Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
26.4.2005 22:20
niin.. minkäslaisia oljyä käytätte honuissanne?? kun ei oikeen toi öljy sovellu tonne myllyyn kun häviää ja ravisuttelee kytkintä.. menee turhan nopeesti vetiseksi?
1.5.2005 20:35
Jee, nyt on kortti ja jos elämä hymyilee niin huomenna uus takarengas ja uusia kilometrejä Hondan mittarissa. Pitää nyt alkaa seuraamaan tosissaan tuota vasenta pyttyä, savuttaa meinaan sen verran paljon että ei uskalla lähtee ilman öljypulloo pidemmille matkoille
. Ja siihen liittyen, saako mistäpäin maailmaa venttiilivarren kumeja tuohon, epäilys on että se olis menny kun kuitenkin savuttaa mutta puristukset on niin kovat ettei voi olla männänrengas poikki. Sitten, lueskelin tuossa tämän sivun ensmäisiä viestejä ja joku mainitsi että Daxin (elikkäs vanhemman mankin) mäntä kävis CB:hen jos pytyn poraa 47mm kokoon, onko mahdollista? Tällöin kuutiothan olis 73cc+73cc=146cc (mankissa on sama iskunpituus kun CB:ssä), onko kellään kokemusta tuollasesta rojektista? Ajattelin tässä vain, että JOS on männänrengas poikki ja pytyt pitää porauttaa niin se olis sillon sama porauttaa tuohon 47mm kokoon kun ei lisäkuluja tulis (tuttavalla porauttaisin). Ja jos se onnistus, niin luulis CB:nkin alkavan liikkua jonnekin 146cc+kansien työstö ja isommat kaasarit yms yms, en pitäs ollenkaan mahottomana yli 130km/h nopeuksia, varsinkin tuon minun katteen kanssa joka pitää patentoida tuossa kuhan aikaa on niin kiinni.
Ja kattokaapas tätä hetki..
http://www.myllymaennettikauppa.fi/prod ... ucts_id=81
..Ja vertailkaa moottoria CB:n moottoriin, on aika paljon samannäkönen.
1.5.2005 21:19
kannattaahan ne kumit vaihtaa sinne ni ei tuu 2t ilmiötä
tollasen pyörän putket vois käydä cb:hen, kun kone on lisenssi (honda jostain syystä myy kaikkien koneitten lisenssit nykyään
) niin ajattelin itse seurailla jos noita tai osia jostain sais ni vois ostaa alkuperäsputket ja sit jos joskus innostuu entisöimään sen
pakko mun on laittaa vähän paksumpaa öljyä tonne mottiin koska heti kun käy vähän polkemassa tuol ja kiusaamas autoja ja isompia pyöriä (mitenköhän mahtokaan olla ton jälkimmäisen kaa)
niin öljypinta vajoaa ja venttiilit rupeavat raksuttamaan ärsyttävästi
1.5.2005 22:09
Niin, kannattaa ne ehkä laittaa kunnon öljyt kerralla koneeseen. Pitää minunkin tässä vaihtaa, en jaksa sitä kytkinkoppaa kuitenkaan aukasta kun rupes pelittään pelkällä vaijerinvaihdolla+säädöllä, tosin vähän tahtoo olla ettei irrota mutta vaijeria säätämällä asia varmaan hoituu. Samat on putket kun CB:ssä, tuskin ihan älyttömiä maksaa.
Minkäs kokoset renkaat on teijän Hondissa, mulla edessä 3.00-18 ja taakse ois nyt tulossa 3.50-18, saas nähdä miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin jne.
Onko kukaan kokeillu paljon CB:llä menee 0-100km/h kiihdytys, varmaan jtn. 12-15sec luokkaa?
1.5.2005 22:36
no on siel nytteki mobil super 10w40 mut ei pysy sisällä
ootko kattonu pyörästäs sitä öljysihtiä? kannattaa tarkistaa ettei siel oo kakkaa, koska tos mun pyöräs se oli ostettaessa melkee tukossa, jonka takia toinen pytty oli hieman hierassu kiinni. nyt ajattelin 15tkm jälkeen ottaa sen ensi viikolla, samalla kun öljyt vaihdan
etujarrupalatkin kuluu yllättävän nopeaan 13tkm ja ihan loppu jo
4.5.2005 15:27
Jee tänän tuli uus takanakki, Michelin M45 3.50-18 vois kohta lähtee laittamaan sen paikoilleen, ja sitten pääseekin ekaa kertaa testailemaan kunnolla mitenkä se mopo lähtee. Sitten odotetaan enää niitä venttiilivarrenkumeja, pitäis viimestään perjantaina olla täällä. Pitää kattoo joku päivä kun jaksaa rassata että aukasis kytkinkopan ja tarkastas/putsais sen öljysihdin, vaikka samalla kertaa kun asentaa ne venttiilivarren kumit.
6.5.2005 9:01
Juu vaihda ja äkkiä se kummi, noi venttiili koiston homman on ainakin mun mielestä aika vittumoisia hommia.
Samallla jos sitä kantta meinaat koneistuttaa, niin itetehän pystyy aikahyvin tekemään, jossain koneistamolla todella hyvin, mutta parasta laatuahan saa kansien viritykseen erkioistuneilla pajoilla.
Tämä ei todellakaan olisi halvin tapa, mutta varmasti paras, lisäksi kun näistä pajoilta saa todella hyviä vinkkejä mm.kaasareiden ja nokansuhteen.
Niin tosiaan daxin mänät menis cb:hen jos porauttaa, tiie sitten miten ne kestävät. Olikos tämä honda dax semmonen pieni 70cc nelari "mopo". Kuinkahan noit amäntiä sitten viälä varaosa-kaupoista löytää, meinaan eiikös noi ala olemaan jo harvinaisuuksia, kun nekin vissiin 70-luvulta on.
6.5.2005 10:06
En meinaa työstää, itehän sen vois muttei riitä halu kun haluaa ajamaan äkkiä! Ei tartte kantta ottaa pois kun vaihtaa ne kumit, kun tietää kikat.
Daxissahan on vanhemman mallin mankin kone, joten vanhemman mankin 73cc sarjan männäthän käy sillon CB:hen. Luulis kait niitten mäntien kestävän kun ne on sentään tarkotettu 73cc sarjalle, ja Stormilta saa Daxiin Proxin mäntäsarjaa jonka nyt ainakin pitää kestää. Ja jos stormilta on männät loppu ni sitten tilaa moparilta 2kpl 73cc mankin mäntäsarjaa.
Aika jännä muutes, ei oo vielä ne kumit tullu ja eilen kun pyöritin konetta hondassa nii ei se nyt sitten savutakaan enää lämpimällä koneella, ihan pikkusen näköö kun kierroksia antaa savun tuprahdus vasemman puolen putkesta, ei sen enempää.
6.5.2005 12:54
pistoolisankari: Minä oon käyttäny hondassa motulin 5100 10w40 moottoripyörien moottoriöljyä. On toiminut todella hyvin eikä ongelmia moottorin kanssa ole ilmennyt edes todella kuumana. Viime kesänä tosin honda söi hieman öljyä, mutta siitä lisää kohta.
Tume34: Mulla oli viime kesänä samaa ongelmaa, kuin sinulla että vasen pytty savutti hieman ja kuten jo mainitsin kone söi pikkasen öljyä. Keväällä 2004 kun ajelin ensimmäisiä kertoja seisonnan jälkeen niin savutus oli reilumpaa varsinkin kylmänä, sitten siinä muistaakseni noin 300km ajon jälkeen savutus alkoi vähenemään ja sitten sitä ei juuri esiintynytkään, kuin aamulla kylmää konetta 1. kertaa käynnistettäessä. Tämäkin ongelma korjaantui viime talven aikana, kun tein koneremontin (hoonaus, uudet männät, venttiilien hionta sekä kaikki uudet yläkerran tiivisteet, sisältäen venttiilinvarren kumit) Itsekin olen melko varma, että savutus johtui juurikin noista venttiilinvarren kumeista. Toivottavasti "ongelma" korjaantuu myös sulla niiden vaihdolla.
btw on pitänyt pitää vähän taukoa näiltä foorumeilta, kun alkoi vituttamaan niin ankarasti se cbr topicin paskanjauhanta. Onneks meillä herrasmiehillä on täällä keskustelu pysynyt asiallisena
Edit: niin ja kaikkien cb:n omistajien jotka eivät ole asiaa vielä tarkastaneet, niin kannattaa se öljysihti puhdistaa, koska ei ole kuin puolen tunnin homma ja sillä saattaa säästää pitkän pennin (ja suuren vitutuksen). Tuttavapiirissäkin on esiintynyt pari noita öljysihdin tuokkoisuuden takia leikanneita hondia.
6.5.2005 13:12
Niin, CB topikki taitaa olla ainut missä ei oo vielä tullu vineemistä 4t:n tehottomuudesta.
6.5.2005 18:18
Jees, kävinpäs tuossa ekan kerran ceebeellä päästelemässä ihan kunnolla, sain kelattua hiekkatiellä nopeusmittariin sellaset 110-115km/h ei uskaltanu sen kovempaa ajaa kun tie niin huonossa kunnossa. Lähtee mielestäni paremmin ku cbr honda, ja vääntää PALJON enemmän, vitosella jaksaa "hyvin" lähtee vielä kiihtymään 80km/h vauhdista.
6.5.2005 18:35
Juurikin näin. Tosin ylämäessä tai vastatuulessa saa ainakin mulla pykältää neloselle vähäks aikaa jos 80 --> 100 kiihdyttää. Tasasella ilman vastatuulta toi ottaa huippuja mittariin sen 125 hieman kyyryssä asennossa, normaali asennossa sen hiukkasen vajaa 120. Pienessä vastatuulessa ja ylämäessä mittariin sen 105-115 huippuja. Eli ihan hyvin pysyy normaalin tieliikenteen mukana. Tosin tulee kyllä ajeltua noita 80 rajoitettuja mutkateitä, koska se on niiiiii iin paljon mukavampa. Itselläni 60 vauhdissa ei mittari valehtele ollenkaan, 80 vauhdissa noin 3km/h ja satasen vauhdissa n. 5-7 km/h. Ja noi on mitattu sekä mersun mittarilla että gprs:llä ja ovat näin ollen pinellä marginaalilla aikalailla lähellä totuutta. Eli normaaliolouhteissa honda kulkee todellista semmosen n.110-115 km/h. Näin siis minulla.
Edit. Viime kesänä kaikki huippunopudet olivat n. 5-10km/h alempia. Tuon paremman kulkemisen olettaisin johtuvan uusista männistä, viimeistellyistä kannen kanavista sekä micronin putkesta.
6.5.2005 20:59
Mulla otti tasasella hiekkatiellä (tuulesta en osaa sanoa) huippuja sellaset 110-120km/h jotain tuolta väliltä. Kierroksia on koneessa 5-vaihteella 80 vauhdissa vähän alle 7000, elikkäs jotain 6800-6900rpm, satasen vauhdissa lähelle 9000rpm.
Kävinpäs tänään asvalttitietäkin Hondalla päästelemässä, vauhtia sain kelattua sellaset 110km/h ennenku kone sanoo BOOOOAAAAA ja vauhti hyytyy. Pysähdys p-paikalla ja vilkasu tankkiin kertoo että we are out of löpö. Jees, matkaa kotiin viitisen kilometriä, mukava oli taas työntää roska loivaan ylämäkeen+yhteen isoon ylämäkeen, eihän se painakaan ku 130kg
.
Vitutus on armoton..
6.5.2005 21:51
käytin hondan tuolla korjaamossa, jossa säätivät venttiilit, kiristivät nokkaketjun ja laittoivat käyntiä hieman laihemmalle niin rupesi käymään selvästi paremmin
ensi viikolla ajattelin käydä hakemassa tuota motul mp öljyä tuonne myllyyn (samalla laitan suzukiinki sitä) ja tarkastaa sen sihdin vaikka sanoivat 40tkm tarkastusväliksi
mutta kuitenkin nyt 15tkm jälkeen sen katson.
OT: puhuitte 4t-vinettämisestä, eihän tuo honda mihinkää kulje jonku 2tluodin rinnalla, mutta itse tykkään siitä kun tytöt tykkää noista äänistä enemmän kun 2t pärinöistä
ja ei ole enää sitä hajua vaatteissa, mutta kyllähän 2t on kiva ajella jos alavääntöä olis edes hieman, mut kyllä lähteeee
6.5.2005 21:57
Eihän se kule, mutta minut ainakin yllätti että miten helposti se otti sen satasen mittariin ja kiihty vielä lisää. Ja äänet.. ne vasta kauniit onkin
.
Ensviikolla vaihdan öljyt+puhdistan sen öljysihdin kuhan on käytetty siellä kuristettavana ja saa öljyt.