Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

3.6.2014 22:36

Mistäs saisi isomman startin jos yamahan koneelliseen innostuu alkaa laittamaan sitä 150cc kittiä ja onko minkälainen homma patentoida? :P
Ei innostaisi alkaa polkemaan, myöskin mulla on ilmeisesti uusin mahdollinen yamahan koneellinen, taikka joku välimalli, kun kytkinkopassa lukee yamahan sijasta derbi, ja polkimen akselia ei ole valmiina. :x

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

4.6.2014 0:00

Oletko ihan 100% varma, että on Yamahan motilla??

Mulla oli kanssa '07 terpi, joka oli juurikin tuolla Yamahan moottorilla. Kyllä siinä kopassa luki Yamaha ja polkimen hilppeet löyty valmiina.

Ei kait siihen parempaa starttia tarvitse. Hyvä akku vaan niin lähtee kuin palmun alta.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

4.6.2014 18:49

Onko kellään kokemusta -12 Derbi senda bajan venttiilien säätämisestä? Onko helppo tehä ite vai kannattaako viedä ammattilaiselle ja maksaa se 120e?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

4.6.2014 21:15

No todellakin on helppo homma. Netistä löytyy varmasti videoita Honda-koneellisten venttiilien säädöistä ja pienellä vaivalla löytyy kuvalliset ohjeet.

Tässä yleispätevät nelarikoneiden säätöohjeet pääpiirteittäin:

0. Moottori kylmänä ja oikeat venttiilivälykset selvitetty
1. Venttiilikoppa (tai pikkukorkit ja nokkarattaan koppa) auki
2. Magneetonkoppa auki
3. Kampiakselin ajoitusmerkit käännetään kohdalleen, yleensä ylöspäin ja kohdistetaan hahloihin, pitäisi nokkarattaan merkkien osoittaa ylöspäin
4. Keinuvipujen päästä lukkomutteri auki, rakotulkki väliin, säätömutterista kohdilleen ja lukkomutteri kiinni
5. Sama operaatio toiselle venttiilille
6. Kopat kiinni
7. Kovaa ajoa

Säästit 120 €.

E:Eri kone (Honda OHV) mutta sama idea ja osat samoilla paikoilla:
https://www.youtube.com/watch?v=pgZymnFuMe0
https://www.youtube.com/watch?v=-4CrFwli-v0

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

4.6.2014 22:26

riksu26 kirjoitti:Oletko ihan 100% varma, että on Yamahan motilla??

Mulla oli kanssa '07 terpi, joka oli juurikin tuolla Yamahan moottorilla. Kyllä siinä kopassa luki Yamaha ja polkimen hilppeet löyty valmiina.

Ei kait siihen parempaa starttia tarvitse. Hyvä akku vaan niin lähtee kuin palmun alta.



Olen kyllä aivan varma että kyseessä on Yamahan kone. Kuten kuvasta näkeekin (http://aijaa.com/X0p7A7). Ja kaasarikin on Mikuni joten kyseessä ei voi olla mikään muu moottori. 30mm kiihdytyspumpullisen Dellorto phf:än ostin, ja odottelen että saapuu postissa, sen jälkeen avarampaa äänenvaimenninta ja myöhemmin kesällä ehkä se 150cc, tai se 125cc power up- setti. 8)

E: Eikun muistinkin väärin, vuosimalli olikin 2008! :lol:

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

5.6.2014 12:49

Juu. Yamaha se on. Näyttäis sulla polkimen akselikin olevan tuon kuvan perusteella. :)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

7.6.2014 13:19

Onkos muilla ollut näillä lämpimillä keleillä semmosta ongelmaa, että pyörä alkaa käymään paljon rikkaammalla kuin yleensä? Röpeltää alakierroksilla aika paljon eikä oikeen kierrä puhtaasti. Tällä hetkellä ei pysy edes kunnolla tyhjäkäynnillä.

Johtuuko tää siitä, että ilmajäähykone käy paljon kuumempana näillä keleillä, vai voisko kaasarissa olla jotai roskaa? Pitäs varmaa myös ilmanputsari puhistaa. Venttiilitkin pitäis ehkä kohta säätää, kun kylmänä pitää hieman ääntä, mutta se nyt ei varmaan tähän vaikuta? Tulppakin juuri vaihdettu, eli röpellys ei ainakaan siitä johdu.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

7.6.2014 16:41

Kylmä ilma on tiheämpää kuin kuuma ---> kuumassa ilmassa on samassa tilavuudessa vähemmän happea --> kone käy rikkaammalla.

Eli suutinta hitusen pienemmäksi jos asia häiritsee. Talvella/syksymmällä toisinpäin

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

8.6.2014 16:55

Joo kiitti sulle, jotain tommosta oonki tainnu joskus lueskella. Pitää kattoo jaksaako tolle sitte mitään tehä jos ei vakavaa ole :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

8.6.2014 18:43

Mun Derbi röpelti pintakaasulla aika hyvin. En jaksanut mitään tehdä, koska ei se vaarallista ollut ja kuulostikin tosi maukkaalta :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 1:58

Joo, en taidakkaan laittaa 150cc kittiä rahanpuutteen takia, mutta ajatuksena olisi lähiviikkojen aikana ostaa käytetty vauhtipyörä että sitä voisi keventää. Onko siitä minkäänlaista hyötyä saatika haittaa? Halvallahan semmoisen käytetyn vauhtipyörän saisi niin olisi ainakin rahoille vastiketta jos siitä jotain hyötyä on. :lol:

Myöskin virinokkaa ajattelin, mutta kun katselin kuvia, huomasin että niissä ei ole kiinni ratasta, eikä sitä sen 'aluslevyä' johon se ratas tulee kiinni. Joten mitenhän se rattaan aluslevyn irroitus tapahtuu kotikonstein ilman että vakionokka kärsii?

Kyseessähän on se hotcams- virinokka. Kuvissa ainakaan ei ole sitä aluslevyä saatika ratasta, mutta ne jotka ovat semmoisen tilanneet voisivat valaista asiaa?

E: Joissakin tuotekuvissa näkyy olevan se nokka-akselin ratas kiinni, mutta tietääkö kukaan että onko sitä siinä itse tuotteessa jos semmoisen tilaa? Olisi ihan kiva tietää etukäteen :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 13:28

kevyemmällä vauhtiksella ottaa herkemmin kierroksia.
ei siitä muuta eroa huomaa perstuntumalla. ;)

ja jos tosiaan haluat halvalla saada pientä lisätehoa, niin keinoja löytyy:
-kannen kanavien valujälkien siistintä (jollain 240-320p hiomapapereilla, ei sitä hienomalla kannata. kanavia EI saa kiillottaa -- seos pisaroituu --> tehot katoaa)
-vapaailmansuodatin --> kaasuttimen säädöt uusiksi
-puristussuhteen kasvatus (kannattaa pitää järki tän kanssa ja laskea nykyinen puristussuhde)
-polttoaineenvaihto e95/98 --> e85 (edellyttää korkeampaa puristussuhdetta ja sytkän säätöä, jotta siitä on edes 0.5hp hyötyä)
-isompi kaasutin, esim. 22-->26-30mm. riippuu paljon koneestasi, että minkä kokoinen kannattaa laittaa. jos pelkkä nokka, silloin joku 28mm todennäköisesti toimii parhaiten.
liian isoa on vaikea saada säätöihin.
-pakoputkiston vaihto. eli koko ränni vaihtoon. mitoita putki laskurin avulla (google on ystäväsi tässä asiassa) ja äänenvaimennin vapaastivirtaavaan.

Loppujen lopuksi työtä saa tehdä ja paljon, jotta saa edes sen 1 hevosvoiman lisää.

Itse arvioisin, jos nuo kaikki tekee (paitsi polttoaineenvaihdon), niin tehoa saattaa irrota jopa 14-15hp koneelta, alkuperäisen teholukeman ollessa n. 10hp.
Ja tosiaan, tuo on siis arvio** eli ei kannata ihan sokeasti siihen luottaa.

Arvio perustuu lähinnä vapaasti hengittävien autojen viritykseen..
parhaimmat tulokset saadaan (vaparissa) kireämmällä nokalla, iskutilavuutta kasvattamalla, oikea oppisesti portatulla kannella, isommilla venttiileillä (usein vain imuventtiilin kokoa kasvatetaan 1-2mm), pakosarjalla.. ja tietenkin säädetään lopuksi penkissä sytkä ja kaasutin/ruisku kuntoon.

Harvoin vapareissa käytetään e85:sta, koska se hyöty ei ole niin suuri. Toki siitä on muutakin hyötyä, kuin se teho (moottorin muutoksien jälkeen), kuten se palamislämpötila. Moottori käy usein viileämpänä (muutaman celsiuksen viileämpänä), kun käytetään e85:sta.

Ahdetuissa nelareissa e85:sen käyttö on jo melko yleistä. ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 14:39

En nyt sanoisi, että 1hp eteen tarvitsee paljon tehdä. Rahaa siihen kuitenkin menee. Nostat puristukset sieltä n. 8:sta 11:sta, 28-30mm kaasari, vapaavirtaussuodatin ja avara putkisto.

Kaasarikin on vähän niin ja näin.. Käytettynä voi tuurilla löytää vaikka cebarin 30mm läppärungon + muut hilppeet alle 100€ ja siihen sitten päälle käytetty ms. Suunnilleen saman verran tulee maksamaan kuin uusi kaasari. Ruiskulla kulutus voi tippua lähemmäs puolella ja tehoa tulee hieman kaasariin verrattuna. Siihen vielä lambda niin ruisku säätää itse itseään kelin mukaan.

Kuten J11 jo sanoi, vauhtarin keventäminen tuo lähinnä kierrosherkkyyttä. Ei se mitään dramaattista eroa tuo.

Uskallan väittää, että noilla vireillä irtoaa 15-17hp koneelta (derbistä vakiona 12)

Itse en vaparilla lähtisi ihan heti lähtisi e85:ttä käyttämään, kun ei siitä hirveämmin hyötyä ole (kulutuskin nousee). Ahdetuissa mootoreissa siitä on hyötyä, koska toimii paremmin korkeammilla puristuksillakin vrt. 98.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 16:10

No joo, saattoi olla hieman alakanttiin nuo tehoarviot.. lähinnä yritin kertoa sitä, ettei 125cc 4-tahtisesta koneesta revitä mahdottomia tehoja pikku vireillä ja muutaman bolt-on osan vaihtamisella, kuten 2-tahtisista mopoista / piikeistä. Tosin 2-tahtisissakin se on ihan pyöräkohtainen asia, että miten paljon tehoa siitä saa irti pikku virityksillä. ;)

Itse voisin ihan jo mielenkiinnosta kokeilla tota E85:sta. Tietenkin puristuksia pitäisi nostaa reilusti ja kajota sytkäennakkoon. Myös kaasuttimen säädöt menisi uusiksi, tosin ne menee kyllä jokatapauksessa uusiksi, koska hommaan jossain vaiheessa Dellorto PHF 34mm kaasuttimen 200cc koneen ruokkijaksi. Tota 200cc konetta kyllä ehdin viritellä ihan mukavasti illan vietteenä, että siitä sais sen 17-20whp. ;)

E85:sen hinta on n. 1€/1l, eli melko edullista, mutta kulutus tasoittaa eron 98:siin.
Tehoa saattais saada ehkä sen 0.2-0.5whp, jos vain osaa säätää sytkän oikein ja puristussuhde on optimaalinen E85:selle (+ ne kaasuttimen säädöt).

Tuolta löytyy käyrät 93 oktaaninen vs. E85. 3% ero E85:sen eduksi.
http://honda-tech.com/showthread.php?t=2351459
Sytkää oli säädetty 6 astetta aikaisemmalle ja polttoaine-/ilmaseos säädetty rikkaammalle. Puristussuhde 12.5:1, eikä siihen tehty muutoksia kun vaihdettiin polttoainetta.
Ja tuohan on siis vapaastihengittävä Hondan K-sarjalainen. ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 16:22

Paha sitä optimaalista puristussuhdetta on e85:lle mennä sanomaan kun toimii myös hyvin alhasilla puristuksilla, tai voit nostaa puristukset vaikka viiteentoista jos siltä tuntuu. ;)

Täytyy myöntää, että kyllä se itseäkin kiinnostaa miten tommonen pienempi vaparikone sillä kulkee.

Siitähän on sitten hyvä ruveta vaikka ahtamaan jos uskaltaa kun polttoainekin kestää puristuksia :) Siihen hommaan jos lähtee, kannattaa ruisku hommata kun pääsee paljon helpommalla :D