Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

12.6.2011 7:24

-Zone- kirjoitti:
-jho- kirjoitti:Muutos tapahtui sähköjen sorkkimisen jälkeen eli todennäkösesti jossakin piuhassa vika.

Luultavimmin näin on. Sitkeällä metsästyksellä yleismittarin kanssa luulisi vian löytyvän.

-jho- kirjoitti:Olen tuossa miettiny että jos ottaisin termostaatin kokonaan pois, kun kylmillä ilmoilla ei paljon tuu ajettua. Siitähän ei mitään haittaa ole?

Voihan sen tietty ottaa pois. Kone vaan lämpiää hitaammin normaaliin. Joskin jos kaikki on ok, niin pitäisi toimia ilman terpparin poistoakin. Oletko tarkistanut terpparin aukeamislämpötilan?. Eihän kansi vuoda? (mun pääsi keittään ja kansi kieroutui.(faktaosiossa juttu)) Onko sulla kaasarin kurkun esilämmitys käytössä? Se kun on näin kesällä ihan turha. Oletko tsekannut vesipumppua?. On nimittäin useammasta kuin 2:sta yamahasta irronnut ne pumpun siivet akselista. Se siipiratas on liimalla kiinni. Uusintaliimaukseen voisi käyttää 2-komponenttista veneliimaa joka kestää mahdollisimman paljon lämpöä. reilu 120 astetta olis jo ihan riittävä kesto.

-jho- kirjoitti:videossa näkyy tankin kiiltävä maalipinta 19 minuutin ajan

Oikea rd-mieshän jaksaa tunninkin ihailla reilu parikymmentä vuotta vanhan yamahan tankin maalipintaa vaikka ei moottorin pärinää taustalla kuuluisikaan. Voi kyllä olla, että youtubessa ei saisi kovin arvostusta, kun taitaa olla ne rd-miehet niin vähissä jo :P
:lol: :lol:
Pakoaukonsäädinkin saattaa takellella myös jos on päässyt karstoittumaan.
Toi vesipumppujuttu olikin uutta. Täytyy pitää mielessä.
Sylinterin alatiiviste on myös mahdollinen vuotopaikka, varsinkin jos on Athenan tai vastaava paperitiiviste ilman liimaa. Hukkaako sun RD nestettä -jho-?

Re: Yamaha RD 125

12.6.2011 12:41

RMK kirjoitti:Toi vesipumppujuttu olikin uutta. Täytyy pitää mielessä.
Sylinterin alatiiviste on myös mahdollinen vuotopaikka, varsinkin jos on Athenan tai vastaava paperitiiviste ilman liimaa. Hukkaako sun RD nestettä -jho-?

Jossakin puolessa välissä vanhaa rd topicia tuosta vesipumpusta ensikertaa mainitsin, kun samalla viikolla oli 2 tapausta (sitä aiempia on muistaakseni 3), joista löytyi irronnut siipipyörä. Toinen RD:stä ja toinen TZR:stä. En just muista oem numeroita, mutta saattaa olla tismalleen sama pumppukin.

Aradlit olisi tuohon muutoin hyvää liimaa, mutta lämmönkestoa sillä on vain 65 astetta, joten ei oikein sovellu jäähdytysveteen. Epäilen, että noissa irronneissa tapauksissa on kyse juurikin koneen rajusta keittämisestä, että liiman kestävyysraja on ylittynyt. Toki ikä voi olla toinen tekijä, joka lisänä vaikuttaa. Itselläni ei irronnut, vaikka keitti kannenkin kieroon, mutta ei siis ennenkuulumaton tapaus ole kyseessä.

Joo, tosiaan, -jho-:lla voi myös vuotaa sylinterin alapää. Sitä ei niin helpolla huomaakaan, kuin kannentiivisteen vuotoa. Jos vuoto on vähäistä (lähinnä pisaravauhtia) saattaa olla, että lämmin lohko haihduttaa sitä samaa tahtia kuin vuotaa, eikä näy edes jälkiä. Vähenevä vesi tarkoittaa, että jonnekin se menee.

Syylärin korkin tiiviste kannattaa kanssa varmistaa. Korkin ylipaineventtiilin pitäisi aueta 0,9kg paineessa, eli pieni paine jäähdytysjärjestelmässä kuuluu normaalisti olla. 0,9kgn paine siirtää nestettä paisuntasäiliöön ja kun paine taas alenee veden jäähdyttyä, se imee vastaavasti sitä takaisin (korkin keskellä toinen pienempi venttiili josta toiseen suuntaan virtaus). Jos korkin tiivistys vuotaa paineet ulkoilmaan, neste ei tule takaisin ja vähitellen neste käy vähiin kun sitä vain poistuu. Esim. Vanhoissa autoissa joissa ei ollut paisuntasäiliöjärjestelmää joutui välillä lisäämään vettä.

RMK kirjoitti:Pakoaukonsäädinkin saattaa takellella myös jos on päässyt karstoittumaan.

Mä vähän epäilen tuota. Servossa on aikalailla voimaa johtuen alennusvaihteesta. Lähes akkuporakoneen vääntö. Se repii jonkun paikan suht nopeeta hajalle, jos jumissa on. Epäilen eteenkin siksi kun välillä toimii ja välillä ei. Pitäisi olla kokolailla lujaa jumissa, että servo ei jaksaisi ja luultavimmin olisi sitten aina toimimaton.

Re: Yamaha RD 125

12.6.2011 13:53

Pakoaukon säätimen olen sulkenut vian ulkopuolelle, koska viime syksynä kun sylinteri porattiin ja hoonattiin, niin samalla tietenkin kävin säätimen laipat sun muut erittäin huolellisesti läpi. Eli en usko että vika on siellä.

Sitten tuo keittäminen.
Viime kesänä ennen penkitystä testasin termostaatin varmuuden ettei vahinkoja pääse tapahtumaan ja arvot olivat zonen faktaosion mukaiset, eli se siis aukeaa oikeaan aikaan.
Ja ainakaan en ole huomanut että vettä poistuisi järjestelmästä, eli siis tiivisteet ei varmaan vuoda. Ja juuri tuon sylinteri rempan aikana uusin kaikki tiivisteet. Mutta nyt aloin miettimään tuota siipipyörä hommaa, koska olen huomannut että juuri pumpun puolelta kuuluu sellaista jännää nakutusta, tai miksi sitä nyt voisi sanoa. Juuri sellaista kun joku osa on irronnut ja pyörivä osa sitten nakuttaa sitä osaa tai jotenkin näin. Miten tuon vesipumpun voisi tarkastaa? Onko faktassa siitä juttua? Niin ja tuossa yks päivä kun aika paljon piti kaupungissa taas ajaa, niin huomasin että vettä siirtyi paisariin. No en siihen tietenkään pahemmin huomiota kiinnittänyt. Yön yli rd oli tallissa ja taas oli kovaa kaupunki ajoa ja näin meni muutama päivä. No sitten aloin ihmettelemään kun vesi ei ollut siirtynyt paisarista takaisin syyläriin, vaikka näinhän sen pitäisi olla. No sitten otin ruiskulla paisarista vettä ja siirsin sen veden syyläriin :nolo: No nyt ei enään ole käynyt niin kuumana eikä vettä ole juurikaan siirtynyt paisariin. Voiko tuossa olla siis vika?

Re: Yamaha RD 125

12.6.2011 14:21

-jho- kirjoitti:Miten tuon vesipumpun voisi tarkastaa?

Laskemalla vedet pois ja ottamalla vesipumpunkopan auki. Tuossa rakennekuva pumpusta: http://img585.imageshack.us/img585/6462/image1nv.jpg
Huomaathan, että öljypumppu on vesipumpun vieressä ja toimiessaan pumppu pitää jonkin verran nakuttavaa ääntä. Vesipumppu on kyllä aika nopeaan tarkistettu. Tiiviste siitä harvoin irtoaa ehjänä, joten jos ei ole varalla uutta tiivistettä, niin sitten tiivisteliimalla kasaan.
-jho- kirjoitti:No nyt ei enään ole käynyt niin kuumana eikä vettä ole juurikaan siirtynyt paisariin. Voiko tuossa olla siis vika?

Onhan se mahdollista, että sulla on siellä ollut ilmalukko. Eli on jäänyt ilmaa joka ei ole poistunut ja vesi ei ole kiertänyt. Omien kokemusten mukaan ilmalukko kyllä poistuu itsekseenkin ajossa vaikka ilmaa sinne jäisikin kun jäähdytysjärjestelmän täyttää nesteillä remontin jälkeen. Normaalistihan sitä nestettä ei juurikaan sinne paisariin siirry. Ainakaan itsellä se pinta ei siis hirmusti nouse. Korkeimmillaan ehkä sentin kaksi. Sitten kun on kone taas jäähtynyt, niin huomaa, että laskenut on eli syyläri on imenyt sitä takaisin.

Re: Yamaha RD 125

15.6.2011 0:07

Näkyy olevan motohämeessä Wisecoa muutamia kokoja http://www.moto-hame.fi/index.php?main_ ... ts_id=4983

Re: Yamaha RD 125

16.6.2011 10:02

Meen tänään hakeen omaan talliin ärtee ypvs:än. Kuva Galleriassa. Ekaks pitää tehä perusteellinen pesu ja puunaus ja öljytä vaijerit yms. pientä :D

Re: Yamaha RD 125

16.6.2011 16:59

Kotipihalla nollasin trippimittarin. Maaseutua tuli kierrettyä. Pääosin pikkuteitä ja maisemia katsellen. Sitten kun alkoi tympimään (eteläsuomi on pääosin metsää tai peltoa) siirryin isommille teille ja 110m/h oli sellainen sopiva matkavauhti. 253km näytti äsken trippimittari kotipihassa. Tammelassa muutama vesipisara visiiriin, muutoin aurinkoa ja kuivaa tietä. Pyörä toimii kuin unelma. Kaikenkaikkiaan mukava reissu taas näin sateiden jälkeen.

Edit:

Varsin hyvällä maulla tehty. Hopea ja musta toimii hyvin yhdessä. TZR vanteet levyjarruineen alla. http://img225.imageshack.us/img225/5626/rd22251.jpg

Re: Yamaha RD 125

19.6.2011 1:57

http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo8002/
Olisi mukava kuulla rakentajalta vähän vaadittavista sovituskappaleista yms, lähinnä koskien etu- ja takapäätä.

Re: Yamaha RD 125

19.6.2011 3:13

Voi perskele,ei voi olla kaikki micronin putket näin kiven alla,en löydä mistään moista :x Myykää ny joku semmonen hyväkuntoinen mulle :roll: Ja kyllä tiedän,tää ei oo mikään myyntipalsta,mut aattelin täältä kysellä kun täällä on kuitenkin jollakin jouten..

Re: Yamaha RD 125

19.6.2011 3:41

Jos ulkomailta tilaaminen ei tule kysymykseen, niin mites olisi putken tekeminen/teettäminen?
Hydroforming menetelmällä saa hienon lopputuloksenkin.

Re: Yamaha RD 125

19.6.2011 17:07

-Zone- kirjoitti:Kotipihalla nollasin trippimittarin. Maaseutua tuli kierrettyä. Pääosin pikkuteitä ja maisemia katsellen. Sitten kun alkoi tympimään (eteläsuomi on pääosin metsää tai peltoa) siirryin isommille teille ja 110m/h oli sellainen sopiva matkavauhti. 253km näytti äsken trippimittari kotipihassa. Tammelassa muutama vesipisara visiiriin, muutoin aurinkoa ja kuivaa tietä. Pyörä toimii kuin unelma. Kaikenkaikkiaan mukava reissu taas näin sateiden jälkeen.

Tänään 210 km lenkki. Mulle sopii noi pienemmät tiet, koska 15-piikkisellä eturattaalla alkaa 110:ssä olla kierroksia aika paljon. 90-mittarinopeudessa kierroksia on 7k ja kuutosella jaksaa mennä hyvin, riittää mulle. Käväisin soratielläkin, kun piti käydä valitsemassa Neste-ralliin katselupaikka. Tämäkin RD toimii kuin unelma 8) .

Re: Yamaha RD 125

19.6.2011 17:58

RMK kirjoitti:15-piikkisellä eturattaalla alkaa 110:ssä olla kierroksia aika paljon.

Itse kerkesin kokeileen eri välityksiä omaan pyörään. 15 piikkinen edessä ja vakio 45 takana oli omaan makuun hiukan turhan tiuha välitys ja alkuperäinen 16/45 on omaan makuun taas hivenen harva. Sitten löysin tosi hyvän kompromissin tuolta välistä (kokeilehan faktan laskentaohjelmalla) nimittäin 16 eteen ja 47 taakse.

Nuo välitykset tuntuu olevan käytännössäkin kaikkein parhaimmat kun ajaa isommilla teillä liikenteen mukana. Sopii hyvin pienemmillekin teille niihin 80/90 vauhteihin ja kulkee täyshuudatuksessakin vielä suht mukavasti, jos sellainen hinku tulee. Suosittelen seuraavaksi kerraksi, kun tarvitsee ketjurataspaketti uusia. Ainakin itse laitan nuo rattaat alle seuraavallakin kerralla.

Re: Yamaha RD 125

27.6.2011 0:55

Se olisi tätä kirjoittaessa vaihtunut vuorokausi jo maanantain puolelle, mikä tarkoittaa 6 onnistunutta viikkoa tupakkilakossa (aiempi epäonnistui). Kun 8 viikkoa tulee täyteen olen säästänyt rahassa sen verran, että olen ajatellut hakea toisen 125 RD yamahan. Lähinnä varaosapyöräksi vaikka se onkin ajokunnossa. Kuvitelkaapa,.. kun olen ollut polttamatta tuon 8 viikkoa niin mun normaalilla päivätahdilla se olisi tarkoittanut 1680 savuketta :)

Re: Yamaha RD 125

27.6.2011 17:23

-Zone- kirjoitti:Se olisi tätä kirjoittaessa vaihtunut vuorokausi jo maanantain puolelle, mikä tarkoittaa 6 onnistunutta viikkoa tupakkilakossa (aiempi epäonnistui). Kun 8 viikkoa tulee täyteen olen säästänyt rahassa sen verran, että olen ajatellut hakea toisen 125 RD yamahan. Lähinnä varaosapyöräksi vaikka se onkin ajokunnossa. Kuvitelkaapa,.. kun olen ollut polttamatta tuon 8 viikkoa niin mun normaalilla päivätahdilla se olisi tarkoittanut 1680 savuketta :)

Onnittelut! Tiedän ettei se ole helppoa, mutta kannattaa! Itsellä jo kolme vuotta tulossa täyteen.
Meinasin itse jo suutuspäissäni myydä RD:n pois, kun kaasukäsi ei kovan kivun vuoksi ole sallinut ajamista. No, se ajatus meni ohi. Pitää odotella, onhan tässä vielä kesää jäljellä.

Re: Yamaha RD 125

27.6.2011 17:46

Alkuun noin 3 viikkoa oli vaikeaa, mutta on jo helpompaa. Pieniä tupakinhimohetkiä tulee edelleen silloin tällöin. Kestää ehkä minuutin ja menee ohi. Kaikenkaikkiaan tuntuu jo varsin miedoilta nekin himot. Mikäs kädessä on?

Lapsuudenkaveri (ainoo jäljellä oleva) oli juuuri sappikivileikkauksessa ja valitteli puhelimessa oloaan + kiros ettei kunnolla maistu edes mopolla ajo. Saas nähdä koska itsellä alkaa ruho vaatiin enempi operoimista. Toistaiseksi on selvitty ihmeen vähällä tähän ikään. Pitääpä koputtaa puuta oikein. (koputtaa päähänsä, jota oliskin pitäntyt operoida jo aikoja sitten :P))