Kolmetoista kirjoitti:Onko siellä Saksassa pyörät levinny samaa tahtia?
On prikulleen samoja tarinoita, taispa olla Youtubessa ajeluvideokin missä Yzä hyyty kesken kaiken. Englannissa Minarellin raju öljynkulutus on myös tuttu, tosin ainakaan lukemani voorumi ei maininnu moottoririkoista (engelsmannit ovat kai tottuneet, että terveen moottorivehkeen kuuluu aina kuluttaa öljyä, ja jättää kotoinen öljyläiskä pihaan
). Espanjassahan on myös ollu vesipumppuvikoja (video korjauksesta Youtubessa väittää näin). Eiköhän täsmälleen samoja tarinoita löydy muistakin maista, en ole viitsiny lueskella suuremmin kun asia ei mulle kuulu.
Kannattaisko orggismännän sijaan kokeilla asentaa tarvikemäntä, ainakin Vertexillä (tuoten:o V3516?) löytyy Yzän mallinen. Ebayssa (oliko DE) haluavat 110€ mäntäsarjasta.
E: No ei menny montaa minuuttia löytää tapauksia eri maista, jäin vaan huvikseni lueskelemaan muitakin voorumien juttuja. Jotain esimerkkejä:
Ranska:
http://yzfr125.xooit.fr/t1011-sujet-sur ... umiste.htm (3s viesti "torque2" kertoo omasta öljynkulutuksestaan, omasta vesipumpun tiivisteongelmasta, ja kertoo viimeisessä lauseessa öljyn puutteen takia tapahtuneita moottoririkkoja olleen useilla henkilöillä, "plusieurs personnes ont cassés leur moteur à cause de ça")
Englanti:
http://r125forum.com/threads/maks-r125- ... post-89179 (tapaus Mak, no muitakin oli). Foorumin kiinteä muistutus tarkistaa öljyt kertoo myös jotain...
Saksa:
http://www.yzfr125.de/thread.php?threadid=801 (öljyn loppumisen takia tapahtunu moottorin hajoaminen, ei erityisen hedelmällistä keskustelua... topic-sivulla 13 MOTORRAD-lehden kestotestin väliraportti, missä oli joitain varustearvioita, saattais kiinnostaa. Muistan aikaisemmin lukeneeni noita moottoririkkotapauksia useitakin muissa Saksan foorumeissa...)
Täytyy vilkaista Pohjoismaat, Espanja ja Italiakin kunhan joutaa. Luulis löytyvän samanlaisia ikäviä tarinoita joka maasta. Ei ole ainoastaan Suomen ongelma, eikä voi syyttää kuskia - suurin osa kokeneimmistakin motoristeista, jos kone ei ole aiemmin kuluttanu öljyä eli ei ole ilmeistä tarvetta tarkistaa öljymäärää (Yamahan suositus siis 3.000km tarkistusväli), ajais äkisti öljyä ilman erityisiä oireita (savutusta) polttamaan alkaneen moottorin kuivaks.
E2: Tohon katalysaattorin toimimattomaks menoon - jos siitä kehittyy aikanaan (2016) ongelma vuosikatsastuksissa - ratkaisu olis esmes Leovincen GP-Style putki, johon on MOTORRADin mukaan saatavilla erillinen katalysaattoripanos. Putki on myös huomattavasti vakioo kevyempi (lehtijutusta oli aika suttunen versio, mutta ero näyttäis olevan 2,3kg?), tosin sekä teho- että vääntökäppyrä ovat vakioputkea huonommat. Jutusta ei käy ilmi muutettiinko moottorisäätöjä putkien sovittamiseks (Arrow antoi siis hitusen enemmän tehoa, mutta väännön kustannuksella). Vakioputken katille ei näkyny omaa varaosanumeroa Yamaha-Ersatzteilessa, mikä olis harmittavaa jos koneen öljyhuurut tärvelevät sen. Muistelen lukeneeni, että Saksassa katsastuksissa olis jo ollu pulmia Yzän päästöarvojen kanssa, eli totakin pointtia pitäis tutkia tarkemmin. Sorry tämä kaikki on nyt taas vähän epämääräistä kun ei viitsi ihmeemmin pistää aikaa asioiden penkomiseen...
E3 (14.8.): Samanlainen tapaus Italiasta:
http://yzfr125.forumcommunity.net/?t=51901198"Ciao a tutti, 1 ora fa stavo tornando a casa in moto e a un certo punto (ero sui 102 km/h) la moto ha decellerato da sola e non andava più come prima e in più faceva uno strano rumore ferroso... Allora mi son accostato, l'ho spenta e l'ho portata a casa a mano... Faccio indagini e scopro che non avevo praticamente più olio motore... Ora la mia domanda è.... Cosa pensiate sia? Per me, e spero, si sia bruciata una bronzina... vi prego aiutatemi! !!!" (PSN.Daniele-italia, 2.8.2012)
Terve kaikille, tunti sitten olin palaamassa prätkällä kotiinpäin ja tietyssä kohdassa (102km/t vauhdissa) se hidastui itsekseen, ei enää kulkenut entiseen tapaan, ja lisäksi piti metallista ääntä... Siispä pysähdyin, sammutin sen, ja työnsin sen kotiin. Tein tutkimuksia ja havaitsin, että minulla ei enää ollut käytännössä lainkaan öljyä moottorissa. (Kysyisin mitä tuumaatte? Minusta se voisi olla murtunut männänrengas, toivoisin... pyydän, auttakaa minua!!!). Tämä nyt aamutuimaan vaan lonkalta käännetty kun Google-tulkki ei toiminut, ei ollut sanakirjaa, bronzina = männänrengas? Myöhemmässä viestissä öljymäärä oli tarkistettu 3 vkoa aiemmin, oli täynnä. Mahdollisesti meni takuukorjauksena, tai tarina jatkui toisessa threadissa (en alkanu etsiä).
Englannista video:
http://www.youtube.com/watch?v=64hVkQ6lt9UNorjasta video kolisevasta moottorista:
http://www.youtube.com/watch?v=esaI-K0e8mw
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 14.8.2013 8:13, muokattu yhteensä 1 kerran