Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
8.4.2014 19:56
Mites se virtalukon asennus nyt taas menikään?
Pyöränä toki 450, mutta sama hommahan se on... Ohjeita kun en nyt millään löydä...
8.4.2014 20:32
Omassa pyörässä virtalukko silleen, että mitattu virtalukosta johtopari, sitten vaan laitettu oikeanlaiset abikoliittimet virtalukon johtoihin, ja sitten virtalukko kytketty sähköpuolan liittimen väliin. Sitten vaan kiinnittää sen minne huvittaa. Tuo on hyvä tapa koska ei tarvi koskea alkup. sähköihin yhtään paitsi irrottaa yksi liitin.
9.4.2014 16:38
Elikkäs oisin kiinostunu tietää et kuinka paljo kalliimmaks tulee pitää exc ku joku perus katulaiska husse? Mite isot huoltovälit ja onko kui luotettava ja kuinka paljo suunillee tommoset perus huollot maksaa jos ite tekee?
9.4.2014 19:20
Jos hyvä yksilö tulee vastaan, niin ei voi olla että ei tarvi koko kesänä huoltaa juuri mitään. Männän vaihat joskus 150e jne.
Voin sanoa et on luotettavii pelei on. Omissa pyörissä ei ole koskaan ollu mitään isoa vikaa. Perus kulutusosien vaihtoa vaan.
9.4.2014 20:36
weeto269 kirjoitti:Jos hyvä yksilö tulee vastaan, niin ei voi olla että ei tarvi koko kesänä huoltaa juuri mitään. Männän vaihat joskus 150e jne.
Jokainen toki tavallaan.
Öljynvaihto kannattaa tehdä riittävän usein niin vaihteiston laakerit ja kytkin pysyy pitempään kunnossa. Kisakuskit vaihtaa 5-10h välein ja katupyörässä sen voi venyttää 15-30h paikkeille.
Myös ilmansuodatin tarvii pesua/öljyämistä määräajoin ja se on hyvä tehdä samalla kun vaihtaa öljyt. Jos ajetaan pölyisissä olosuhteissa niin ilmansuodatin pestään/öljytään useammin. Suodattimen puhtaudella on iso vaikutus moottorin kestoon sekä tehoihin.
Männän vaihto 60-100h ja alakerta kuntoon mielummin ennen kun se alkaa antaa merkkejä antautumisesta, vaikkapa 200-300h kohdalla.
Eipä sillä ole väliä ostaako 2T Hussen vai EXC:n, molemmissa samat hommat edessä tietyn väliajoin. EXC:n hyvä puoli on että osia löytyy joka kyläkaupasta ja tavaratorilta, myös jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin, varsinkin jos sitä on huollettu asianmukaisesti.
9.4.2014 21:03
Itsellä 00- vm exc ja mitää ongelmia ikinä ollut ku rempattu n. 60h sitten + tekee tarvittavat huolllot säännöllisin väliajoin.. voin sanoa perstuntumalla, että omistan suomen parhaiman kuntosen kotkan ikään verrattuna
Ei noi 00-03 muut ole kovin häävejä
-aksu
11.4.2014 18:54
Nyt on kone auki ja mäntä sekä kampura pitää vaihtaa. Tein huomion että edellinen mäntä on A kokoa ja ostamani mäntä B kokoa.
Luin jostain että per koko pitäis rullaa 3 mäntää. Pyörällä ajettu nyt about 250 tuntia. Laskin että nyt sisään menis kolmas mäntä siis jos edellinen omistaja on 80h välein mäntää vaihtanu.
Pitääkö mun siis ostaa viellä A koko mäntä ja pistää se sisään vai voinko huoletta pistää ton B männän?
11.4.2014 19:46
Kannattaa käydä mittaamassa sylinteri niin saa varman vastauksen, että mikä koko sinne menee
11.4.2014 20:14
Mittauta sylinteri niin saat sinne oikean männän. Tai, jos sylinterissä on männän koko merkitty niin valitse männän sen merkinnän mukaan.
Sylinterit valmistetaan sarjatyönä ja pinnoituksen jälkeen ne mitataan, mittauksen jälkeen ne luokitellaan joko kirjaimilla tai numeroilla eri kokoisiksi (A, B, C tai 1, 2, 3 jne). Vastaavat kirjaimet tai numerot löytyy männistä.
Kun mäntää vaihdetaan niin katsotaan sylinteristä minkä kokoinen mäntä sinne kuuluu ja valitaan sinne oikean kokoinen mäntä. Enemmän ajetussa sylinterissä pinnoite on hieman kulunut ja silloin voi mittauttaa sylinterin että onko aihetta siirtyä seuraavaan männän kokoon. Kun on menty alkuperäisestä 1-2 pykälää suurempaan mäntään, alkaa pinnoite kulunut ohueksi ja pytty on pinnoitettava uudelleen tai vaihdettava uuteen.
Liian suuren männän laittaminen ei tee muuta kun ongelmia mm. kiinnileikkaantumisen muodossa.
11.4.2014 21:04
Laitetaas nyt tännekkin...
Mites onko kellään vinkkejä etujarrun ilmaukseen...?
Ilmattu normaalisti ja alakautta lääkeruiskulla, tai ainakin yritetty parhaan mukaan.
Tuntuu että olisi vieläkin ilmaa vai onko vaan normaalia näissä vanhemmissa kotareissa että olisi aika "pehmeä" etujarru?
Ei ollu piikkisessä -09 kotarissa ainakaan noin löysä.
Mustaa 04-07 perää saa tarjota, jos löytyy OK kuntoisena.
12.4.2014 0:10
Voiko sen sylinterin mittaa ihan kotikonstein vai vienkö liikkeeseen. Dikitaalinen työntömitta löytyis mutta epäilen että turhan epätarkka.
Minkä kokonen pytyn halkasia pitää olla A koon männälle tai B koon männälle? Ei voi ihan olla se sama kun mäntä kun eihän se sinne mahtuis kunnolla....
12.4.2014 0:51
No ei se ihan sama kuulukkaan olla
en muista ulkao mutta suhteellisen pieni välys. A ja b mäntien ero taisi olla 0.1mm tai 0.01mm ??
Jos oikein itse muistan niin vähän yli 300h ajoin A männillä...
Ei lainata edellistä viestiä
jonicc
12.4.2014 6:17
Vinkki jarrujen ja kytkimen ilmaukseen. Purista jarrukahva pohjaan ja laitat siihen nippusiteen niin että kahva pysyy pohjassa, annat seistä vähintään yön yli ja katsot aamulla miten kävi. Yleensä tämä auttaa jos siellä on jossain ilmakupla jemmassa joka ei muuten lähde järjestelmästä pois. Sama vinkki pätee takajarrun sekä nestekytkimen kanssa
Sylinteriä et saa mitattua digitönärillä riittävän tarkasti vaan se vaatii oman mittalaitteen. Käyntivälys on siinä 0,07-0.1mm kieppeillä asentajan näkemyksestä riippuen. Kannattaa lukea korjausmanuaali jos sellainen on jostain ladattu, siinä kerrotaan minkä toleranssien sisäpuolella mäntä pitää olla.
12.4.2014 11:20
Olen ajatellut ostaa ktm:n joten minulla olisi muutamia kysymyksiä.
Onko männän vaihtoväli noin. 80h? ja jos ajatellaan että keskinopeus olisi 55km/h niin eikös vaihto väli olisi noin 4400km? Saman kaavan mukaan niin eikös vaihteisto öljyn vaihto väli olisi noin 1000km? Kuinka paljon kotari vie bensaa satasella? Tiedän että riippuu kaasukahvasta mutta kertokaa joitakin lukemia.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen
12.4.2014 11:30
Katuajossa voi vaihtaa vaikka juuri ton 80h välein männän, kilometreja on omasta mielestä turha miettiä, itse ainakin vaihdan aina tuntien mukaan. Eli ilmanputsari ja vaihteistoöljyt samalla vaikka 10-15h välein, niin ei ole paha. Se riippuu oikeesti kyllä kaasukädestä paljon, mutta sen 7-12l/100km varmaan..