Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

5.6.2013 15:22

Kummosiin kulutus lukemiin muut on täällä päässyt?
-Itsellä meni 5l 250km shell V-Power nitro+

Re: Honda Shadow

5.6.2013 15:49

mr_Zombie kirjoitti:Viime syksynä jäi takavalo korjaamatta (ei pala, jarruvalo kuitenkin toimii), ja sen lisäksi oli uusi sähkövika ilmaantunut: vilkut eivät välky, vaan jäävät palamaan.


Vilkkujen häiriö johtuu vaan akun kehnosta varauksesta. Irti ja akkulaturiin yön yli niin a vot johan alkoi vilkut taas toimia. Samalla voit putsata akkukengät ja -navat kiiltäviks, jottei tule jännitehukkaa, ja suojaks vaseliinia kun akku on kytkettynä. Takavalon muovikupu istuu usein vähä irvistellen, eli katso polttimopesän kunto että uus polttimo saa kans kunnon kontaktin. Puhdista polttimon kupu sen jälkeen ku oot laittanu sen paikalleen, koska siihen voi näpeistä jäädä rasvaa mikä nostaa polttimon lämpöä eli nopeuttaa langan kärähtämistä. Lidlin spriikostutetut silmälasin puhdistuspyyhkeet on ihan hyviä jos taloudessa asuu muutenkin silmälasin käyttäjiä, ja olikohan 50kpl pyyhepaketti jotain 2,59€.

mr_Zombie kirjoitti:Kuinkas paljon rahaa neulalaakereiden asentaminen vaatii?


Neulalaakerisatsi maksoi kait jotain 15€ kuluineen. Lähinnä on vaan purettava aika paljon osia, mm. putkisto ja tietysti takafillari ym., jotta svingiin pääsee käsiks. Takarenkaan malli ja kuluneisuus on aika iso tekijä, ja painetta muuttamalla useimmat kumekset reagoi ajettavuudessa. Jossain 2,5 kieppeillä on järkevä maksimi missä ajettavuus ei enää muutu mutta perä alkaa tärskiä kun rengas ei enää avusta joustoissa ollenkaan. Oon vaihtamassa renkaita (jos Bridgestone pystyy toimittamaan), tai heitän ehkä vanhan G508-lerpsukan vielä alle toimitusta odotellessa. Kanteille kulunu vanha lisu kertoo ehkä lisää neulalaakereistakin.

Toi raha ja vaiva kannattais ehkä ensin pistää Varjon peruskuntoon? Neulalaakerit on enempi hifistelyä siinä vaiheessa kun kaikki muu suht järkevä on fiksattu. Maistele ny kevätkunnostuksen jälkeen ensin onko kulku kohdallaan, sanotaan löydät ne 5-10km/t huippuja mitkä herkästi katoaa kaikenlaiseen pikku juttuun vauhdista varmasti on enemmän iloa kesäajoissa ku alustan pikkusuttujen korjailusta.

E: Joo, tohon 5 litran pintaan mulla on menny valtatieajossa kierrokset katossa. Yks vuos laskin kaiken ajon perusteella vuosikeskiarvoks 4,19l/100km, mummoillessahan toi vie jotain 3,2-3,3 satasella. Joo ja Shellin nitroa sen olla pitää ;)

Re: Honda Shadow

5.6.2013 23:06

mustavi kirjoitti:Vilkkujen häiriö johtuu vaan akun kehnosta varauksesta. Irti ja akkulaturiin yön yli niin a vot johan alkoi vilkut taas toimia.


Ei ilmeisesti ole tästä kiinni, koska ajoin kuitenkin eilen sillä jo jotain 150 km (josta iso osa moottoritiellä). Luulisi akun latautuneen jo sillä matkalla aika hyvin. Tänäänkin lähti iloisesti käyntiin, tosin kuumana päivänä ei starttaamisen kanssa ole muutenkaan ongelmia.

Eilen kun sain pyörän ensimmäistä kertaa käyntiin ja testailin sähkölaitteita, niin muistaakseni vilkut kyllä välähtelivät muutaman kerran. Toinen puoli taisi myös mennä hetkeksi pimeäksi. Sen jälkeen tilanne stabiloitui siihen, että kumpikin puoli jää palamaan.

Tai olisikohan sellainen mahdollista, että akussa kyllä riittää vielä varausta, mutta jännite on päässyt liian alhaiseksi vilkkureleelle? Kaikki muu kuitenkin toimii.

mustavi kirjoitti:Neulalaakerisatsi maksoi kait jotain 15€ kuluineen. Lähinnä on vaan purettava aika paljon osia, mm. putkisto ja tietysti takafillari ym., jotta svingiin pääsee käsiks.


Ei mikään paha hinta. Työttömällä on kuitenkin reilusti aikaa harrastaa tuollaisia, joten se ei kovin paljon haittaa, vaikka jokunen tunti hommaan menisikin. Mutta eihän se tosiaan ole varmaan mikään superoleellinen juttu, joten saa nyt nähdä milloin jaksaa projektiin ryhtyä.

Re: Honda Shadow

6.6.2013 15:47

mr_Zombie kirjoitti:jännite on päässyt liian alhaiseksi vilkkureleelle?


Juuri tuo vaikuttais todennäköisimmältä. Laita YV:tä jos tarttis lainata akkulaturia, turha rasittaa pyörän laturiparkaa kun töpselivirtaaki voi käyttää ;)

Re: Honda Shadow

6.6.2013 17:42

mustavi kirjoitti:
mr_Zombie kirjoitti:jännite on päässyt liian alhaiseksi vilkkureleelle?


Juuri tuo vaikuttais todennäköisimmältä. Laita YV:tä jos tarttis lainata akkulaturia, turha rasittaa pyörän laturiparkaa kun töpselivirtaaki voi käyttää ;)


Kiitos tarjouksesta, akkulaturi löytyy kyllä itseltänikin.

Mutta lataus ei sitten ollutkaan ihan helppo homma, koska akku ei meinaa lähteä millään irti kotelostaan. Sen verran tiukasti on, että tuntuu melkein kuin kiinni liimatulta. Ei kai siellä mitään kiinnitysruuvia tai vastaavaa pitäisi olla?

Re: Honda Shadow

6.6.2013 19:03

mr_Zombie kirjoitti:Sen verran tiukasti on, että tuntuu melkein kuin kiinni liimatulta. Ei kai siellä mitään kiinnitysruuvia tai vastaavaa pitäisi olla?


Ei ole. Akkujohdot ja leveä kiinnityspanta pitää sen paikallaan, ei muuta.

Esimerkiks BILTEMA:n YTX7L-akku oli mun muistaakseni millin tai pari YUASAn samanmallista isompi johonkin suuntaan, ja kun akkukotelo on tarkoituksella aika nafti tollanen pienikin ero voi yhdessä ajan kanssa tehdä temppuja. Voi myös olla jotain tahmaa siellä ahtaassa raossa mikä tarraa. Puhdistelen akkukotelon aina kun akku on irti, tosin akkukin on mittatarkka Yuasa tällä hetkellä.

Voithan tietysti harkita jotain uutta "Brand X"-akkua jos toi vanha alkaa olla sipissä: ainakin eräs tuttu mp-korjaaja tykkäs ettei halpa-akun tekninen laatu ole niin pal huonompi kuin hintaero uskottelis. Sen 3, ehkä 4 ajokautta noi kestää vaan vaikka olisit ostanu Blingström-akun. Huomasin myös ekan akun kohdalla (oliko VARTA) että se romahti lopussa äkisti, eli aamulla kone hörähti vielä napista, mut iltapäivällä akku oli sipannu.

Re: Honda Shadow

7.6.2013 11:33

Taidanpa suosiolla vaihtaa akun. Se on kuitenkin jo vähintään kolme vuotta vanha ja viime vuonna oli jo muutaman kerran lähellä, ettei pyörä käynnistynyt kylmällä.

Biltemasta katselin, että huoltovapaita akkuja ainakin saisi hyvin halvalla. 80254 lienee mitoiltaan sopiva (12 V, 7 Ah, 110 x 65 x 135 mm).

Toinen vaihtoehto voisi olla muutaman millin leveämpi geeliakku 80814 (12 V, 7 Ah, 114 x 69 x 135 mm). Mutta mahtaisiko geeliakusta olla loppujen lopuksi kovinkaan paljon etua?

Re: Honda Shadow

7.6.2013 15:41

Joo turha kitkutella ikälopun akun kanssa ja kuluttaa laturia. Mitä lunttasin tietopankista (tieto peräisin ETAI:n kirjasesta) akun mitat on 110 x 67 x 130, eli geeliakku on 4mm pidempi ja 2mm leveempi. Ei taida enää ihan mahtua koteloon, tai kokeile mallikappaleella. En siis ole varsinaisesti koskaan menny ja tarkistanu mittoja ite, laiska kun oon ;) Tuo huoltovapaa se siten olis, korkeudessa +5mm kuten hatarasti muistin (tämä siis se jota Biltema myy "YTX7L":nä). Tää on suht yleinen malli, eli saattaa löytyä liikkeissä ihan hyllystä.

Re: Honda Shadow

17.6.2013 15:10

Kylläpä BRIDGESTONE osasi tehdä mp-rengastilauksesta vaikean.

Olin siis lähteny ajoissa liikkeelle, huhtikuun puolessavälissä, jotta saisin Norjan reissua varten alle orggikset BS-vanteensuojukset. Noh, ne nyt vaan oli usean setin perusteella havaittu ikikestoisiks (siis 15-18tkm välille), vaikkei "kumintapaisen kovamuovituotteen" muita ominaisuuksia voi erityisemmin kehua. Oikein virallisen kauppiaan kautta tilasin, tuollainen "old school" kantakaupungin kellariluola parin korttelin päässä. Olin mielestäni kauhhian fiksu... no niin, ööh ;)

Kahden kuukauden ja lukuisten muistuttelujen jälkeen tuli takarengas. Se oli väärä, ei G508 vaan uutta Max R-mallia. Rengas onkin jo asennettuna varavanteella, tarvii enää joku päivä vaihtaa takapyörää. Oli pakko ottaa se koska lähtöön on enää 3 viikkoa, ei voinu riskeerata enää enempää sähläilyä. Eturengasta lupailivat viime viikon alulle. Nyt sitten la oli tullut sähköpostiviesti, ettei L309 perusrengasta olisi maassa. "Ei oo, ei tuu, tehdas paloi poroks, laiva uppos" oli tunnelmani. No onneks äsken sain varattua Heidenau:n testivoittaja-K63:n, mikä on lähes parikymppiä halvempikin.

Suosittelisinko enää BRIDGESTONE:a? Saatte yhden arvauksen. En enää ihmettele miksi mp-rengaskauppa on siirtyny nettiin. Eiköhän autorenkaiden kauppakin sinne siirry, jos palvelu on tätä luokkaa. Ja olin sentään eräänlainen kanta-asiakas... Sucks.

Ai niin. Kun tuosa tilauksesta ei tuntunut tulevan "lasta eikä paskaakaan" tsekkasin ulkomaalaisen nettikauppiaan kautta. Sieltä jopa soitettiin takaisin seuraavana päivänä (no koska takarengasta ei enää valmisteta halvempana P-nopeusluokan versiona), lähes oikea tavara olis ollu perillä muutamassa päivässä. En voinu sitten ottaa sieltä, kun luolakauppias oli samaan aikaan vihdoin heränny ja ilmoitti "vanhan tilauksen" takarenkaan saapumisesta. Olispa tiennyt, että hän ryssisi eturengasjutunkin.

E: Heidenau haettu Mopo-Sportista, oli valitettavasti paistettu jo Isonwihan aikoihin eli 2007. Nyt ei ollu varaa kursailla, toivottavasti tuo ei ole sadekelillä kuin saippuapala. Tuhtia tekoa K63 ainakin on, täytyis oikein tarkistaa puntarilla miten monta kiloa L309:ä enemmän se painaa.

Re: Honda Shadow

20.6.2013 15:42

Kummoisia huoltoja 30tkm kohdalla pitäisi tehdä?
-Öljyt vaihdettu 1tkm sitten

Re: Honda Shadow

21.6.2013 13:50

Huolto-ohjelma löytyis suomenkielisenä käyttäjän ohjekirjasta. Maahantuojalla niitä on ollut ladattavissa, linkin pitäis löytyä Wiki-jorinasta. 30tkm ei ole huoltoa jos oot menny ohjelman mukaan. Suuri osa työlistasta on erilaisia tarkistuksia, jotka jokainen tekis joka tapauksessa ennen ainakin pidempää reissua.

Varjossa on "huoltomuistutin". Jos ilmansuodatin alkaa tukkeutua ja kaivata vaihtoa asian huomaa kulun hitaasta hiipumisesta, vaihtaa sitten. Samoin kaasarien synkkaus killissä tuntuu yläväännön katoamisesta, ei jaksa vitosella enää kiihtyä. Venttiilivälykset tuntuvat pysyvän hyvin kohdillaan, eli jos säädöstä on alle 12.000km ja tyhjäkäynnillä ei ole juuri mekaanisia ääniä niin luultavasti ovat ok. Jos otat tulpat irti putsausta varten niin aja reipasvauhtinen ajolenkki ennen, jotta noet ehtis puhdistua ja väri kertois onko seos kohdillaan. Luulisin, että tuo Hondan hysteerisyys tulppien puhdistuksen ja vaihdon kanssa liittyy 95-bensalla ilmenneeseen nakutustaipumukseen, eli ainakaan ite en ole 98+Iridiumeilla viitsiny olla ihan ohjeen mukaisen tarkka.

Jarrusatulaan alta kurkkiessa näet urasta palojen kulumisasteen, levyn paksuuden vois 30K kieppeillä jo mitata, nesteen määrän/värin (kirkkaan läpikuultava). Kahvasta pitäis tuntua selkeä jarrutuspiste, kumipallomainen tunnelma kielis ilmauksen tarpeesta, tai jarruletku antaa myöten -> vaihtoon. Ketju, rattaat, säätövara -> kuuvat reissatessa arkiajoa nopeammin -> menevätkö vielä kesän? Samoin jos renkaissa on pintaa niukalti, alle 3mm takana, valtateiden vauhtireissu sulattaa ~1mm/1.000km. Katsoisin, et kuluviin osiin jäis suunniteltujen kesäreissujen jälkeenkin riittävä kuntovara. Olis hyvä katsoa onko kaikki kiinni kireällä ja varmistettuna, esim. tellingit/laukut, jos ovat käytössä. Värinätön V2 aiheuttaa tosin hyvin harvoin ongelmia tässä suhteessa. Puunauksen ajattelin ainakin ite tehdä ennen lomareissuja, ja trippikatkaisimen otan auki ja annan tujauksen CRC:tä. Jarru-/jäähdytysnesteissä on 2v vaihtoväli, eli jos et ole varma koska ne on viimeks vaihdettu sen vois tehdä.

Helppo ja vähään tyytyvä pyörähän Shadow on.

Re: Honda Shadow

26.6.2013 16:57

Pyörittelin tos "reittikirjaa" Norja-projektiin... ja huh huh. Koko Norja alkaa olla 9.500km ja 16pv, tota en kyl jaksa ajaa enkä maksaa. No way, José. Näinollen jompi kumpi puolikas (n. 5.000km/10pv) tuntuis mahdolliselta, joko pohjoiseen (Slettnes-Nordkapp-Tromssa-Lofoten ja Mo i Ranasta takas himaan) tai luultavammin eteläiseen Norjaan (Mora-Trondheim-vuoristo-Bergen-Stavanger-Oslo ja Pölkkylästä laivalla himaan). Alustava lähtö olis 9.7., pitkän sääennusteen mukaan lenkki ja sen suunta päättäen, mut lyhentyneen kiepin takia lähtöpäivää vois vielä siirtää jos ennuste uhkaa päiväkausien kaatosateita. Periaatteessa meinasin ajaa tuon yksin koska tulee pitkiä ajopäiviä, ja varmaan kelin takia joutuu joustamaan (vuoristoon ny tuskin kannattaa lähteä jos pilvikatto on 500m:ssä), mut pistänpä suunnitelman esiin jos ketä kiinnostais. Kuulemma Norjassa on toukokuun hellekauden jälkeen ollu aika skeida kesä: toivottavasti siis luonto olis säästäny heinäkuulle runsaan määrän aurinkoisia päiviä ;)

Shadowkin olis eturenkaan vaihtoa ja jotain pikkujuttuja (FIN-tarra jne.) lukuun ottamatta valmis kesän koitoksiin, et ehkä sitten vaan otan-ja-lähden kun säärako tuntuu lupaavalta.

Re: Honda Shadow

1.7.2013 17:09

Lähtihän se akku irti kun repi, hakkasi ja rikkoi koteloa tarpeeksi kauan. Sieltä paljastui Biltema 80-812, jonka mitat ovat ilmeisesti 120 x 71 x 92 mm. Eli varoitukseksi, niin leveää ei kannata laittaa. Uusi akku on Biltema 80254 (110 x 65 x 135 mm), joka sopi kun otti pohjalta pois pehmusteen (ei se kai mikään oleellinen ole), muuten olisi ollut liian korkea.

Mutta vilkkuongelma ei poistunut, eli vilkut jäävät edelleenkin palamaan eivätkä välky kun ne pistää päälle. Mikäs olisi seuraava mahdollinen ongelmakohta, jota lähteä selvittämään?

Re: Honda Shadow

1.7.2013 18:50

Voisiko kenties vilkkureleessä olla jotakin häikkää? ;)

Re: Honda Shadow

2.7.2013 13:29

Olisko uus akku kerenny latautua niin että ongelma olis ratkennu? Nyt on tietysti vielä kysymys ootko vaihtanu minivilkut (mitkä kai vaatis lisävastusta toimiakseen orggisrelen kanssa)? Entä ootko katsonu, että kaikki polttimot todella palaa = ei ole rikki tai kontaktihäikkä? Ainakaan itelläni ei ole ollu koskaan ongelmia Hondan sähköjen kanssa. Jopa polttimot ovat älyttömän pitkä-ikäisiä (1 takapolttimo kärähti 3-4 vuotta sitten, etupolttimon saatoin kolauttaa itse aikoinaan rikki kun lyhty oli auki lipan fiksailua varten, vilkkupolttimoita en muista koko aikana - nyt siis 9:s kesä - vaihtaneeni ainuttakaan). Voin tietysti skannata Haynesista sähkökaavion galtsuuni kopsattavaks (mielestäni se on selkein), jos tarvii etsiä jotain mahdollista katkosta. Relevika voi olla kyseessä, tosin ainakin omasta kokemuksesta sellainen häiriö olis harvinainen, eli en summamutikassa lähtis vaihtaan uutta osaa vaan yrittäisin eristää ongelman noita em. tavallisempia juttuja tarkastaen. Vanhemmassa pyörässä on rahareikiä muutenki. "WD-40 on vanhan ajopelin paras ystävä" ;)