Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
22.8.2012 18:56
Mikä on helpoin tapa kuristaa RGF vakioksi jotta menisi läpi katastuksesta? Kyselen ku ajattelin ajella harjotusluvalla kortin ja yks RGF ois tuos lähel tarjol.
23.8.2012 15:34
dubdub kirjoitti:Mikä on helpoin tapa kuristaa RGF vakioksi jotta menisi läpi katastuksesta? Kyselen ku ajattelin ajella harjotusluvalla kortin ja yks RGF ois tuos lähel tarjol.
Harjotus lupia varten ei tartte katsastaa, rgf saa vakio tehoihin kun yhdistää cdi boksin luona olevan (pa säätimien "lukitus" piuhan"... Eli siis jos se on tt ni cdi boksin luona pitäis olla katkastu johto (musta valkonen
???) ja sen kun liität takasin yhtee ni pakoaukon säätimet poistuu käytöstä, minun mielestä ainakin helppoa tapa
Yksi vaihtoehto on että etit jostakin pakoputken alkukäyrään sopivan kuristus prikan / levyn ja täppäät sen 1-2 hitsi pisteellä kiinni.
Sit yks vaihtoehto jonka olen itse todennut toimivaksi on peittää ilmanputsari elementin virtaus alaa esim pahvilla sopivasti jolloin pyörä röpöttää eikä mene tehopiikille jolloin tehot ovat siis laillisissa lukemissa.
En tiedä miten tarkkaa se on katsatuksessa mitenkä on kuristettu mutta tietopankista löytyy ainakin ohjeet miten rgf saa "täys tehoiseksi" niin niitä ohjeita vaan päinvastoin noudattamalla pitäis tulla "vakio" rgf...
Tämähän ei ole myynti palsta mutta rgf miehet vink vink, multa löytyis halvalla joitain osia rgf:ffään ja itsellä ei enään ole edes pyörää ni ovat vaan tallin täytteenä tuola
Katsokaahan mun ilmoituksista/pistäkää yv:tä jos kiinnostaa
8.9.2012 14:09
Perskele, edellinen omistaja oli teettänyt jossain pa-säätimien kohdalle metallilaipat, jotka eivät hievahdakkaan. Ei takomalla toiselta puolelta, eikä ns. ulosvetäjä tyyliin kun siinä on kierteet. Pitää varmaan porata mahd hyvin ne pois ja sitten vaikka dremelillä loput jos sitten lähtisi.
Nyt siis olisi kaksiosaiset pa-säätimet odottamassa kiinnilaittoa ja rr hondan putkesta kaupat tekeillä. Pa-säätimiä pitää vielä avartaa vingulla, kelpaako dremel?`Alkukäyrä pitäisi tehdä, joten pitäisi valita tahdonko todellisen yläkiekkaputken vai tehot vähän alemmas. Kuulemma putken tehopiikki loppuu noin 12500, mutta vinkuu vielä 13500 asti. Mihinköhän olisi hyvä mitoittaa piikin loppu?
Entäs colin modi, jos vien kannen koneistamolle niin osaavatko vain tehdä siihen o rengasuran? Entä jos muotoilisi koko kannen uusiksi, eli siis ottaisi sen noin millin pois, (vai paljon?) ja jättäisi vakio tiivisteen? MIkä on paras?
8.9.2012 20:39
Perusteet ensin lapaseen! Aluksikin ei kannata alkaa muokkaamaan ehjää kisahondan putkea. Miksi, no koska pytyn kanavat on jotain ihan muuta kuin sun katulaiskassas ja sen lisäksi vaikka aukot sattuis kohdilleen (toiveajattelua) niin luuletko että se sun mopos ees kiertää sinne asti saati että siellä oikeesti ois tehoa. Colin Mod on outo termi mutta jos se käsittää jotain pytyn madalluksia yläpäästä ja nostoa alapäästä niin selvität vaan mistä otetaan ja kuin paljon, niin ne tekee. Ettei ne säätimet vaan ois karstan voimalla jumiutunut kiinni, en ole koskaan nähnyt kyseisen pärrän säätimiä paikoillaan, mutta tuskinpa niitä sinne on kiinni hitsattu ja jos arveluttaa niin soita entiselle omistajalle ja kysy, sen luulisi muistavan. Kannen "muotoilu" josta puhut on semmonen homma jota ei kannata tehdä jos ei ole nuo perusteet hallussa (valitan mutta nyt vähän vaikuttaa siltä ettei ne ole hallussa).
Eli tiivistettynä:
1. älä koske kanteen ennen kuin tiedät mitä tehdä sille ja mihin se muokkaus vaikuttaa
2.älä laita sitä kisapyörän putkea, se ei vaan voi toimia tuossa pyörässä (RR pärrissä tehoalue on helvetin korkealla ja kaiken lisäksi melko kapeakin)
3.älä ala kovin höllin perustein poraamaan niitä säätimiä porailemaan pois
4. luultavasti ne uudet säätimet on jotain metalliseosta, joten dremelillä voi hioa niitä. Ne "poretabletit" joita tulee helvetisti poran mukana on ihan hyviä siihen hommaan. Muista että sitä metallia on sitten vaikea lisätä siihen, joten ota hio ne rauhassa!
8.9.2012 22:40
joo onse niin varma tuo suzuki että leipo kiinni.
8.9.2012 23:20
Mene suosiolla peilin eteen niin tiedät missä vika!
9.9.2012 0:44
_rieska_ kirjoitti:Mene suosiolla peilin eteen niin tiedät missä vika!
joo saapi sitä vikkaa yrittää peilistä katella.mutta eise vika MiNUSSA oo.vituttaa vaan kun tuota eioo tehty ajamista varten vaikka kuinka oisi säädöissä ja sisään ajettu moottori niin ei kestä ku pari kilsaa ja kilahtaa jumiin.
9.9.2012 1:16
Mitenkäs -Jokin Kun en ole sun viestejäs seurannut, oletsä nyt kattonut kaikki mahdolliset imuvuoto paikat, laittanut tarpeeks öljyä bensan sekaan, säätänyt kaasarin tarpeeks rikkaalle jne?kun oot koonnu pärrää ni ootko voidellu pyttyä ja mäntää asentaessa? mrengas oikein päin? Mäntä oikein? Käyntivälyksen oot kattonu? Eihän tuo nyt ihan normaalia ole että kilahtelee yhtenään........
9.9.2012 10:36
VinskiMo kirjoitti:Mitenkäs -Jokin Kun en ole sun viestejäs seurannut, oletsä nyt kattonut kaikki mahdolliset imuvuoto paikat, laittanut tarpeeks öljyä bensan sekaan, säätänyt kaasarin tarpeeks rikkaalle jne?kun oot koonnu pärrää ni ootko voidellu pyttyä ja mäntää asentaessa? mrengas oikein päin? Mäntä oikein? Käyntivälyksen oot kattonu? Eihän tuo nyt ihan normaalia ole että kilahtelee yhtenään........
joo oon kattonu mutta vika selvisi että alapään laakeri oli jotenkin antanu periksi ja sen takia meni mutta onneksi sylinteriin ei tullu jälkiä oisi jo uuvet osat tievossa tohon pyörään.
9.9.2012 11:29
_rieska_ kirjoitti:Perusteet ensin lapaseen! Aluksikin ei kannata alkaa muokkaamaan ehjää kisahondan putkea. Miksi, no koska pytyn kanavat on jotain ihan muuta kuin sun katulaiskassas ja sen lisäksi vaikka aukot sattuis kohdilleen (toiveajattelua) niin luuletko että se sun mopos ees kiertää sinne asti saati että siellä oikeesti ois tehoa. Colin Mod on outo termi mutta jos se käsittää jotain pytyn madalluksia yläpäästä ja nostoa alapäästä niin selvität vaan mistä otetaan ja kuin paljon, niin ne tekee. Ettei ne säätimet vaan ois karstan voimalla jumiutunut kiinni, en ole koskaan nähnyt kyseisen pärrän säätimiä paikoillaan, mutta tuskinpa niitä sinne on kiinni hitsattu ja jos arveluttaa niin soita entiselle omistajalle ja kysy, sen luulisi muistavan. Kannen "muotoilu" josta puhut on semmonen homma jota ei kannata tehdä jos ei ole nuo perusteet hallussa (valitan mutta nyt vähän vaikuttaa siltä ettei ne ole hallussa).
Eli tiivistettynä:
1. älä koske kanteen ennen kuin tiedät mitä tehdä sille ja mihin se muokkaus vaikuttaa
2.älä laita sitä kisapyörän putkea, se ei vaan voi toimia tuossa pyörässä (RR pärrissä tehoalue on helvetin korkealla ja kaiken lisäksi melko kapeakin)
3.älä ala kovin höllin perustein poraamaan niitä säätimiä porailemaan pois
4. luultavasti ne uudet säätimet on jotain metalliseosta, joten dremelillä voi hioa niitä. Ne "poretabletit" joita tulee helvetisti poran mukana on ihan hyviä siihen hommaan. Muista että sitä metallia on sitten vaikea lisätä siihen, joten ota hio ne rauhassa!
Niinhän ne voi olla, mutta ei se kyllä ehjä ole se putki, alkukäyrä pitäisi tehdä että saisi sen kiinni. Sen pituutta säätämällähän voi vaikuttaa putken tehokäyrään? Pitää tähän joku putki kuitenkin hommata kun vakio on erittäin huonossa hapessa ja painaa kuin synti.
Ja siis ei siellä ole säätimiä, vaan ne säätimien reiät on tukittu sen säätimen kokoisilla metallipaloilla, jotka sitten on juntattu kiinni. Tuskinpa niitä rikkomatta pois saa. Kokeilin hakata pytyn päästä niitä mutta eivät hievahtaneetkaan. Voisi tietenkin viedä pytynkin koneistamolle ja sanoa että ottakaa ne pois, pitää nyt katsoa.
Kantta en rupea kyllä sörkkimään, teetän siihen vain sen o-rangasuran, mutta mistäköhän kannattaisi ruveta etsimään sopivaa o-rengasta siihen?
9.9.2012 12:35
Ihan vapaasti vaan yrittämään sitä putken sovittelua. Mutta katsoppa ihan huvikses mitkä tekijät vaikuttaa kun tehdään omaa putkea, kaikki mitoitukset tehdään sylinterin perusteella. Pelkkä alkukäyrän muokkaaminen tuskin riittää, sillä teoriassa saa tehoalueen alemmas, mutta jos putken tehoalue on valmiiksi hyvin kapea ja korkealla niin saattaa olla että sun muokattu putkes toimii hyvin kapealla kierrosalueella joko alhaalla tai ylhäälä tai sitten ei missään, arpapeliä tuollainen sovittelu, omaksi ilokseen sitä voi tehdä mutta silloin pitää olla vqlmis vaihtamaan se vakioputki takaisin kun se muokattu olikin ihan paska. Käyttöpyörän kanssa yhtä tyhjän kanssa tuommoinen värkkääminen, jos hyvän ja keveän haluat niin osta tehari tai tee sellainen itse, mikä ei sekään ole ihan helppoa kun kyseessä on jo melkoisen kehittynyt putki kun vertaa esim. Noihin vanhoihin mopoihin. Niin ja aivan vääränlaisella putkella voi sitten rikkoa koneen.
9.9.2012 13:20
No kyllähän tässä ensi kevääsen vähintään on aikaa sitä putkea väkertää, mutta mitä tarkoitat sillä että vääränlaisella putkella voisi rikkoa moottorin? Kyllä sitä voisi itsekkin tekemistä miettiä, en vain tiedä mitä arvoja kannattaisi blairexhaustissa käyttää, mutta voisi ruveta tutkimaan.
9.9.2012 18:56
Mulla olis ratkaisu sun pakoputki pulmaa, mulla on ylimääräsenä priima kuntonen vakio putki
50e saat sen + änkän, ei pitäis hinta päätä huimata, katohan ilmotukseni siel on kuvatki.
Tosiaan pakoputkea tehdessä on paljon muitakin tekijöitä kun alkukäyrä
D Jos putkea mielit tehä ni lueppas ekaks Seppo Tiittasen Motocross mekaanikon käsikirja ja lue sieltä pakoputki osio.
kyllä mä luulen että ne pa säätimen tukkeet lähtee, lämmitä, laita liukastus ainetta, koputtele ja naputtele, ne on vaan paskasta jumissa... voithan koittaa lyödä niitä sisäänkin päin että saisit ne liikkeelle? Tosiaan koneistamo on varmaa varmin homma , sielä kyllä osaavat hommat
9.9.2012 19:06
PItää vielä yrittää niitä huomenna sen lämmön kanssa irrottaa sitten kyllä vien koneistamolle. Ei se vakioputki vaan oikein kiinnosta... On tässä kuitenkin aikaa ja jos joku pistäisi käytetyn jollymoton myyntiin vaikkapa.
9.9.2012 22:14
itellä oli kans jumissa semmoset täytepalat. Ne lähti irti kun teki semmosesta 10x10cm kokoseen nylon levyn palaseen reijän ja jos sulla on niissä täyte paloissakierteet niin tarpeeksi pitkä pultti siihen kiinni ja pultiin mutteri ja monta rikkaa siihen mutterin ja levyn väliin ja niitä kiristelemään.huom käypi joku puulevyki siihen hommaan kuhan on tarpeeksi paksua.