tyhjäkäynti vähän leijuu ja ilmeisesti kaipaa isompaa tk suutinta ellei ilmaruuvin ja tyhjäkäynnin säätely auta. Tällä hetkellä 35tk.

Re: Aprilia SX/RX125

6.4.2015 16:36

kaasareita on monia erinlaisia, esim:

Mikuni vm22 ym malleissa Emulsio on integroitu kiinteästi tk-suuttimeen. tämä sama esim vanhoissa Cagiva'n dellorto PHBH28rd kaasareissa, kun taasen myöhemmissä erillinen Emulsioputki (syy = säädettävyys).

tai esim ^ mainitussa 28rd mallissa ilmaseoksen kanava on tukittu ja Emulsion suhde kiinteästi fixattu.

nyt ei tule mieleeni kyllä muuta kaasaria kuin Dellorto SHA mallit, joissa ei ole emulsio tk seosputkea, ei erillistä eikä integroitua.
Kaikissa muissa ylo 90% on jonkinlainen tk emulsio mixeri seosputki, jopa kiinalaisissa.

voisi sanoa että on "Nyrkkisääntö", että 200~300 hp/litra 2t koneissa on Tk-emulsioputki.
2t pappamopot ym matalaviritteiset on asia erikseen.


Moni dille ei koskaan osaa eikä opi säätämään suutin piirien Vaihtumis alueita, jollei halua ensin oppia perusteita.

Moni röpeltämis ongelma/puhtaasti käyminen ja iloisesti kierrosten ottaminen hyvän moottori väännön kera johtuu juuri, suutin piirien vaihtumisen takia, kun Emulsiot ym on sekaisin (tarvike kaasari). Pelkkiä tk ja pääsuuttimia vaihtamalla ei säädöt toteudu kunnolla, ainakaan loppuun asti.

Jos ja kun vaikka se mainittu Emulsioputki puuttuu, on sillä jo myös suuri Yhteisvaikutus Luistin helman leikkauksen kanssa.



Sun tarvis saada ensin ne Perussäädöt kohdalleen, kuten kysyitkin.

Kaikissa Rotax #122 vakio sytyissä on "ohjelmoitu" tehokuoppa, vaikka olisikin "hyppylanka" katkaistu.
Tämä johtuu puhtaasti Saaste/melumittaus normeista, kun moottorit Tyyppihyväksytään.
esim Läsnä paikalla olevan 2T Euro2/3 moottorin "paikalla olo melu mittaus" rpm on 4500.
Tehokuoppaan vaikuttaa tottakai myös moottorin viritysaste. Noista tekijöistä johtuen Tehokuoppa on yleisesti kohdalla 5500~6500rpm, vaikka koneissa joissa ajoitukset yleensä imu130/pako185.

Yllä oleva tehokuppa vain vaikeuttaa ja pahentaa väärissä säädöissä ja osissa olevan kaasarin toimintaa. On edellytys saada se ensin edes Perus asetuksiin.


helpoiten saat jotkin perussäädöt kun luet ja kopsaat omaasi tämän foorumin "Ansta" ja tai ^^jaani^^ säädöt.

Oikeaoppisesti, sulla olisi edessä ostoslistalla :
1~2 tk-emulsio putki (kevät-syksy ja kesä versiot)
1 tk suutin.
1 pääsuutin.
Float Height tarkistus.
ilmaseosruuvin säätäminen
neulan säätö.



Edit, täydennystä:

koska sulla taitaa olla ns "Tarvike geneerinen" VHSB34xx , onko mallia LD runkostanssi ?

on siinä jo lähtökohtaisesti eri suuttimet ja säädöt kuin Aprilian tehtaalla suunnitellussa LD mallissa.

Sen takia mainitussa tarvike mallissa on #122 125cc moottorille käytetty yleisesti 3 eri neulaa: K57 , K21 ja se tarvikkeen mukana tuleva K56 (en ole niiden profiileja tutkinut vielä )


Miten sen sun V-Force läppiksen tiivistys on totetunut ?

Niissä Adige VHSB34 imukauloissa ei ole koskaan ollut kunnollista tiivistyspintaa, vaan se valettu integroitu huuli on vuotavaa sorttia. Vaatii yleensä moottorisilikonia hivenen avuksi, muuten tulee imuvuotoa ajan kanssa jollei heti (uusi käyttämätön vs vanha imukaula)

sama pätee PHBH28xx imukaulaan.

Myös monessa VF3 kehikossa on "reedstuffer" porrasta, joka aiheuttaa imuvuotoa, jollei moottori silikonia...
VF3 kehikko rungon muovivalu ei ole aina ollut ihan tasainen................pinta joka tulee imukaulaa vasten...........


Röpeltämisestä, piirien vauhtumisesta puheen ollen, ota huomioon myös Syttytulpan mallin vaikutus :

#122 koneeseen ngk B10EG on aivan liian kylmä suomen kevääseen ja kesälle. Sen itsepuhdistus ei siten täten toimi kunnolla. puhumattakaaan jos ei ole kaasari säädöt ym Priimaa.

Taasen R mallia ei kannata käyttää sen ylimääräisen R-toiminnon takia, joka vain heikentää kipinän kulkua, suodatten siitä niitä Radio taajuuksia.

Kannattaa käyttää sitä B9EG mallia.