Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: KTM EXC 125

23.3.2018 7:02

Tämä oli oikea vastaus. Jos kyse on muutaman satasen säästöstä koneremppaa tehdessä niin silloin kisaenska on täysn väärä pyörä ja kannattaa ostaa halvemmilla käyttökuluilla olevia nelareita. Jengi vaan ostaa huurussa Kotareita laskematta ennakkoon sen käyttökuluja, sitten raavitaan pakolliset asiat halvimmilla osilla kuntoon ja myydessä joku saa aikapommin missä on laiminlyöty huoltoja ja korjauksia.

Tämä on nähty moneen kertaan.

Re: KTM EXC 125

23.3.2018 13:07

Juu onhan se vähän arpapeliä ja riskialtista... Onko kenelläkään muuten kokemusta Victory kangista? Entä wössner?

Re: KTM EXC 125

23.3.2018 18:24

Oon aika varma, että jotain muuta on ollut pielessä jos kiertokangen alapään neulalaakeri leikannut kiinni.

En ole kuullut yhdestäkään konerikosta mikä olisi johtunut prox tai mitaka kiertokangesta.
Noita on kuitenkin tullut itekkin käytettyä vähän kireemmissä moottoreissa.. esimerkiksi gasgas ec 125 moottorissa, jonka huippukierrokset lähenteli 13,000rpm ajossa ja oli pääosin enduro käytössä (nopeassa sellaisessa, ei hitaassa "ryöminnässä").
Kesti ilman mitään ongelmia proxin kiertokankisarja, kuten muissakin aika reippaasti kiertävissä moottoreissa (missä siis männännopeuskin alkaa olemaan kohtuullisen raju).

Ja jos se kiertokangen alapään neulalaakeri leikkaa kiinni sitten kun sillä on ajettu yli 10 000km ja konetta vingutettu kuin crossiradalla joka ajokerralla niin voi todeta vaan et yllättävän pitkään on kestänyt... varsinkin jos öljyn määrä bensan seassa ollut 2-2,5% luokkaa ja välillä käynyt laihalla täydellä kuormituksella ja korkeilla kierroksilla.

Ihan mielenkiintoista olisi saada tietää enemmän noista teidän huonoista kokemuksista prox / mitaka kiertokankisarjoista, koska itellä ei sellaisia ole vaikka kokemusta niistä löytyy omasta mielestä aika paljonkin.. ja tiedän monia moottoreita missä niitä on suosittu pidemmän aikaa.
Tuolla en siis tarkoita et nyt olisi hyvä hetki pommittaa "no yhe kerra prox veivi leipo kiinni" juttuja - ne kun ei oikeasti kerro yhtään mitään.. esim. paljonko oli ajettu, mitä 2-t öljyä ja paljonko bensan seassa, oliko moottorissa ollut käyntihäiriöitä ennen sitä.. yms.?

Re: KTM EXC 125

24.3.2018 2:37

Proxin ja mitakan kankien laatu heittelee aivan saatanasti, riippuu täysin mitä firmaa ne käyttää niiden teettämiseen. Esimerkiksi prox saattaa teettää kanget Japanissa Longilla tai sitten taiwanissa jollain nyrkkipajalla sama juttu mäntien kanssa. Laadusta ei ole koskaan 100% takeita proxin ja mitakan kanssa, varmasti kestää suurimmalla osalla mutta itse en rupeaisi arpomaan muutaman kympin säästön takia.

Re: KTM EXC 125

24.3.2018 6:13

Kokemusta pelkästään Proxin männistä ja niiden perusteella kierrän Proxin kamat kaukaa, männät oli valettu jostain burmalaisesta tinasta ja mitoituksissa/laadussa selkeitä heittoja. Vastaavaa juttua on kuultu muistakin osista, ei jatkoon.

Re: KTM EXC 125

24.3.2018 12:21

Prox ja mitaka ovat käytännössä samaa firmaa nykyään.
Long:ista en tiedä, mahdollisesti kuuluu samaan myöskin.

Jos oikeasti laadukasta kiertokankea etsitte, niin Samarin nimiseltä valmistajalta niitä löytyy. Varsinkin hollantilaisten suosiossa kilpakäytössä.

Mut juu, prox/mitaka männät on materiaaliltaan tosi surkeaa.
Männänrenkaan lukitustapin sovite liian kevyt on ollut niissä suurin ongelma, eli se lukitustappi painuu sisään ja männänrengas pääsee pyörähtämään -> pytty ja mäntä pilalla, renkaista puhumattakaan.

Itellä hajonnu reilut 14,000rpm kiertävässä am6:ssa se ainut prox mäntä aika lyhyessä ajassa (kesti kuitenkin muutaman täyskaasu vedon), ja joku kiinan mäntä ekalla täyskaasu vedolla -> murtui m-renkaiden välistä ja puristukset katos kun renkaat meni sököks.

Jos noissa mitaka/prox kangissa se laatu (eli myös mitat) heittelee pahasti, niin voisi kuvitella niitä ongelmia syntyvän.
Esim. liian suuren välyksen takia männän pitäisi kolista 0,65~0,70mm squish välyksellä 125cc moottorissa (54 x 54,5mm, poraus x isku) yli 12,000rpm kierroksilla ja alapään neulalaakerin tuhoutua aika lyhyessä ajassa hakkaavan liikkeen vuoksi.

Noita kun löytyisi useampi kanki (samoilla mitoilla) hyllyltä, niin voisi hyvinkin mitata paljonko niissä on mitoissa heittoa keskenään.

Re: KTM EXC 125

24.3.2018 18:45

Uskon että ihan proxin vika, belrayn öljyä 2,5% seokset, ajettu kangella 150h ja ajettu kadulla.

Re: KTM EXC 125

24.3.2018 20:01

.Juho kirjoitti:Prox ja mitaka ovat käytännössä samaa firmaa nykyään.
Long:ista en tiedä, mahdollisesti kuuluu samaan myöskin.

Long on kyllä ihan oma firmansa joilta prox ja varmasti mitaka ostavat tavaraa. Japanissa tekevät kumminkin, mutta kuvista voi huomata että halvemmissa malleissa on ihan eri laakerit ja varmaan valmistusprosessi myös. Vrt esim RS hondan kanki vaikka yamaha DT vastaavaan.
http://www.tkrj.co.jp/product/m-connecting-rod-kit.html

Re: KTM EXC 125

26.3.2018 17:50

Mikä vois olla 125 exc kotarissa vikana kun polttimo hajoo melkeempä heti kun sen lykkää käyntiin.. Eka pamahtaa lyhyet sitte ku laittaa pitkät päälle niin menee neki. Ei pitäis ottaa maihin mistää ku katoin johdot läpi. Mistä lähen etsimään vikaa? :s

Re: KTM EXC 125

28.3.2018 11:50

Jänäri? Staattori? Vai onko sulla jossaki muualla kenties kans palanu valo ja sit tulee liikaa virtaa sen takia muualle ja sit ne pamahtaa rikki?

Re: KTM EXC 125

28.3.2018 13:45

herrastenfors47 kirjoitti:Mikä vois olla 125 exc kotarissa vikana kun polttimo hajoo melkeempä heti kun sen lykkää käyntiin.. Eka pamahtaa lyhyet sitte ku laittaa pitkät päälle niin menee neki. Ei pitäis ottaa maihin mistää ku katoin johdot läpi. Mistä lähen etsimään vikaa? :s
Jännitteensäätimeltä kuulostaa. Mittaa lamppujen jännite kunnon yleismittarilla.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Re: KTM EXC 125

29.3.2018 16:03

Mulla oli sama, eikä auttanut kun jännitteensäätimen vaihdoin.. staattori? Mut voi toki olla jännitteensäätimestäkin.

Re: KTM EXC 125

30.3.2018 14:04

Heikkmi kirjoitti:
herrastenfors47 kirjoitti:Mikä vois olla 125 exc kotarissa vikana kun polttimo hajoo melkeempä heti kun sen lykkää käyntiin.. Eka pamahtaa lyhyet sitte ku laittaa pitkät päälle niin menee neki. Ei pitäis ottaa maihin mistää ku katoin johdot läpi. Mistä lähen etsimään vikaa? :s
Jännitteensäätimeltä kuulostaa. Mittaa lamppujen jännite kunnon yleismittarilla.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Mittasin niin tuli polttimolle tyhjäkäynnillä 20 volttia ja pienellä pintakaasulla yli 40. Takavalolle sama homma. Paljoko pitäis tulla? Jännitteensäätimen johdon otin irti ja saman verran virtaa tulee. Oisko siinä vika?

Re: KTM EXC 125

2.4.2018 10:38

herrastenfors47 kirjoitti:
Heikkmi kirjoitti:
herrastenfors47 kirjoitti:Mikä vois olla 125 exc kotarissa vikana kun polttimo hajoo melkeempä heti kun sen lykkää käyntiin.. Eka pamahtaa lyhyet sitte ku laittaa pitkät päälle niin menee neki. Ei pitäis ottaa maihin mistää ku katoin johdot läpi. Mistä lähen etsimään vikaa? :s
Jännitteensäätimeltä kuulostaa. Mittaa lamppujen jännite kunnon yleismittarilla.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Mittasin niin tuli polttimolle tyhjäkäynnillä 20 volttia ja pienellä pintakaasulla yli 40. Takavalolle sama homma. Paljoko pitäis tulla? Jännitteensäätimen johdon otin irti ja saman verran virtaa tulee. Oisko siinä vika?
Jep. Noin 14v maksimi.
Eli vaihda jännitteensäädin.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Re: KTM EXC 125

3.4.2018 12:59

Jollain olis jännitteensäädin myynnissä.
https://m.tori.fi/vi/45612783.htm

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla