Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

7.10.2013 22:06

V_T_E_C kirjoitti:Tuli tossa sunnuntaina rauhoitettua varjo talviunille. :itku: :s


Vielä jatkuu kausi ainaki itelläni. Varmaan kelien mukaan alan pitää sitä naapurikorttelin P-hallissa pakkasen uhatessa, tai/ja antaa mm. tankin nahkapannan kuivua kun se sadekelillä vettyy aina pahemman kerran (aiheuttaa myös tankin maalipintaan vaurioita, kannattaa varoa jos kellä on tollanen pyörässään). Äsken hain postista paketin maailmalta: Rebelin HONDA-korjausoppaan hankin (Wikissä jo fiksattu jotain tietoja mitkä näemmä ei ollu ihan oikein), ja Hondan kromikoristeen sissyn takapuolta peittämään. Ei enää ollu saatavilla oikeanlaisella koristeella ollutta taustalevyä, joten mun kai täytyy etsiä jokin huvittava "chiliä syöny kräähkä"-merkki (Pontiac Firebirdin tulilintu) ny hankittuun perusmalliseen. Joitain hauskoja löydöksiä myös Ebay:ssa (DE) jotka pisti miettimään: esimerkiks 108os. kuusiokolosarja rosterista, jolla vois korvata osan moottorin ja rungon sään (eli ruostumisen) armoilla olevasta ruuvitavarasta, ja jossa materiaali kestäis työkaluja paremmin kuin japanilainen. Merkkasin sen Wikiin, tosin ainakin moottorin poskissa kiiltävämmät rosteriruuvit voivat pistää silmään häiritsevästi.

Näyttäis pe-ma olevan suht kivat kelit ennusteessa, eli oliskohan viimesen ajelun paikka ja sitten pedon puunaus+talvisäilöön vieminen ajankohtaista? Kaikenlaista pientä nakertamista oli ollu suunniteltuna, mut jospa ne sais tehtyä talvella kerhotallissa, plus jos jatkaa varustelujuttuja. Ei tota pyöräwanhusta raaski myydä, juuri nyt illalla hammaslääkäristä palaillessa kävin jotain kauppajuttuja, ja huvittavasti yhä silmä lepäs siinä kadunvarteen pysäköityä kromihimmeliä lähestyessä. Tää on ilmeisesti vakavaa, pitäisköhän Varjolle pedata talvipaikka jonneki kodin nurkkaan?! :D

Re: Honda Shadow

25.10.2013 1:25

Tossa kun oon joutessani vähän fiksaillu tai lisäilly linkkejä Wiki-juttuihin tuli vastaan FEMA:n (Federation of European Motorcyclist Associations) RIDERSCAN-tutkimus mikä jatkuu 2013 loppuun. Kyselystä löytyy Suomi-versio jos ketä kiinnostaa näin viime tingassa vielä osallistua.

http://www.fema-online.eu/riderscan/survey/index.php

Shadow on paraikaa kuivumassa P-hallissa. Joku ilta ajattelin ottaa puunaus- ja nyhverrysprojektin, ja sitten (ehkä sunnuntaina, jos on kuivaa) siirtää sen talvipaikalleen. Ostin kokeeks BILTEMA:n puhdistusliinoja kun joku niitä kehuskeli: pyörä on sinänsä puhdas, mut kotipihassa on joku pirun aggressiivinen pulu mikä heittää tämän tästä protestiguanot kromihimmelin päälle. Varmaan joku cityvihree idealistikräähkä, prkl :D Liinapurkin hinta oli huimat 3,99€, saas nähdä kuin hyvin ne toimii.

Sissyn kromilevyn varmaan touhuan paikalle, ja kansikoppien kuusioruuveista huolloissa hävöksiin joutuneet pienet kuminapit olis tarkoitus kans laittaa taas paikalleen (kuusiot tuntuu vähä keräävän ruostetta ja menee vähä roisin näköiseks - pikkujuttu, mutta mun mielestä virhe pistää silmään ainakin nois kromikansissa). Kesti aikoinaan viikkoja saada napit Hondalta, eli jos keltä nuo kans puutuis saa ehkä nahkan reiityspihdeillä näyskästyä sopivat jostain roiskeläpän raadosta tmv.?!

Shadow-Wikin "Motoristi Survival"-osioon tuli talvi-iltojen lukemisiks linkitettyä lehtijuttuja turvallisuus- ja niistänäistä asioista, mm. Teknarin arkistosta, sekä englanninkielisten USA-saittien Sportsrider ja Motorcyclecruiser jutttulistoja. Samanlaisia kirjotuksia löytyis varmaan MP69:n, BHMC:n ym. sivuilta suomenkielisinä mut en ole jaksanu alkaa penkoa niitä esiin. Ajokursseista jäi vielä pois MP69:n mm. tänä kesänä järjestämä rata-ajokoulutus 16-22v motoristeille, kun en tiedä enkä vielä kysyny kuinka vakiintuneita nuo kurssit olis. Mitäh, rata-ajoo Shadowlla? No miksipäs ei, asiallisilla renkailla ja vähän alustaa parantelemalla se on ihan huvittava mutka-ajossa, eikä edes huono ;)

Re: Honda Shadow

11.11.2013 19:11

Luovutin ja vein Shadown talvilevolle eilen ;)

Kromattu sissyn taustalevy meni vielä paikalleen, ja halvan nahkaisen tölkkitelineen puuhasin vasempaan liukuputkeen kolmioiden väliin. Battery-pinttitölkki sinne venyttämään ja muotoilemaan nahkaa... en tiä auttaisko kastella nahka jos se sillei muotoutuis paremmin? Paikka on vähä hankala mut en keksiny vielä parempaa. Koristekansien kuusioruuveihin laitoin niihin kuuluvia nappeja paikalleen - noh, ne oli slarvattu huolloissa kaikki 8, eli pari täytyy vielä käydä laittamas paikalleen. Puunaus ja puhdistelu Bilteman halvoilla liinoilla (ei niin hyviä - jättää herkästi pesuainejälkiä tai viiruja jos liinaan on kertyny likaa), sitten ehti onneks ajaa sen kuivassa kelissä säilytyspaikkaan... pois lähtiessä oli alkanu tihuttaa. Joku päivä täytyy vielä käydä nyppäsemässä akku irti, ja jotain viimestelyä. Keväällä asennettu O-rengasketju ei ole vetreytyny: täytyis ehkä ottaa se irti ja kokeilla jotenki kunnostaa... tai vaihdan laadukkaamman DID:n sen tilalle. Risoo, kun sen vastus on ylijäreää 525 X-rengasketjua suurempi ja niistää kulkua tuntuvasti. Tiä kokeilisko vahvistettua 520:a olisko kulku/kestävyys-kompromissi mielekkäämpi. 30tkm kestävää 525X:ää ei ehkä tarvi 54tkm ajetussa pyörässä...

E: Harvinaisesta xv125-moottorisesta Sachs Roadster 125 V2:sta löytynyt korjausoppaan hankintalähde ja harrastajaryhmän sivu varaosista ym. (Saksa), lisätty Virago-Wikiin.

E2: Lisätty Shadow-Wikin matkaosioon "Hätätapaustietoa"-osaan luottokorttien kuoletusnumeroita, Pohjoismaiden edustustojen tietoja ja linkkejä HONDA mp-maahantuojiin tai valtuutettuihin huoltoihin (toistaiseksi vain Tanskan osalta selkeä lista linkkeineen), ja tiepalveluiden numeroita. Voi olla kätsy juttu hätätapauksessa, sikäli mikäli tien päällä pääsee nettiin. Joitain muitakin maita ehkä ku joutaa... ;)

Re: Honda Shadow

5.12.2013 20:25

Sain ny vihdoin aikaiseks alkaa opiskella iMovieta, eli pari typerää videopätkää Norjan reissulta nyt lisätty galleriaan harjoituskappaleina.

Ajokauden päättymisen jälkeen on vähän jo tullu haaveiltua ens kesän reissuista. Olin keväällä tutustunu autopuolella samanlaisen kummajaisen (sekä useita prätkiä) omistavaan englantilaiskaveriin, joka asuu Pohjois-Devonissa, ja jonka harmoniaa vois mennä järkyttämään. Myös sattu käsiin matkakertomus Englannista (Agatha Christien jäljillä tjsp.), noh eli näistä syntyi ajatus alkaa kerätä matskua ja tehdä 2014 pyhiinvaellusmatka moottoriurheilun kehtoon. Ajankohta olis heti Juhannuksen jälkeen, jotta ehtis Goodwood Festival of Speedin viime päiville (päättyy 29.6.).

Alustava ajatus olis mennä lautalla Hki-Lyypekki (perillä 7.00 eli olis hyvä ajopäivä), nimittäin Ruotsin kautta joutuis melkein päivälautalta tullessa paahtamaan yöllä umpitylsää E4:ää heti kunnon siivu (ehkä E-Ruotsiin asti 5-600km), ja samanlainen perään Hampurin kautta jonneki Hollantiin. Päivän-puoltoista jäis Belgian ja P-Ranskan pikku kiertelyyn (välimatkat aika lyhyet mut kohteita olis paljon), sitten lautalle Calais-Dover.

Etelä-Englannin kiertäminen (Lontoota vältellen pikkuteitä, jotta tottuis vasemmanpuoleiseen liikenteeseen) riippuu vähän aikataulutilanteesta. Canterburya ajattelin, sitten Kentissä Brands Hatch ynnä muita (Brooklandsin museo) kierroksena mikä päättyis Brightonin suunnalle South Downsin alueelle lähelle Goodwoodia. Sieltä jatkaisin kierroksen Isle of Wightilla, Southamptonista ylös Stonehenge ja Thruxtonin rata. Sään mukaan jatkaisin suoraan Cornwalliin (läntisin kärki Land`s End) tai mieluummin rannan suunnalta (Weymouth-Torquay-Plymouth).

Jatko on pikkusen hatara, varmaan menisin visiitille tuttavan luo, sitten Bath-Bristol. Luultavasti sieltä Malverniin (Morgan-autotehdas, ja ihan vieressä pikkuvuoret mistä hyvällä säällä näkis seutua laajalti), RAF-museoon Cosfordiin, mistä läntistä Midlands`ia ylös Snowdon-vuorelle Walesiin, ja Llanfair PG:n (Euroopan pisin paikannimi koko mitassaan) kautta Liverpooliin ja ehkä katsomaan sen kupeessa olevan Aintreen radan.

Lautalla Liverpool-Douglas yli Isle of Manille, missä pitäis ajaa ainakin TT-ajojen "mountain course", tosin varmaan lähtisin Peel`istä eteläkärkeen koska TT on vain 37 mailia. Vähän täytyis passailla sään ja lauttojen aikataulun mukaan, pois haluaisin Douglas-Heysham pohjoisreittiä. Skotlantiin asti en viitsi, ellei 2009 lopetettu lautta Hull-Stavanger aloittais 2014 (tuuuskinpa) mikä muuttais paluukierrosta radikaalisti.

Heyshamista jatkaisin Blackpoolin-Manchesterin kautta Leedsiin ja Hulliin (ei vielä aikataulua eikä kovin tarkkaa suunnitelmaa). Palaisin itäistä Midlands`ia kierrellen (radoista tarkoitus bongata Mallory Park ja Silverstone) päätyen jonnekin Cambridgen suunnalle, tai jopa Lontooseen jos olis jo tottunu Englannin liikenteeseen. Tässä olis aika väljää, koska olis paljon "pakko nähdä"-kohteita etenkin jos eksyy isoon kivikylään.

Pois tulisin lautalla Harwich-Esbjerg, Tanskan poikki siltareittiä Köpiksen kautta E-Ruotsiin. Varmaan menisin 2012 mukavaks havaittua itärannikon reittiä, ja jos vielä oon hengissä pääsis Oskashamnista yli Gotlantiinkin, mistä pois Nynäshamnin kautta. Voi kyl olla rahat loppu, ja saattaapi Shadow saada jossain Malmön kohdalla vainun kotitallista, hirnahtaa, ja sitten mennään vauhdilla Pölkkylään.

Jotain 7.000km Google tuosta mittaa, tosin pitkät lautamatkat mukana. Telttakamat otan mukaan, mut brittien kesäkelejä peläten ajatus olis löytää edullisia B&B- tai majatalopaikkoja jotta reissu menis mukavasti. Vaihtokurssihan on suht edullinen Euron ja punnan välillä (ei kyl enää 1:1 niinku kai 2011 tai 2012), ehkä välttyis konkurssilta, ja pikkuteitä ajellen bensaakin palais suht vähän. Pääsispä testaan BP:n "Ultimate"-lentobensankin ;) Jotain yli 3.000€ tuohon palaa inhorealistisesti: kolmella tonnilla laskien 14pv à 214€ voi olla aika alarajalla jos sattuu pahat kelit, tai jos hyvin/halvalla selviää niin tosiaan pari päivää ekstraa Ruotsissa...

Ajattelin pistää hurjan suunnitelman esiin jos ketä kiinnostaa tulla mukaan. Mieluiten shadowisti joka jaksais tarvittaessa istua pitkiä rupeamia meno- ja paluusiirtymillä jos tarvii, mut oletan reissaavani yksin. Uteliaana setänä varmaan kyl lisäilen suunnitelmaan talven mittaan paljon muitakin kohteita ku moottoriratoja (mitäpä siellä näkemistä, paitsi et käy portilla). Niin ja taatusti kyl vatvon ja jahkailen entiseen tapaan eikä lähdöstä meinaa tulla mitään... kunnes sitten yhtäkkiä vaan huomaan istuvani laivalla, köydet on irrotettu, eli poiskaan ei enää pääse ;)

Re: Honda Shadow

6.12.2013 14:11

Kuulostaa huikealta reissulta!

Re: Honda Shadow

7.12.2013 8:42

Yes, indeed ;)

Tätä ehtii tosin talven aikana vielä tarkennella (ja kuumeilla :) ). Runkoreitti pysyy varmastikin jo tollaisena koska Juhannus ja Goodwoodin tapahtuma lukitsevat sen, mut Midlands-alue on mennen-tullen vielä hyvinkin epäselvä. Myös tutkimatta vielä TomTom:in sivustoilta motoristien reittiehdotuksia.

E: Tossa vielä tollanen Man-saaren TT-kierros kuskin näkökulmasta (twini-Kawa ER-6 kommenttien mukaan, sen kone ilmeisesti hajoaa vähä ennen kierroksen täyttymistä Snaefell-vuoren ja Douglasin välillä). En kyl taitais Shadowlla ajaa ihan noin kovvoo ;)

http://www.youtube.com/watch?v=d9rTfiMqn30

E2: Ja järki näemmä voitti, mp-katsastuspakkoa ei toistaiseks tulekaan :)

E3: Joutessaan puuhastelin Wikiin piikkikustomi-sarjan jatkeeksi jotain Kymcon Zing:istä, joita liikkuu markkinoilla ja teilläkin vielä aika paljon. Ihmekös tuo, kun Zingissä on Hondan ikiliikkujana tunnetun (1975 asti valmistetun) CG125:n kopiopannu. Tuo CG-piikkihän on Suomessa kai tuntematon mutta ollu esimerkiks Ranskassa ja etenkin Kauko-Idässä suosittu järkipyörä, valmistettu ziljardimäärin, vähän samanlainen "Chuck Norris"-tapaus kuin Noksun vanhat 3310-foonit joita vahingossa tiputettaessa.... lattia meni säröille! :D

E4: Ei viiti nostaa, lisää edittiä (typerää yksinpuhelua ;) ) vaan.

Saksan Ebay:ssa asioidessa satuin vilkaiseen 125-Shadown varustetarjontaa samalla. Tuli vastaan tällanen hauska 2-portainen istuinlämmitin (35W) missä siis 40x20cm hiilikuitu-elementti tarttis sujauttaa päällisen alle. Hinta 19€ (+postitus ja asennus toki) ei tunnu pahalta mut katkaisin ei näytä kovin säänkestävältä. Joutuis ehkä etsimään paikan jostain oikean sivukopan takaa, minne pääsee suht vaivattomasti jos kankkuja tarttis Suomen koleilla keleillä lämmitellä? Näyttää olevan kampanjahintainen (norm. 79€) ja vois olla aika kiinnostava ajatellen ne x kertaa kun kesäyön kylmyys on yllättäny ainaki minut reissuilla.

http://www.ebay.de/itm/Honda-VT125-Shad ... 3f059460a2

125-Intruderiin mahdollisesti sopiva Daelim VT125:n levypyörä taakse näkyi renkaineen myös olevan tarjolla kans juuri nyt (hp. 105,99€ mut näytti hyväkuntoiselta). Kauppias ehkä suostuis mittaamaan navan et kuinka tarkalleen tuo mahtais sopia, tai joutuisko holkkien kokoa muuttamalla hakemaan pyörän oikeaan asentoonsa. VL-Wikiin linkitetyn videon bobberissa tuollainen vanne näyttäis olevan asennettuna, ja mikäli vannekoko on 15 x 3.00 voi asentaa videossa näkyvän 150-takarenkaan.

http://www.ebay.de/itm/Daelim-VT-VL-125 ... 3a811a418f

Lämpöjutuista ehkä vielä, että hollantilaisella CMS:llä näytti pari kk sitten olevan Hondan oma fiksun näköinen kahvalämmitinsarjaa (lie yleismallinen) vielä saatavilla, tosin tietysti kallis. Tällasia vaan jos ketä kiinnostaa - itelläni koristetupet ni en tiedä viittiskö niihin alkaa väsätä lämmitystä.

Vielä tuossa Englannin-reissun matskua keräillessa tuli äkättyä hollantilainen Louwman-automuseo mikä on ihan reitin varrella kun Zandvoort-radalta jatkaa kohti länttä. Alla linkki, olin laiska vaihtaan kieltä ("ontdekken" -> "collectie automobielen"), mistä alas rullaamalla löytyy aika huikeita harvinaisuuksia. Merkkasin myös Beaulieu:n (Southampton), Haynes:in (Yeovilton) ja pari muuta kuten prätkäpuolen National Motorcycle Museum (Coventry-Birmingham välillä, suurin ja hienoin maailmassa oman väittämänsä mukaan). Saa ny sitte nähdä mitä kohteita jää jäljelle ku tiivistää suunnitelmaa... tai siis jos edes saa rahat kasaan reissuun. Louwmans olis varmaan ihan mielenkiintoinen käyntikohde jos kuka liikkuu tuolla Amsterdamin seuduilla. Niin ja entinen Schlumpf-museo Molsheimissa Itä-Ranskassa (eli maailman kattavin Bugatti-kokoelma), mis en kyl mitenkään pysty käymään täl kertaa.

http://www.louwmanmuseum.nl/ontdekken/o ... ectie.aspx

Hyvää vahingotonta ja harmitonta hauskaa uutta vuotta 2014 tietysti kans kaikille!

E5: Tuli tilattua Hondalta alipaineiden synkkaamiseen tarvittava adapteri 07510-3000100 etukaasarin kurkun mittauspisteeseen, ja vielä nivelletty työkalu 07908-4730002 millä pääsee ahtaassa paikassa säätöihin käsiks. Ehkä oli tyhmää ja tarpeetonta (kallista ainaki), mutta kerran-pari säätötarvetta on ilmenny kesken huoltovälin - kulkuhan heikkenee tuntuvasti kun pytyt ei huhki tasatahtiin. Adapteri ei ollu ku parikymppiä ja hyllytavaraa, työkalu sen sijaan tyyris ja meni Japanin tilaukseen. Täytyy ehkä laittaa kuvia galtsuun kunhan ne on kotona.

Vielä tossa pohdin hankkisko vihdoin TireMoni:n rengaspaineiden valvontazydeemin (on poimittu yhen nettikaupan ostoskoriiin, mutta pitäis etsiä saako sen muualta edullisemmin) ajatellen jos tost 7tkm Englantirundista ny tulis jotain, ja kun se tilastonaula varmaan löytyy jossain vaiheessa takarenkaasta. Helpottais elämää huomattavasti jos tappiosta selviäis pullopaikkauksella ajoissa kiinni saatuna, kuin joutua purkaan kuorma remonttia varten puhumattakaan, että naula saattaa huonolla tuurilla repiä sisäkumin laakista vainaaks. Myös tarttis uusia tavaroiden pakkaustarpeet inhorealistisesti brittien "vienoa ripsuttelua" ajatellen, eli ajattelin settiä 100% sateen kestäviä 30/50 litran pakkaussäkkejä. Just tarkalleen haluamiani malleja ei vielä ole löytyny, mut täs on onneks vielä aikaa ja hinnat sydäntalvella varmaan pienimmillään. Yes, I`m cheap ;)

Re: Honda Shadow

10.1.2014 10:32

Jos ny nostais kuitenki taas ;) Katoin et huhtikuussa tulee 10v täyteen et oon notkunu mototissa, et oliskohan aika mun hiljalleen siirtyä eteenpäin... Shadowstahan en kyl aio luopua mut josko muut shadowistit alkais pitää linnaketta pystyssä ;)

No joo, varsinaiseen asiaan. Saksan Ebayssa kaveri tarjoaa särkynyttä 170cc-konetta:

http://www.ebay.de/itm/HONDA-Varadero-X ... 1420994673?

Tuossa oli selosteen mukaan takapytyn mäntä posahtanu E10:llä ajamisen takia (why are we not surprised?! :( ), eli aika iso remppa edessä kun männän palat pääs tuhoamaan takakantta. Koneenraato oli kertaalleen jo ollu tyrkyllä ja tarjous noussu 50€:en, eli ei ny mitään raivoisaa kysyntää sille ole ollu. Varaushan on aika optimistinen 400€, ja kone tarttis noutaa. Aika paljon työtä olis, mut takakannen saattaa löytää purkuosanakin. 170-pyttyjä varten modatut kaasarit ym. löytyis kuulemma myyjältä jos pistää lisää seteliä tiskiin, ja/tai jos tarvii. Seloste ei kerro onko koneessa Tornado:n virinokat, mut varmaan jos ton projektin ottais kannattais nekin samalla laittaa niin jotain 6-7hv pitäis irrota lisää vakio-125:een nähden. Itelläni on kesän 2014 varalta vähän eri suunnitelmat (toi Englannin reissu mikä varmaan tulee helevetin tyyriiks), eli ainaki tässä vaiheessa passaan. Jos projektiin lähtisin niin juuri tuollei varmaan risa kone ostamalla ja 170cc:ks jalostamalla, jotta jäis ehjä vakiokone varalle.

E: Aijuu, jos joku suunnittelee reissua Norjaan tonne Sognefjelletin suuntaan niin sen lähistöltä löytyy huvittava käyntikohde missä tunnelintekijät mokas:

http://www.nrk.no/programmer/tv/norsk_a ... /1.3240473

Tarina meni sillei, että tunnelin suunnitelleen insinöörin talo paloi poroiks, ja sen mukana piirrokset miten tunneli pitäis porata. Työt kuitenkin aloitettiin... kunnes puolessavälissä uudet piirrokset ehtivät valmiiksi ja huomattiin, ettei porattu alku osuiskaan ajateltuun päättymisaukkoon... jonne johtava tie oli myös jo tehty. Näin sitten oli pakko 2,2km tunnelin puolessavälissä alkaa porata jyrkästi (15,5%) ylöspäin eli kyseessä taitaa olla Norjan tieverkon jyrkin nousu (esmes Trollstigen oli vain 8-9%). Tota kuriositeettiä en ainakaan ite ollu löytäny reissua suunnitellessa.

E2: OMG, norjalaiskylästä missä yövyin viime kesän pikareissulla oli palanu puolet maan tasalle viime (18./19.1.) yönä :eek: Tankkasin siellä, ja ilmakuvista näkyy juuri paloalueen pohjoispuolel asfaltoitu alue missä vedin pössen ja lueskelin karttaa päivän reittiä funtisen. Aika kamala juttu, mieli matalana mukavien norskien puolesta joilta palo vei kaiken...

Re: Honda Shadow

21.1.2014 17:24

Ainiin, tuli jossain yhteydessä vastaan tämä satelliittipaikannukseen perustuvan ajoneuvoveron vastainen kansalaisaloite (608/7.11.2013), jolla oli juuri äsken kasassa 20.315 kannattajaa vaaditusta 50.000:sta. Rotestin kirjaamista varten on oltava pankkitunnukset (tmv. vahva tunnistus) ja nyt en katsonu mutta 18vee kai oltava ikää. Linkki listaan käynnissä olevista aloitteista, jos kiinnostaa:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/hae

Osasta aloitteista voi sanoa et "it won`t happen", GPS-seurannan vastustus on sentään jo lähes puolivälissä ja aikaa toukokuun alkuun vielä...

E: Linkin mukaan suosituin salasana on "123456"... mutta jo sijalla 18 löytyy "shadow"! Vain "monkey" on mopottimista omistajilleen ilmeisesti rakkaampi (sija 17) :D

http://splashdata.com/press/worstpasswords2013.htm

E2: Yzäpuolen ketjukoko-keskustelusta kiinnostuneena hain selvityksen niistä, laiskuttani otin tosin alkupään englanninkielisen linkin mikä vaikutti hyvältä. Lisäsin sen VT:n Wikiin arkisten teknisten tietojen ketju-kohtaan. Itelläni oli pitkään ylijäreä DID:n 525 X-rengasketju käytössä mikä oli huoltovapaa kuin kardaani pitkillä vauhdikkailla reissuillakin ja olis kestäny yli 30.000km (eli tulee pitkässä juoksussa halvemmaks kuin halpis-520:t, säästyneestä riesasta puhumattakaan), nyt halpa 520 O-rengas mikä on ihan skeida (ei veny, mutta rullausvastus huikea - ehkä viallinen tuote?). Kandee siis ostaa kerralla kunnollista DID-laatua...

http://www.gizmology.net/sprockets.htm

Re: Honda Shadow

22.1.2014 22:48

Komppaan Mustavia ketjut on väärä paikka säästää! Itekkin allekirjoitin tuon kansalaisaloitteen 2h sisällä siitä kun 18 tuli mittariin, sen verran pittää vähintäänkin olla ikkää.

Re: Honda Shadow

29.1.2014 22:45

Heh, nappasit legendaarisen viestinumeron #1313 ;)

Joo raapustin bittinimmarini kans ko. aloitteeseen. Ei kai kukaan tosissaan usko, että ylikalliin järjestelmän käyttö jäis autoverotukseen, vaan taatusti sovellus laajenee kaikenlaisiin muihinkin "veroluonteisiin" kansalaisen lompsasta vedettäviin maksuihin niinku esimerkiks ylinopeuksista sakottamiseen :(

E: Taannoin iski ahkeruuspuuska vähä työstää Kymco Zingin Wiki-juttua, ja Rengas-FAQ:iin väsäsin vähä rustikaalisen piirroksen vanhan sisärenkaan virheistä joiden vuoks se kannattais heittää roskiin ja asentaa uus. Piirros oli oikeastaan vaan tarkoitettu luonnostelmaks, mutta ens hätään se varmaan selventää eri virheitä. Muualla ei ainakaan toistaiseks ole tullu vastaan tollasta kokoavaa esitystä, et ehkä tuollainen tietämys säästää porukkaa joiltain harmeilta. Kymco-kuskit vois mielellään parannella Wiki-juttua ja lisäillä siihen kuvia, ja samoin kuvia puuttu vielä Intikan ja Viragon/Dragun jutuista. Jos vanhat merkit pitää paikkansa (jopa muutama Aprilia Red Rose selvinny hienona 30v) ni 10v päästäkin moni kustomi liikkuu yhä iloisesti, kun taas moni nykypyörä on jo feidannu liikennekuvasta ikuisille taivaallisille maanteille, eli hyvästä tietopankista vois olla hyötyä. Zing (omaa sukuaan Honda) on yks näistä ikiliikkujista, edelleen (2013) tuotannossa II-versiona, ja ihan kelpo peli jos tarvii liikkua eikä kulkine tai kilometri saa maksaa messinkiä. Ranskalaisomistajien arvosana 8,18 on ilmeisesti kustomien toisiks korkein Dragstarin (8,33) jälkeen, eli jos ei tarvi V2-turbiinia ei sellasesta kannata maksaakaan.

E2: "Kaksonen on niin vauhdikas, ettei kukaan kerkeä edes muodostamaan mielipidettään tästä rasittavasta vieteri-ihmisestä. Mikäli täpötäydessä juhlasalissa kuulet sen vittumaisimman ja kovaäänisimmän nauruäänen, siellä on kaksonen. Yleensä hän on kertomassa jotain itsestään eikä edes huomaa, että kukaan muu ei naura. Mikäli haluat seurustella kaksosen kanssa, muista laittaa hänet sähköaitaukseen lähtiessäsi kotoa, sillä palatessasi et löydä häntä mistään."

(http://personal.inet.fi/koti/jarmo.sutinen/horosk.htm)

"En voi sille mitään, se on luonnevika"-terveisin :)

E3: Ihan hianoja sääkuvia nyt viikon verran YLE:llä äänestettävänä. Kesäreissuilla rätkällähän noita erikoisia luontoilmiöitä näkee ihan kaupan päällisiks, jopa niin yliannostuksena et harvoin malttaa pysähtyä ja puuhata kameraa esiin. Luontoäiti se osaa ;)

http://yle.fi/uutiset/lamminta_ja_hyyta ... va/7079102

E4: Prätkä-EAK:ien linkkejä päivitetty vuodelle 2014 ym. pikku fiksailua. "Pidä pelivaraa"-PDF linkki jos ketä kiinnostaa, vaikka se enemmän autokuskeille suunnattu onkin.

E5: Joulukuussa mainitun Japanista tulevan nivelletyn kaasarityökalun toimitusajaks nyt lupailtu 23.4. (tilattu 4.1.) eli ilmoitettu kuukauden toimitusaika oli vähä optimistinen. Noh, ehkä sille on Shadown lisäks käyttöä vaik Bimpen kaasaripatteriston säätämisessä.

Re: Honda Shadow

7.3.2014 15:52

Tässä vielä 6-osainen videosarja VFR800-kuskin ajelusta Övre Årdal:ista Lom:iin, mukaan lukien multa ajamatta jääny maksullinen reitti "yläkautta" Turtagro:hon, mistä rv55 Sognefjellin yli Lom:iin. 125-Shadowssa ~100hv vähemmän tehoja ku VFR:ssä, mutta en kyl itekään suoranaisesti mummoillu noilla aikas hiljasilla vuoriston sivuteillä... Mutkiin alko jossain vaiheessa jo vähä kyllästyä myös reitti alakautta ajaessa ;)

Videossa sää normaalin sumuinen, esmes osien 1+2 reitti menee Hurrungane-vuorten vierestä mitkä on 2.200-2.400m jylhää torahammasta, mut ei näy. Juvasshytan risteys (6.osa 2:10) tulee aika myöhään: ainaki ite luulin jo ajaneeni vahingossa ohi, "kohta jo Lomissa, missä täällä muka enää 1.800+m vuoria?!?", ku alhalta laaksonpohjalta ei nähny miten korkeita vuoret vielä tuos kohtaa oli. No, väärässä olin kuten niin useasti ;)

Nii, ja jos meinaa käydä tuolla Sognefjelletillä ite ni ei ehkä kannata katsoa videoita ;)

http://www.youtube.com/watch?v=VcH8YLRkUps (osa 1: Övre Årdal-maksupuomi)
http://www.youtube.com/watch?v=2gXvQeG09qk (osa 2: maksupuomi-Turtagro + 5min rv55)
http://www.youtube.com/watch?v=gTt5-74U32w (osa 3: rv55-Sognefjellshytta-hotelli)
http://www.youtube.com/watch?v=6-SPJ-r6wu0 (osa 4: Sognefjellshytta-Fjellstue)
http://www.youtube.com/watch?v=5p1RULNNJCY (osa 5: Fjellstue-Leirmoen)
http://www.youtube.com/watch?v=BsRgL2jwNdM (osa 6: Leirmoen-Lom)

Vaihdoin/lisäsin vielä jotain kuvia galtsuun (yrittää kerätä intoa korkata Shadowlla kesäkausi 2014 ja kait jatkaa kesäsuunnitelman työstämistä... ;) ).

E: Tuli tossa autowanhustan varten tilattua Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer-ainetta haalistuneen muovin ehostamiseen. Varsinaisesti Shadowssa ei vielä pahempaa ongelmaa tuon kanssa, mutta jospa kokeilis sitä ilmanputsarin muovikoteloon jossain vaiheessa. Asiantunteva kaveri suositteli, ja kehui paremmaksi ku tarvikeliikkeiden peruskama. Youtubessa joitain esittelyvideoita aineen toiminnasta, ja tässä linkki jos kiinnostaa:

http://store.autovisionfinland.com/gtec ... x4rVfTV8gt

E2: Tossa vielä TRAFI:n linkki mp-takaisinkutsuihin. Hondan piikkivinkkelelistä Varresta näytti olevan ikivanha 2004-vuoden takaisinkutsu (seisontatuen turvakytkinhäiriö), mikä ei vielä ole päättyny. Shadow näemmä onnistunu laakista kunnolla ;)

http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampan ... Moottoripyörä&mark=&model=

(linkki vähä rujon näkönen kuten Jamppa WR-topikissa, mutta pitäis toimia)

Re: Honda Shadow

17.3.2014 22:23

Tässäpä omaan varjoon tuli suurempaa ongelmaa etujarru satulan kanssa. Toinen mäntä oli yksinkertaisesti jumissa, joka johti siihen, että jarrulevy piti vaihtaa. Nyt kuitenkin jarrusatulan avattuani huomasin, että satula on käyttökelvoton, mäntä oli kiilautunut sylinteriin (älkää pliis hakatko niitä vasaroilla). Kysymys kuuluukin sopiiko varaderon satula varjoon? Jos ei, niin onko jollain myydä varjoon uutta/ehjää satulaa?

Re: Honda Shadow

18.3.2014 0:22

No voi damn. Mäntä siis niin juntturassa ettei ole paineilmasykäyksillä (nesteen sijaan) houkuteltavissa ulos?

ZSF:n varaosakuva ilmoittais, ettei 45250-KPC-641 (2001 Varaderon koko jarrusatula 185,88€) kävis kuin Varreen, vaikka kuvassa näyttäis samalta kuin Shadown (45250-KGB-611, 300,44€). En tosin katsonu yksittäisten osien tasolle olisko vaan kiinnikkeessä liukuputkeen se ero, ja satula itsessään sama. Myös ristiinhakusaitti http://www.bike-parts.fr/recherche_piece.php? tarjoaa em. osanumerojen haulla vain XLV:n tai VT:n eri vuosimalleja, eli eivät senkään mukaan olis vaihtokelpoisia.

Saksalaisella Bike-Teile:lla on yks kokonainen setti (satula, letku, kahva/sylinteri) purkuosana 49,49€ tai 69,69€ tai 89,89€ (sama tarjous, jätetty aamuyöllä, eli mikäköhän hinta mahtaakaan lopulta olla?). Selostuksen mukaan asennusvalmis nesteineen ja kevyttoiminen, mutta naarmuuntunut eli ei kaunis... kolaripyörästä varmaan. Täytyis varmaan olla yhteydessä myyjään lähettääkö hän Suomeen? Vähän oudolta hiipparilta myyjä kyl kuulostaa...

http://www.bike-teile.de/index.php?seit ... id=1312682

Jarrusatulan korjaussarjojahan saa Storm Motorilta (1 mäntä 25€; myös muuta)
https://www.storm-motor.fi/osat/moottor ... tasarja-2/

Ebay:stä löytyis Shadow-jarrusatula NOS-osa 170€ Itävallasta:
http://www.ebay.de/itm/Honda-Bremssatte ... 417ae2a3bb

Tässä vielä etujarrun rakennekuva Hondan korjausoppaasta (kopsaa ennenku poistan):

Kuva

Re: Honda Shadow

18.3.2014 17:43

Tosiaan motomasterilta saan tilattua varren satulan 50€. Sain männän irti sylinteristä (sai rykiä sitä sieltä 30min) ja sylinterissä selvät naarmut eikä mäntä painaudu loppuun asti. Yritin hioa vesihiomapaperilla, vähän paremmaksi muuttu, mutta kuitenkin käyttökelvoton. Toivottavasti sopii tuo varren satula, muuten pyörään menee osiin yhtä paljon mitä siiä maksoin.

Re: Honda Shadow

19.3.2014 14:22

Joo toivotaan, että satulat olis samoja (tuntuis loogiselta) ja vain kiinnikerauta tmv. pientä olis eri. Voisit päivittää tänne havaintoja koska muillakin saattaa olla vastaavanlainen pulmatilanne.