9.6.2020 23:43
mustavi kirjoitti:No renkaiden rungothan sen painon kantaa, eli valitset oikean koon, kantavuusindeksin ja nopeusluokan. Renkaissa on kyl tuntuvia ajettavuuseroja. Sisärenkaissa tunnetut laatumerkit ovat varma valinta (Metzeler, Misukka jne.), mutta kai muutkin tunnetut merkit myös Kauko-Idästä (Duro jne.) ovat ok. Paksunahkaisempia krossi- tai heavy duty-sisäkumeja ei taida saada kustomiin sopivaa kokoa, mutta ei niitä kyl mun mielestä tarvitakaan.
10.6.2020 21:48
12.7.2020 11:52
12.7.2020 14:10
mustavi kirjoitti:1) Sisäkumi
on samaa kokoa kuin palttookin, tai kokoa pienempi (venyy sopivaks). Liian isoa ei kannata asentaa, koska se voi jäädä ryppyyn... eli olis aikapommi. Olis myös suositeltavaa pestä prätkä huolellisesti ennen sen viemistä pajalle renkaanvaihtoa varten, jotta likaa (esmes kuraan tarttuneita pikkukiviä) ei joudu renkaan ja sisärenkaan väliin - rullausliikkeen vuoks tällainen kivi (tai ruuvitavara, tai mitä ihmeellisimmät sinne joutuneet esineet) saattaa ehtiä hiertää sisäkumin puhki... eli jäät taipaleelle. Metzelerin ohje on vaihtaa sisäkumi etupyörällä joka vaihdossa, takapyörällä joka toisessa vaihdossa....
2) Venttiilimalli
90 asteen venttiili käy 3 tuuman tai leveämpään vanteeseen. VT600:n etuvanne lie kapeampi kuin tuo 3 tuumaa, eli valitse sisärengas suoralla venttiilillä. Takarenkaassa olis syytä valita tuo 90-asteinen, koska 15-tuumainen vanne on ahdas (jarrurumpu, prätkän runko-osat, sivulaukut jne.): huoltoaseman tavallisen paineastian varrellista suoraa täyttösuutinta ei saa istumaan kunnolla....
3) Vannenauha
on tarkoitettu suojaksi sisärenkaalle, mikäli pinnan päät nousevat esiin niiden kiristysnipoista. Paksu kuminen vannenauha on se oikea ratkaisu, ja rengasta vaihtaessa sen voi ottaa irti tarkastusta varten. Yleensä se kestää vuosikymmeniä. SEN SIJAAN renkaanvaihdon yhteydessä on järkevää poistaa vanteesta ruostenokareita tai -harjanteita.....
4) Tietopankkijuttu "Rengas-FAQ" ( http://www.motot.net/wiki/Rengas_FAQ )
Ainiin, nyt kun muistin hieman häpeillen...kirjoittelin muinoin tarpeettoman pitkän, kapulakielisen ja jaarittelevan (minkäs ihminen itelleen voi ) tietopankkijutun rengasaiheesta....
12.7.2020 16:05
12.7.2020 17:30
mustavi kirjoitti:Joo, pinnavanteellisissa sisäpuolista ruostumista ei oikein voi välttää. Kokeilin joskus 125-Varjossani vanteista ruosteita poisteltuani laittaa vahaa pinnanippojen juureen ikään kuin tukkeeks, ettei pesu- tai sadevedet pääsis sitä kautta läpi... mutta tulokset oli ristiriitaisia, eli kondenssivettä kertyy kuitenkin ja ruostepoistoa saa harjoitella silti. Vanneteippiä en ole viitsiny laittaa, ajatellen sen pois saamista ja liimajäänteiden poistotarvetta vaik asetonilla. Kumisissa vannenauhoissa ikä tietenkin hapertaa ne ennen pitkää, mutta hyvä kun löysit ratkaisun.
Mutta mitenkäs tuo ketjuvoitelu... olin eläny käsityksessä, että VT600 olis kardaanivetoinen isompien Varjojen tapaan. Eli siis kuitenkin ketju? Ainakin 125-Varjossa olen huomannu reissupainotteisessa ajossa, että halvimpia vahvistamattomia ketjuja on syytä välttää: niissä on paha taipumus venyä... ja kun ne venyessään eli löystyessään alkavat vielä piiskata voi venyminen olla progressiivista. Itselläni halpaketju ei ehtiny nousta takarattaalta (ensimmäisellä omistajalla niin oli käyny, ja svingi nirhaantunu), ehdin huomata ongelman aivan viime tingassa - ketju siis roikkui jo aivan velttona ratasvälillä. Tällä hetkellä mulla on O-rengasketju, aikaisemmin käytin ylikokoista X-rengasketjua (nimi siis ketjurullien ja linkkien välissä olevista tiivisteistä, mitkä pitää voiteluaineen sisällä ja lian ulkona) mikä oli todella helppo... ei juurikaan tarvinnut välikiristelyjä pitkilläkään (yli 1000km) reissuilla. Laatu maksaa toki... mutta hinnan vastineeks ei tarvi koko ajan panikoida ketjun kiristelyä/rasvaamista, ja kulutuskestävyys on kuin eri planeetalta (halpis kesti hädin tuskin 10.000km, kun ylikokoinen X-rengas 30.000km... ja otin sen pois vain koska suunnitteilla oli pitkä Norjan reissu, sen jäätyä aiottua lyhyemmäks vaihto oli lisäks vielä turha). Taidankin muuten laittaa sen takaisin paikalleen, nyt kun asia muistui mieleen... luultavasti siinä on elämää vielä jotain 20.000km. Ketjun automaattirasvauksessa on ainakin aiemmin (Scott Oiler) vähä nuristu, että Scott-voiteluöljy on tyyristä, ja että sitä kuluu runsaasti (ehkä säätöjuttu)... ainakin itse oon pysyny perinteisissä ketjurasvoissa.
Paljon mukavia kilometrejä Sinulle ja Varjolle!
15.10.2020 23:59
10.4.2021 14:15
7.6.2021 15:29
9.6.2021 8:20
Esamies kirjoitti:Pyörän ovh oli 6400€.
9.6.2021 11:08
mustavi kirjoitti:Hondalle alkuperäisistä varusteista olis varmaan kysyntää ainakin Nixlandiassa, jos ne Sinulla olisivat vielä tallessa.
9.6.2021 14:24
Aidot Honda-lisävarusteet saattavat olla jo aika arvokkaita, kun osa niistä loppui jo 2000-vuoskymmenen alussa. Ainakin Honda-plexi on yllättävän aerodynaaminen eli ei juurikaan vaikuta huippunopeuteen (Rautaperseillessä aamun pikkutunneilla Pori-Vaasa-osuudella kosteus tiivistyi pleksilasiin, ja vesipisarat piirsivät ajoviiman vaikutuksesta jännän "palmukuvion" muutoin huurtuneeseen lasiin - oli tosi hiano, vaikka kuski hytisikin kylmyydessä), ja jos selkänojassa on koko setti (tavarateline jne.) olis sillekin varmaan heti ottajaa. Hyvän varaplexin löysin ja ostin jo vuosia sitten Ebay:sta kun sellainen tuli tarjolle... ilmeisesti alkuperäistä ei enää pysty ehostamaan hiomalla tmv. konsteilla. Prätkässä oli ostaessani karvalakkimallinen sissy ilman tarakan osia, mutta tarakan täydensin heti alkajaisiksi, ja sissyyn sopivan kromatun taustalevyn (yleismallinen, sama taisi olla VT750:ssäkin) sai pari vuotta sitten vielä hollantilaiselta vintage-osakauppias CMSNL:ltä. Olis kai halutessaan saanu sen deluxe-version kräähkäkoristeella, mutta mulle riitti ihan perus-kromilevy ilman kotkakuvioita. Hinnat on siellä kyllä aika suolaiset (ja ilmoitettu ilman alv:a, eli kassalla tulee ikävä lisäylläri).Esamies kirjoitti:Kyllähän nuo vielä löytyy samaisesta autotallin nurkasta johon ne 14 vuotta sitten lykkäsin. Ehkä ruuvailen ne vielä joskus vanhoilla päivillä takaisin.
11.7.2021 23:27
12.7.2021 9:35
3.1.2022 20:14