Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

31.12.2013 18:02

-86 YZ:n eturatasta ainakin WR:ssä käytetään, selailin vanhoja viestejä ja käyttähä Prätkä Jätkä meinas ettei tähän saa mistään 520 jaon takaratasta. Saahan sellasen varmaan teetettyä jos ei missään muussa pärrässä oo samanlaista takaratasta mutta 520 jaolla..

Re: Yamaha YZF-R125

4.1.2014 14:12

Onko noilla monikärkisillä tulpilla minkälaisia vaikutuksia yzärin suorituskykyyn tai kulutukseen, kannattaako ostaa vai löytyykö sellaisia edes yzäriin?

Re: Yamaha YZF-R125

4.1.2014 23:02

TunturiDT kirjoitti:Onko noilla monikärkisillä tulpilla minkälaisia vaikutuksia yzärin suorituskykyyn tai kulutukseen, kannattaako ostaa vai löytyykö sellaisia edes yzäriin?

2-kärkistä löytyy ja ei eroa.

Re: Yamaha YZF-R125

6.1.2014 1:11

Nyt olis runsaasti kysymyksiä liittyen pyörän ilmanottoon...
1. Ilmanputsarin ja imukurkun (kai throttle body tarkoittaa imukurkkua?) välissä on joku outo palikka, josta lähtee kahteen eri suuntaan letku jotka kumpiki päättyy hetken päästä. Näiden tarkoitus?
2. Joku edellinen omistaja on vähä "virittäny" pyörää ja porannu ilmanputsarin kanteen pari ylimäärästä reikää. Lisää ilmaahan tää vehje kai ei kaipaa, mutta onks niistä mitään haittaa siellä?
3.Ilmanputsarista lähtee kolme ulostuloa. Yksi moottoriin tietty, toinen katoaa jonnekki, en nähny minne, mut kolmas menee pakoputkeen. Pakoputkeen meneväs letkussa on sellane metallipalikka välissä joka faijan kanssa tulkittiin yhdensuuntaiseksi venttiiliksi. Onko se sellanen, ja kumpaan suuntaan siin letkussa siis tavara kulkee?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Yamaha YZF-R125

8.1.2014 21:05

Morjes !
Itellekkin tuli tässä uusi tulokas eli ysäri, ja tässä ois sit heti alakuun pari kyssäriä :D
Eli siis tohon mun yksilöön oli justiinsa vaihettu mäntä. Paljos sitä kannattais sisäänajella kun siihen ei sylkkää ollu ollenkaa vaihettu ?
Sit huvittais kanssa vaihtaa tota mörinäpönttöä vaan ku en nyt ole varma oikee siitä että nakkaaks se laihalle ton bensa/ilma seossuhteen ? Ku toiset sanoo ettei änkkä vaikuta ja toiset sanoo että vaikuttaa.. Kiitoksii vastaajille jo ! :)

Re: Yamaha YZF-R125

8.1.2014 21:23

takanakki15 kirjoitti:Morjes !
Itellekkin tuli tässä uusi tulokas eli ysäri, ja tässä ois sit heti alakuun pari kyssäriä :D
Eli siis tohon mun yksilöön oli justiinsa vaihettu mäntä. Paljos sitä kannattais sisäänajella kun siihen ei sylkkää ollu ollenkaa vaihettu ?
Sit huvittais kanssa vaihtaa tota mörinäpönttöä vaan ku en nyt ole varma oikee siitä että nakkaaks se laihalle ton bensa/ilma seossuhteen ? Ku toiset sanoo ettei änkkä vaikuta ja toiset sanoo että vaikuttaa.. Kiitoksii vastaajille jo ! :)


Jo pelkästään änkän vaihto vaikuttaa, seokset menee entistä laihemmalle. Mäntä menee ainakin nopeemmin vaihto kuntoon. Uutena noi sisäänajetaan noin 1000km verran, et varmaan 500-1000km ois sopiva? :)

Re: Yamaha YZF-R125

8.1.2014 21:47

Jeps. Se 1 000km ohjekirjan mukaan. Jos haluat kokeilla jotain uutta, niin: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Sisäänajoin oman yzärin tuon mukaan (182cc), kerkesinkö 500-600km ajella ja ei ainakaan korvakuulolla tunnu ohipuhallusta puristuksissa olevan.

Re: Yamaha YZF-R125

8.1.2014 22:13

Öö, eli siis mitä mä nyt tosta "kovasta" sisäänajosta käsitin niin happea vain varsinkin ekoilla kilometreillä, siis ei tietenkään mitään hullua koneen huuatusta ? Eli siis noita kiekkoja uskaltaa kivuttomasti nostaan ton ohjekirjan antaman 6000 kiekan yli viielläsaalla ekalla kilsalla ?(Vai käsitinkö ton lontoonkielisen tekstin ihan väärin?) Kaiken järjen mukaan siis moottorijarruakin ihan reippaasti ? Ja eipäs sitten laiteta änkkääkään vaihtoon, powercommanderia ku ei voi oikeen hommata, se maksaa.. Vakioäänillä pärjää, kivat mörinät ois ollu kivat tosin..

Re: Yamaha YZF-R125

8.1.2014 23:56

Sisäänajossa kannattaa käyttää aika paljo moottorijarruu koska se asettaa mäntää hyvin paikoilleen ja samalla männänrenkaita, kierroksia voi huoletta nostaa sinne 9000rpm mutta hetkelliseksi eli ei mitää pitkää matkaa ja aika vaihtelevaa kierrosaluetta ja alkuun (ekat 50-100km) kannattaa ajaa alhasilla mutta sitten sitä vaihtelevaa mutta noin 70% ajosta pienemmillä kierroksilla ja rauhallisemmalla ajolla. sitte siinä varmaan 800km kohalla on suoritettu, että sinne 1000km ois suositus mutta ei nyt ihan välttämätön, toki aina parempi. Ja jos haluut möreemmät äänet mutta änkän vaihtoo et tee ni voihan sitä vakio änkkää kokeilla modata sieltä päästä, en sano että kannattaa ja itse en ole tehnyt niin mutta ainahan niitä jokku räpeltää. toki jos miettii ni uus vakioputki on kaksi kertaa kalliimpi kuin joku tehoputki.

Re: Yamaha YZF-R125

9.1.2014 8:27

Muista, ne ensimmäiset kilometrit ovat tärkeintä.

Itse suomensin tuon "kovan" sisäänajon karkeasti näin:

Ajetaan rankalla kaasulla, eli happea annetaan, mutta ei missään nimessä maksimikierroksilla. Heti muutaman kymmenen metrin jälkeen pykälletään moottorijarrulla pyörä pysähdyksiin (itse käytin jalkaa maassa, odotin kierrosten laskun) ja taas jatketaan. Tuota heijausta noin 500km. :D Aina pikkuhiljaa lähin nostamaan tuota välimatkaa kiihytyksen ja pysähdyksen väliltä. Sisäänajoin ns. "vaihteen kerrallaan", eli ykkönen ensin, en edes käyttänyt kakkosella ekan 5km aikana.

Tämä metodi mahtaa perustua siihen, että annetaan koneelle vastusta, mikä taas puolestaan jotenkin asettaa männänrenkaat + männän normaalia sisäänajoa paremmin sylinteriin. Ja muista se moottorijarru!!

Siitä pikkuhiljaa, joku vois sanatarkasti kääntää tuon, mulla ei 24 tuntia vuorokaudessa tällähetkellä riitä yhtään mihinkään. Suomentaminenkin vie aikaa!! :roll:

Re: Yamaha YZF-R125

9.1.2014 17:42

Kiitti tosiaan sisäänajoneuvoista ! Oon tosiaan aiemminki kuullu et varsinki ekoilla kilsoilla tota kunnon moottorijarruttelua vaa et noi männänrenkaat tohon sylkkään niinsanoen sulautuu ( en nyt siis halua manailla että toi leikkais...) . Joo en mä tota vakioänkkää ala mitenkään räpeltämään, vois olla että se ois pilalla ja kaiken hyvän lisäks ois vielä hirveen näkönen :D Tässä nyt on vaa se huono puoli että kortin vasta kesäkuussa saan.. No, ompahan aikaa räpellellä pyörää ! :lol:

Re: Yamaha YZF-R125

13.1.2014 22:53

Jotain tämmöstä olis suunnitteilla talven aikana :)
Vanteet pulveriin yamahan siniseks.
Malossin 183cc on jo kiinni.

Heittäkää mielipiteitä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Yamaha YZF-R125

15.1.2014 21:04

Vaiha peilit, ja takavilkut katevilkkuihin sekä etuvilkut minivilkkuihin, vanteista näyttäs tulevan ihan hyvät mutta jätä tuo kate tuossa maalaamatta :D

Re: Yamaha YZF-R125

21.1.2014 22:29

Jep, samoilla linjoilla. Katevilkut taakse, minivilkut eteen, jätät ton katteen tosta etusivusta maalaamatta ja peilit vaihtoon. Ja toivottavasti vanneteippi ei ihan noin räikeä lopullisessa? Jos on niin jättäisin laittamatta.

Ja nii mullaki ois kysymys :D Oon kässänny (ajamaan en oo viel päässy, korttia ja lumien sulamisita odotellessa...) et ei jaksa kutosvaihteella oikein vääntää loppuun saakka, ja 13 hampainen eturatas tekee matka-ajosta vinguttamista. Onks kukaan kokeillu 49 tai 50 hampaista takaratasta? ebayssä ainaki myynnissä muutamaakin erilaista. Entä meneekö nämä vakioketjun kanssa? Ja jossei, miksi? En oikeen oo käsittäny juttua ketjujaosta :nolo:

Re: Yamaha YZF-R125

21.1.2014 22:43

No sillo ku ite mietin et miten saisin sen väännöt paremmaks ja mietin ite justiisa tota rattaitten vaihtoo mutta ku niitä oli nii huonosti tarjolla ja mikään ei sopinu.. esim wr takaratas ei mee tähä. toki sen voi tehä niin että ottaa vanhasta rattaasta keskusta pois et leikkaa siitä ympyrän muotosen ettei oo ollenkaa hampaita ja sitte uudesta rattaasta leikkaa toistepäi että vaan ne hampaat jää ja hitsaa nää yhteen mutta menee kyllä nii vaikiaks että en tiiä onnistuuko sellanen, ite lopulta päädyin 180cc malossiin :D:D mutta jos löydät isomman rattaan taakse mikä sopii oikeesti kans sitte siihe ni ilman muuta kannattaa kokeilla :) ja ketjuraoista että 428 on tässä vakiona eli sellaset mopon ketjut ja sitte nää 520 jakoset on vähä jykevämmät, mutta kevareissa riittää vielä tuo 428. Pitää kuitenkin muistaa että koko ketjuratas-paketti tulee olla saman jakoinen eli 428 tai 520, elikkä ei voi tehä sillee että eturatas ja ketjut on 428 mutta takaratas ois 520 koska ne jaotukset ei mee kohilleen ja sillon se ketjujen pyörimisliike ei oo oikeenlainen vaa se kuluttaa sen puhki heti :)