Kyllä pistoke varmaan noinkin ajaa asiansa - ite kytkisin tilapäispistokkeen samaan tyyliin.
Navakkaan vastatuuleen Varjolla ja kaikilla muillakin A1-nelareilla on vaikeuksia pitää nopeutta ylimmällä vaihteella. Toi 90 vitosella tarkoittaa n. 8.000/min eli kone on pois vetoalueelta - nelonen kiertää ainaki minulla 110 asti. Vaihtoehtoja jos joudut reissaamaan vastatuulioloissa on ikävä eestaas raplaaminen 5-4-5-4 jne. (välityssuhteissa on siis hiukka liian suuri hyppäys 4./5. välillä), tai vaihdat taktiikkaa ja liimaudut vetoauton taakse (Expressbussin katve toimii). Kesää kohti mennessä tuuliset kelit onneks hellittää: oikein ilkeitä reissupäiviä en muista kovin montaa - tosin jonku kerran oon Varjolla käyny Vaasassa missä opiskelin, ja tunnetustihan siellä tuulee lähes aina... kun syksysin muualla tippuu lehdet puusta niin Vaasassa tulee oksatkin mukana. No ei, mutta melkein
Nojoo, siis tuulisella kelillä 125:n rajat tulee vastaan... mutta isommatkin pyörät kyl hyytyilee, eli vasta jossain 500 kuution paremmalla puolella alkaa tehovarat riittää aina ja kaikkialla. Minkäs teet.
Toi 115-120 on mulla aika normi... mutta suurin piirtein tasasella/tyynellä, ja jos jää alle 115 alan jo katsoa et onko jotain vialla. Nää lukemat siis plexi/laukut jne. kiinni, ja kuski on ikävä kyllä 2005 jälkeen muuttunu kukkakepistä muutaman viime vuoden aikana melkein Michelin-ukoks (jtn. 30kg tullu lisää elopainoo). "Beer builds better bodies"
Varjo on siis aikasemmin kulkenu hitusen paremmin, mut kuskin pulskistumisen lisäks nykyinen ketju ei ole vielä vetreytyny. Matka-ajossa, kun kone lämpenee kunnolla (öljynlämmön noustessa 90 asteeseen pohjapropulla), tulee vielä jonkinmoinen kulkukohtaus eli tasamaalla/tyynessä jatkuva 125 mittari-marssinopeus (ehkä 112-113 aitoa), ja myötätuuleen joutuu ajoittain jo nostamaan ettei kone kierrä liian korkeelle (menee siis rajoittimelle eli hiukan vajaa 140 mittariin, eli sen 126-127 aitoa)- Tää tarkoittaa käytännössä, että Suomen 100- ja vaik Ruotsin 110-valtateillä pysyy matkapakkaukset päälläkin liikennevirran vauhdissa, jopa jää vähä reservejä. Tunnetasolla et ole tientukkeena, etkä nopeusrajoituksen takia muutenkaan ajais juuri kovempaa. Oon ollu tarpeeks tyytyväinen jotta nyt on 11:s ajokausi meneillään. Ja timmi Shadow siis tiskaa huippunopeudessa ainakin huonoissa säädöissä olevia CBR:iä
Entä onko nää nopeudet vertailukelposia? Ei.
Ensinnäki Shadown mittareiden tarkkuudessa voi olla eroa (itelläni GPS vauhtiin nähden 8-9% liikanäyttö), ja toisekseen mulla on n. 2hv laitonta lisätehoa noiden "suutinsarja"-muutosten myötä. Ostin Varjoni myös motoristiperheestä, eli se on ihan alusta asti saanu hyvää hoivaa - merkkaako se suuremmin, en tiedä, mutta nelitahtimoottoreilla on pitkä muisti. Olisin jo odottanu V2:n väsymistä kun kuitenki 60tkm alkaa lähestyä, ja on kai jokunen hv-kymmenys jo poissa, mutta ihmeesti se kyl jaksaa. Itse huippunopeus-kysymys on tietysti hiukka akateeminen, koska 125-nelarissa nopeutta on melkein joka tilantees hiukan vähemmän ku olisit toivonu
Synkkaus tai sen puute tuntuu selvimmin sillei, ettei neloselta maksimikierroksilla vitoselle vaihdettua vauhti nousee enää työläästi, tai se alkaa jopa tippua (ainakin jokainen pikku nyppylä pakottais takas nelosvaihteelle). Alemmilla vaihteilla nihkeys ei sillei tunnu, ja konehan kiertää - se ei vaan enää jaksa viäntää, minkä kyl tunnistaa aika selvästi. Synkkaus voi muuttua kesken huoltovälinkin - en tiedä syytä, mutta joskus näin käyny kesken reissunkin eli oireilu alkanu hiukan yllättäen.
Koneen nokisuus on ihan tyyppijuttu pikkuajossa, kun kone käy vajaalämpösenä. Et välttämättä edes huomaa vielä ihmeempää puutetta kulussa... mutta ajapas vauhdikas pitkä matka ni öljyt sen jälkeen mustana kun karstat on irronnu (pitkä voi tarkoittaa satoja kilometrejä). Pienet jutut vaikuttaa ja summautuu kun tehoissa pelataan aika napeilla, silleinhän A1-nelarin kulku on aika haastava pitää optimissa. Ainakin siis ketjut pidettävä hyvin säädöissä ja rasvattuna, rengaspaineitaki ainaki itellä on sen 0,2-0,3 yli ohjeen normaalisti, iridiumtulpat, Shell V-Poweria tankissa - siinä nyt vaan on korkein AKI-lukema Suomessa myydyistä bensoista, kun Neste lopetti 102-oktaanisen Green Racing-kisabensansa myynnin kai jo 2005-2006. Tossa wanha linkki "kisabensan" sekottamisesta:
http://www.lintsi.info/wx/volvo/Benziini/kisabensaa.htmUP:n suutinmuutoksen ohje on pikkasen hatarana käännöksenä VT-Wikin viritys-kohdassa. Se on siinä mielessä fiksu, että muutos on palautettavissa, ei tarvi rikkoa mitään vakio-osia. Jos et ole ihan varma niin voit antaa jonku pajan tehdä muutoksen ja säätää kaasarit kohdalleen. Itelläni siis penkitetty hiukka vajaa 17hv kampuratehoks, hiukan yli 14hv takapyörätehoa (erilaisilla tehopenkeillä haarukoitu), ja kone kuumana varmaankin vielä vähän lisää. Shadow ei sillä muutu raaseriks, mutta +5km/t muuttaa tunnetasolla suorituskyvyn hieman ankeesta aika tyydyttäväks (siis 125-tasolla). Teko on laiton, mutta Shadow on niin iso kevarinrohjake, että pikku tasoitus sallittaneen