Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

14.4.2005 22:07

Jee tänään päätti Honda puhkaista takarenkaansa, oli kiva yllätys siinäkin. Onneksi puhkes sentään nyt eikä vasta sitten kuhan lähtee pois seisonnasta ja kortti on taskussa nyt on vielä aikaa raksata. Juuri laitoin tilaukset menemään, Stormilta takarissa+ketjut, eturissa on jo uus joka löytyi Hondan työkaluboksista, 14-piikkinen (paikoillaan oli 15-piikkinen), takarenkaan laakerit kanssa uusitaan kuten myös se stefa siinä keskiössä, takarengas tietenkin ja se tulee EMC:ltä, päätettiin vaihtaa koko rengas kun se olis joutunu kuitenki vaihtamaan korkeintaan 1500km jälkeen. Tässäpä kaikki tältä erää, näihin kuviin ja tunnelmiin.

18.4.2005 22:45

Nyt on honda reilun viikon ollu vakuutuksissa ja 8:sta päivästä 5 tai 6 on ollu hyviä ajokelejä, luntakin on välillä tullut ja vettä senkin edestä, mutta onneksi siis monta hyvääkin ajopäivää on nyt takana. Mittariin on nyt kertynyt n.620km lisää ja hondan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Täytyy huomenna (VAPAAPÄIVÄ!!!!!) tarkastaa venttiilien välykset ja kaikki koneen pultit ettei ole sisäänajon aikana löystyneet. Öljyt ajattelin myös vaihtaa viimeistään tossa 1000km kohdalla, koska sisäänajossa sitä tavaraa vielä niistä männistä ja sylintereistä siihen öljyn joukkoon irtoaa tavallista enemmän ja kuitenkin sinne on väkisellä ainakin pölyä jäänyt kasausvaiheessa, eikä tuo pikku hondan öljytilavuus niin suuri ole että vähän tiuhempi öljyn vaihtaminen näin ekalla kerralla minut konkurssiin ajaisi. Kaikenkaikkiaan siis perkeleen hyvä tuntuma jäänyt cebistä. Nyt sataa lunta ja tämän viikon pitää ilmeisesti pientä pakkasta. Viikonlopuksi kuitenkin lupasi taas hyviä kelejä. Toivottavasti pitää ennustukset paikkansa.

19.4.2005 15:46

Noni, siitä se lähtee. Maanantaina on mulla teoriakoe, ja sitten jos se menee läpi niin tiistaina käsittelykoe ja varmaan keskiviikkona inssi, sitten pääseekin vapaasti Hondalla ajelemaan, pitää tossa perjantaina jos kaveri tulee käymään sanoo että lähtee kuskiks, kattoo samalla miten se menee 2 päällä.

Mitenkäs huomasitko että tuo putki ois jotenkin vaikuttanu? kyllä sillä vois hyvässä lykyssä irrotakin se 2,652hp, mitä luin vanhasta MP1 lehdestä Alfa41 2-1 putkisto vaikuttas parhaimmillaan 15%.. Itse pidän hondan ainakin aluks vakiona.

19.4.2005 16:51

Vaikee sanoo pelkän putken osuutta, kun se koneremontti ja kanavien avarrus tuli tehtyä samassa rytäkässä. Kyllä se tunnustaisi olevan vääntävämpi/tehokkaampi heti pieniltä kierroksilta lähtien, kuin viime kesänä, mutta nykyään se vielä antaa lisäksi pienen tehopiikin tossa 7000 kierroksesta eteenpäin. Ainakin tuon tehopiikin luulisin olevan putken ansiota, mutta tiedäppä siitä sitten. Kaikenkaikkiaan pyörä kuitenkin kiihtyy ja kulkee paremmin kuin viime kesänä.

19.4.2005 22:32

mitattiin koululla alipaineet sylinteristä kun kääntää kaasusta niin ne oli ihan metässä.. eli siis luistit nousivat millin sadasosia väärään aikaan jolloin mittari heilu hulluna joka suuntaan.. säädettiin luistit vaijerinpituutta säätämällä kohdalleen niin tuntui "vääntö" kasvavan heti, tuntui sillain että kun esim 80km/h vauhdissa kääntää kaasusta niin vielä jaksaa tuntuvasti lähteä matelemaan :)
nyt mullakin meni 1000km viikonloppuna rikki ja huomion pakoputken päästä että se on suhteellisen musta, joten to ja pe koulussa prätkä tuntien aikaan säädän venttiilit kohdalleen ja vähän laihemmalle seosta. luultavasti neuloja hieman laskemalla..
tietääkö kukaan venttiilien säätöarvoja kun kone on kylmä vai pitääkö kone lämmittää?

20.4.2005 17:22

Tämä on nyt 90% varmaa tietoo, ku ihan muistista heitän. Kone kylmänä ja 0.05mm välykset kaikissa venoissa.

Pitää muuten noi kaasarit minunki säädättää syncroon, kun itellä ei mittareita ole, mutta toi paikallinen korjaamo veloittaa työstä muistaakseni 4¤.

Edit: Tarkistin kirjasta noi venttiilien välykset, kylmänä siis kaikissa venttiileissä 0,05mm.

20.4.2005 20:55

joo, kiitosta :) minkälaista öljyä käytätte noissa pyörissä, kun mulla on mobil super 10w30 öljyy ja sitä häviää jonnekkin, joten aina välillä saa lisäillä :( sitten taas jos käytän teboilin vastaavaa öljyä niin startti tavallaan pyörii tyhjää jolloin öljy on liian laihaa.. kone remontti on kuitenkin tehty 11000km sitten.. vai onko se normaalia

22.4.2005 14:28

Se oli sitt viime yönä sataa pamauttanu 7cm lunta täälläpäin... Ei yhtään kiva.
No tiet alkaa taas olla jo sulana, mutta tosi märkiä ne ovat. Onneksi ainakin edelleen lupaa lauantai-sunnuntai akselille semmosta 7-9 astetta lämmintä ja aurinkoista keliä, että jospa sitä sit ois taas parempi ajella. Noh... Ne ennustuksehan kerkee vielä hyvinki muuttumaan tän päivän aikana. Vituttaa.

Edit: klo: 22:47
Nyt alkaa jo näyttää vähän sulammilta paikat. Ja edelleen näyttää huomisen ja koko 5 päivän ennustus aika lupaavalta. Jospa sitä taas huomenna pääsis hondalla päästelemään.

23.4.2005 9:57

Täälläkin tuli toissayönä sellaset 10cm lunta, ei oo vieläkään sulanu kaikkialta pois tosin nyt tänä aamuna oli jo lämpimämpää kun eilen päivällä niin varmaan sulaa muutamaan tuntiin.. Eipä silti, ei ole EMC lähettäny rengasta niin eipä sitten ajella.

Ajattelinpas tässä tilata Tekniikan maailman sivuilta artikkelin CB125T:stä, löytyy vuoden 1984 numerosta 9. 4,5e ois hinta.

123aaa: Jos viitit niin kattositko ottasitko Hondastas penkin ylös ja katot onko siellä sitä värikoodia tallessa, se pitäis siinä takalokarissa olla kiinni sellanen tarra. Ois suunnitelmissa talvella sitten maalata ehkä tuollaseks Deluxen harmaaks.

23.4.2005 15:21

Ei ole sitä tarraa siinä, mutta on mulla se koodi jossakin papaerilapulla. Sen mukaan minä maalautin nuokin lasikuituosat. Etin sen tämän päivän aikana ja lisään sitten tohon viestin loppuun. Silläki koodilla on muuten kahdenlaista väriä vähän tummempaa ja vaaleenpaa. Mutta mulla on ainaki sen vanhempi niistä väreistä. Olikohan se vuoteen 86 asti.
btw. Mulla on se tm jossa se artikkeli on, että jos haluat niin voin sen skannata ja lähettää sulle vaikka sähköpostilla.

Edit: Eli se koodi on NH104M-U ja toi on sit nolla tossa ykkösen jälkeen.
Sit se tm:n artikkeli on skannattu ja se löytyy tuolta allekirjoituksen osoitteesta nimikkeillä tm1.jpg, tm2.jpg,... jne.

24.4.2005 18:23

sattuu olemaan sellanen honda cb vuosmalli on 72-78 siltä väliltä sellanen kullan värinen ja se pitäis saada ajokuntoon kesäks siinä oli ollut vikaa että akku ei latautunut epäiltiin että joku vastus tai joku sen tapainen osa on kärähtänyt ja nut se on seissyt melkein 10 vuotta tallissa odottamassa korjaajaansa. auttakkaa jos joku sattuu tajuamaan ton vehkeen päälle

24.4.2005 19:25

Sen vuosmallin voi päätellä aika helposti, lähdetään alusta:

-1972 on vielä sähkö+kickstartti ja pinnavanteet, ja myös rumpujarrut (nokkaketju sijaitsee vasemman pytyn vieressä)
-1975 tuli levyjarrut ja muistaakseni nokkaketju vaihtui sylintereiden keskelle lämpenemisongelmien takia
-1977 Vanteet vaihtu joksikin jonka nimeä en nyt muista mutta ei pinnavanteet, sähköstartti häipyi myös, tankki 12l
-1983(4?) Suuria muutoksia, runko vaihtui uuteen ja isompaan, polttoainetankki muuttui 14-litraiseksi, potkustartti hävisi ja tilalle pelkkä sähkö, muutkin sähköt muuttui 12-voltin järjestelmäksi, vanteet muuttui sellasis hassuiks aluvanteiks(ilmeisesti ne on alut) ja moottori vaihtui tehokkaammaksi 13kW kun ennen 12kW

Nuitten faktojen avulla voi päätellä ehkä jotain joka auttaa rempassa eteenpäin.

Ootko tarkastanu laturin ja kaikki piuhat ettei oo huonoo liitosta/poikki? Kannattaa katella/uusia sähköosia, ja brandt auttaa varmaankin myös jos kysäsee sieltä, ei oo hirveästi Hondan sähköistä kokemusta (onneksi).

25.4.2005 6:44

Jesh kirjalliset tuossa parin tunnin päästä, toevottavasti männöö läp. Jos menee niin huomenna käsittelykoe.. siitä ei ookaan enää pitkä matka kun pääsee omalla Hondalla pöristelemään.

25.4.2005 14:13

Tume34 kirjoitti:Jesh kirjalliset tuossa parin tunnin päästä, toevottavasti männöö läp. Jos menee niin huomenna käsittelykoe.. siitä ei ookaan enää pitkä matka kun pääsee omalla Hondalla pöristelemään.


no menikö läpi? onnittelen jos meni :)

huh.. kävin työhaastattelussa ja sieltä pois tullessa tulin motaria jonkin matkaa niin repäsin henk. koht huiput siinä samalla cb:llä :) 125km/h :D

25.4.2005 15:21

Kiitos kiitos, läpihän ne meni, huomenna oli tarkotuksena että ois ollu käsittelykoe mutta se autokoulun äijä ja katsastusaseman täti päätti että ajetaan se käsittelykin samantien pois, läpi meni sekin, jarrutus ja pujottelu molemmat ensmäisellä. Perjantaina inssi klo.15.00.

Kyllä nyt on hyvä mieli :).

Vasen pytty savuttaa vähän hondassa, arvellaan isän kanssa että venttiilivarren kumi ois menny, kattoo nyt jos alkaa enemmän tupruttelemaan niin ilmeisesti otettava kansi auki.