Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

5.1.2011 23:17

Joska_92 kirjoitti:
Markuss kirjoitti:
Joska_92 kirjoitti:
Markuss kirjoitti:Ohjekirjassa lukee että ei saa käyttää bensaa jossa on yli 10% etanolia. Eli tuon pitäis passata sen puolesta. Mutta tässähän kannattaa muutenki käyttää 98oktaanista.

95 ei saa käyttää ollenkaan


Vähintään 91oktaanista, suositus 95oktaanista ohjekirjan mukaan. Mutta 98 on hyvä käyttää tässä sen mäntävaurion estämiseksi.

eipäs ole,ohjekirjassa on käynyt suomentajalla virhe, vähintään 98 oktaanista


Laitappa kuvaa siitä ohjekirjasta. Suomen 95oktaaninen on vaan niin surkeeta, joka ei täytä aki91 vaatimusta, keskieuroopan 95oktaaniset täyttää.

6.1.2011 12:32

"Honda-tuotteisiin, joiden polttoainesuositus on tähän saakka ollut 95E. 1978 ja sen jälkeen valmistetuissa Hondissa on voinut käyttää lyijytöntä 95E- tai 98E-polttoainetta. Näissä voidaan käyttää vuonna 2011 peruspolttoaineeksi tulevaa E10 polttoainetta jos ja kun sen minimi oktaaniluku on 95E tai korkeampi. Hondalla on muutama moottoripyörämalli, joiden minimioktaanivaatimus on 98E. Polttoaineen soveltuvuusasiat löytyvät täydellisinä kaikista Hondan englanninkielisistä ohjekirjoista."

Tuommosen löysin tuolta: http://www.e10bensiini.fi/

6.1.2011 13:02

Tuohon polttoainekeskusteluun voisin vähän lisätä. Ostin kesällä varren ja en oikein ollut varma käyttääkkö 95sta vai 98a. Kysyin sitä maahantuojalta eli Brandtilta sähköpostilla ja vastaus oli, että varreen käy 95, 98 ja uusi 95E10. Itse päätin kuitenkin ihan varmuuden varalta käyttää 98-oktaanista kun puhutaan paljon noista mahdollisista mäntävaurioista. Mutta ainakin maahantuojan mukaan vanha ja uus 95 käy varreen.

6.1.2011 15:49

Niin juuri. Joska_92 voisi sen kuvan siitä ohjekirjasta näyttää, kun noin varmana esitti asian.

6.1.2011 23:53

Varmana kirjottelen kun asiaa on otettu selvää ja kyselty maahantuojalta. Kaikki kiitos mustaville.
Ps. hankala ottaa kuvaa ohjekirjasta, koska siellä on väärin ;)
TÄRKEÄÄ!

Sekä Shadown että Varaderon omistajan käsikirjoissa on ehkä käännösvirhe. Oktaanivaatimukseksi mainittu lukema 91 saattaa tarkoittaa polttoaineen AKI- eli "anti knock index"-, eli nakutuksen sietoa osoittavaa lukemaa. Ohjekirja (myöhemmät vuosimallit) suosittaa polttoaineeksi 95E:tä. NESTE:en 95-oktaanisen bensiinin tyypillinen RON-lukema on 95,4 ja tyypillinen MON-lukema 85,2 (lähde: NESTEEN 95-tuotetiedote). Lukemien keskiarvosta muodostuva AKI-lukema on 90,3 ja laaturajalla jopa vain 90,0. Tiettävästi kaikki Suomen jakeluyhtiöt käyttävät NESTE:en 95E-perusbensiiniä. Suomen 95E ei täytä AKI 91-vaatimusta, mikä saattaa olla syy lukuisiin nakutusongelmaan viittaaviin moottorivaurioihin. Siksi on suositeltavaa käyttää Hondan V2-moottoreissa (Shadow 125 ja Varadero 125) joko 98E:tä (AKI 93,2) tai jopa Shell 99E V-Poweria (AKI-arvo 93,8). Keski-Euroopan nakutuskestävämpi 95E-bensiini ei tiettävästi ole aiheuttanut Suomen 95E:n kaltaisia ongelmia. 98E:n tankkaaminen maksaa muutaman kympin per ajokausi lisää, ja V2 käy sillä kuuluvasti pehmeämmin. Hondan V2 on oikealla bensalaadulla ajettaessa ällistyttävän kestävä ja vähävikainen.


Ajaminen 95E:llä saattaa sen hieman liian heikon nakutuskestävyyden takia ja kuljettajasta riippumattomien tekijöiden (huonolaatuinen polttoaine-erä, karsta, vesibensa, ...) onnettomasti yhteen sattuessa johtaa jomman kumman sylinterin mäntävaurioon. Valtaosa Hondan V2-kevareista selviää 95E:lläkin vahingoitta, ja kriittisin vaihe on oletettavati 10-30tkm väli eli kun puristuspaine on vielä uuden veroinen, mutta karstaa ym. nakutuskynnyksen ylittymiseen myötävaikuttavia tekijöitä ehtinyt kertyä. Asíasta ei ole tehty tarkkoja tutkimuksia, toistaiseksi on tyytyminen indiisiketjuun mäntärikkojen syistä.


Haljennut VT125C mäntä

Koska 95E:n nakutuskestävyys on juuri ja juuri rajan alla moottori ei yleensä oireile väärää polttoainetta. Se käy hieman karkeasti verrattuna 98E/99E:llä pehmeämpään käyntiääneen, mutta ei "kilistele" kuuluvasti (= liikaa sytytysennakkoa, karstan hehkusytytys ym.). Vaurion aiheuttaa 1970-luvulla laajemmin moottorinsurmana tunnetuksi tullut ns. "high speed knock", mitä esiintyy korkeilla kierrosluvuilla (= palotilan muoto, lämpö ym.). Sitä ei pysty kuulemaan käyntiäänestä. Moottoririkko tulee kuljettajalle useimmiten täytenä yllätyksenä. Nakutustilanteessa seos syttyy liian aikaisin ja paineiskut kohdistuvat vielä yläkuolokohtaan matkalla olevaan mäntään. Aikansa takomista kestettyään männän laen metalli väsyy ja murtuu: vauriotyyppi on outo ja helposti tunnistettava. Rikko käy useimmiten kuumempana käyvässä takasylinterissä, mutta satunnaisesti myös etusylinterin mäntä voi haljeta (viite, että kyse on vain muutamasta kriittisestä lämpöasteesta!). Moottori voi pysähtyä (leikkaa joskus kiinni männänlaen haljetessa ja äkisti laajetessa) vaurion sattuessa, mutta saattaa jäähdyttelyn jälkeen käynnistyä. Vaurion kokeneen sylinterin puristuspaine laskee huomattavasti, eli moottorin teho on vaurion jälkeen selvästi alentunut vaikka vika voi muuten olla oireeton. Vaurion satuttua on syytä olla yhteydessä Hondan merkkikorjaamoon tai mieluiten maahantuojaan: erikoinen, aiemmin väärin materiaaliviaksi tulkittu vaurio on tunnistettavissa ja maahantuoja on onneksi usein ollut varsin kulantti korjauskustannuksissa.

1.1.2011 käyttöön tulevasta 95 E10-polttoaineesta ei toistaiseksi ole annettu tarkkaa tuoteselostetta. Yleisohjeen E10-listaus muut kulkuneuvot mukaan Hondan kaikkien 1978 jälkeen valmistettujen mallien pa-järjestelmät sietävät bensaan lisättyä etanolia. E10 ei kuitenkaan käy malleihin, joiden moottorit vaativat 98E-polttoainetta. Suomen E10 sisältää oksygenaatteja (happea) ja sen 95E:tä herkemmästä syttyvyydestä on varoiteltu lehdissä. Hondan piikki-V2:n osalta vaikuttaa turvallisemmalta pysyä korkeampioktaanisissa bensalaaduissa.

7.1.2011 0:59

Niin, tuohan ei tarkota että 95oktaanisella ei sais ajella, vaan että sellasela 95oktaanisella joka ei täytä aki91 kriteeriä. ;)
Joko ymmärsitte?

7.1.2011 1:51

Jossainpäin oli tekstiä, että etanolilla on korkea oktaaniluku (110) joten kun sitä sekoitetaan bensan sekaan niin samalla sen sekotetun aineen oktaaniluku nousee. Eli eikös siinä samalla nouse seoksen puristuksen kestävyys? Jolloin ei ala nakuttamaan-> toimii :D ?

7.1.2011 15:28

[ -
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 3.7.2012 10:18, muokattu yhteensä 1 kerran

7.1.2011 22:31

mustavi kirjoitti:
Timsee kirjoitti:Eli eikös siinä samalla nouse seoksen puristuksen kestävyys? Jolloin ei ala nakuttamaan-> toimii :D ?


Teoriassa näin... mut Hondan pikkuvinkkeli ei käy teorialla, vaan sillä gasolla mitä tankkiin on kipattu ;)

Niin kauan kun NESTE ei suvaitse laittaa E10:n tuoteselostetta esiin (eikä anna sitä edes kysyttäessä) niin ainakaan mä en ala Shadowni kans ottaa mitään riskejä... V-Poweria tai 98E:tä tankkiin.

Aivan. Kyllä tämmösessä asiassa kannattaa pelata varman päälle. Huomattavasti halvempaa tankkailla 98, kuin korjailla konetta :s

9.1.2011 22:09

Millaisia kulutuksia muiden pyörissä on kun oma pyörä kuluttaa 4,5l/100km. Nykyiset ketjut ovat kiristyksen tarpeessa jopa 50km välein, auttaisiko ketjujen uusinta kulutuksen vähentämisessä? Millaiset ketjut olisivat hyvät? Varren välityksethän ovat vakiona hyvät?

11.1.2011 19:17

Mielenkiinnosta kyselisin että minkä verran tälläiset pitää kierroksia vakiovälityksillä 100 vaihdeissa? Kun oma hyosung tarvitsee noin 10000rpm sadan vauhtiin, eli kierrokset olisi 12000rpm. 120km/h vauhdissa. Kuuluuko näitten pikku v2:sten kiertäää vain sitten näin paljon? Kaverini cbr kiertää noin 8000rpm sadan vauhdissa. Vai ovatko kevarin v2 koneet suunniteltu pyörimään noin tiuhaa vauhtia? Ja onko varaderoissa normaalisti vaijerin kanssa aukeavat luistit vai sellaiset kuin omassa hyosungissa, eli olisiko se nyt alipaineella toimivat luistit vai miksi kutsutaankin?

11.1.2011 19:23

mustavi kirjoitti:
Timsee kirjoitti:Eli eikös siinä samalla nouse seoksen puristuksen kestävyys? Jolloin ei ala nakuttamaan-> toimii :D ?


Teoriassa näin... mut Hondan pikkuvinkkeli ei käy teorialla, vaan sillä gasolla mitä tankkiin on kipattu ;)

Niin kauan kun NESTE ei suvaitse laittaa E10:n tuoteselostetta esiin (eikä anna sitä edes kysyttäessä) niin ainakaan mä en ala Shadowni kans ottaa mitään riskejä... V-Poweria tai 98E:tä tankkiin.

Kyllähä se etanoli kestää enemmi puristusta, mutta mopopuolel oli tost juttuu ku satuin selaamaa, ni oktaaniluku pysyy edelleen 95:ssä, vaikka on etanolia seassa. Muiden aineiden suhdetta muutetaan sen verran että ei nouse ;)
Mut bensast jatkot bensatopiccii.

Pitkästä aikaa tännekki eksyin =P

14.1.2011 14:34

Eli keväällä pääsis tienpäälle tällä =).
Onko kukaan muuten kokeillut näihin sellaisia perus viidenkympin äänenvaimentimia? Sellaisen laittaisin, mutta kiinnostaisi kuulla kokemuksia.. Eli muuttuuko äänet kimeämmiksi korkeilla kierroksilla vai? Kokoputkistoihin ei ole rahaa tuhlattavaksi, niin joudun tyytymään johonkin halpaan vaimentimeen tai vakioputken muokkaamiseen.

21.1.2011 19:47

Ihan näin sivujuonteena bensakeskusteluun, laskeskelin tankkaus.comin tietojen perusteella paljonko itselläni tuli suunnilleen 98 kalliimmaksi 95:een verrattuna.

Kun ei oteta kulutuseroja huomioon, tuli hintaeroksi koko kesän ja 6tkm ajalta 6,672€. Siis alle seitsemän euroa. Kuka vielä kehtaa edes väittää että se 98E olisi oikeasti niin paljon kalliimpaa? En itse ainakaan viitsi noin pienen eron takia ruveta kitsastelemaan pumpulla :D

Niin, 95E oli kesän aikana keskimäärin 0,03€/litra halvempaa.

Tässä kuva jos jotakuta kiinnostaa:
Kuva

23.1.2011 14:06

eikai sillä ny näissä ole mitään merkitystä heittääkö sinne 95 vai 98 ku lähes olemattomat puristukset kuiteski näin matalaviritteisessä pyörässä? :roll: