Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

9.7.2011 14:28

Nyt hemmetti! Olen tuota ypvssää jo muutamaan otteeseen tutkinut. Ei tuu sitten mitään selkoa noista sähköistä päähän :S Yleensä päähän muodostuu sellainen "sähkökaavio" että tajuaa mistä mikäkin virta kulkee ja mihin se menee, vaan nyt ei oo mitään hajua.
Mutta kuitenkin nyt on siis kaikki ohjainboksin ja servon välillä olevat liittimet tarkistettu ja putsattu hapettumista, eli ne on nyt kunnossa. Mutta osaako zone sanoa mille johdoille pitäisi tulla virtaa kun kääntää virta-avaimesta?
Vielä seuraavana hommana olisi johtojen tarkistus yleismittarilla. Nyt kun luin uudestaan nuo sinun neuvot sivulta 5 niin huomasin että tuo mustavalko kierrossignaali on unohtunut tarkistaa, mutta vaikka tuo olisi epäkunnossa, niin eikö ypvssän tulisi tehdä se tarkistuskierros? Jos nyt jotakin oon ymmärtänyt.

Sitten tulipa tuossa mieleen että mitä vaurioita koneelle voisi tulla jos laittaisin ypvssän manuaaliseksi :D Eli siis voisin kädellä tarpeen tullen kääntää sitä? Tämän tekohan ei vaatisi muutakuin hammasrattaiden poisoton. Äsken kun tuossa mietin, niin voiko niin käydä että jos käännän ypvssää kädellä liikaa niin kone vaurioituu? Ja onko tässä yleensäkkään mitään järkeä? Ei nimittäin oo mukava ajaa kun ypvs jumittuu auki asentoon ja kevari kulkee sen 60 ja röpöttää ja paukkuu ja ei väännä :S

Etsin epätoivoisesti vastauksia!

Re: Yamaha RD 125

9.7.2011 14:58

-jho- kirjoitti:Sitten tulipa tuossa mieleen että mitä vaurioita koneelle voisi tulla jos laittaisin ypvssän manuaaliseksi :D Eli siis voisin kädellä tarpeen tullen kääntää sitä? Tämän tekohan ei vaatisi muutakuin hammasrattaiden poisoton. Äsken kun tuossa mietin, niin voiko niin käydä että jos käännän ypvssää kädellä liikaa niin kone vaurioituu?

Noista sähköistä en ymmärrä minäkään, mutta on se mahdollista että mäntä pääsee osumaan pakoaukonsäätimeen sen ollessa kääntyneenä yli normaalin liikeradan. Varsinkin jos kantta on oikaistu jolloin säädinkin on alempana. Silloin tulee kyllä tuhoa.

Re: Yamaha RD 125

9.7.2011 17:10

RMK kirjoitti:
-jho- kirjoitti:Sitten tulipa tuossa mieleen että mitä vaurioita koneelle voisi tulla jos laittaisin ypvssän manuaaliseksi :D Eli siis voisin kädellä tarpeen tullen kääntää sitä? Tämän tekohan ei vaatisi muutakuin hammasrattaiden poisoton. Äsken kun tuossa mietin, niin voiko niin käydä että jos käännän ypvssää kädellä liikaa niin kone vaurioituu?

Noista sähköistä en ymmärrä minäkään, mutta on se mahdollista että mäntä pääsee osumaan pakoaukonsäätimeen sen ollessa kääntyneenä yli normaalin liikeradan. Varsinkin jos kantta on oikaistu jolloin säädinkin on alempana. Silloin tulee kyllä tuhoa.


Joo näinhän kävi syksyllä. Entinen omistaja oli useampaan otteeseen porauttanut sylinterin ja tietenkin kun sylinteristä tarpeeksi lastua lähtee, niin ensimmäisenä on vastassa ypvs. No männästä pala irti ja sylinteri saatiin uuteen uskoon hoonaamalla. Tietenkin ennen sylinterin kiinnilaittoa viilasin ypvs laipan sillai että mäntä ei osu siihen missään kohassa.

Mutta nyt on vika löytynyt! Koko aamupäivän etsinnän jälkeen paikansin vian ohjainboksin piirilevyyn. Eli siis kun sitä piirilevyyn menevää johtonippua liikutteli alko ohjainboksilta tulemaan virtaa. Eli ennen sinne meni virtaa muttei tullut ulos, eli siis se ruskea virtajohto on ilmeisesti huonosti kiinni piirilevyssä. Kuitenkin ypvs toimi kun johdot oli tietyssä kohdassa. No sitten kuumaliimalla eristäen laitoin johdot siihen tiettyyn kohtaan ja nyt ainakin ypvs toimi. Tiedä sitten ajon tärinän jälkeen :S Mutta tärkeintä on se että vika löyty ja nyt sitten ajellaan tuolla ja samalla metsästetään uutta ohjainboksia. Eli jos jollain majailee yamaha rd ypvs ohjainboksi tallissa, niin yyveetä tulemaan! Myös ilmeisesti dt:n ja tzr:n ohjainboksit menee modaamalla kiinni? saa korjata jos joku on virhetietoa

Re: Yamaha RD 125

9.7.2011 19:20

-jho- kirjoitti:Myös ilmeisesti dt:n ja tzr:n ohjainboksit menee modaamalla kiinni?

Menee ja myös 3 johtoinen servo jossa säädin on sisällä. Faktaosiossahan tuosta olikin.
En ymmärtänyt RMK:n sanomaa ypvs venttiilin kiinniottamisesta kannen laskussa, mutta taisit tarkoittaa jotain muuta kuin sylinterinkantta. Ypvs:n käsisäätöä en katso hyvällä ja voin luvata,. ei ole pidemmän päälle mielekästäkään.

Hyvä että vika viimein paikallistettu. Sähköstä en minäkään ymmärrä niin paljoa kuin haluaisin. Mekaniikka on helpompaa, kun konkreettisesti pääsee näkemään mitä mikin osa tekee, mutta elektroniikka. Abstrakti jo käsitteenä. Hivenen ot, mutta jos oikein abstraktin ja ajatukset solmuunnuttavan teorian haluatte lukea, on se tässä. Ymmärtäköön lukemansa se joka sen kykenee hahmottamaan ;)

Re: Yamaha RD 125

10.7.2011 9:50

-Zone- kirjoitti:En ymmärtänyt RMK:n sanomaa ypvs venttiilin kiinniottamisesta kannen laskussa, mutta taisit tarkoittaa jotain muuta kuin sylinterinkantta.

En minäkään :nolo: :D . Taisin tarkoittaa sylinterin porausta.

Re: Yamaha RD 125

11.7.2011 1:28

Kytkimen modausta. Käsiteltävä yksilö on Blaster mutta toteutus sama RD:ssä. http://youtu.be/MxLwZoysd_Y

Re: Yamaha RD 125

11.7.2011 20:14

-jho- kirjoitti:Nyt hemmetti! Olen tuota ypvssää jo muutamaan otteeseen tutkinut. Ei tuu sitten mitään selkoa noista sähköistä päähän :S Yleensä päähän muodostuu sellainen "sähkökaavio" että tajuaa mistä mikäkin virta kulkee ja mihin se menee, vaan nyt ei oo mitään hajua.
Mutta kuitenkin nyt on siis kaikki ohjainboksin ja servon välillä olevat liittimet tarkistettu ja putsattu hapettumista, eli ne on nyt kunnossa. Mutta osaako zone sanoa mille johdoille pitäisi tulla virtaa kun kääntää virta-avaimesta?
Vielä seuraavana hommana olisi johtojen tarkistus yleismittarilla. Nyt kun luin uudestaan nuo sinun neuvot sivulta 5 niin huomasin että tuo mustavalko kierrossignaali on unohtunut tarkistaa, mutta vaikka tuo olisi epäkunnossa, niin eikö ypvssän tulisi tehdä se tarkistuskierros? Jos nyt jotakin oon ymmärtänyt.

Sitten tulipa tuossa mieleen että mitä vaurioita koneelle voisi tulla jos laittaisin ypvssän manuaaliseksi :D Eli siis voisin kädellä tarpeen tullen kääntää sitä? Tämän tekohan ei vaatisi muutakuin hammasrattaiden poisoton. Äsken kun tuossa mietin, niin voiko niin käydä että jos käännän ypvssää kädellä liikaa niin kone vaurioituu? Ja onko tässä yleensäkkään mitään järkeä? Ei nimittäin oo mukava ajaa kun ypvs jumittuu auki asentoon ja kevari kulkee sen 60 ja röpöttää ja paukkuu ja ei väännä :S

Etsin epätoivoisesti vastauksia!



anna servon olla paikalla joka estää ettei ypvs mene väärään asentoon. itellä reistats sähköt syksyllä niin joutu melkeen aina manuaalisesti sääteleen ypvs ja viek ku on micronin putki niin alaväännöt pitäis olla jonkin verran huonompi, ku vakio putki ei toimi ennään kovin hyvin "vähän"
viilatun pytyn kanssa

Re: Yamaha RD 125

16.7.2011 23:04

Voisko joku valaista minua että mitkä ohjainboksit saa sopimaan tuohon mun rdseen? Onko esim tzrrän, rdn tai dtn vuosimallilla väliä? Kun olen tässä laittanut nyt kysymyksiä osien myyjille ja arkipäivänä soitan yhteen mp-purkaamoon jne, niin olisi ehkä olennaista että tiedän mitkä sopii ja mitkä ei.

Re: Yamaha RD 125

17.7.2011 8:15

-jho- kirjoitti:Voisko joku valaista minua että mitkä ohjainboksit saa sopimaan tuohon mun rdseen?

Kaikki muut paitsi 4 johtoinen. Jos 3 johtoisen servon satut löytään, niin vaihtoehtoisesti sen voit myös pistää. Sen kanssa ei tarvita RD:n ohjainboksia, kun se on servossa sisällä. http://www.mediafire.com/?7aow8bt9fz0nrsn

Re: Yamaha RD 125

19.7.2011 2:05

RMK pistämässä RD:n pois?

Re: Yamaha RD 125

19.7.2011 14:17

Ei kellään sattus oleen tietoo et mistä sais isompaa pyttyä RD:hen?

Re: Yamaha RD 125

19.7.2011 14:30

Amismonni kirjoitti:Ei kellään sattus oleen tietoo et mistä sais isompaa pyttyä RD:hen?

Käytettynä voi löytää Malossin valmistamaa 180cc pyttyä. On harvoin myynnissä. Sitähän ei ole valmistettukaan enää kuin joskus 80 luvun loppupuolella viimeksi. Alkuperäistä mäntää 180cc pyttyyn ei myöskään saa mistään, mutta korvaavan saa. Siitä juttua mun faktaosiossa, jonne löytyy linkki tämän topicin ensimmäiseltä sivulta. Sieltä löydät muutoinkin läjäpäin RD:tä koskevaa materiaalia.

Re: Yamaha RD 125

20.7.2011 15:28

-Zone- kirjoitti:RMK pistämässä RD:n pois?

Näin on. Ajaminen ei nyt onnistu ja ajettavaksihan nämä on tehty. Siitä saa joku hyvän pelin. Ostakee pois!

Re: Yamaha RD 125

20.7.2011 16:12

RMK kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:RMK pistämässä RD:n pois?

Näin on. Ajaminen ei nyt onnistu ja ajettavaksihan nämä on tehty. Siitä saa joku hyvän pelin. Ostakee pois!

Hakisin ehdottomasti, mikäli vain rahapussi repeisi moiseen. 9viikoa tupakkalakoa takana ja tuossa tuli yksi varaosapeli jo haettua, kun rahaa säästyi. Toivottavasti tuo sun yksilö ei mene millekkään wannabe fighter -tyypille piloille revittäväksi. Mites,.. onko Specialisti kuulolla, jos vaikka siirtyisit jälleen RD leiriin ? ;)

Re: Yamaha RD 125

20.7.2011 19:31

Mun jammus taitaa olla etuvanne soikea, kun pompottaa koko ajan. Oma pyörä on -88, eli ypvs malli. Niin sopiiko 1980-1985 vuoden LC mallin etuvanne suoraan -88 malliin, kun sellainen olisi myynnissä tossa naapurikaupungissa?