Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

26.7.2013 17:08

EI V***U! Nyt tuli mokattua pahemman kerran. tiputin öljyt, avasin öljynsuodattimen suojan, vaihdoin sen suodattimen, rupesin kiristämää ja naps sinne katkes se pisin pultti sisää??? Enkä ees kääntäny kauheen kovaa? Viittiskö joku neuvoo miten sen sais pois nimittäin mihinkää liikkeeseen en oo viemäs, kun ei oo rahaa. :nolo: :nolo:
Just ostin tän ja vielä suht halvalla(1700) eikä mitää vikoja ollu ja nyt pelottaa et tähän alkaa tulee jotaa piileviä vikoja :|

Re: Yamaha YZF-R125

26.7.2013 17:13

Ei se oo piilevä vika jos väännät liian tiukalle :roll: On niitä kuule kymmeniä kertoja väännelty paskaksi, sen kopan pultit on niin heikkoja. Kysy WR-topicista jos kukaan täällä ei osaa vastata, siellä mun mielestä joku väänsi saman pultin hajalle.

Re: Yamaha YZF-R125

26.7.2013 23:51

Kytkinposki irti ja koita ronkkii se pultin jämä ulos. Tiiviste pitää sitten vaihtaa, 12e hintaa sillä.

Re: Yamaha YZF-R125

30.7.2013 22:13

voiks sen tiivisteen vaan laittaa vai tarviiks siihen tiivisteliimaa tai jotaa??? :nolo:

Re: Yamaha YZF-R125

30.7.2013 23:42

lassivaa kirjoitti:voiks sen tiivisteen vaan laittaa vai tarviiks siihen tiivisteliimaa tai jotaa??? :nolo:

Laita vaa...

Re: Yamaha YZF-R125

1.8.2013 22:02

Mikä tunnistin sijaitsee kytkinkahvan juuressa (sellainen pieni, kytkinkahvan alapuolella ) vapautuu kun kytkimen painaa pohjaan ?
Onko kauhean tärkeä ?
Haittaako jos vaihdan kahvan jossa ei ole sellaista kohtaa mikä painaa sitä "tunnistinta" ?

Re: Yamaha YZF-R125

1.8.2013 22:13

vaihteiston turvakytkin olettaisin, eli pyörä ei koita käynnistyä vaihde päällä jos ei ole kytkin pohjassa, en tiedä voiko vaikuttaa toimintaan jos vaihtaa kahvarungon

Re: Yamaha YZF-R125

4.8.2013 18:53

hanskii kirjoitti:Mikä tunnistin sijaitsee kytkinkahvan juuressa (sellainen pieni, kytkinkahvan alapuolella ) vapautuu kun kytkimen painaa pohjaan ?
Onko kauhean tärkeä ?
Haittaako jos vaihdan kahvan jossa ei ole sellaista kohtaa mikä painaa sitä "tunnistinta" ?

Jos vaihdat sen kahvan ni pyörä ei enää käynnisty kytkinpohjassa vaihde silmässä, mutta toki sen kytkimen voi ohittaa mut sitten on riski että pyörä käynnistyy ollessaan jalalla vaihde silmässä ja kaatuu.

Re: Yamaha YZF-R125

4.8.2013 19:00

tämä kauhuskenaario nyt ei pitäisi olla mahdollista, koska jalassa on erikseen turvakytkin, ettei pyörä lähde käyntiin jos jalka on alhaalla

Re: Yamaha YZF-R125

4.8.2013 19:01

hanskii kirjoitti:Mikä tunnistin sijaitsee kytkinkahvan juuressa (sellainen pieni, kytkinkahvan alapuolella ) vapautuu kun kytkimen painaa pohjaan ?
Onko kauhean tärkeä ?
Haittaako jos vaihdan kahvan jossa ei ole sellaista kohtaa mikä painaa sitä "tunnistinta" ?


Patentoi siihen uuteen kahvaan esim. joku ruuvinpätkä kiinni tms. jos on mahdollista. :D

Re: Yamaha YZF-R125

4.8.2013 19:11

|Psychosocial| kirjoitti:tämä kauhuskenaario nyt ei pitäisi olla mahdollista, koska jalassa on erikseen turvakytkin, ettei pyörä lähde käyntiin jos jalka on alhaalla

Juu, niin on olet oikeassa, vanhasta muistista heitin ton kaatumisjutun kun yleensä poistetaan sitten myös se jalan kytkin.

Elikkä jos kytkinkahvan vaihtaa, niin pyörä ei enää lähde vaihde silmässä käyntiin, mutta jos sen ohittaa niin lähtee myös kytkintä painamattakin.

Re: Yamaha YZF-R125

5.8.2013 16:51

Kaverilla on kytkin helvetin löysä ja äkänen ja tuo tukijalan käynnistyksenesto ei toimi niin hänellä on tuo mahdollista :lol:

Re: Yamaha YZF-R125

6.8.2013 18:55

Hyvin kesti Jammu tollasen 1500-1600km lenkin. :) Ja leipää annettiin. :D

Re: Yamaha YZF-R125

10.8.2013 14:33

Anonyymi122 kirjoitti:
Anonyymi122 kirjoitti:Mitä tapahtui? Valtatiellä reilun satasen vauhdista (ehkä n. 105km/h) yhtäkkiä pyörä nykäisee sillä lailla, että vauhti tippuu n. 10km/h alaspäin ja sitten taas kiihtyy takasin matkanopeuteen. Tämän jälkeen alkaa vaan kuulua vitunmoinen sirinä ilmeisesti koneesta.

http://www.youtube.com/watch?v=_nRy2jEnkvo&feature=youtu.be
Ja tässä lupaamani video. Ei kerro välttämättä koko totuutta, mutta ei kyllä ihan terveeltä kuullosta.


Kävi täysin sama tänään. Minkälainen operaatio nyymillä oli?

Kilsoja takana karvan yli 24'000

Re: Yamaha YZF-R125

10.8.2013 17:54

Tuolla 4T-tekniikan puolella oli juuri ollut myös sama tarina. Kyllästyttää osallistua keskusteluun asiasta, kun kukapa haluaisi olla se ikävän viestin tuoja, ja vahingon kärsineen tunnelmat voi arvata.

Edelleenkin kyllä heittäisin ajatuksen ryhmäkanteesta, jos Yamaha ei suostu tulemaan asiallisesti vastaan näiden tyyppivauriotapausten korjauksissa. Juttuhan koskisi kulutustavarassa olevaa virhettä (tarina on Sun ja tuplakutosen tapauksessa täsmälleen sama), ja vireillepanoon pitäisi löytää "usea" (eli enemmän kuin kaksi?) vahingon kärsinyttä. Mielestäni tässä on selkeä ja perusteltu keissi käydä keskusteluun Kuluttaja-asiamiehen kanssa. Valtiohan kantaisi oikeusjutussa riskin kuluttajan puolesta.

http://www.oikeus.fi/41279.htm

Jos perusteluja hahmottelisi pikaisesti?

1) Tuotteessa on virhe.
Tarkalleen samanlaisia tapauksia on runsaasti paitsi Suomessa myös muissa EU-maissa joissa 125-Yzä on myynnissä. Keskustelupalstoja seuraillessa löydöksiä tulee jo muutaman minuutin hakemisella, joskaan roima äkillinen öljynkulutus ei ole aina ehtinyt johtaa moottorivaurioon. Minarelli-moottorissa on myös muita ongelmia, esimerkiksi vesipumppurikkoja on Espanjassa sanottu esiintyvän taajaan. Siinä on joko konstruktiosta (matalahelmainen mäntä) tai materiaalista johtuva virhe, koska eri maiden ilmastolla tai ajotavoilla ei näytä olevan merkitystä.

2) Virhe ei ole vähäinen.
Tyypillinen vauriotapahtuman kulku aineuttaa satoihin Euroihin nousevan korjaustarpeen, ja kärsijä on nuori vähävarainen kansalainen. Virhettä ei myöskään esiinny verrannollisissa kilpailevissa mp-malleissa, jotka voivat saavuttaa kaksin- tai jopa kolminkertaisen ajomäärän kuluttamatta öljyä käytännössä lainkaan. "Samankaltaisena" tai parempana ("nerokkaana") markkinoitu ja hinnoiteltu YZF-R125 ei ole laadultaan sen veroinen mitä kuluttaja voi perustellusti odottaa, ja mistä hän on maksanut, vaan olennaisesti kehnompi.

3) Virhe on piilevä ja salakavala.
2008-mallissa Yamahan suosittelema öljynmäärän tarkistusväli oli 3.000km (got hardcopy). Ohjetta noudattavalla kuluttajalla on suuri riski, öljynkulutuksen äkisti noustessa (männänrengasvaurio?), ajaa moottoriöljy niin vähiin, että epänormaalia kulumista tai jopa moottoririkko seuraa. Lisäksi nuorelta kuljettajalta ei voi edellyttää laajaa teknistä asiantuntemusta, eikä lisääntynyt öljynkulutus olisi edes kokeneen motoristin helposti havaittavissa esimerkiksi savuttamisen kautta (öljyhuurut palavat katalysaattorissa, mikä särkyy?!). Virheeltä ja sen seuraamukselta ei voi tehokkaasti suojautua.

4) Virhe johtaa usein liikenneturvallisuutta vaarantavaan rikkoon
Ainakin nyt esillä olevassa kolmessa tapauksessa moottori on särkynyt äkisti korkeassa (n. 100km/t) nopeudessa ja aiheuttanut nopeaa hidastumista, jota takanatulijat eivät voi huomata (ei jarruvaloa, ei ilmeisesti myöskään öljysavun pölähdystä). On vain ajan kysymys koska äkillinen rikko johtaa peräänajoon, jossa mp-kuljettajalla ja mahdollisella matkustajalla on huomattava riski kärsiä vakavia vammoja.

5) Virheellä on muitakin taloudellisia seuraamuksia, joita korjauskaan ei kumoa.
Mallin jälleenmyyntiarvo on kärsinyt vauriotapausten tultua yleisön tietoon: 2008 YZF-R125:n pyynnit markkinoilla ovat osittain jo alempia kuin esimerkiksi samoissa km-lukemissa olevalla 1999 VT125C:llä, myös esimerkiksi Saksassa. Arvonmenetys on todennäköisesti suurempi kuin verrannollisissa muissakin YZF-R:n kaltaisissa A1-malleissa. Lisäksi öljynkulutus tärvelee katalysaattorin, eikä YZF-R125 täytä Euro 3-saastenormia katalysaattorin ollessa toimimaton: mp-vuosikatsastuksen tullessa EU:ssa pakolliseksi 2016 tämä tarkoittaa, että YZF-R125 tulisi hylätyksi jos pakokaasumittaus kuuluu katsastukseen (oletettavasti kuuluukin). Korjaus taas edellyttäisi katalysaattorin uusimista - mutta sitä ei myydä erikseen, vaan koko pakoputki pitäisi vaihtaa. Tämä on kuluttajan kannalta mahdoton ja täysin kohtuuton tilanne.

Koska moottori ei korjattunakaan kestä, vaan vaurio uusiutuu todennäköisesti 20-30tkm ajon jälkeen, pelkkä minimaalinen vauriokorjaus ei ole tyydyttävä ratkaisu kuluttajan kannalta. Kohtuullinen vaatimus olisikin, että Yahama tarjoutuisi ostamaan YZF-R125:n kannan pois, tai vaihtamaan sen soveliaaseen muuhun tuotteeseensa, kuluttajan näin halutessa, ja arvoon mikä pitää kuluttajan vahingottomana. Ankara tuomio on perusteltavissa myös siksi, että rikko aiheuttaa merkittävää terveyden- ja hengenvaaraa. Tuote pitää vetää pois markkinoilta.

No joo, tällaisia lauantain mietteitä. Parashan olisi, jos Yamaha ymmärtäisi tuotevastuunsa ilman eri oikeudenkäyntiä, ja hoitaisi moottoririkot takuukorjauksena (pääkonttorin laskuun, oletettavasti) niin, että kuluttaja selviäisi jollain tavoin vakioidulla edullisella omavastuu-osuudella.