Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Rieju Marathon

5.6.2015 15:26

http://www.moposport.fi/jarrupalat-rieju-derbi-125cc-suz-585hf-street-ceramic-sbs
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/13761
Siinä jarrupalat ja vaahtomuovisen ilmansuodattimen saa parhaiten Sparewheeliltä kun soittaa/laittaa viestiä, maksaa 15e+postit ja sopii suoraan paperiputsarin paikalle. Putsarin saa myös suoraan mascoltakin mutta periaatesyistä en enää koskaan tilaa mascolta suoraan mitään :x
Viimeksi muokannut Tipsu98 päivämäärä 12.8.2015 22:32, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Rieju Marathon

7.6.2015 2:32

tontsa626 kirjoitti:Mulla kans alkanu jotain ihmeellistä nakutusta kuulumaan yläkerran päästä, voisko olla venttiilit vai voiko mäntä pitää tollasta ääntä?
Ajettu siis 183cc:llä n.13tkm.
Sitte kans ei kulkupuoli oo sama mitä ennen kylmemmillä keleillä ja ei kiihdy ihan samanlailla miten ennen ja pätkii 3-> vaihteilla kun kiihdyttää tappiin asti, tk tais olla 42 ja ps 145, jos pienempään vaihtais pääsuutinta?

E: Rupee jo huolestuttaan ihan, toivottavasti tuosta kuulis ees jotaki -> https://youtu.be/Cm4lqkYPS5Q

Mulla kuului tuollainen ääni mutta kokoajan kun oli kone leikannut/lämpöleikannut. Tollanen kolina kuuluu jotakuinkin kampuran laakereista. Nyt kun kaikki laakerit on vaihdettu niin enää sellainen pieni kolina kuuluu jostain, en sitten tiedä onko se tuon 183cc:n ominaisuus :D
Ja noista sun suuttimista, itsellä toimii parhaiten 40 tk ja ps on itellä tällä hetkellä 140 ja toimii huomattavasti paremmin kuin 145:lla.

Re: Rieju Marathon

7.6.2015 10:21

Ei ole olemassa varsinaista lämpöleikkaamista. Koneen kiinnileikkaaminen johtuu voitelun tai jäähdytyksen puutteesta, joskus liian laihasta polttoaineseoksesta. Ei ne koneet itsekseen "lämpöleikkaa" kiinni ;)

Koneremonttia tehdessä on hyvä selvittää syyt kiinnileikkaamiseen että saa samalla korjattua mahdolliset viat. Tunnettu tosiasia on Minarellin koneessa että se ei kärsi keulimista pitempiä matkoja koska öljynkierto loppuu silloin koneessa. Eikä tähän auta että koneeseen laittaa ylimääräistä öljyä, liika öljy pelkästään vähentää moottorin kierrosherkkyyttä ja syö huipputehoja, ja kuitenkin öljypumppu hörppii ilmaa.

Re: Rieju Marathon

8.6.2015 17:13

Venttiilit on vasta katottu. Voiskohan tuo ääni olla nokkaketju? Yhteensähän tuolla pyörällä on ajettu se 19tkm, että en tiiä kampuran laakerista... Tai sitte kiertokangen tai männän laakeri?

Re: Rieju Marathon

8.6.2015 17:59

Ei kuulosta nokkaketjulta, konetta levälleen ja varaudu kiertokangen/kampiakselin remonttiin. Voisi hyvinkin olla kiertokangen alapää jolla on tullut tunnit täyteen. Kampuran laakerit ei kovin herkästi mene väljäksi joten niistä toi ääni tuskin tulee. Jos mäntä ottaa kanteen kiinni niin ääni on aika samanlainen, Malossin kanssa sitä ongelmaa ei pitäisi olla.

Re: Rieju Marathon

9.6.2015 9:05

Kuullostaa samalta kun itellä ja oli kiertokangen alapään laakeri väljä :|

Re: Rieju Marathon

9.6.2015 9:18

Hohhoh, pitää käyä huollossa kyselemässä minkä hintanen remppa en kyllä ite ala ees yrittämään. Saanu ihan tarpeeksi jo näistä vehkeistä ja auto pitää alkaa katteleen... Ostakaa hyvä vehe pois :D

Re: Rieju Marathon

12.6.2015 17:16

Hei onko kenelläkään tarvetta Marathoniin takajarrupaloille? Ois uudet palat, paketti vaan avattu!

Re: Rieju Marathon

12.6.2015 19:06

Heyoo!
Riejusta vielä kyselisin ku eioo vieläkään vika selvinnyt.
Elikkä tekee edelleen sitä, että kovissa vauhdeissa, yleesä 5/6 vaihteella ja yläkierroksilla, alkaa pätkimään ja booaamaan ja tökkimään ja rätisemään TODELLA paljon ja sitten kun on alkanut tökkimään ni tökkii ja pätkii ja rätisee joka vaihteella ja kaikissa vauhdeissa ja koko ajan meinaa sammua ja booaa todella paljon.
Uutena oireena tullut se että jos käyttää rajottimella pätkimisen alun jälkeen ni rajotinki booaa ja rätisee todella paljon. Sammuu todella helposti pätkimisen alun jälkeen.
Bensapuolelta kaasarin kalvo vaihdettu, suuttimia vaihdeltu, ilmanputsaria vaihdeltu, kaasaria säädelty mut eioo auttanu. Sähköpuolella tulppa just vaihdettu ja muutenkin kaiken pitäisi olla kunnossa. Mut nyt ollaa mietitty et voisko toi vika johtua jotenkii viallisesta rajoittimesta? Kun tietyllä kierrosalueella aloittaa sen oireilun. Miten sen pystyisi selvittämään onko vikana rajoitin? Mistä saisi halvalla Riejuun rajoittimia? Jos tulee jokin muu mieleen ni kertokaa ihmeessä! Aika toivottomia ollaan jo ton Riejun suhteen ni kaikki apu otetaan vastaan!!
Kiitos ja anteeks pitkä viesti :D

Re: Rieju Marathon

12.6.2015 19:31

Seuraavaksi pitäisi päästä kokeilemaan toisella puolalla ja CDI yksiköllä, jos niissä ei ole vikaa niin sitten tutkimaan johtosarjaa piuha kerrallaan onko jostain kohtaa eristeet puhki tai johto poikki. Käy myös kaikki liittimet läpi että ne on puhtaat ja tiukat.

Re: Rieju Marathon

12.6.2015 21:02

Okeii kiitti paljon!
Totaa, pystyyko CDI:tä ja puolaa tsekkaamaan/mittaamaan jotenkin et onks ne kunnossa vai pitääkö testata vaa eri puolalla ja CDI:llä?

Re: Rieju Marathon

13.6.2015 7:27

Puolan pystyy mittaamaan jos löydät jostain mittausarvot, Riejun tai vastaavan kaasarilla olevan Minarellin korjausmanuaalista. CDI:tä ei pysty mittaamalla tutkimaan.

Jos sulla on kylmäsprayta niin siinä vaiheessa kun lelu alkaa pätkimään niin spraylla jäähdytät puolan, jos ei vaikutusta niin sitten CDI:n. Joskus voi tällä tavalla saada vian esille.

Tulpanjohto ja tulppahattu kannattaa uusia jos niitä ei ole vaihdettu.

Re: Rieju Marathon

13.6.2015 14:24

Kiitos paljon avusta, pitää kokeilla noita! :)

Re: Rieju Marathon

16.6.2015 16:19

Joku Riejun omistaja vois kertoa, että onko startinrele ylä- vai alapuolella?

Re: Rieju Marathon

23.6.2015 19:48

Nyt ois kiire saada rieju kuntoon elikkä pätkii paljon ajossa mutta ei paikallaan, jättää välistä kipinän pois eli antaa hyvää kipinää putkeen mutta sit välistä ei anna ollenkaan missä vika? Puola?